چطور سئو سایت را بالا ببریم؟
معرفی سئو سایت + مزایای آن در رشد کسب و کار
امروزه میلیون ها سایت برای کسب و کارهای مختلف طراحی شده است. اما بسیاری از دارندگان سایت، تعریف واضحی از سئو سایت و سئو صفحه محصولات ندارند و می پرسند چطور می توانیم سئو را برای سایت خود فعال نماییم. سئو سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
معنی سئو سایت “SEO” که مخفف عبارت Search Engine Optimization است، بهینهسازی سایت برای نمایش در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل، یاهو، بینگ و … است.
مثال:
- فرض کنید قصد پیدا کردن طراح سایت را دارید و در قسمت آدرس بار جستجوگر خود (موزیلا، فایرفاکس، اپرا، کروم ) که اغلب به طور پیش فرض بر روی موتور جستجوگر گوگل تنظیم شده است، عبارت “سفارش طراحی سایت” را جستجو می کنید.
- موتور جستجوگر گوگل، مجموعه ای از سایت های مرتبط با این عبارت را به نمایش می گذارد.
- معمولا اغلب افراد روی اولین لینک که در بالای صفحه است، کلیک می کنند و وارد اولین سایتی می شوند که گوگل در نتایج جستجو به نمایش گذاشته است.
- سایتی که شما وارد آن شده اید، از طریق رعایت الگوریتم ها و معیارهای مورد تایید گوگل، سئو شده و مالک سایت، موفق شده شما را به عنوان بازدید کننده جذب کند!
سئو سایت چه کاربردی دارد؟
اما سئو سایت چه کاربردی دارد و چه فایده ای دارد که یک سایت، در نتایج جستجوی گوگل، در جایگاه اول قرار بگیرد…؟
در ادامه مثال قبل، لازم است این را بدانید که تعداد نامحدود و بیشماری از افراد با جستجوی عبارت “سفارش طراحی سایت” وارد اولین سایتی می شوند که در نتایج جستجو گوگل مشاهده کرده اند. هر شخصی که وارد این سایت شود می تواند یک مشتری بالقوه یا بالفعل باشد. بنابراین، سئو یک مزیت فوقالعاده و سودمند است و اغلب دارندگان کسب و کار حاضرند برای بدست آوردن جایگاه اول در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر، سرمایه گذاری کنند.
چه کسانی می توانند سئو سایت را افزایش دهند؟
تکنیک های سئو، مجموعه ای فرایندهای مهندسی و رعایت الگوریتم های گوگل است. این الگوریتم ها به طور مداوم در حال تغییر هستند. اگر می خواهید خودتان سئو سایت کسب و کارتان را بالا ببرید، لازم است در این زمینه آموزش دیده و به طور مداوم زمان خود را صرف سئو سایت کنید.
اما اگر به هر دلیل امکان یادگیری این تکنیک ها یا زمان کافی برای اجرای سئو ندارید، جای نگرانی نیست؛ زیرا افرادی هستند که به عنوان نظیر اسماعیل سحاب، سئو سایت شما را افزایش می دهند:
آموزش افزایش سئو سایت با نکات ساده
در این بخش به طور ساده، تکنیک های افزایش سئو سایت را رایگان شرح داده ایم. اگر صاحب وب سایت هستید یا قصد سئو سایت دارید، می توانید با کمک این تکنیک های فوقالعاده به سرعت سئو سایت را افزایش دهید و در نتایج جستجو گوگل به نتایج بهینه تری دست پیدا کنید.
مهمترین تکنیک های بالا بردن سئو سایت
مهمترین و کلیدی ترین تکنیک های بالا بردن سئو سایت شامل 2 بخش زیر است. نکات زیر حتی با تغییر الگوریتم های گوگل همواره از نکات کلیدی ثابت، برای سئو سایت به شمار می رود:
سئو داخلی یا On Page:
چگونه سئو داخلی(on page seo) سایت را افزایش دهیم؟ افزایش سئو داخلی سایت، رنکینگ سایت شما را افزایش پیدا می دهد. برای بالا بردن سئو داخلی به موارد زیر توجه داشته باشید:
1- کلمه کلیدی :
- انتخاب کلمه کلیدی و درج آن در تایتل و متا تگ (دیسکریپشن)
- گنجاندن کلمه کلیدی در متن با چگالی مناسب
- ایجاد محتوای سئو شده و مرتبط با کلمه کلیدی
2- لینک های داخلی:
- ایجاد شبکه ای منظم از لینک های داخلی هدفمند
3- افزایش سرعت لود صفحات سایت
4- رفع ارورها و مشکلات احتمالی کدنویسی در سایت
5- اطلاع از الگوریتم های گوگل
6- بررسی وبمستر تولز
7- رفع خطاهای w3c و توجه به توصیه های w3c در طراحی وب سایت
8- دیسکریپشن:
- دیسکریپشن در نتایج جستجو در حدود 150 کاراکتر است که در زیر عنوان صفحه نمایش داده شده در نتایج جستجو قابل مشاهده است.
- مهم است که این متا تگ، مرتبط با کلمه سرچ شده توسط کاربر بوده و البته جذاب باشد.
9- تایتل یا همان تگ های h:
- تایل های یک صفحه از سایت از تایتل یا تگ h1 تا h6 است.
- لازم است این تگ ها به صورت شبکه ای منظم و منشعب شده از تگ های بالایی قرار بگیرند.
- حتما کلمه کلیدی را در h1 قرار دهید و hهای زیر مجموعه نیز حاوی کلمه کلیدی و کلمات مترادف و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باشد.
- در تصویر زیر انشعابات تیترهای داخلی به صورت نمادین به صورت درخت به خوبی شرح داده شده است:
10- ساختار URL
- بهتر است URL که برای هر صفحه از سایت خود انتخاب می کنید کوتاه باشد.
- بهتر است URL حاوی کلمه کلیدی اصلی متن باشد
- در URL تاریخ نزنید
- سالها قبل در تکنیک های قدیمی سئو، به این دلیل که ربات های گوگل به خوبی قادر به ترجمه متن های فارسی نبودند، از URL های انگلیسی استفاده می شده است. اما امروزه این تکنیک منقضی شده و بهتر است URL صفحات سایت های فارسی، به زبان فارسی نوشته شود. زیرا گوگل به خوبی قادر به ترجمه و حتی مترادف های کلمه کلیدی اصلی در صفحات سایت شما براساس ترجمه و بررسی رفتار بازدیدکنندگان است.
11- بهینهسازی عکس ها:
- از ویژگی ALT و Title در عکس استفاده شود
سئوی خارجی:
مهمترین تکنیک سئوی خارجی، استفاده از بک لینک در سایتهای دیگر است. این لینک های به صورت طبیعی، غیر طبیعی و لینک های ساخته شده به صورت دستی هستند. مهم است برای جلوگیری از آسیب به سایت، لینک های خارجی، دائمی باشند.
رعایت اصول اولیه ایجاد سایت برای بالا بردن سئو سایت
اصول اولیه به معنی و بدون غلط املایی، عدم انتخاب دامنه های ناشناخته برای مخاطب، انتخاب یک سرور پایدار با یک دیوار آتش سخت افزاری(Cisco در حال حاظر بهترین برند در این زمینه است) میباشد.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب
سایت های فراوانی مانند گوگل ترندز به شما برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با سایت کمک می کنند. تحقیق کلمات کلیدی نیاز به تجربه دارد ولی ابزارهایی مانند گوگل ادوردز در انتخاب کلمات درست برای هر کسب و کاری کمک شایانی به شما خواهند کرد.
هدف قرار دادن کلمات کلیدی در عناوین و متن برای بالابردن سئو سایت
تگ های title و H1-6 و S و em از اهیمیت بیشتری نسبت به سایر تگ ها دارند. هنگامی که از آنها استفاده می کنید. سعی کنید که کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید وتا جای ممکن کلمه کلیدی اصلی سایت را در ابتدای این تگها قرار دهید. تکرار میکنم هر تگی کاربردی دارد. از هر تگی در جای خود استفاده کنید. به هیچ عنوان کل مقاله و صفحات خود را در تگ های H قرار ندهید.
اصول اولیه محتوا نویسی را رعایت کنید
اصول اولیه محتوا نویسی تعداد تگ H1 یا مانند آن نیست. اصل اول محتوا نویسی نوشتن مطلبی است که برای کاربر واقعی جذاب باشد. گوگل روز به روز به سمتی پیش میرود که رفتار مخاطب واقعی را (نه مخاطبی که با ابزار های پروکسی سایت را مشاهده میکند.) اساس رتبه دهی به سایت ها قرار دهد. بنابراین ابتدا مطالب خود را تولید کنید و مطمئن شوید جذابیت لازم را برای مخاطب دارند و سپس اقدام به ویرایش آن برای تعداد تگهای H کنید. به این ترتیب سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو بسیار ساده تر خواهد بود.
از گوگل به عنوان راهنما استفاده کنید
شاید از شنیدن این عنوان خسته شده باشید. دلیل اینکه این عنوان را تکرار می کنم این است که هنوز نزدیک به 90 درصد شرکت های طراحی سایت هم آن را رعایت نمی کنند. گوگل یک سال است که اعلام کرده است طراحی موبایل را اول انجام دهید. 99 درصد سفارش دهندگان طراحی سایت با موبایل سایت های خود را چک میکنند. ولی هنوز بسیاری از شرکت های طراحی سایت. طراحی خود را با صفحات بزرگ شروع می کنند.
بخش استایل صفحه بصورت خط به خط خوانده میشود. اگر شما بر اساس تعداد مخاطب، به طراحی و استایل نویسی اولیت دهید، قطعا سرعت اجرای سایت از نظر مخاطبان واقعی سایت ها بالاتراست. امروزه کاربران از وسایل مختلف از موبایل تا تلویزیون ممکن است به صفحات وب دسترسی داشته باشند، این امر موجب میشود که ناچار باشیم برای تمام این دستگاه ها سایت های خود را بهینه کنیم و این امر بجز با کد نویسی استایل برای این دستگاه ها ممکن نیست.
ولی میتوان با توجه به درصد مخاطب هر دستگاه اولیت بندی این کد نویسی ها را تغییر داد. مخاطبان امروز سایت ها اغلب از گوشی های موبایل سایت ها را مشاهده می کنند، بنابراین ابتدا برای موبایل استایل بنویسید. اگر این کار برایتان دشوار است، کافیست هنگامی که کد نویسی استایل را به پایان رساندید. آن را بر اساس اولیت موبایل ویرایش کنید. به این ترتیب تمام مشکلات ساده خواهد شد.
چگونه یک کلمه کلیدی را در گوگل بالا بیاوریم؟
1. محتوای مرتبط منتشر کنید
با توجه به الگوریتمهایی مانند رنک برین Rankbrain اصول تولید محتوای مرتبط کمی با گذشته تفاوت کرده است. اکنون شما باید هنگام رخدادهای مهم در صنعت خود، محتوایی مرتبط با آن را در سایت خود ایجاد کنید.
محتوای با کیفیت جزء عواملی است که اگر سایتی آن را داشته باشد، براحتی میتواند رتبههای برتر گوگل را از آن خود کند. محتوای با کیفیت به سادگی میتواند کاربران را به سایت شما جذب کند. افزایش جذب مخاطب میتواند به افزایش رتبه سایت شما منجر شود. با افزایش کیفیت محتوا گوگل به سایت شما امتیاز اعتبار و امتیاز ارتباط با واژه کاربر بالاتری خواهد داد.
با توجه به اینکه گوگل برای تمام کلمات کلیدی از الگوریتم رنک برین استفاده نمی کند و الگوریتمهایی مانند الگوریتم گوگل پاندا، الگوریتم گوگل پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم کبوتر همچنان در تعیین رتبه صفحات نقش دارند. پیشنهاد اصلی این است که در یک صفحه، کلمه کلیدی را در سرتیترهای H1,H2,H3 و تگهای “بالد S و ایتالیک em “و همچنین بصورت معمولی چندین بار در محتوا به کار ببرید. به کارگیری واژههای هم معنی با کلمه کلیدی هم بسیار اهمیت دارد.
نکته: هنگام تولید محتوا باید متن نهایی برای کاربر عادی بسیار ساده و قابل فهم باشد. بنابراین بعد از تولید محتوا متن را به خوانید و مطمئن شوید که متن کاملاً سلیس است.
نکته: هرگز در به کارگیری کلمات کلیدی در متن زیاده روی نکنید.
2. بروز رسانی محتوا بصورت منظم
به روز رسانی محتوا بصورت منظم هم منجر به بهینه سازی تجربه کاربری سایت میشود و هم به افزایش رتبه سایت کمک میکند. بروز رسانی منظم محتوا باعث میشود که کاربران نیز بصورت منظم برای مطالعه محتوای جدید درج شده به سایت مراجعه کنند. از طرف دیگر رباتهای موتورهای جستجو نیز بر اساس الگوی بروز رسانی محتوا به سایت شما مراجعه میکنند و هر چه بروز رسانی محتوا منظم تر باشد سرعت ایندکس شدن صفحات سایت نیز بیشتر خواهد شد.
نکته: کیفیت محتوای تولیدی مهم تر از تعداد محتوای تولیدی در سایت است. یعنی آنکه اگر شما هفته ای یک محتوای با کیفیت ارائه بدهید. بسیار بهتر از آن است که هر روز یک مقاله بی کیفیت در سایت خود بارگذاری نمایید.
3. تگهای متا Metadata
تگهای متا اهمیت بالایی در سئو دارند. متا تگها درون تگ Head قرار میگیرند و اطلاعاتی راجع به صفحه به موتورهای جستجو ارائه میدهند.
نکته: تگهای متا در کمپینهای تبلیغاتی دیگر مانند بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز کاربرد دارند.
مهمترین متا تگها عبارتند از:
متا عنوان: این تگ یکی از مهمترین تگهای متا است. محتوای این تگ در صفحه نمایش نتایج جستجوی گوگل به نمایش در آمده و کاربران با کلیک روی آن به صفحه مد نظر منتقل میشوند. استفاده از کلمات کلیدی در متا عنوان کاملاً ضروری است. پیشنهاد ما این است که متا عنوان با کلمه کلیدی شروع شود و یا دقیقاً خود کلمه کلیدی اصلی بعنوان متا عنوان استفاده شود.
نکته: گوگل در محتوای صفحه و متا عنوان بدنبال ارتباط محتوایی خواهد گشت و اگر از نظر گوگل عنوان صفحه با محتوای صفحه همآهنگ نباشد رتبه سایت شما در گوگل کاهش خواهد یافت و یا حتی از صفحه نتایج جستجوی گوگل حذف خواهید شد.
متا توضیحات: این تگ در کمپینهای شبکههای اجتماعی اهمیت بالایی دارد و محتوای آن ممکن است توسط گوگل استفاده شود.
متا توضیحات میتواند باعث افزایش نرخ کلیک سایت در گوگل و شبکههای اجتماعی شود. بنابراین استفاده از Call to Action برای محتوای متا توضیحات یک ضرورت است.
متا کلمات کلیدی: استفاده از متا کلمات کلیدی مدتی است که توسط گوگل نفی شده است. عملاً استفاده از آن بر روی سئو سایت شما تاثیر نخواهد داشت. اغلب کارشناسان سئو پیشنهاد میدهند که دیگر از این متا تگ در سایت خود استفاده نکنید. اگر میخواهید از این متا تگ استفاده کنید مطمئن شوید که بیش از چهار کلمه در آن قرار نمی دهید و کلمات کلیدی شما باید بیان کننده موضوع اصلی، محتوای صفحه باشند.
4. داشتن لینکهای با ارزش
تولید بک لینک با توجه به الگوریتمهایی مانند الگوریتم گوگل پنگوئن بسیار سخت تر از گذشته شده است. گوگل و کارشناسان مستقل گوگل مانند مت کاتس Matt cutts به ما اطمینان دادهاند که سایتهای رقیب نخواهند توانست با ایجاد لینکهای بی کیفیت بر روی سئو سایت ما تاثیر منفی بگذارند و تکنیکهای بر روی سایت شما تاثیر نخواهند گذاشت. اما این به معنی آن نیست که مدیران سایت میتوانند با کمک ایجاد لینکهای بی کیفیت به بهبود سایت خود کمک کنند. لینکهای اسپم یکی از مخربترین روشها برای سئو یک سایت است. اگر گوگل اطمینان حاصل کند که مدیران سایت این لینکها را تولید کردهاند قطعاً سئو سایت شما آسیب جدی خواهد دید.
برای ایجاد بک لینکهای با کیفیت مطمئن شوید سایت شما با سایت لینک دهنده ارتباط موضوعی دارد. مطمئن شوید که مخاطبان سایت لینک دهنده به کالا و خدمات ارائه شده در سایت شما علاقه مند هستند. به هیچ عنوان به سایتی که به شما لینک داده است بک لینک ندهید. از بک لینکهای ثانویه سوء استفاده نکنید، گوگل به سادگی میتواند این موضوع را متوجه شود.(بک لینک ثانویه به این صورت است که شما در وبلاگ خود مقاله ای را که در سایت دیگری گذاشتهاید تبلیغ میکنید. سپس برای افزایش بازدید مقاله اصلی به جای لینک دادن به آن به صفحه ای از وبلاگ خود که در آن تبلیغ مقاله اصلی درج شده است بک لینک ایجاد میکنید.)
5. استفاده از تگ Alt
صفت Alt را بعضی سایتها بصورت صفت Global استفاده میکنند اما این صفت در واقع یک صفت عمومی برای تگهای Html نیست. این صفت در تگهای Img,area,input قابل استفاده است و به موتورهای جستجو کمک میکند که مفهوم عنصری که در این تگها قرار دارد را درک کند. مثلاً اگر شما عکسی از یک لپ تاپ در سایت خود قرار دهید. گوگل قادر به درک محتوای تصویر شما نخواهد بود. اما با صفت alt میتوانید به گوگل موضوع عکس خود را اعلام کنید.
مزایای استفاده از صفت Alt در تصاویر
صفت Alt به بهینه سازی تصاویر کمک میکند. یعنی آنکه اگر کاربر در جستجوی تصاویر گوگل کلمه کلیدی مرتبط با عکس شما را جستجو کند تصویر شما رتبه بهتری در این صفحه خواهد داشت. اگر سرور به هر دلیلی نتواند عکس را برای کاربر فراخوانی کند، کاربر متن Alt را بجای تصویر خواهد دید و میتواند موضوع عکس بارگذاری نشده را متوجه شود. در هر صفحه باید حداقل یک عکس با کلمه کلیدی اصلی صفحه ایجاد کرد. به این ترتیب گوگل مطمئن میشود که محتوای صفحه شما با کلمه کلیدی مرتبط است.