چه کسی ایرانی ها را پفک خور کرد؟ 

چه کسی ایرانی‌ها را پفک‌خور کرد؟ 

برای بسیاری زندگی بدون نفس چیزی کم دارد. گویا طعم شور پفک لحظه هایشان را شیرین می کند در تماشای فوتبال تماشای سریال و… کاسه پفک را برنمی دارند اما آیا می دانستید که تاریخچه پفک در ایران با یکی از آن ها گره خورده است. شیرینی فروشی های نادری- محله؟

به گزارش یومیر به نقل از همشهری آنلاین: اولین بار کی آبنبات چوبی را به ایران آورد و برای محصولی که نامش خیلی ها را به یاد نوستالژی دوران کودکی می اندازد آن را «آب نبات نمکی» نامید؟ با ما همراه باشید.

سابقه علاقه ایرانیان به پفک و ورود این نام به فرهنگ لغات فارسی به سال ها قبل از ایجاد این محصول برمی گردد. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما قبل از اینکه «موری یوهای» پسر یک زوج مهاجر ترک اولین کارخانه شیرینی پفکی جهان یا به قول خارجی ها کارخانه «چیز دودلز» در محله برانکس نیویورک را بسازد. 1350 ساکنان خیابان نادری تهران. آنها با نام پاف آشنا بودند. البته پفش ناز بود یوهای محصول جدید خود را که از آرد ذرت و پنیر طعم دار ساخته شده بود «چیز دودل» نامید. در سال 1965 شرکت غول پیکر “بوردن” در آمریکا امتیاز تولید این محصول را از یوهای خریداری کرد و پفک را به یک محصول جهانی تبدیل کرد.

موری یوهای خالق Cheez Doodles در 27 ژوئیه 2010 در سن 90 سالگی در خانه مجلل خود در لانگ آیلند نیویورک پس از ابتلا به سرطان درگذشت.

«چیز دودل» از اواخر دهه 60 وارد ایران شد و در اوایل دهه 70 به طیف گسترده محصولات تولیدی کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه شد. اما انتخاب نام پفک نمکی برای این محصول جدید سابقه جالبی دارد; نامی که علی خسروشاهی واردکننده و موسس اولین کارخانه پفک در ایران بر این محصول گذاشته است و ایرانی ها هنوز هم این غذای پرطرفدار را با نام «پفک نمکی» می شناسند. ماجرا از این قرار بود که خسروشاهی در یکی از سفرهای خارج از کشور این غذای شور را در یکی از مغازه ها چشید و به فکر فروش آن در ایران افتاد. با این حال خسروشاهی برای انتخاب نام ایرانی برای «چز دودلز» به خاطرات کودکی خود در خیابان نادری تهران اشاره کرد. خودش در این باره گفت: بچه که بودم با مادرم به نانوایی مینا در ابتدای خیابان نادری می رفتیم شیرینی داشتند به نام پاف که مورد علاقه من بود محصولی که قرار بود تولید شود بسیار پفکی بود. و چون یک محصول شور بود تصمیم گرفتم آن را پفک نمکی بنامم…”

«علی خسروشاهی» از بنیانگذاران نظام نوین فروش و توزیع در ایران و از تولیدکنندگان پیشرو محصولات خوراکی در دهه های 1340 و 1350 بود. وی در سال 1377 درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا