چهار محور برای مشارکت در جهاد حزب الله لبنان

از ارتش نوین رضاخانی تا مدافعان حرم سلیمانی

این فراز از پیام امام خامنه ای موجب دغدغه بسیاری از متدینین شده است و بسیاری برای حضور در لبنان تقاضای اعزام دارند. واقعیت متفاوت جنگ فعلی نسبت به دفاع از حرم نشان می دهد تقاضای اعزام چندان منطبق با شرلیط امروز نیست. با این پیش فرض و تا زمان امکان حضور برای جهاد هیچ کار دیگری از ما ساخته نیست؟ اصلا امکانات ما چیست؟ متناسب با آن تکلیف ما چیست و چه کمکی برای ما مقدور است؟ چهار گزینه به ذهن من رسیده است:

طبق تعالیم قرآن کریم بخشی از جهاد جهاد با مال است.  کمک مالی آن هم در شرایط امروز لبنان که بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در مرداد ۹۹ و تحریم های غرب شرایط اقتصادی بحران زده ای دارد بی تأثیر بر موفقیت در جنگ نیست.  حتی در آیات کریمه جهاد با مال مقدم بر جان بیان شده است: «الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عند الله» « ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم وانفسهم فی سبیل الله  اولئک هم الصادقون» و «فضل الله المجاهدین باموالهم وانفسهم علی القاعدین» و …

 بخش دیگر جهاد تبیین است. آن هم در واویلای شبهاتی که دستگاه عملیات روانی اسرائیل به راه انداخته است. اثر سال ها آموزش فارسی به نظامیان موظف در عملیات روانی در چنین روزهایی خود را نشان داده است و مرزهای شبهات به داخل خانواده انقلاب رسیده است. آشکارا تلاش می کنند از میان ما برای جنگ نرم سربازگیری کنند. بر اساس فتوایی که چندی پیش در سخنرانی اعلام شد آیت الله العظمی خامنه ای جهاد تبیین را واجب فوری و قطعی دانستند و نیز بر اساس مطالعه عملکرد دشمن در نبرد فعلی قطعاً اهمیت چنین بخشی از جنگ کمتر از دیگر بخش ها نیست.

یکی از ارکان پیروزی جبهه مقاومت از دوره دفاع مقدس تا امروز رکن معنوی آن بوده است. حتی اگر مباحث مطروحه درباره پشتیبانی گیری اسرائیل از شیطان و ایادیش را نادیده بگیریم نمی توانیم از تعالیم اسلامی درباره تاثیر دعا چشم بپوشیم و تجربیات گذشته خود را نادیده بگیریم. نباید این امر را کوچک بشماریم و به لحاظ توانایی این حداقل کمکی است که ما می توانیم به جبهه مقاومت برسانیم.

چهارمین محوری که برای امدادرسانی ما وجود دارد؛ حضورهای میدانی و تبلیغی است که اثر حمایتی قابل توجهی دارد. بخشی از پروژه عملیات روانی دشمن بر اساس باورسازی فقدان پشتوانه مردمی عملکرد جمهوری اسلامی در حمایت از جبهه مقاومت است. حضور میلیونی باطل السحر چنین القائات است. این روزها چنین تجمعاتی برای حضور کم نیست اما شاید مهمترین آنها نمازجمعه این هفته باشد.

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا