عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه به بهترین شکل آیفون را شارژ کنیم

باتری گوشی هوشمند را می توان مهمترین و حساس ترین بخشِ آن دانست. جایی که تمام انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می کند. اما روش صحیح شارژ باتری آیفون چیست؟

قیمت شارژر 20 وات آیفون در فروشگاه های معتبر چقدر است؟

باتری گوشی های هوشمند قسمتی حیاتی از آن به شمار می روند؛ چرا که در طول روز تمامی انرژی مورد نیاز دستگاه به آن وابسته است. باتری ها از لیتیوم ساخته شده اند و لیتیوم ماده ای بسیار حساس است که نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد. در غیر اینصورت ممکن است باتری گوشی شما زودتر از سیکل شارژ پیش بینی شده خراب شود. پس چیست؟

بیشتر بخوانید:

چرا شارژ باتری آیفون به روش درست مهم است؟

همانطور که گفته شد باتری آیفون ها یا به طور کلی تمامی گوشی های هوشمند و همچنین تبلت ها و لپ تاپ ها از لیتیوم ساخته شده اند. لیتیوم عنصری حساس به دماست و با بالا رفتن دما خاصیت نگهداری انرژی خود را از دست می دهد. از این رو توصیه می شود که داغ شدن باتری گوشی خود تا حد امکان جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که داغ شدن خود گوشی که عموما مربوط به پردازنده است، ارتباطی به این موضوع ندارد. زیرا زمانی که تراشه داغ می شود، گرمای بسیار ناچیزی به باتری می رسد و صدمه زیادی به آن نمی زند. اما در دو صورت ممکن است که این گرما باتری را نیز دچار مشکل کند:

اول زمانی که پس از داغ شدن گوشی راهی برای خنک کردن خود ندارد و حتی تماسی هم با هوا ندارد (مثلا زمانی که گوشی در زیر بالش داغ شود) و دوم زمانی که گوشی درون شارژ قرار دارد. نوسانات برق و یا همچنین استفاده از گوشی در حین استفاده می تواند باتری را داغ کند که این موضوع تاثیری منفی بر روی عملکرد باتری چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت خواهد داشت.

متوسط عمر باتری آیفون چقدر است؟

باتری های لیتیومی آیفون به گفته خود اپل می توانند تا 500 سیک شارژ به خوبی عمل کنند و پس از این مدت باتری به مرور عملکرد درست خود را از دست می دهد. بدین معنی که زمان تعویض باتری فرا خواهد رسید. شما می توانید این 500 سیکل را طوری تنظیم کنید که پس از 500 بار شارژ خاصیت خود را از دست بدهند و یا حتی پس از 1000 بار شارژ نیز عملکردی مناسب داشته باشند.

سیکل شارژ باتری آیفون چیست؟

هر سیکل شارژ به معنی شارژ باتری آیفون شما از 0 تا 100 است. یعنی اگر شما باتری گوشی خود را همواره بین 20 تا 80 درصد شارژ کنید، می توانید تعداد دفعات بیشتری بدون نگرانی از خراب شدن باتری خود، گوشی خود را شارژ کنید.

روش صحیح شارژ باتری آیفون چگونه است؟

احتمالا تا الان متوجه شده اید که برای شارژ صحیح باتری آیفون باید چه کاری انجام دهید. ابتدا باید در نظر داشته باشید که هرکاری که انجام می دهید، نگذارید باتری داغ شود!

یکی از زمان هایی که به واسطه بالا رفتن مقاومت باتری، دمای زیادی تولید می شود، هنگام شارژ از 80 درصد تا 100 درصد است. همانطور که می دانید شارژ باتری گوشی ها تا 50 و یا 60 درصد با سرعت بسیار بالایی انجام می شود و از این مقدار به بعد، با کندی سرعت شارژ مواجه می شویم. بنابراین سعی کنید پس از رسیدن شارژ باتری آیفون خود به 80 درصد، آن را از شارژ جدا کنید.

البته با توجه به مدرن تر شدن تراشه های مدیریت کننده جریان، و همچنین هوش مصنوعی به کار رفته در گوشی های آیفون، در هنگام شارژ باتری آیفون پردازنده دمای باتری را به صورت مستمر کنترل می کند و درصورت بالا رفتن دما، جریان ورودی را کاهش می دهد.

علاوه بر این زمانی که شارژ باتری به 100 درصد رسید، سیستم عامل به صورت خودکار باتری را از مدار خارج می کند و به طور مستقیم از خود شارژر انرژی خود را تامین می کند.

سوالات متداول

  • آیا شارژ باتری آیفون از شب تا صبح به باتری آسیب می زند؟

همانطور که گفته شد هوش مصنوعی سیستم عامل iOS و همچنین تراشه های هوشمندی که امروزه در گوشی های آیفون به کار می رود، این اجازه را نمی دهد و پس از رسیدن شارژ باتری آیفون به 100 درصد، آن را از مدار خارج می کند تا مانع بالا رفتن دما و آسیب رسیدن به باتری شود.

  • بهترین زمان برای شارژ باتری چه زمانی است؟

رسیدن درصد باتری به صفر و شارژ مجدد آن تا 100 درصد باعث استفاده 1 سیکل کامل می شود. پس بهتر است پیش از رسیدن باتری به 0 درصد آن را به شارژ متصل کنید و نگذارید گوشی خاموش شود.

  • علت شارژ نشدن آیفون بیشتر از 80 درصد چیست؟

شرکت اپل در سال های اخیر توجه ویژه ای به سلامت باتری آیفون های خود داشته است. به همین جهت انواع روش های افزایش حفظ سلامت باتری را در آیفون های خود لحاظ کرده است.

یکی از این روش ها، بررسی حجم مورد نیاز کاربر از باتری است. بدین صورت که اگر شما پس از به اتمام رساندن یک روز کاری و بازگشت به خانه چیزی در حدود 30 درصد شارژ اضافه داشته باشید و این موضوع چندین بار تکرار شود، هوش مصنوعی سیستم عامل متوجه می شود که شما معمولا 80 درصد از حجم باتری خود را استفاده می کنید و نیازی به 20 درصد باقی مانده ندارید. بنابراین حجم باتری را تا 80 درصد شارژ می کند تا هم سیکل باتری مصرف نشود و هم از داغ شدن آن جلوگیری شود.

اگر می خواهید آن 20 درصد باقی مانده دوباره مورد استفاده قرار بگیرد، کافیست تا چند بار پیش از مراجعه به منزل، باتری خود را به زیر 10 درصد برسانید. سپس سیستم عامل تشخیص می دهد که دیگر 80 درصد برایتان کافی نیست و باید میزان بیشتری را شارژ کند.

  • اگر به محض رسیدن باتری به 80 درصد، آیفون را به شارژ بزنیم مشکلی ایجاد می شود؟

به دلیل کاهش شدت جریان ورودی به باتری پس از 80 درصد و جلوگیری از داغ شدن باتری، می توانید بدون نگرانی آیفون خود را به شارژ بزنید. جالب است اگر بدانید در اینصورت کمک شایان ذکری هم به سلامت باتری خود می کنید چرا که در این حالت با هر بار شارژ تنها 10 درصد از سیکل شارژ را استفاده می کنید. بنابراین می توانید تا 10 هزار بار گوشی خود را به شارژ بزنید. البته از نظر زمانی عمر کلی باتری افزایش پیدا نمی کند و صرفا تعداد دفعات شارژ بیشتر می شود.

  • بهترین بازه برای شارژ باتری آیفون چیست؟

بهترین زمان برای شارژ باتری آیفون بین 20 تا 80 درصد است. یعنی وقتی باتری به 20 درصد رسید آن را به شارژ بزنید و وقتی هم که به 80 درصد رسید آن را از شارژ جدا کنید. البته همانطور که گفته شد به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، خود سیستم عامل دمای باتری را کنترل می کند اما بهتر است شما در این بازه گوشی خود را شارژ کنید.

  • شارژرم خراب شده، اگه از شارژر آیفون دیگری استفاده کنم مشکلی ندارد؟

استفاده از شارژر اصلی اپل مشکلی ندارد. اما توجه کنید که هم کابل و هم آداپتور شارژ هر دو تاییدیه اپل را داشته باشند و درواقع اورجینال باشند. استفاده از کابل و شارژر تقلبی به دلیل نداشتن استاندارد لازم و همچنین آخرین تکنولوژی های مورد تایید اپل، ممکن است آسیب هایی جدی را به باتری وارد کند.

  • استفاده از پاوربانک به باتری گوشی صدمه می زند؟

یکی از اشتباهات رایج کاربران این است که تصور می کنند استفاده از پاوربانک باتری گوشی را خراب می کند. در حقیقت این پاوربانک فیک است که باتری گوشی را دچار مشکل می کند. پاوربانک های اورجینال که عموما توسط شیائومی، سامسونگ، اپل، هواوی و غیره به فروش می رسند به علت داشتن تراشه های پیشرفته کنترل جریان، در مبدا کابل میزان جریان را کنترل و در صورت ایجاد مشکل جریان را قطع و یا آن را کاهش می دهند. بنابراین بدون هیچ نگرانی می توانید شارژ باتری آیفون خود را به پاوربانک بسپارید.

شما از چه روشی برای شارژ باتری آیفون خود استفاده می کنید؟ اگر سوالی دارید و یا تجربه ای خاص در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات مطرح کنید.

قیمت شارژر اصلی آیفون چقدر است؟

 

دکمه بازگشت به بالا