چگونه می توان از نوروز برای تقویت هویت ملی در دنیای امروز بهره برد؟

یومیر/خراسان رازاوی یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: نوروز و سایر آپارتمان های ملی و میهن پرستانه به همراه فارسی از مهمترین مؤلفه های هویت ایرانی ما هستند. در دنیای امروز جایی که بسیاری از خرده فرهنگ ها از دست می دهند آگاهی از این سنت های باستانی می تواند به تقویت و حفظ هویت ملی ما کمک کند.
حمید تاباسی در مصاحبه ای با یومیر گفت: ادبیات فارسی از زمان آغاز به کار مهمترین تجلی آداب و رسوم احزاب و سنت های ایرانی بوده است و نوروز یکی از کارکردهای فرهنگی و هویتی ایران است که منعکس شده است. دادگاه شاعرانه کوچکتر را می توان در جایی یافت که هیچ کلمه ای برای نوروز وجود ندارد. شاید بیشتر شاعران قدیمی ما یادآور این سنت باستانی باشند که به حاکمان روز خود یادآوری شده است و به طور ضمنی یا آشکارا از آنها خواسته شده است که این آیین را خاص داشته باشند.
با اشاره به تأثیر گسترده نوروز بر فرهنگ ایرانی استاد دانشگاه را به آن اضافه کرد: نوروز -visit سنت های عید یا جشن عزیزان خانه ها لباس های جدید و بسیاری از آیین های دیگر ماندگارترین سنت در نوروز هستند که نقش غیرقابل انکار در به روزرسانی قلب و زندگی ایران دارند. تقارن اعتدال بهار با این حزب ملی و میهن پرست همیشه در تقویت احساس زندگی و زندگی در زندگی ما بسیار مؤثر بوده است.
نوروز و هنر ایرانی
تاباسی از تأثیر نوروز بر هنر ایران گفت: هنر ایرانی نیز تأثیرات قابل توجهی را بر روی نوروز پذیرفته است. به عنوان مثال فقط در دنیای موسیقی کلاسیک و سنتی در میان نام آهنگ ها حداقل از Sassanids به بعد نام های نوروز نوروز بزرگ نوروز غوباد و مانند آن می توان به عنوان مانوچری دامغانی از شاعران قرن پنج و بسیاری دیگر از شاعران گذشته دیده شد.
وی با اشاره به مضامین مکرر نوروز در شعرهای فارسی گفت: در شعر فارسی نوروز اغلب رسول شادی سرخوشی و خوشبختی است و نسبت به سایر احزاب ملی و میهن پرستانه مانند یلدا ساد و مهرگان با شکوه تر است. در قصه های شاعرانه همه سعی می کنند آن را بزرگداشت کنند و از آن به عنوان بالاترین تجلی سعادت و کاماری یاد کنند که آنها کمال مورد نظر و آرزوی نهایی دیگری را که هر روز می دانند می دانند:
سالار پادشاه
ماه آوریل
که پیروزی برای پادشاه پیروزی پیروزی
تمام وقت نوروز!
استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه می یابد: مرگ و زندگی نیز موضوعی مکرر در شعر و ادبیات فارسی است. ورود بهار و متعاقب آن نوروز در ذهن و زبان شاعر ما زندگی مجدد مرگ و زندگی بوده است. یعنی ربیعی یا بهار تجسم عینی از طبیعت و تجدید زندگی محسوب می شوند و با این موضوع که آنها این نعمت الهی را ستودند.
اعتقادات ایرانی باستان و باستان
تاباسی با اشاره به اعتقاد ایرانیان پیر در مورد نوروز گفت: “این است که ایرانیان مدت هاست که در اکثر احزاب از جمله نوروز درگذشتند و درگذشت خود را به اشتراک بگذارند.” ماه آوریل ماه در نظر گرفته شد که مردگان را به زمین می اندازند و فکر می کردند که در این زمان از بهشت و نور نور و روشنایی می آیند و شادی و شادی اعضای خانواده خود را به اشتراک می گذارند.
وی افزود: “فلسفه آتش سوزی در آخرین چهارشنبه سال و همچنین روشنایی شمع ها یا فانوس ها در جدول HAD -Sin توسط آن مرحوم در خانواده مورد استقبال قرار گرفته است تا آنها در فضاهای تاریک جهان مختل نشوند زیرا از نور و نور آمده اند.”
ظهور نوروز و داستان شهنوم
استاد دانشگاه در مورد ظهور نوروز گفت: در مورد چگونگی ظهور نوروز دلایل معدودی وجود دارد که می توان در تابری التافیم و آثار ابورهیان خیام نوروزنام و سایر منابع تاریخی و ادبی یافت. از جمله این دلایل و عوامل آنچه از بقیه معتبرتر است این است که فردووی شاهنام را آورده است یعنی ورود نوروز به جمشید شاهزاده ایران. بدون شک این شهنوه بیشترین تأثیر را در بناهای تاریخی و ادبی دوره های بعدی داشته است.
Tabasi ادامه داد: طبق محتوای شهنامه پس از آنكه جمشید تاج و تخت خود را برای خود یا پادشاه و مرواریدهای زیادی و جواهرات در آنجا بنا كرد مردم در اطراف تخت او جمع می شوند و او را در رختخواب “روز جدید” یا نوروز صدا می كنند و از آن زمان روز و روز.
به دوردست کیانی یک تخت
مروارید آندرن چه کرد
این چون شما پرسیدید دیو
شما باید ضرب و شتم
چاک
پادشاه پادشاه روی او نشسته است
جهان به یک انجمن تبدیل شد
خوش شانس
به نوار جامدید مروارید
مریم آن روز را یک روز جدید خواند …
چنین جشن فرخ از آن زمان
به ما از آن khosavan yadgar
وی گفت: “بدون شک مانند نمای بیرونی خییام و دیگران روایت فردووی را در نظر گرفته اند که از آن به عنوان یکی از دلایل ظهور نوروز یاد شده است.” بنابراین فردویس را می توان ویژه ترین و مؤثرترین شاعر در این زمینه دانست.
استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: در متون ادبی کلاسیک و مدرن هیچ تفاوت اساسی در نوروز و سنت ها و سنت های آن وجود ندارد. شاید فقط می توان گفت که در شعرهای کلاسیک ایرانی اغلب در مورد سنت هایی که پیرامون جشن نوروز وجود دارد گفته می شود. به عنوان مثال در شهنوه بیان شده است كه یكی از سنت های ایرانیان مسابقه اسب بود و هر سوار می خواست در مسابقات نوروز اسب داشته باشد.
Tabasi ادامه داد: یا گفته شده است که در دوره ساسانید در هر آتش سوزی جایگاه ویژه ای برای جشن نوروز و قرن “آنها به شومینه رفتند/ به ایوان نوروز و جشنواره ساد” رفتند. اما در شعر معاصر علاوه بر اشاراتی به سنت های نوروز اغلب به عنوان یک بهار دلپذیر و دلپذیر نوروز به عنوان یک پدیده خوب برای مضامین عاطفی و اجتماعی استفاده می شود مانند “من از شانس با من خوشحال هستم/ شما هر دو شما هستید و شما بی قرار و بخشش هستید”.
نوروز در ادبیات داستان های ایرانی
استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: نوروز در داستان های ایران جایگاه ویژه ای دارد. یکی از قدیمی ترین نمونه های ادبیات داستانی ما با جزئیات از Nowruz شاید داستان “بازدید و بازدید” توسط جلال آل احمد است که فقط پنج سال پیش منتشر شده است. همانطور که از این نام پیداست جلال از دید جوان نوروز استفاده می کند و طبق معمول طبق معمول برخی از مسائل اجتماعی را مورد انتقاد قرار می دهد. در این داستان علاوه بر این انتقادات بسیاری از سنت های نوروز مانند خانه لرزش عید انتقال و شیرینی و غیره ذکر شده است.
تاباسی گفت: لیدی سیمین دانشوار همچنین در داستان “شهر به عنوان بهشت” در حالی که داستان توصیفی و توصیفی از حاجی فیروز را بیان می کند به فلسفه وجودی نوروز و ایده های زیادی در مورد آن گفته است از زبان گرفته تا یکی از شخصیت های داستان که حاوی نکات قابل خواندن و نوآورانه است. البته مانند جلال او در آن روز دقیقاً مانند جلال از وضعیت سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جامعه ایران انتقاد کرده است.
وی افزود: علاوه بر این دو اثر در آثار داستانی توسط Houshang Moradi Kermani نیز وجود دارد که به آیین های نوروز و نوروز نیز اشاراتی پراکنده است. به ویژه او یکی از داستان نویسان ما است که در کار خود به ویژه از ادبیات عمومی آگاه بوده است.
استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: در شعر و ادبیات فارسی علاوه بر استفاده از آن برای نشان دادن یک آپارتمان فصلی از ابعاد فرهنگی آن نیز آگاه بوده است. بدیهی است این سنت باستانی آریایی مبتنی بر شواهد و پیشگویی از زرتشتی نقش مهمی در توضیح و تثبیت هویت گروه های قومی ایرانی ایفا کرده است و این نقش در متون ادبی و تاریخی ما منعکس شده است. نکته قابل توجه این است که یکی از دلایل پایدار نوروز این بود که پس از دین مقدس اسلام مقدس به ایران با ایمان اسلامی به ویژه فرهنگ شیعه پیوند خورده است و بنابراین تا به امروز بیشتر زنده مانده است.
Tabasi ادامه داد: به عنوان مثال طبق برخی از سنت های معتبر شیعه اعلام استان پیامبر علی (ص) نوروز قدیمی بود. به همین دلیل به دلایل دیگر دین شیعه از ابتدا با فرهنگ ملی و میهن پرستانه ایران در ارتباط بوده و هرگز با این حزب ایران باستان رفتار نکرده است زیرا نوروز بوده است و نمادی از ستایش برای زیبایی و اخلاق انسانی و عشق است.
وی گفت: نوروز و کلیه احزاب ملی و میهن پرستانه و آپارتمان ها و آپارتمان ها به همراه زبان رسمی کشور ما زبان فارسی که از زمان دوره آخامنید یکی از مهمترین خصوصیات هویت این کشور بوده است. خصوصیاتی که اگر به خوبی تصور شود نقش بسیار مؤثری در تقویت هویت ملی و فرهنگی ما خواهد داشت و کشور ما قدیمی ترین گهواره تمدن و فرهنگ بشری را برای یافتن موقعیت قوی تر و محکم تر در بین سایر کشورهای جهان قرار می دهد.
نیاز به حفظ سنت های ایرانی در دنیای مدرن
استاد دانشگاه بر اهمیت حفظ سنت های ایران در دنیای مدرن تأکید کرد و گفت: “در دنیای مدرن که سالها در مورد” دهکده جهانی “صحبت کرده است این به معنای رنگ خرده فرهنگ ها در بسیاری از کشورها است با توانایی های ارزشمند و ارزشمند فرهنگی و تمدن ما.
پایان پیام