۳ راهکار شهرداری برای شناسایی پلاک های مخدوش در پایتخت/ رفع مشکل با هوش مصنوعی و دوربین های پرتابل

۳ راهکار شهرداری برای شناسایی پلاک‌های مخدوش در پایتخت/ رفع مشکل با هوش مصنوعی و دوربین‌های پرتابل

مدت هاست که برخی از رانندگان برای ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک پلاک خودروهای خود را در ورودی های طرح ترافیک می پوشانند. اما اکنون شهرداری تهران زیرساخت هایی را برای مجازات رانندگان متخلف در این زمینه فراهم می کند.

به گزارش یومیر معمولا رانندگان متخلف با استفاده از روش های مختلف مانند چسباندن کاغذ انداختن پارچه به بیرون از صندوق عقب باز گذاشتن در صندوق عقب تظاهر به تکان دادن خودرو و حتی پاشیدن برف با خوشحالی پلاک های خود را می پوشانند تا دوربین های مداربسته نتوانند آن ها را در داخل صندوق عقب ببینند. ماشین . طرح ترافیک پلاک این خودرو را ثبت کنید.

کشف دوربین های تخلفات توسط رانندگان در مبادی ورودی محدوده طرح ترافیک باعث شده تا آنها راه های مختلفی را برای ورود به محدوده بیابند که این امر باعث ازدحام تردد در داخل محدوده برنامه ریزی نسبت به سایر نقاط شده و این گره ترافیکی باعث شده است. بنابراین پلیس و شهرداری تهران برنامه های مقطعی متفاوتی برای شناسایی پلاک های مخدوش در سال های مختلف دارند. اما پس از اتمام اجرای طرح ها دوباره روز از نو – روز از نو.

اما اکنون اخباری مبنی بر اجرای طرح های مختلف به گوش می رسد طرح هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و باید دوربین ها را در محدوده رانندگان متخلف تقویت کنند.

حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در گفت وگو با یومیر. وی درباره اقدامات شهرداری تهران برای شناسایی خودروهای دارای پلاک مخدوش که در محدوده طرح ترافیک تردد می کنند می گوید: اولین مکانیسم این است که دوربین هایی را در محدوده طرح ترافیک اضافه می کنیم تا سایر رانندگان در صورت عبور از آن مطمئن شوند. جلوی دوربین ورودی دیگر جریمه نمی شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره دومین گزینه برای کنترل تردد غیرمجاز رانندگان در چارچوب طرح ترافیک نیز بیان می کند: گزینه دوم این است که دوربین های قابل حمل (جداشونده) را در اختیار پلیس قرار دهیم تا این دوربین ها را در کنار خیابان نصب کنند. خیابان برای ارسال اطلاعات به مرکز ترافیک آنلاین.

وی با بیان اینکه این دوربین ها قابل حمل هستند و پلیس با توجه به اتفاقات و نیازها می تواند دوربین ها را در نقاط مختلف شهر ثبت کند و این دوربین ها به دلیل جابجایی مداوم توسط رانندگان قابل شناسایی نیستند افزود: 15 دوربین قابل حمل در ابتدا فاز برای نصب در معابر داخل طرح تحویل پلیس می شود.

برادران با تاکید بر اینکه در گام سوم می توان از هوش مصنوعی برای «تگ» (علامت گذاری) خودروها نیز استفاده کرد تاکید می کند: از این میان برخی از ویژگی های اصلی خودرو که نشانگر غیرمعمول خودرو است مشخص شده است. به عنوان مثال رنگ نوع و حتی ویژگی های خاص خودرو مانند برچسب مخصوص یا برچسب چمدان همراه با اطلاعات پلاک مخدوش ذخیره می شود و به محض اینکه خودروی با مارک مشخص بدون پوشاندن پلاک مشاهده می شود. اطلاعات با یکدیگر تطبیق داده شده و با شناسایی دقیق وسیله نقلیه برای متخلفی که قبلا پلاک خود را پوشانده بود جریمه نقدی صادر می شود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه می دهد: طرح اولیه تکمیل شده و خودروها را تگ می کنیم و اطلاعات شاخص خودرو را تکمیل می کنیم و زمانی که سطح داده های شاخص خودروها افزایش یافت و امکان شناسایی خودروها فراهم شد می توانیم طبق قانون عمل کنیم. هوشمندی اعمال و استفاده به طور مصنوعی مشکل اعوجاج پلاک را حل می کند.

برادران درباره زمان اجرای این طرح با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در اواسط فصل زمستان عملیات اولیه این سامانه را آغاز خواهیم کرد می افزاید: در گام اول برای اندازه گیری میزان خطا سیستم فرآیند را با راهنمای SMS شروع می کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره میزان هماهنگی با پلیس برای اجرای این طرح نیز می گوید: پیش از این پلیس به دنبال اعمال قانون برای خودروهای پلاک مخدوش بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا