اهمیت نرم افزار crm در سازمان ها و نقش آن در افزایش فروش

دلایل ضرورت استفاده از نرم افزار CRM ایده آل در سازمانها

نرم افزار crm یا مدیریت ارتباط با مشتری، سیستمی است که هدف آن بهبود روابط با مشتریان فعلی، یافتن مشتریان بالقوه جدید و جلب مجدد مشتریان سابق است. اهمیت استفاده از CRM در آسان نمودن جمع آوری، سازماندهی و مدیریت اطلاعات مشتری به چشم می خورد. CRM دیگر فقط برای سازمان های بزرگ با پایگاه داده های عظیم نیستند، بلکه حتی برای سازمان های کوچک و متوسط نیز سودمند هستند.

اهمیت استفاده از CRM

یک سیستم CRM برای پیگیری و ساده‌ سازی فرآیندهای شما طراحی شده است و می‌تواند یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریتی شما باشد. برخی از نتایجی که اهمیت استفاده از CRM را پررنگ تر نموده است شامل: بهبود خدمات مشتری، گسترش روابط با مشتری، حفظ مشتریان جدید و ابتکارات فروش و بازاریابی موفق تر است. مدیریت ارتباط با مشتری یک جنبه حیاتی در هر کسب و کاری است.

سی آر ام به کار آفرینان کمک می کند تا تعاملاتشان را تسهیل کنند و در نهایت سرنخ ها را به مشتریان هدف یا درآمد تبدیل کند. فرآیندهای اداری و تجاری در ادارات و شرکت ها می تواند بسیار خسته کننده باشد به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها روی اهمیت استفاده از سرمایه گذاری می کنند.

تقویت روابط خود با مشتریان از طریق سی آر ام

ممکن است از خود بپرسید، “این پلتفرم ها دقیقاً چگونه به شما کمک می کنند؟” در این مقاله، موضوعات مختلفی از جمله پولساز ترین مشاغل سال 2022 را مورد بحث قرار خواهیم داد تا به شما کمک کنیم آنچه که اهمیت استفاده از CRM را برای شما ضروری می کند، کاملا درک کنید. همچنین توضیحاتی را در اختیار شما قرار می دهیم که به شما کمک می کند یک نرم افزار سی آر ام خوب را تشخیص دهید. عامل مهمی در افزایش درآمد، کاهش ریزش مشتری و افزایش نرخ رضایت مشتری برای کسب و کار شما است. یکی از بهترین راه‌ها برای کسب و کارها و تقویت روابط با مشتریان، استفاده از پلتفرم‌هایی مانند نرم‌افزار CRM است.

اهمیت استفاده از CRM به این دلیل است که به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا بیشتری را به طور صحیح درگیر کنند و در محیط های تجاری و امروزی˛ رقابتی باقی بمانند. این راه حل های نرم افزاری که اغلب به ابزارهایی برای ردیابی فعالیت مشتری، نظارت بر تعامل، و همچنین اطلاعات تماس˛ مجهز هستند، می توانند به طور قابل توجهی حفظ مشتری را بهبود بخشند. علاوه بر این، با قابلیت های اتوماسیون آن، کاربران به راحتی می توانند زمان صرف شده برای کارهای خسته کننده را با تمرکز بر مسئولیت های بیشتر کاهش دهند.

چه مشاغلی می توانند از سی آر ام استفاده کنند؟

علاوه بر تجربه جذب مشتری بهتر، شرکت‌ها هم می‌توانند از این پلتفرم‌ها به روش‌های دیگری نیز استفاده کنند. خوب است بدانید که صنایع مختلف به خوبی از اهمیت استفاده از CRM، آگاه هستند و از آن استفاده می کنند. این نشان می دهد که چقدر این نوع ابزار می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با این گفته، می‌توانید مطمئن باشید که راه‌های زیادی وجود دارد که پلتفرم‌های CRM می‌توانند به شما در افزایش سودآوری کمپین‌ها، بهره‌وری تیم فروش و افزایش رضایت مشتریانتان کمک کنند.

هنوز در مورد خرید یک پلتفرم CRM مطمئن نیستید؟ برای کمک به شما، در این مقاله 5 مزیت برتر CRM برای را بررسی می کنیم. اما قبل از اینکه نگاهی به مزایایی که می‌توانید با اجرای این نرم‌افزار به‌دست آورید، بیندازید، توصیه می‌کنیم ابتدا درک خود را درباره اهمیت استفاده از CRM عمیق تر کنید. این به شما کمک می کند تا با ویژگی ها و قابلیت های مختلف سیستم آشنا شوید و ایده بهتری در مورد نحوه استفاده از آن برای عملیات فروش خود به دست آورید.

5 مزیت برتر اهمیت استفاده از نرم افزار سی آر ام

این واضح ترین دلیل برای اتخاذ استراتژی های CRM است. بهترین نرم افزار CRM به شما این امکان را می دهد که از الگوهای با کیفیت پیروی کنید و اتلاف زمان را کاهش دهید. علاوه بر این، می‌توانید سوابق خرید مشتری را برای شناسایی الگوهای صحیح بررسی کنید.

نرم افزار CRM برتر همچنین به شناسایی ارزشمندترین مشتریان شما و همچنین ایجاد یک سیستم پاداش مشتری یا ارتباط شخصی برای افزایش تعامل و تبدیل کمک می کند. علاوه بر این، می‌توانید به راحتی نقاط ضعف را در فرآیند فروش مشخص کنید. مانند ایمیل‌های بی‌پاسخ یا تماس‌هایی که پیگیری نمی‌شوند، بدین ترتیب به یکباره به مشکلات رسیدگی کنید.

سودآوری چیزی بیش از افزایش فروش است. این در حال ایجاد فرآیندهای کارآمد در سراسر عملیات تجاری شما است تا مطمئن شوید فرصت های فروش از بین نمی روند و هزینه ها به حداقل می رسد. یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از CRM این است که کارمندان می توانند به سرعت به داده های مهم دسترسی پیدا کنند تا نیازهای مشتری را برآورده کنند یا سریع تر به یک فرآیند مهم تجاری رسیدگی کنند.

به عنوان مثال، مشتری از یک محصول معیوب شکایت می کند، خدمات مشتری می تواند شماره سریال محصول را بخواهد و به سرعت به پایگاه داده لجستیک دسترسی پیدا کند تا محصول معیوب را دریافت کند، نرم افزار سی ار ام می تواند سامانه اصل بودن کالا را تشخیص داده و جایگزین لازم را انجام دهد و در عین حال محاسبه پیامد هزینه این فعالیت جزئی به سربار کلی ماهانه را بدست آورد.

در این نرم افزار تعامل مشتری مانند ایمیل ها و تماس ها نیز قابل پیگیری است و اقدامات لازم برای رسیدگی فوری به درخواست های مشتریان و هدایت آنها به بخش مناسب، اهمیت استفاده از CRM را پررنگ تر نموده است. همچنین در این نرم افزار، عملکرد نیز شناسایی می‌شود، بنابراین می‌توانید با خروجی‌های عالی به کارکنان پاداش دهید و سامانه اصل بودن کالا.

کاهش هزینه‌های آموزشی با آشنا نمودن کارکنان جدید به اهمیت استفاده از CRM امکانپذیر خواهد بود و می‌تواند در عرض چند دقیقه به کار گرفته شوند. همچنین عادت دادن کارکنان جدید با استاندارد آسان‌تر است. نرم افزار CRM تضمین می‌کند که کارمندان از الگوها، فرم‌ها و رویه‌های مشابهی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند.

·         تصمیم گیری تاکتیکی سریعتر

یک مدیر آگاه با دسترسی به داده ها می تواند به سرعت، نیاز را برای واکنش به روندهای بازار انجام دهد. از جمله دیگر دلایل اهمیت استفاده از CRM این است که به شما این امکان را می دهد که بینش های دقیقی را از داده های موجود بدست آورید. این بدان معنی است که می توانید استراتژی ها یا تاکتیک های خود را فوراً تنظیم کنید تا از فرصت استفاده کنید و یا از یک بحران جلوگیری کنید. به عنوان مثال، نگاهی سریع به ارقام فروش وارد شده توسط تیم فروش˛ می تواند تعداد مشتریان را آشکار کند.

همچنین می‌تواند به تیم فروش کمک کند تا راندمان را در بخش فروش با عملکرد کمتر اما امیدوار کننده سازماندهی کنند. CRM به شما کمک می کند تا منابع را نه تنها در قسمت هایی که به آن نیاز دارند، بلکه در بخش هایی که امید است در آینده مفید واقع شود تخصیص دهید. اهمیت استفاده از CRM، همچنین به شما امکان می‌دهد تا داده‌های دقیق‌تر و بهترین روش های ارائه شده توسط بخش‌های مختلف را برای بهبود بیشتر عملکرد کلی کسب و کار جمع آوری کنید.

داده های محرمانه مشتری و بینش های تجاری در یک سیستم CRM متمرکز به جای سیستم های متفاوت و جدا شده نگهداری می شود. این بدان معناست که می توانید بودجه، منابع انسانی و زیرساخت سرمایه خود را با استفاده از سی ار ام متمرکز کنید. مواردی که اهمیت استفاده از CRM را بیشتر می کند این است که می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید تا فقط کارمندان مجاز بتوانند به داده‌های محرمانه دسترسی داشته باشند.

امروزه تلفن همراه به تیم‌های شرکتی اجازه می‌دهد به داده‌های CRM مانند اطلاعات شخصی مشتری، خریدها یا اطلاعات محصول، دسترسی داشته باشند. در واقع، استفاده از CRM در تلفن همراه، می تواند بهره وری نیروی فروش را حدود 15 درصد افزایش دهند. این ویژگی˛ به کاربران امکان می دهد که به جزئیات داده های خود در هر مکانی دسترسی داشته باشند.

برای مثال، می‌توانید به‌طور خودکار بررسی‌های میدانی تکمیل‌شده یا جلسات مشتری را یکباره ثبت کنید، این در حالی است که دفتر پشتیبان بلافاصله گزارش تلفن همراه شما را پردازش می‌کند. سایر کاربردهای میدانی CRM تلفن همراه عبارتند از: بررسی موجودی در زمان واقعی. بررسی محدودیت های اعتباری مشتری˛ دریافت اعلان مانند خارج کردن اقلام از انبار و پردازش تایید در چند دقیقه به جای چند روز.

چگونه یک راه حل خوب CRM، برای شرکت خود انتخاب کنیم؟

کسب ‌و کارها اطلاعات و داده‌ها را از طریق وب‌سایت‌ها و خطوط تلفن خود دریافت می‌کنند که می‌توانند از آن برای کسب درآمد بیشتر با کمک یک برنامه CRM با کیفیت استفاده کنند. اهمیت استفاده از CRM در کسب و کار شما این است که می‌تواند اطلاعات را جمع کند و بینشی ایجاد کند تا به شما در کاهش هزینه‌ها، افزایش سود و البته بهبود خدمات مشتری، رضایت و وفاداری کمک کند.

بنابراین، باید با گرفتن بازخورد از متخصصان کسب و کار و فناوری اطلاعات شرکت خود، به انتخاب یک برنامه مناسب توجه کافی داشته باشید. ما سعی خواهیم کرد با شناسایی پنج عامل مهمی که باید ارزیابی کنید تا بهترین ابزار را برای شرکت خود داشته باشید، در این زمینه به شما کمک کنیم.

1. اهداف تجاری خود را مشخص کنید:

شما باید ایده روشنی از اهداف تجاری خود داشته باشید. بازخورد و نظرات کارکنان IT، مدیران، کاربران نهایی و مدیران ارشد خود را در مورد آنچه که آنها از CRM می خواهند دریافت کنید. این به شما کمک می کند لیستی از قابلیت های مورد نیاز خود را از نرم افزار ایده آل تهیه کنید. ابتدا باید درک کنید که بخش های مختلف شرکت شما در حال حاضر چگونه از داده‌ها استفاده می‌کنند و نقاط قوت و معایب عملکردهای مختلف را مشخص کنید.

از بخش‌های پشتیبانی مشتری، بازاریابی و فروش خود در مورد نیازهای آن‌ها اطلاعات دریافت کنید و لیست خواسته‌های آنها را از عملکردها دریافت کنید. به طور خلاصه، شما باید چک لیستی از الزامات نرم افزاری اولویت دار تهیه کنید که می تواند بعداً به شما در ارزیابی اثربخشی اهمیت استفاده از CRM و بازگشت سرمایه (ROI) آن کمک کند.

2. بهترین روش استقرار ممکن را برای کسب و کار خود بسنجید:

استقرار مزایا و معایب خود را دارند. یک پلت فرم CRM می تواند به شما امکان دسترسی به تجهیزات پیشرفته را بدهد، بنابراین نیازی به سرمایه گذاری در فناوری ها و زیرساخت ها نخواهید داشت. به علاوه، پیاده سازی نرم افزار CRM و شروع آن سریع آسان است. شرکت‌هایی که دارای واحد فناوری اطلاعات بزرگ و زیرساخت‌های محاسباتی کافی هستند، اهمیت استفاده از CRM را به خوبی درک نموده اند زیرا سخت‌افزار و منابع مورد نیاز برای اجرای آن را دارند.

3. دریابید که محصول چقدر رشد پذیر است:

ضروری است که برنامه CRM بتواند با کسب و کار شما رشد کند. امسال نباید تصمیم خرید عجولانه ای بگیرید که سال بعد از آن پشیمان شوید. این به این دلیل است که شما دوباره برای انتخاب نرم افزاری دیگری در آینده زمان و پول خود را صرف نکنید.

پلتفرم CRM که اکنون انتخاب می‌کنید نباید برای استفاده خیلی پیچیده باشد زیرا می‌تواند کارمندان شما را از کار بیندازد. از سوی دیگر، اگر سیستم دارای عملکرد و کاربرد محدود باشد، نیاز به سفارشی سازی نرم افزار و افزایش وظایف دستی دارد. برای جلوگیری از این مشکلات، شرکت سی آر ام ایده آل تمام نیازهای شرکت ها را در ماژول های مختلف قرار داده تا در صورت نیاز به ماژول جدید از امکانات متفاوت این نرم افزار بهره ببرید.

4. ارزش محصول را به ازای پولی که پرداخت می کنید ارزیابی کنید:

بودجه نقش مهمی در تصمیم گیری خرید دارد. علاوه بر مخارج اولیه، باید هزینه های بلندمدت را نیز محاسبه کنید و مزایای به دست آمده برای پول خرج شده را تجزیه و تحلیل کنید. حتماً از فروشنده در مورد آنچه در خرید نرم افزار دریافت می کنید بپرسید. به عنوان مثال آیا هزینه آموزش، خدمات مداوم و ارتقاء را پوشش می دهد؟ آیا برای سفارشی‌سازی، یکپارچه‌سازی و سخت‌افزارهای اضافی مانند لپ‌تاپ، رایانه‌های شخصی و سرورها نیاز به هزینه بیشتری دارید؟

آیا نرم افزار می تواند به طور مقرون به صرفه و روان با سیستم ها و زیرساخت های موجود شما یکپارچه شود؟ اطمینان حاصل کنید که پاسخ همه این سوالات را دریافت کرده اید تا یک برنامه CRM نسبتا ارزان که شما را ملزم به سرمایه گذاری زیرساختی هنگفتی می کند، خریداری نکنید.

4 دلیل اهمیت استفاده از CRM برای تجدید و گسترش کسب و کار شما

1. بهبود رضایت مشتری

یکی از دلایل اصلی اهمیت استفاده از نرم افزار سی آر ام˛ بهبود خدمات مشتری از طریق ذخیره اطلاعات مشتری به صورت ایمن است. با استفاده از این استراتژی، کلیه معاملات شامل خدمات، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شما به مشتریانتان می تواند به صورت سازمان یافته و سیستماتیک انجام شود. همچنین می توانید از نرم افزار CRM برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق درک بهتر مسائل آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر نیاز به حل مشکلی برای مشتری دارید، نمایندگان شما می‌توانند تمام فعالیت‌های مربوط به آن مشتری، از جمله خریدهای گذشته، ترجیحات، و هر چیز دیگری را که ممکن است به یافتن سریع راه‌حل کمک کند، بازیابی کنند. به این ترتیب می توانید اهمیت استفاده از CRM را برای دریافت بازخورد مستمر مشتریان خود در رابطه با محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

2. بهبود حفظ مشتری و درآمد:

با استفاده از یک نرم افزار CRM برای کسب و کار خود، می توانید نرخ نگهداری خود را برای مشتریان فعلی بهبود بخشید که اغلب منجر به افزایش درآمد برای سازمان شما می شود. طبق بررسی ها، کاهش 5 درصدی نرخ فرار مشتری می تواند فروش یا سود شما را از 25 درصد به 85 درصد افزایش دهد. در این مورد اهمیت استفاده از CRM کاملا برای شما مشخص می گردد و یک امتیاز طلایی برای خدمات مشتری به حساب می آید. شما می‌توانید از CRM برای رسیدگی فعالانه به حساب‌های در معرض خطر و همچنین ارتباط با مشتریان راضی در لحظه مناسب استفاده کنید تا خریدهای تکراری را تشویق کند.

3. ارتباطات داخلی بهتر:

پیروی از یک استراتژی CRM به ایجاد ارتباطات بهتر در شرکت کمک می کند. به اشتراک گذاری داده های مشتری بین بخش های مختلف به شما این امکان را می دهد که به صورت یک تیم کار کنید و به بهینه سازی تجربه مشتری کمک کنید. یکی از دلایل اصلی اهمیت استفاده از CRM این است هر کارمند می تواند به سؤالات مشتری در مورد آنچه در مورد محصول یا خدمات آنها می گذرد پاسخ دهد. با عملکرد به عنوان یک تیم آگاه، به افزایش کارایی شرکت کمک می کند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه می دهد.

4. بهینه سازی بازاریابی خود:

بازاریابی یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از CRM است، این به شما امکان می دهد برنامه بازاریابی هدفمندتر و مقرون به صرفه تری داشته باشید، به ویژه کمپین های بازاریابی ایمیلی. با درک نیازها و رفتار مشتری خود، می توانید زمان مناسب برای تبلیغ محصول خود را شناسایی کنید و از پیشنهادات اتوماسیون بازاریابی توسط یک سیستم CRM به نفع خود استفاده کنید.

یک سیستم CRM همچنین به شما کمک می کند تا مشتریان خود را تقسیم بندی کنید و به شما بینشی در مورد اینکه کدام گروه های مشتری سودآورتر هستند، می دهد. از این اطلاعات می توانید در راستای تبلیغات موثر استفاده کنید و در زمان هایی که به آن نیاز دارید آن را عملی نمایید. بدین ترتیب درآمد خود و بیزینستان را بیشتر کنید. همه اینها به نوبه خود به تیم فروش شما کمک زیادی می کند.

چگونه CRM ایده آل از اتلاف زمان جلوگیری می کند؟

در نهایت باید بگوییم که به طور کلی نرم افزار CRM مزایای زیادی را برای مشاغل با انواع و اندازه های مختلف ارائه می دهد. گردش کار فروش را ساده می کند و به کارآفرینان کمک می کند تا روابط قوی تری با مشتریان خود برقرار کنند. علاوه بر این، داشتن این نوع نرم افزار، می تواند به شما کمک کند تا فرآیندهای فروش خود را بدون به خطر انداختن کیفیت خدماتی که ارائه می دهید، تسریع کنید.

اهمیت استفاده از CRM، با داشتن امکاناتی همچون: ادغام فرآیندهایی مانند حسابداری، موجودی و فروش، بیشتر می شود تا یک مسیر مشخص بدون نقص ایجاد کند و از دو برابر شدن وظایف جلوگیری کند. مواردی مانند قراردادها، رویدادها، پروژه‌ها و محصولات در یک زیرساخت CRM برای چرخش سریع‌تر محصولات قابل تحویل˛ تراز شده‌اند و به سرعت عمل کارها می افزاید.

دکمه بازگشت به بالا