چرا مازوت سوزی بجز شازند،کرج و اصفهان در سایر نیروگاه ها متوقف نشد؟

چرا مازوت‌سوزی بجز شازند،کرج و اصفهان در سایر نیروگاه‌ها متوقف نشد؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستور توقف سوختن مازوت در سه نیروگاه شازند کرج و اصفهان گفت: این تصمیم بر اساس میزان مازوت مصرفی در این نیروگاه ها و نقش آنها اتخاذ شده است. در آلودگی هوا”

شینا انصاری در یادداشتی با عنوان «حقایقی درباره آلودگی هوا» نوشت:

«یکشنبه گذشته در جلسه هیئت دولت گزارشی از شروع مصرف سوخت نیروگاه شازند ارائه کردم که من و همکارانم در سازمان محیط زیست تلاش می کنیم بدون حجاب یادآوری کنیم که امکان حل مشکل وجود ندارد. آلودگی هوا در کوتاه مدت اما می توان به طور موقت از روش هایی استفاده کرد که سلامت افراد را به خطر نیندازد.

بدون اینکه بخواهم برای استقبال از رئیس جمهور چیزی بگویم. باید اعتراف کنم که تصور نمی کردم پس از شنیدن گزارش دستوری صادر کنند که اجرای آن با مشکلاتی برای دولت و مردم همراه باشد.

عدم تطابق بین تولید و مصرف گاز باعث شده است که برخی از نیروگاه های حرارتی در پاییز و زمستان از سوخت مایع استفاده کنند. با توقف سوخت نفت کوره در سه نیروگاه کشور دولت مجبور به خاموشی برنامه ریزی شده در کشور شد. درک این واقعیت و حمایت مردم می تواند دولت را مصمم به اتخاذ تصمیمات سخت اما واقع بینانه کند.

صدور دستور توقف سوختن مازوت در سه نیروگاه شازند کرج و اصفهان با استقبال افکار عمومی مواجه شد و بسیاری این سوال را مطرح کردند که چرا این تصمیم برای نیروگاه های شهرهای دیگر مانند اهواز اتخاذ نشده است؟ بحث اولویت دادن به سلامت جمعیت در برخی شهرها و مهم نبودن در برخی دیگر نیست. این تصمیم بر اساس میزان مصرف نفت کوره در این نیروگاه ها و نقش آنها در آلودگی هوا اتخاذ شده است. برای درک بهتر ابعاد این تصمیم باید حقایق دیگری در مورد آلودگی هوای شهری بیاموزیم.

برای دستیابی به اولویت های عملیاتی در موضوع آلودگی هوا نیاز به گام های مستمر و منسجمی مانند پایش تهیه «فهرست آلاینده ها» مدل سازی سناریوسازی و غیره است. آخرین “فهرست انتشار” (مجموعه ای از داده هایی که انتشار گازهای گلخانه ای از منابع مختلف بر اساس مکان و زمان را نشان می دهد) در سال 2016 برای هشت شهر بزرگ کشور تهیه شده است.

در آن مطالعه سناریوهای متعددی برای انتشار منابع آلاینده ذکر شد اما اولویت بندی حذف آنها وجود نداشت. اگرچه اسقاط خودروهای قدیمی در کلانشهرهای تهران و اصفهان می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود اما اثربخشی این معضل در تهران که سهم منابع متحرک در انتشار ذرات 58 درصدی آن بیش از اصفهان است. سهم ۲۵ درصدی منابع متحرک در انتشار ذرات معلق خواهد شد.

از نظر مصرف نفت کوره نیز بازده اراک مشابه است و سهم ۹۸ درصدی منابع ثابت (۸۸ درصد مربوط به بخش تبدیل انرژی) در انتشار دی اکسید گوگرد و ثبت ۲۷ روز ناسالم شاخص دی اکسید گوگرد آلاینده است. بیشتر از سایر شهرهای بزرگ کشور است.

در نظر داریم راهکارهای کاهش آلودگی هوای هر کلانشهر را متناسب با سهم منابع انتشار آلاینده در آن کلانشهر تدوین و پیگیری کنیم. راهکارهای مربوط به جابجایی منابع مانند اسقاط نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را در تمامی شهرهای بزرگ کشور (از جمله تهران و مشهد) دنبال می کنیم. همچنین طرح های مربوط به منابع ثابت در تمامی مناطق آلوده کشور با محوریت کلانشهرهای اراک اصفهان و کرج پیگیری می شود.

این رویکرد به این معنا نیست که «منابع ثابت» در آلودگی هوای کلانشهرهای تهران و مشهد نقشی ندارند یا «منابع سیار» در آلودگی هوای کلانشهرهای اراک کرج و … نقشی ندارند. اصفهان. بلکه با توجه به توانایی کشور در اجرای سیاست های کاهش آلودگی هوا اولویت بندی می شود.

توقف استفاده از نفت کوره در سه نیروگاه نیز به معنای استفاده رایگان و بی قید و شرط از نفت کوره در سایر نیروگاه ها نیست. بلکه همانطور که از مصوبات کارگروه ملی مشخص است سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر اجرای وظایف سایر نهادها در این زمینه است.

به عنوان مثال وزارت نفت موظف به تامین سوخت مطابق با استاندارد ملی است که ظرف دو هفته آینده باید گزارش اقدامات و برنامه های آتی خود را به کارگروه ارائه کند. بر اساس ماده 13 قانون هوای پاک وزارت نیرو نیز موظف به کنترل آلاینده های نیروگاهی در حدود مجاز است و پیگیری این موضوع نیز به صورت جدی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

تصمیم برای توقف احتراق سوخت در سه نیروگاه کشور گامی ارزشمند برای کاهش خطر آلودگی هوا در کشور است. اما این ما را از واقع بین بودن باز نمی دارد. آلودگی هوا محصول عوامل متعدد و پیچیده ای است و برای کاهش این عوامل باید تصمیمات سختی اتخاذ کنیم. این اولین قدم است.»

انتهای پیام

Back to top button