اقتصادی

افزایش تورم با کاهش عرضه «نفت جدید»

یومیر / خراسان رضوی کمبود نیمه هادی ها ، “نفت جدید” نامیده می شود ، می تواند رشد تولید ناخالص داخلی را کند و تورم را افزایش دهد.

طبق گزارش NBC ، روری گرین ، اقتصاددان شرکت تحقیقاتی TS Lombard ، گفت: “امسال تولید ناخالص داخلی از این کسری می تواند 0.5 درصد باشد و افزایش قیمت کالاهای آسیب دیده 3 درصد باشد.” وی که نیمه هادی ها را “نفت جدید” خواند ، گفت که کمبود تولید نیمه هادی ها می تواند اقتصاد جهانی را مختل کند.

اقتصاددانان خاطرنشان می کنند که با بدتر شدن کمبود نیمه هادی ها ، رشد اقتصادی ممکن است کند و تورم فوری افزایش یابد.

دلایل مختلفی برای عدم وجود تراشه های رایج رایج وجود دارد. افزایش تقاضا همراه با مشکلات تأمین منجر به تاخیر سفارشات برای شش ماه یا بیشتر در خودروها ، تلویزیون ها و صفحه های لمسی و سایر موارد شده است. با وجود نیمه هادی ها در هسته اصلی فعالیت اقتصادی ایالات متحده ، مشکلات زیادی در زمینه تهیه محصول وجود دارد.

اسپنسر هیل ، اقتصاددان در گلدمن ساکس ، گفت: کمبود در سال 2021 مالیات تورمی است که می تواند قیمت کالاهای آسیب دیده را تا 3 درصد افزایش دهد. TS لومبارد گفت این کسری بودجه می تواند تورم را 0.4 درصد قبل از پایان سال افزایش دهد.

گلدمن در یادداشتی گفت: “به طور كلی ، در حالی كه پیامدهای نسبتاً كمی را برای عدم تولید نیمه هادی برای رشد تولید ناخالص داخلی و بخش صنایع می بینیم ، انتظار می رود كه تورم در كالاهای اصلی پایدار بماند.”

اگرچه این ضربه رشد قابل توجه اقتصادی در سال 2021 را کاهش نخواهد داد ، اما تأثیرات آن همچنان قابل توجه خواهد بود. گلدمن ادامه داد: “این اثر می تواند به یک درصد کسری فعالیت برسد و احتمالاً نزدیک به 0.5 درصد باشد.”

اختلالات در تولید “روغن جدید”

هیل گفت: “در حالی که نیمه هادی ها فقط 0.3 درصد از تولید ایالات متحده را تشکیل می دهند ، آنها با 12 درصد از تولید ناخالص داخلی محصول قابل توجهی هستند.” در حقیقت ، چندین خودروساز به دلیل کمبود تراشه های اصلی برای وسایل نقلیه خود ، تولید محدودی دارند.

کارگران تأسیسات جیپ دیترویت به طور موقت اخراج می شوند و ولوو گفته است که مشکلات تراشه می تواند باعث تعطیلی برخی کارخانه ها شود تا اوضاع برطرف شود.

شایان ذکر است که اثرات ناگهانی هرگونه اختلال در صنعت نیمه هادی بیش از پیش آشکار می شود.

گرین گفت: “هرچه جهان به هم پیوسته ، خودکار و سبزتر شود ، محتوای نیمه هادی هر واحد رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر است.” مدارهای مجتمع در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت اقتصادی هستند. “گرین نیمه هادی ها را” روغن جدید “می نامد تا تأثیر جهانی این اختلالات را داشته باشد.”

وی افزود: “کمبود شدید نیمه هادی های فعلی باعث توقف تولید خودرو در سراسر جهان شده و سرعت و مقیاس تغییرات مداوم را تحت تأثیر جدی قرار می دهد.” “تراشه ها همیشه بخش مهمی در تولید محصولات الکترونیکی مصرفی بوده اند ، اما استفاده از آنها برای حمل و نقل و خدمات دیجیتال گسترش خواهد یافت.”

هیل گفت: “اثر تورم احتمالاً با افزایش عرضه در اواخر سال و تا سال 2022 ناپدید می شود ، اما این كاهش در حال حاضر دلیل دیگری برای پایدار نگه داشتن تورم كالا در سال جاری است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا