ارزانترین خدمات بیمه را از کدام سایت بخریم؟
چگونه بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کنیم و بخریم؟
بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه موتوری است و مالکان این وسایل باید این بیمه را برای خودرو، موتورسیکلت و هرگونه وسیله نقلیه موتوری دیگری که دارند خریداری کنند. با گران شدن این بیمه، انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث با ارزانترین قیمت تبدیل به یکی از مشکلات مردم شده است. در این مقاله ابتدا عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث را بررسی و سپس روشهای خرید بهترین و ارزانترین بیمه شخص ثالث با کد تخفیف ازکی را معرفی میکنیم.
بهترین بیمه شخص ثالث
داشتن یک بیمهنامه ثالث بسیار مهم است. نه فقط به دلیل اجباری بودن بیمه ثالث یا امکان جبران خسارتهای جانی به فرد دیگر. بیمه شخص ثالث مهم و اجباری است چون قرار است هزینههای خسارتهای جانی و مالی در تصادفها را پوشش بدهد. بهترین بیمه شخص ثالث بیمهای است که میتواند برای بیمهشده خدماتی مثل خرید یا تمدید آنلاین بیمه، خرید بیمه ثالث مدتدار و حتی پرداخت خسارت سیار کند. همچنین یک بیمه شخص ثالث خوب باید سقف پوشش تعهدات مالی مناسبی هم داشته باشد. در ادامه مقاله همه این موارد را با هم بررسی میکنیم.
چه عواملی بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر میگذارند؟
قیمت بیمه شخص ثالث معمولا در یک بازه مشخص قرار دارد و توسط بیمه مرکزی تصویب میشود. با این وجود برخی عوامل در تغییرات جزیی نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر میگذارند.
نرخ بیمه شخص ثالث مصوب بیمه مرکزی
نرخ بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام میشود. این نرخ با توجه به کاربری خودرو، نوع خودرو، تعداد سرنشین و … تعیین میشود. جدول زیر نرخ بیمه شخص ثالث 1400 مصوب بیمه مرکزی است.
اگر هم میخواهید قیمت بیمه شخص ثالث با تخفیف ازکی در سال جدید بدانید را مقاله نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر است؟ را بخوانید.
نرخ دیه سال 1400
نرخ دیه یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است. تمامی پوششهای بیمه شخص ثالث بر اساس قیمت دیه تعیین میشوند. پوشش جانی ثالث 1400 برابر با دیه کامل در ماه حرام یعنی 640 میلیون تومان و پوشش حوادث راننده برابر با دیه کامل در ماه عادی (غیر حرام) یعنی 480 میلیون تومان است. پوشش مالی نیز حداقل مبلغ یکچهلم دیه یعنی 16 میلیون تومان و حداکثر 320 میلیون تومان است.
سطح پوشش مالی بیمه شخص ثالث
پوشش مالی بیمه شخص ثالث میتواند بین 16 میلیون تا 320 میلیون تومان باشد. هرچه سقف پوشش مالی افزایش پیدا کند مبلغ بیمه شخص ثالث نیز افزایش مییابد. نرخ مصوب بیمه مرکزی بر اساس کمترین میزان پوشش مالی یعنی 16 میلیون تومان است.
بهتر است سقف پوشش مالی را از حداقل افزایش دهید تا در صورت وقوع حادثه، احتمال زیان مالی را کاهش دهید. توصیه ما این است که برای داشتن بهترین بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب، پوشش مالی 50 میلیون تومان را انتخاب کنید تا هم هزینه افزایش زیادی نداشته باشد و هم ریسک خسارت کمتر شود.
تخفیف عدم خسارت
در صورتی که در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خسارت ایجاد نشود و از بیمه شخص ثالث استفاده نکنید به شما تخفیف عدم خسارت تعلق میگیرد. تخفیف عدم خسارت به صورت سالیانه به پلاک خودرو تعلق میگیرد. در قانون جدید، با هرسال عدم خسارت، 5 درصد به تخفیف عدم خسارت افزوده میشود.
سال
قانون
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
قدیم 10% 15% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70%
جدید 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70%
از طرفی در صورت خسارت، تمام تخفیفها به صورت یکجا از بین نمیرود بلکه طبق جدول زیر کاهش مییابد.
تعداد خسارت / نوع خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی 20 واحد 30 واحد 40 واحد
بدنی 30 واحد 70 واحد 100 واحد
جریمه دیرکرد
در صورتی که بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید نکنید مشمول جریمه دیرکرد میشوید. این جریمه با توجه به نوع خودرو و به صورت روزانه تعیین میشود. مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1400 طبق جدول زیر است.
نوع خودرو مبلغ جریمه دیرکرد
سواری -کمتر از چهار سیلندر 5,308
سواری -پیکان، پراید و سپند 6,286
سواری -سایر چهار سیلندرها 7,390
سواری -بیش از چهار سیلندرها 8,270
موتورسیکلت گازی 1,318
موتورسیکلت دندهای یک سیلندر 1,610
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 1,768
موتورسیکلت سه چرخ 1,902
بارکش تا 1 تن 6,503
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 7,830
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 9,911
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 12,698
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 14,776
بارکش بیش از 20 تن 15,660
در زمان خرید بهترین بیمه شخص ثالث به چه مواردی توجه کنیم؟
تمام عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث در تمام شرکتها یکسان هستند و به عبارتی قیمت این بیمه در تمام شرکتها برابر است و یا تفاوت بسیار کمی دارد. در نتیجه در زمان خرید بهترین بیمه شخص ثالث بهتر است در کنار قیمت به موارد زیر نیز توجه کنید.
رضایت از پرداخت خسارت
شرکتهای بیمه هرسال توسط بیمه مرکزی بررسی میشوند و عواملی مانند تعداد بیمه فروخته شده، تعداد خسارت پرداختی، مبلغ خسارت پرداختی و … در این شرکتها بررسی میشود. تمامی این اطلاعات در سالنامه بیمه مرکزی موجود هستند.
به طور کلی میزان رضایت از پرداخت خسارت کمترین امتیاز را در بین شاخصهای ارزیابی شرکتها دارد چراکه در اکثر موارد، مردم از مبلغی که به عنوان خسارت تعیین شده است رضایت ندارند. این امر میتواند به دلیل شناخت کم مردم از این صنعت باشد. با این وجود برخی از شرکتها مانند بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سرمد، بیمه رازی و … بیشترین تعداد فروش را در زمینه بیمه شخص ثالث دارند.
توانگری مالی
توانگری مالی شرکتهای بیمه در سال 99 طبق جدول زیر است.
نام شرکت نسبت توانگری سطح توانگری
ما 184 1
ملت 279 1
سرمد 147 1
پاسارگاد 219 1
ایران 71 2
نوین 114 1
سامان 101 1
کارآفرین 177 1
البرز 138 1
آسیا 120 1
سینا 90 2
تعاون 159 1
معلم 77 2
رازی 102 1
دانا 122 1
پارسیان 129 1
کوثر 127 1
دی 208 1
تجارت نو 150 1
زندگی خاورمیانه 926 1
توانگری سطح یک و دو نشان دهندهی توانمندی شرکت در پرداخت خسارت است. در حالی که توانگری سطح چهار نشان میدهد شرکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و با چالشهای مالی بسیاری روبه رو است. بیمه آسیا, دانا, پارسیان و البرز علاوه بر این که تعداد بیمهنامه بیشتری فروخته اند از توانگری مالی بالایی در مقایسه با سایر بیمهها برخوردار اند.
بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه 98 بیمه سامان، پاسارگاد، آسیا، ما، ملت و البرز همچنان توانگری مالی بالای خود را حفظ کرده اند. حفظ ثبات، کاهش زیان انباشته و ضریب خسارت پایین از عواملی است که توانگری مالی این شرکتها را در سطح یک حفظ کرده است.
تعداد مراکز پرداخت خسارت
در جدول زیر میتوانید تعداد مراکز پرداخت خسارت شرکتهای مختلف را ببینید. به طبع هرچه تعداد مراکز پرداخت خسارت بیشتر باشد، دسترسی به این مراکز سادهتر خواهد بود و میتوانید در صورت وقوع حادثه راحتتر خسارت خود را دریافت کنید.
نام شرکت تعداد شعب
بیمه ملت 211
بیمه ایران 120
بیمه پارسیان 60
بیمه آسیا 46
بیمه دانا 78
بیمه پاسارگاد 62
بیمه رازی 39
بیمه نوین 54
بیمه سامان 58
بیمه البرز 54
بیمه سرمد 19
بیمه معلم 58
بیمه کارآفرین 54
بیمه دی 49
پرداخت خسارت سیار
داشتن پرداخت خسارت سیار یکی از مهمترین مزایا برای شرکتهای بیمه است. پرداخت خسارت سیار یا همان پرداخت خسارت در محل، فرایند ارزیابی و پرداخت خسارت را برای مردم آسان میکند و همین امر میتواند در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث تاثیر بسزایی داشته باشد. در جدول زیر وضعیت پرداخت خسارت سیار شرکتهای بیمه مشخص شده است.
خرید آنلاین بهترین بیمه شخص ثالث در ازکی تخفیف
ممکن است انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث با وجود شرایط و عوامل مختلف فرایندی پیچیده به نظر برسد اما با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه اصلا سخت نخواهد بود. ما در ازکی تخفیف به دنبال افزایش آگاهی شما نسبت به بیمه و ارائه بهترین خدمات در این زمینه هستیم.
شما میتوانید با مراجعه به مجله ازکی تخفیف از انواع شرایط مختلف بیمه آگاه شوید و سپس با مراجعه به سایت ازکی تخفیف و وارد کردن اطلاعات خود، بیمه مورد نظر خود را استعلام و خریداری کنید. همچنین بهتر است بدانید که همکاران ما در ازکی تخفیف به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند و در هر مرحلهای از خرید یا بعد از خرید بیمه که نیاز به مشاوره داشتید میتوانید با ما تماس بگیرید.
چگونه ارزان ترین بیمه بدنه ایران را آنلاین بخریم؟
بیمه ایران قدیمیترین و اولین شرکت بیمه در ایران است که فعالیت خود را در سال 1314 آغاز کرده و تا به امروز خدمات ارزندهای را برای بیمهگزارها و بیمه شدههای خود ارائه کرده است. این شرکت با توانایی و قدمت صدور انواع بیمه نامه، همیشه جزو پرطرفدارترین شرکتهای بیمهای بوده است و بیمه اتومبیل در رشتههای بیمه با استقبال بیشتری مواجه شده است.
بیمه بدنه چیست؟
بیمه بدنه خودروها، برای تضمین خسارتهای احتمالی حوادث امری لازم و ضروری است. یکی از انواع بیمههایی که برای رانندگان و وسایل نقلیه بسیار مفید واقع میشود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. بیمه گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق بیمه به شرکت بیمهگر و خرید بیمه بدنه، وسیلهنقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه میکند.
شرکت بیمهگر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمهنامه پرداخت نماید. با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی از یک طرف و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمهنامه بدنه خودرو به شدت پررنگ میشود. به همین دلیل کارشناسان بیمه، خرید بیمه بدنه را به همه دارندگان خودرو مخصوصا دارندگان خودروهای نامتعارف از همه شرکت های بیمه نظیر بیمه ایران توصیه میکنند.
پوششهای بیمه بدنه شامل چیست؟
خسارتهای تحت پوشش بیمه بدنه با پوشش اصلی و اضافی ارائه میشود. بیمه بدنه ایران، خسارتهای ناشی از خطرات اصلی و اضافی را جبران میکند.
پوششهای اصلی بیمه بدنه ماشین عبارتند از:
- واژگونی و سقوط خودرو
- سرقت کلی خودرو
- برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت
- آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی
- آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی
پوششهای اضافی بیمه بدنه خودرو
پوششهای اضافی بیمه بدنه ماشین شامل موارد زیر است:
سرقت قطعات خودرو:
این پوشش با نام سرقت جزئی خودرو هم شناخته میشود. به سرقت جزئی که برای لوازم و قطعات یدکی خودرو رخ میدهد و مکان توقف خودرو تغییری نمیکند، سرقت جزئی گفته میشود. بیمه ایران هزینههای به وجود آمده ناشی از سرقت رفتن لازم و قطعات خودرو مانند: باتری، لاستیک و سیستم صوتی را جبران خسارت خواهد کرد.
سرقت کلی
سرقت کلی یا جزیی خودرو با بیمه بدنه جبران می شود.
نوسانات قیمت:
اهمیت پوشش نوسانات قیمت خودرو زمانی مشخص میشود که ارزش خودرو با توجه به سیاستهای اقتصادی تغییر میکند. تصور کنید که هنگام خرید بیمه بدنه خودرو، ارزش خودرو شما 50 میلیون تومان بوده و با توجه به نوسانات قیمت بازار ارزش خودرو شما افزایش پیدا کرده و 60 میلیون تومان شده است.
در این زمان اگر حادثه و خسارتی برای خودرو ایجاد شود، شرکت بیمه خسارت را با توجه همان ارزش 50 میلیون جبران میکند و این باعث ضرر بیمهگزارمیشود، اما با خرید این پوشش میتوان خسارتها را با توجه به ارزش لحظه ای خودرو جبران کرد.
ایاب و ذهاب:
در این پوشش هزینه رفت و آمد بیمهگزار جبران خواهد شد. در حقیقت اگر خودرو در اثر خطرهای تحت پوشش بیمه بدنه دچار آسیب شود و شرایط استفاده از خودرو برای بیمهگزار مهیا نباشد، به ازای هر روزی که از وسیله نقلیه دیگری برای رفت و آمد استفاده میشود، میتوان از شرکت بیمه ایران خسارت دریافت کرد.
بلایای طبیعی:
در صورت بروز حادثه بلایای طبیعی مانند: سیل و زلزله، اگر خسارتی برای خودرو بیمهگزار ایجادشود، در این پوشش جبران خسارت خواهد شد.
خسارت خودرو بر اثر سیل
خسارت خودرو بر اثر سیل با پوشش اضافی بیمه بدنه جبران می شود.
شکست شیشه:
اگر شیشه خودرو شما در اثر هوای متراکم شده در اتومبیل دچار شکستگی شود، بیمه ایران جبران خسارت خواهد کرد. در حقیقت شکستن شیشه به علت حوادث طبیعی مانند تغییر دما تحت پوشش بیمه بدنه قرار میگیرد.
اسید پاشی و پاشیدن مواد شیمیایی به بدنه ماشین :
این پوشش خسارت مربوط به ریخته شدن مواد شیمیایی، اسیدی و رنگ بر بدنه خودرو را جبران میکند.
روند دریافت خسارت در بیمه بدنه ایران
برای دریافت خسارتهای مالی خودرو باید تشکیل پرونده دهید و به مراکز پرداخت خسارت بیمه ایران مراجعه کنید تا فرم مرتبط با دریافت خسارت بیمه بدنه را پر کنید.
این فرم شامل اطلاعات فردی راننده و بیمه نامه است که برای تشکیل پرونده باید با دقت انجام شود. سپس کارشناسهای بیمه بدنه میزان خسارت وارد شده را ارزیابی میکنند. بعد از این که خسارت قابل پرداخت تعیین شد، حواله پرداخت خسارت و فرم مفاصاحساب صادر شده و به بیمهگزار تحویل داده میشود.
برای اینکه بتوانید این مراحل را طی کنید، حداکثر 5 روز بعد از حادثه فرصت تشکیل پرونده دارید. همچنین در این مدت زمان ارزیابی نباید قطعه آسیب دیده را تعمیر کنید.
قیمت بیمه بدنه خودرو بیمه ایران
بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث قیمت پایه و مشخصی ندارد و علت آن هم میتواند پوششهای متنوع و مختلفی باشد که بیمهگزار آنها را انتخاب میکند. در حقیقت قیمت بیمه بدنه در شرکتهای بیمهای با توجه به طرحهای تخفیفی و پوششها متفاوت خواهد بود.
نرخ پایه بیمه بدنه ایران با توجه به ارزش خودرو و مبلغی ثابت از سوی بیمه مرکزی اعلام نمیشود و موارد مختلفی بر قیمت بیمه بدنه ماشین تاثیر گزار است که عبارتند از:
پوششهای اضافی بیمه بدنه:
همانطور که مشخص است اگر پوششهای اضافی بیشتری را برای بیمه بدنه خودرو انتخاب کنید باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کنید.
ویژگیهای خودرو:
منظور از ویژگیهای خودرو همان فاکتورهایی است که برای سال ساخت، نوع خودرو و کاربری خودرو در نظر گرفته میشود. هر کدام از این عوامل بر روی قیمت بیمه بدنه تاثیر مستقیم دارد.
تخفیفات و نحوه محاسبه تخفیفات بیمه بدنه ایران
اگر در سال قبل یا سال های قبل از تمدید بیمهنامه بدنه ایران، خودرو متحمل خسارت ها نشده باشد، هنگام تمدید بیمهنامه بدنه اش، شرکت بیمه ایران تخفیفات زیر را در نظر خواهد گرفت:
- یک سال عدم خسارت : 25% تخفیف
- دو سال عدم خسارت : 35% تخفیف
- سه سال عدم خسارت : 45% تخفیف
- چهار سال عدم خسارت و پس از آن : 60% تخفیف
اگر بیمه قسطی تهیه شده باشد و اقساط در موعد مقرر پرداخت نشده باشند، پس از بازدید مجدد اتومبیل و تایید سلامت آن مجدداً بیمهنامه به جریان میافتد؛ ولی در صورت آسیب دیدگی بخشی از خودرو، آن خسارت از تعهد بیمهگر خارج می گردد و شرکت بیمهگر قادر به پرداخت آن نیست.