۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران واقع شده است. بیشتر این جزایر زیستگاه گونه های جانوری ، مزارع نفتی و غیرمسکونی است و فقط دو جزیره ایرانی زیرساخت های گردشگری دارند.

به گزارش یومیر ، خلیج فارس سرزمین مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان سعودی است. در میان این کشورها ، بیشتر جزایر به ایران تعلق دارند. بحرین ، یک جزیره در خلیج فارس ، دارای هفت جزیره دیگر است. نه جزیره دیگر در کویت متعلق به 5 جزیره عمان ، هفت جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته در مورد مالکیت جزایر ابوموسی ، تنب ، زرکوه و آریانا اختلافاتی بین ایران و امارات متحده عربی وجود دارد ، اگرچه اسناد و موافقت نامه های تاریخی نشان دهنده مالکیت ایران بر این جزایر است.

غیر از قشم و کیش ، که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس ، هرمز ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارک ، سیری ، فارور بزرگ و کوچک ، فارسی ، نگین ، نامه های آشناتر هستند. خارک ، خارکو ، شیف ، مینو ، خور موسی ، دارا ، صدرا ، تهمدون ، آریانا ، زارکوه ، شیدور ، عباساک ، ام الکرم ، نخیلو ، گرم ، بونه ، آرامگاه کاپیتان ، سه دندان ، مطاف ، میر مهنا ، ام سیلا ، شیخ کرامه ، چراغی ، مرغی سایر جزایر ایران خلیج فارس هستند.

نیمی از این جزایر مناطق مسکونی است و برخی از آنها دارای امکانات نظامی و نفتی هستند. بیشتر جزایر خالی از سکنه نیز به پناهگاه حیوانات تبدیل شده اند. دسترسی به بیشتر این جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی اوقات نیاز به مجوز از دولت ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارد.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس از شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس با قایق های صیادی انجام می شود و دسترسی با اتوبوس های دریایی و کشتی های مسافربری فقط برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک برقرار است. ترافیک دریایی بین جزایر معمولاً امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال شما نمی توانید از جزیره کیش به قشم سفر کنید ، باید به بندرهای هرمزگان و از آنجا به قشم یا هرمز برگردید. برای سفر به جزیره هنگام که نزدیک به جزیره قشم است به قشم بروید و از آنجا با قایق های صیادی به جزیره هنگام برسید.

می توان از هواپیماهای کوچک برای سفر به جزیره ابوموسی استفاده کرد که قرار بود بعد از زمان محمود احمدی نژاد به یک منطقه توریستی تبدیل شود و ناکام ماند ، اگرچه فقط ساکنان جزیره چنین گزینه ای دارند و فقط در صورت وجود این هواپیما را برای مسافران استفاده می کنند اجازه ورود به ابوموسی وجود دارد. پروازهایی از تهران و بندرعباس به مقصد جزایر خارک و سیری انجام می شود اما از آنجا که این دو جزیره در کنار لاوان محل سکوهای نفتی و پایگاه مهمی برای صادرات نفت است ، سفر به این جزایر برای گردشگران و مسافران امکان پذیر نیست. بدون اجازه. و این جزایر عملاً برای گردشگران قابل دسترسی نیستند.

جزیره کیش

از میان این 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز که از آنها برای حمل و نقل مسافر نیز استفاده می شود ، علی رغم داشتن محل اقامت بومی ، ضعیف ترین خدمات گردشگری را به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی دارند. از طرف دیگر ، به دلیل محدودیت های نظامی ، فضای نامناسب برخی از این جزایر محدودیت هایی را در زمینه جابجایی و عکاسی از گردشگران ایجاد کرده است که مسافرت را خیلی آسان نمی کند.

مرکز مطالعات خلیج فارس (گروه مطالعات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) گزارشی از وضعیت جزایر خلیج فارس ارائه می دهد و کمبود امکانات و خدمات ، به ویژه در جزایر مسکونی فارس را مورد انتقاد قرار می دهد. خلیج فارس و رونق گردشگری ، تجارت و ثروت. جزایر کشورهای عربی تأکید کرده اند: جزایر ایران مانند الماس هستند که می توانند عاملی در تولید و رونق ، رونق تجارت ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری به کل کشور باشند ، اما امروز از مدیریت ضعیف رنج می برند.

به طور کلی ، این گزارش نشان می دهد که ساکنان جزایر مسکونی خلیج فارس با مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و پزشکی زیادی روبرو هستند. با وجود استقرار پایگاه های نفتی و دریایی ، ساکنان برخی از این جزایر از نظر بیکاری و فقر سرشار و از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند و خدمه ساکنان برخی از این جزایر به ماهیگیری محدود می شوند.

جزیره خارگ (خارگ)

مرکز مطالعات خلیج فارس خاطر نشان می کند که اندازه جزیره قشم در ایران تنها از 22 کشور مستقل جهان بزرگتر است. اگر ایران به سادگی می خواست یک جزیره مصنوعی قشم مانند (بدون ویژگی های طبیعی) در خلیج فارس بسازد ، نیاز به هزینه 2.265 میلیارد دلار دارد.

این اتاق فکر پیشنهادات و برنامه های قابل دسترسی و واقع گرایانه ای را برای توسعه جزایر خلیج فارس و غلبه بر وضعیت نامطلوب رفاهی تهیه کرده است که به شرح زیر است:

اساسی ترین نیازهای جمعیت جزایر آب آشامیدنی و برق است. در صورت عدم وجود آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه توسعه و رفاهی نمی تواند موفق باشد. امروزه متأسفانه جزیره آبادان در خوزستان پس از هشت سال تخریب و جنگ و ویرانی در جنگ تحمیلی هنوز از آب آشامیدنی مناسب و ساخت و ساز و رفاه مناسب محروم است.

به ماهیگیران این جزیره کمک کنید و برای تأمین هزینه های زندگی تسهیلات در اختیار آنها قرار دهید که تنها منبع درآمد آنها ماهیگیری و میگو است. برای این منظور ، شرکت سهامی شیلات باید نتایج تلاش های روزانه خود را خریداری کرده و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد کردن ماهیگیری در اعماق دریا نه تنها می تواند به فروش آن کمک کند بلکه می تواند پلی برای صادرات به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

ساخت یک اتاق سرد برای محافظت از غذاهای دریایی ماهیگیر می تواند مقرون به صرفه باشد. زیرا با ذخیره ماهی در اتاق سرد ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مناطق دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یکی از م importantلفه های مهم ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی یکی از پیشنهادهای ایجاد اشتغال در این جزایر است. اقدامات دیگر برای به کارگیری نیروهای اصلی در منطقه شامل ساخت یک لنج و تعمیر قایق های ماهیگیری است.

تخمین موقعیت جزایر و اسکله های ساختمانی متناسب با موقعیت آنها. ساخت قایق های چوبی جامد مناسب برای توقف ماهیگیران و قایق های آنها و همچنین بنادر تجاری و سوخت گیری برای کشتی های غول پیکر.

ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. بسیاری از گردشگران تمایل دارند در سفری تفریحی به جزیره ای در دریا سفر دریایی انجام دهند كه هزینه زیادی برای آنها ندارد. از آنجا که سفرهای گردشگری به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً گران است ، با برنامه ریزی مناسب و ایجاد پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و فضای گردشگری با ورودی مناسب ، جریان زندگی و شکوفایی و گردش سرمایه در جزایر می تواند باشد. به حرکت درآورد.

گردشگری دریایی یکی از زیرمجموعه های مهم صنعت گردشگری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر ، بخش خصوصی می خواهد برای افزایش گردشگری در این مناطق در جزایر خلیج فارس سرمایه گذاری کند. علی رغم اینکه کشور ما در قسمت های شمالی و جنوبی سواحل زیبایی دارد اما کمبود امکانات و امکانات مورد نیاز گردشگری ، حمل و نقل دریایی و مجتمع های تفریحی دریایی در سواحل این دریاها ، گردشگران داخلی و خارجی درخواست استفاده از سفرهای دریایی را بدون جواب داده اند . ایجاد سفرهای گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و … در جزایر می تواند باعث رونق و شکوفایی در این مناطق شود.

جزیره خور موسی

جزیره لارک

جزیره ابوموسی

جزیره مارو (شیدور) نزدیک لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا