تاثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا/در صورت مصرف بی‌رویه انرژی مجبور به واردات گاز می‌شویم

امروز (29 ژانویه) روز ملی هوای پاک است. هوایی که چندین ماه است کلانشهرهای کشور ندیده اند. رئیس کمیته محیط زیست شورای پایداری با اشاره به تأثیرات تحریم ها علیه برنامه های کنترل آلودگی هوا گفت: اگر روند مصرف بی رویه انرژی در کشور ادامه یابد ، مجبوریم از سال 1403 گاز وارد کنیم.

سید محمد مجابی در گفت وگو با یومیر وی با بیان اینکه سیاست های کلی زیست محیطی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری بر اساس اصل 110 قانون اساسی است ، گفت: این سیاست ها به تمام موضوعات زیست محیطی – که از عناصر حیاتی هستند – می پردازد. بنابراین ، “هوا” یکی از مواردی است که در سیاست ارتباطی مدیر عالی مورد توجه قرار گرفته است.

مصرف انرژی در هر جمعیت ایران در سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسید

وی با بیان اینکه لازم است از دو جنبه آلودگی هوا و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای منجر به تغییر اقلیم از مسئله هوای کشور آگاه باشیم ، تصریح کرد: مصرف انرژی سرانه. جمعیت در ایران بسیار زیاد است ، بنابراین در سال 1370 به ازای هر مصرف ما 7.3 بشکه مربوط به نفت خام بودیم ، اما میزان مصرف در هر سال بود. ساکنان در سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسیدند.

ما سه برابر کل جمعیت هند از گاز استفاده می کنیم

رئیس کمیته محیط زیست شورای فناوری دستیاری با بیان اینکه “افزایش مصرف انرژی باعث گرم شدن کره زمین می شود که عواقبی نیز به دنبال دارد” ، گفت: “مصرف گاز طبیعی در ایران تقریباً برابر با چین است. همچنین سه برابر کل جمعیت کشور داریم.” هند از گاز استفاده می کند. اگر این روند مصرف انرژی در کشور ادامه یابد ، مجبور به واردات گاز از سال 1403 هستیم.

720 میلیون تن ، میزان تولید دی اکسید کربن در ایران

به گفته مجابی ، از طرف دیگر ما بعد از ژاپن و آلمان جزو 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان هستیم ، بنابراین در سال 2018 میزان تولید دی اکسید کربن در ایران حدود 720 میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه مدیر ارشد در سیاست های اصلاح سیاست مصرف به طور مستقیم به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرده و تصریح کرد: علاوه بر این در سیاست های ارتباطات زیست محیطی نیز به این موضوع اشاره شده است ، بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی یکی از وظایف دستگاه های اجرایی است. ” کشور باید هزینه آن را پرداخت کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای زیبایی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کشور گفت: به عنوان بنزن کاهش یافته است. بهبود کیفیت سوخت ، بالا بردن استاندارد خودروها ، کاهش نسبی طوفان های گرد و غبار ، افزایش نسبی بارندگی و … در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

مجابی با اشاره به اینکه در حال حاضر علت اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور افزایش غلظت ذرات زیر 2.5 میکرون است ، گفت: قانون هوای پاک که نتیجه تعامل خوب بین مجلس و دولت است ، طبق سیاست های اعلام شده توسط مدیریت استراتژی های کنترل آلودگی هوا با توجه به افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک در 34 ماده به صورت جامع به موضوعات مختلف در زمینه آلودگی هوا پرداخته و وظایفی را برای دستگاه های مربوطه مشخص کرده است همچنین در این قانون به موضوع جرم انگاری و جریمه منابع آلوده کننده اشاره شده است.

قوانین بازدارندگی نسبت به قوانین اقناعی ضریب نفوذ کمتری دارند

رئیس کمیته مناسب کمیته زیبایی با تأکید بر اینکه قوانین بازدارندگی ضریب نفوذ کمتری نسبت به قوانین اقناعی دارد ، تأکید کرد: از جمله مواردی که باید به آنها پرداخته شود ، حمایت مالی از صنایع برای جلوگیری از آلودگی همراه با قوانین و مقررات مالیاتی است. عوارض این است که ما در زمینه موفقیت موفق نبوده ایم. اگرچه قانون اصلاح مالیات بر ارزش افزوده مربوط به حوزه محیط زیست است ، اما این قانون از سال آینده اجرا می شود.

به گفته وی ، کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی اخیراً تصویب کرده است که 35٪ مالیات آلودگی – از 1٪ قیمت فروش – باید به محیط زیست تعلق گیرد.

مجابی با بیان اینکه یک مسئله بسیار مهم برای از بین بردن آلودگی هوا در کشور این است که نهادهای مختلف حاکمیتی برای اجرای قانون هوای پاک اظهار داشتند: البته باید در این زمینه موارد بیشتری مورد توجه قرار گیرد اولاً ، ما در حال حاضر در برخی موارد محدودیت هایی داریم ، از جمله فیلتر کردن ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، از بین بردن شراره ها ، خاموش کردن وسایل نقلیه فرسوده – که قبلاً در ازای خودروهای خارجی اتفاق افتاده بود – به دلیل مجازات های شدید اعمال شده علیه ایران . .. ما داریم.

تحت تحریم ها ، ما نمی توانیم مازوت صادر کنیم

رئیس کمیته محیط زیست شورای بهبود گفت: علاوه بر این ، ما باید تسلط ، دانش و سرمایه گذاری خود را برای کنترل محصولات جانبی نفت افزایش دهیم. مشتقات سنگین مانند مازوت تقریباً تولید می شوند. یک تا سه نسبت به تولید مشتقات سبک مانند بنزین. از طرف دیگر ، این کشور تحت شرایط تحریم نمی تواند نفت کوره صادر کند ، بنابراین وظیفه دانشمندان و مسئولان کشور این است که سوخت های سنگین مانند روغن گرمایش را برنامه ریزی کنند. اگر راه حلی پیدا نکردیم و وضعیت به همین منوال پیش برود ، در تله ای افتاده ایم که سوخت سنگینی روی دست ما مانده و نمی دانیم با آن چه کنیم.

باید شهری در حوزه انرژی به نام دانش بنیان ایجاد شود

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط نیاز به توسعه فناوری های داخلی در فرآوری سوخت ، تولید کاتالیزور و … داریم ، گفت: متأسفانه سیستم کشور به حدی از بوروکراسی رنج می برد که این فعالیت ها در هزارتوی دیوان سالاری به دام افتاده است. من پیشنهاد می کنم شهری در ایران ایجاد کنیم به نام دانش بنیان و استارتاپ انرژی. در کشوری مانند ایران که دارای مقدار زیادی ذخیره انرژی تجدیدپذیر مانند نور ، انرژی باد ، انرژی موج اقیانوس و انرژی زمین گرمایی است ، مشکلات در انرژی های تجدیدپذیر می توانند به راحتی منجر به بازیابی شوند.

مجابی در پایان با اشاره به اینکه حتی بیوگاز را می توان راه حلی برای بحران پسماند در کشور دانست ، گفت: بنابراین استفاده از انرژی پاک و یافتن راه حل برای استفاده از سوخت های سنگین باید در اولویت باشد. منابع موجود در کشور ما یک فرصت بی نظیر برای ایجاد اشتغال و درآمد است. همچنین باید با قطعیت گفت که قانون هوای پاک یکی از بهترین قوانینی است که در کشور و محیط زیست تصویب شده است. اگر تمام مناطق مختلف کشور به وظایف خود طبق این قانون عمل کنند ، می توان از مشکل آلودگی هوا جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا