اقتصادی

وعده کاهش تورم چه شد؟!

علی رغم اینکه آمارهای مربوط به وضعیت تورم در کشور همچنان حاکی از آن است که نرخ بهره دو رقمی است و در حال افزایش است و سال گذشته به هدف تورم نرسیده بود ، طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی ، تورم باید این روزها تنظیم و اطلاع رسانی می شد. از این موضوع خبری نیست.

به گزارش یومیر ، در اواخر بهار سال گذشته ، بانک مرکزی آمادگی خود را برای اجرای سیاست هدف گذاری تورم اعلام کرد و از این لحاظ هدف تورم را برای یک سال 22٪ با دامنه مثبت و منفی تعیین کرد. از دو درصد

به همین منظور ، تمرکز اصلی سیاست پولی بانک در سال گذشته ، هدف گذاری تورم بود و برای دستیابی به این هدف ، از ابزارهایی برای مدیریت نرخ بهره بازار باز استفاده کرد.

در همین حال ، اقتصاددانان گفتند موفقیت بانک مرکزی در دستیابی به تورم 22 درصدی نیازمند حمایت دولت ، کاهش کسری بودجه ، پنهان نماندن کسری بودجه ، موفقیت بانک مرکزی در عملیات بازار آزاد و نرخ بهره و تورم هدفمند است.

با این حال ، بررسی آماری از وضعیت تورم در سال گذشته نشان می دهد که تورم سالانه خانوارها در مارس سال گذشته به 3.8 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل (فوریه) 2.8 درصد افزایش نشان می دهد.

ادامه تورم دو رقمی در اقتصاد ایران

نرخ تورم نیز در مارس به 1.8 درصد رسید. به عبارت دیگر ، خانوارها به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از مارس برای خرید “مجموعه کالاها و خدمات یکسان” هزینه کردند.

از سوی دیگر ، روند صعودی تورم در دو ماه اول سال جاری ادامه داشته است. همانطور که برخی از اعضای پارلمان اروپا اعلام کردند ، تورم در آوریل از 50٪ فراتر رفت و آخرین داده های مرکز آمار در مورد نرخ تورم در ماه مه نشان می دهد که این متغیر از 41٪ فراتر رفته است.

با این تفاسیر ، بانک مرکزی نه تنها قادر به دستیابی به تورم 22 درصدی بود ، بلکه این متغیر را کنترل نکرد و از رشد افزایش قیمت ها جلوگیری کرد. این مورد مربوط به بی نظمی در بازار کالا است.

در همین راستا ، استاندار تأثیر شیوع ویروس کرونا در ارز و درآمد دولت و حداکثر فشار آمریکا بر اقتصاد ایران را از دیگر عوامل و دلایل عدم دستیابی به تورم هدفمند اعلام کرد.

به گفته وی ، افزایش نرخ ارز به 32 هزار تومان نیز باعث شد تا هدف تورم محقق نشود زیرا بانک مرکزی پیش بینی کرده بود که نرخ دلار در سیستم نیما 17 هزار تومان است تا تورم 22 درصدی محقق شود.

علاوه بر این ، در حالی که اقتصاددانان تنها نیروی محرکه تورم را ایجاد پول در انضباط مالی در بانک ها می دانند ، همتی معتقد است اگر عدم تعادل بین بودجه و صادرات و واردات برطرف نشود ، تورم از بین نخواهد رفت.

عملکرد بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای هدف یابی تورم

برای دستیابی به تورم هدفمند در ایران ، سه ابزار وجود دارد: نرخ ارز ، نرخ ارز ریال و حجم ریال. به گفته رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز برای تورم 17 هزار تومان تعیین شده بود اما شوک های ارزی مانع موفقیت این ابزار شد. تورم هدف قرار گرفت و بانک مرکزی توضیح نداد که چرا و چگونه نرخ ارز 17000 تومانی تعیین شده است.

از طرف دیگر ، ریال یا نرخ بهره به عنوان ابزاری دیگر در راستای هدف تورم در ابتدای سال گذشته کم بود. در ابتدای راهرو ، نرخ بین بانکی تقریباً بود. 4 درصد ، اما به تدریج به 14 درصد رسید.

علاوه بر این ، نرخ سقف 22 درصد و نرخ تعادل 18 درصد تعیین شده بود که با رشد نقدینگی همخوانی نداشت و به دلیل تأثیر تغییرات نرخ بین بانکی در بازار سرمایه ، این ابزار نمی توانست از این نظر موفق شوید

آخرین ابزار بانک مرکزی اجرای سیاست کنترل کمی ترازنامه بانک ها بود که هنوز برای ارزیابی اجرای این سیاست منتشر نشده است.

بنابراین ، در حال حاضر تصویر روشنی از عملکرد بانک مرکزی و چگونگی استفاده از ابزارهای دستیابی به هدف گذاری تورم وجود ندارد و طبق آخرین بیانیه همتی ، هدف گذاری تورم برای 1403 باید به زودی تنظیم و اعلام شود ، اما این موضوع گزارش نشده است هنوز.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا