لزوم تصویب قانون برای الزامی شدن سواد آموزی در کشور/ امیدها برای برگزاری جشن باسوادی
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه والدین در برخی از مناطق کشور به دلیل مسائل فرهنگی اجازه تحصیل به دخترانشان را نمی دهند گفت: احساس می کنیم قانون اجباری شدن سوادآموزی در سطح کشور وجود ندارد. کشور
غلامرضا بروجی در گفت وگو با یومیر وی با بیان اینکه پس از اخذ تصمیم در برنامه هفتم پیشرفت شورای اسلامی آموزش و پرورش مکلف شد اساسنامه نهضت سوادآموزی را بر اساس مفاهیم جدید و رویکرد توسعه و تعمیق سوادآموزی بازنگری کند گفت: نهضت سوادآموزی با تعریف مهارت های اساسی خواندن و نوشتن در آخرین مراحل رسالت آن است و از سوی دیگر مقابله با چالش هایی است که غلبه بر آنها بسیار مهم است تولید مهارت های سوادآموزی جدید. در جامعه یک نیاز تلقی می شود لذا اساسنامه سازمان مورد بازنگری قرار گرفت. با نام جدید رویکرد جدید و اهداف و وظایف جدید با پیشنهاد به شورای آموزش و پرورش زیرمجموعه بالاترین مرجع وزارتخانه بررسی و در صورت تصویب سایر مراحل را در هیات دولت طی خواهد کرد. و سپس فولکتینگ تا شاهد تشکیل سازمان جامع آموزش بزرگسالان در کشور باشیم و خواندن و نوشتن بخش کوچکی از رسالت های آن و ترویج مفاهیم جدید است.
وی با بیان اینکه یکی از چالش های نهضت سوادآموزی بحث نیروی انسانی است افزود: آموزش بزرگسالان در کشور نیروی انسانی ندارد و مجبور می شود با عقد قرارداد با آموزش افرادی را تحت عنوان کمک آموزشی یا مدرس استخدام کند. نهادها سال هاست که خود این نیروها خواستار جذب و سازماندهی شده اند و باری بر دوش آموزش و پرورش کشور ایجاد می کنند. یکی از مشکلات و مسائل آموزش و پرورش همیشه تعیین نیروهای جدید بوده است.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در بازنگری جدید قانون اساسی مانند همه دوره های آموزشی رسمی کشور از جمله دوره های ابتدایی اول و متوسطه کارشناس آموزش بزرگسالان مد نظر قرار می گیرد گفت: در بازنگری جدید قانون اساسی کارشناس آموزش بزرگسالان نیز مورد توجه قرار می گیرد. وی ادامه داد: با این کار دغدغه استخدام پرداخت هزینه و بیمه کارمزد و غیره نمی خواهیم.
بروجی با بیان اینکه آموزش بزرگسالان کشور با بازنگری در قانون اساسی ساماندهی می شود گفت: مشکلات از دوش نهضت سوادآموزی برداشته می شود.
وی در خصوص مخالفت والدین با تحصیل دخترانشان در برخی مناطق کشور افزود: در برخی مناطق عدم مشارکت دختران یا زنان در بحث آموزش به برخی مسائل فرهنگی مربوط می شود که تنها بر عهده آنها نیست. نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش نهادهای بسیاری باید به فرهنگ سازی کمک کنند و دختران و زنان بتوانند در هر سطحی از نعمت سوادآموزی مشارکت کرده و بهره مند شوند. این فرهنگ سازی باید توسط همه ارگان ها و نهادهای کشور انجام شود در حالی که خلاء قانون سوادآموزی اجباری را در کشور احساس می کنیم.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بطلان این قانون و پیشنهاد تدوین و تصویب آن اعلام شده است ادامه داد: قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را بررسی کنند. مرکز پژوهش های مجلس باید موضوع را به صورت علمی بررسی کند. نهضت سوادآموزی که اختیارات خود را بخش کوچکی از قوه مجریه می داند می تواند پیشنهادی ارائه دهد و وزارت آموزش و پرورش می تواند آن را تحت عنوان لایحه طرح یا پیشنهاد در شورای اسلامی پیگیری کند تا به قانون تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در شورای عالی حمایت از قرائت و کتابخوانی تعداد زیادی از وزارتخانه ها در شورای عالی سوادآموزی کشور عضویت دارند گفت: این یعنی بخشی از بحث ها به وزارتخانه های دیگر برمی گردد و همه باید رسیدگی کنند و مشکلات را حل کنیم و به موازات آن به سمت تجلیل از سواد ملت حرکت کنیم.
بروجی در نهایت عنوان کرد که آمار روشنی از نظر شناسایی و شناسایی بی سوادان و بی سوادان نداریم و با مشکل مواجه هستیم. این افراد را معرفی کنید تا بتوانیم با مراجعه زودتر به آنها زمینه باسواد شدن این افراد را فراهم کنیم.
انتهای پیام