اقتصادی

کسری بودجه دولت قطعا بهتر از سال‌های قبل مدیریت خواهد شد

استاندار بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “این روزها کارشناسان اقتصادی نکاتی را برجسته کرده اند که لازم به توضیح است.”

به گزارش یومیر ، در یادداشت عبدالناصر همتی آمده است: “این کارشناسان رشد نقدینگی در سال 1998 و سه ماهه اول سال 1999 را بسیار بالا می دانند. رشد پایه پولی در سال گذشته بیش از میانگین 50 ساله اقتصاد بود. 8.8 درصد رشد در سه ماهه اول سال از رشد قابل توجه سه ماهه قبلی برخوردار بود.

البته رشد نقدینگی همیشه پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است. این مهم است که نقدینگی موجود و حتی رشد فعلی آن نمی تواند تورم بالایی را برای آنها پیش بینی کند. زیرا بخشی از نقدینگی موجود برای پوشش کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در حقیقت ، فروش دارایی و انتشار اوراق دولتی و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق به معنای استفاده از نقدینگی موجود در اقتصاد بدون ایجاد فشار بر مبنای پولی است.

همتی اضافه کرد: “البته سیاست های کلان محتاطانه در سایر بخش های محیط کلان اقتصادی باید با دقت عمل شود تا از جمع شدن ریسک های سیستماتیک جلوگیری شود و اقدامات ثبات دهنده بانک مرکزی را خنثی نکند.” درمورد مدیریت پولی و نرخ ارز ، می توانم اطمینان دهم که قطعاً کسری بودجه دولت بهتر از سالهای گذشته اداره می شود و سیاست پولی در حال حرکت به سمت نرخ بهره در بازار بین بانکی و راهروهای کف و سقفی است که بین 13 تا 22 درصد خواهد بود. فردا که توسط بانک مرکزی اداره می شود.

امیدوارم کارشناسان شناخته شده با دقت و مسئولیت لازم با ارائه تحلیل علمی از اقتصاد به بانک مرکزی یاری رسانند و از مطرح کردن موضوعاتی که می تواند موجب گمانه زنی ، گمانه زنی یا تحریک انتظارات شود ، خودداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا