محک قدرت های بین المللی و منطقه ای در جنگ غزه

محک قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ غزه

مسئله غزه شخصیت بسیاری از کشورها را آشکار کرد و عملکرد آنها را در آینده بی اثر کرد و در آینده اگر این کشورها در دفاع از دموکراسی و عدالت شعار بدهند هیچکس حرف آنها را باور نخواهد کرد.

به گزارش یومیر جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت:

غزه در سال گذشته به شاخصی برای سنجش کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر اسلام و مردم عرب تبدیل شده است. در واقع شخصیت بسیاری از کشورها در این مدت آشکار شد به همین دلیل اقدامات آنها در آینده بی نتیجه خواهد بود در این یک سال مبارزات مردم فلسطین ادامه یافته است. در این میان وحشیانه ترین و غیرانسانی ترین حملات نظامی در سراسر جهان شاهد اقدامات کنش ها و واکنش هایی بوده که حملات بین المللی و منطقه ای را به وجود آورده است. جریان ها و نیروها بیشتر شناخته شده است.

در واقع نظام های سیاسی و قدرت های بین المللی و منطقه ای در این مدت سبدی ارائه کرده اند که می توان از آن برای درک بهتر استفاده کرد البته این سبد می تواند چشم اندازی برای آینده جهان نیز فراهم کند و از این نظر نمی توان از منطقه دفاع کرد. حمایت از مردم فلسطین این در حالی است که نخبگان اکثر دانشگاه های جهان در مقابل رژیم صهیونیستی صف آرایی کرده اند. اکثر دولت های جهان نیز در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل دادگاه لاهه و غیره مخالفت خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند. انجمن های بین المللی
این در حالی است که برخی از قدرت های بین المللی و برخی نظام های سیاسی علیه این رودخانه بزرگ انسانی به گونه ای حرکت کردند که نه تنها به این نهضت توجهی نکردند بلکه با تمام حمایت های ممکن از رژیم صهیونیستی بر خلاف آن عمل کردند. قدرت های منطقه ای و بین المللی مواردی را به ثبت رسانده اند که هر کدام را می توان نشانه خیانت به بشریت و بدترین اعمال فشار و ظلم علیه ملت ها دانست که شاید کمترین خیانت به مردم مسلمان فلسطین در کارنامه این کشورها سکوت بر همگان است. فرم هایی را برای جنایات مطرح کردند اما به سکوت اکتفا نکردند و به طرق مختلف سعی در شکستن تحریم های اقتصادی علیه اسرائیل داشتند. این تحریم ها با مبارزه و مبارزه مردم یمن با ممانعت از ورود کشتی ها انجام شد اما برخی کشورهای منطقه سعی کردند کالاهای مورد نیاز را از طریق زمینی به اسرائیل برسانند. متأسفانه این کشورهای منطقه نتوانسته اند انرژی اسرائیل را تامین کنند و گاز و نفت را نیز در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند. این در حالی است که تلاش این کشورها برای تامین مالی برخی هزینه های نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بمباران شهرهای فلسطینی یکی از فجیع ترین اقدامات آنها به حساب می آید. پرسش از جایگاه آنها در سازمان های بین المللی و جلوگیری از تصویب قطعنامه های لازم علیه رژیم صهیونیستی نیز نشان داد که این کشورها علیه مردم غزه هستند.
به این ترتیب می توان گفت سال گذشته سال آشکار شدن ماهیت کشورهایی بود که موضع آنها در قبال غزه مشخص شد. در واقع مسئله غزه شخصیت بسیاری از کشورها را آشکار کرد و باعث شد که اقدامات آنها در آینده و در صورت دفاع این کشورها از خود بی نتیجه بماند. اگر از دموکراسی و عدالت بخوانند هیچکس حرف آنها را باور نخواهد کرد. حوادث سال گذشته نیز نشان داد که اگر ملتی برای مجاهدت مبارزه و مقاومت در برابر استعمار تلاش می کند. کشورهایی که پیشرفته ترین و مؤثرترین تسلیحات نظامی را دارند نمی توانند مانع از پیروزی آنها شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا