عمومیکسب و کار ایرانی

هرس کردن درخت گردو

هرس درخت گردو یکی از اقدامات لازم جهت افزایش باروری درخت؛ رشد بهتر و همچنین افزایش سلامتی در درختان است. هرس درخت گردو اگر توسط فرد متخصص انجام نشود ممکن است موجب قطع اندام‌های بارور درخت شده و باردهی آن را کاهش دهد. در مقابل اگر هرس درخت گردو به صورت اصولی به انجام برسد. علاوه بر ایجاد یک فرم منسجم در درختان؛ به افزایش بهره وری از آن نیز کمک میکند. در این مطلب قصد داریم بدانیم هرس درخت گردو از سال اول تا سال پنجم چگونه انجام میشود؟ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

هرس درخت گردو از 1 تا 5 سالگی چگونه است؟

ارتفاع نهال گردونشانگر رشد نهال و سرعت باروری آن محسوب میشود. در نهال‌های بیش از 120 سانتیمتر؛ به ازای هر سانتیمتر ارتفاع بیشتر؛ 1 سال باردهی درختان به تاخیر میوفتد. به همین دلیل 1 سال پس از کاشت نهال؛ درخت را از ارتفاع 120 سانتیمتری به صورت مورب هرس نموده و برای جلوگیری از تجمع بیماری و آفات و نفوذ آب و پارازیت‌ها و خشکیدگی نوک ساقه بریده شده؛ محل برش را با چسب باغبانی بپوشانید.

  • هرس درخت گردو در سال اول چگونه انجام میشود؟

هرس سال اول مهم ترین هرس درخت به حساب میاید. در حالت کلی در آن زمان برای ایجاد 3 بازوی اصلی که زاویه باز نسبت به ساقه داشته باشند. جوانه اصلی را به نفع جوانه‌های فرعی قطع مینمایند. این مورد باعث میشود تا درخت در برابر بادهای تند و باردهی زیاد مقاومت بیشتری داشته باشد.

  • هرس درخت گردو در سال دوم چگونه انجام میشود؟

در سال دوم 2 هرس به نام به هرس زمستانه و هرس سبز انجام میشود.

هرس زمستانه

در این هرس 3 شاخه اصلی که در سال پیش نگاه داشته شده بود را برحسب ضخامت و میزان خشبی بودن چوب آنها بین 1 سوم تا 1 پنجم انتهایی جوانه بیرونی را قطع کنید. تا فرم جامی درخت به سمت بیرون کشیده شده و بازتر شود.

هرس سبز

برای کنترل رشد رویشی درخت؛ در فصل تابستان نوک شاخه‌ها را هرس نمایید. پاجوش‌ها را نیز قطع نمایید تا درخت فرم جارویی به خود نگیرد.

  • هرس درخت گردو در سال سوم و چهارم چگونه است؟

در سال سوم و چهارم هرس زمستانه انجام میشود.

  • هرس درخت گردو در سال پنجم چگونه است؟

در سال پنجم که سال باروری درخت است. اگر درخت قدرتمند باشد فقط نرک‌های غیر مفید را حذف نمایید.

  • هرس درخت گردو بارده چگونه انجام میشود؟

هرس درخت گردو بارده به منظور کنترل اندازه درخت و حفظ قدرت رشد و باروری سیخک‌های درخت و تولید شاخه‌های جوان برای جایگزینی با شاخه‌های پیر و کم بارتر انجام میشود. در هرس شاخه‌های ضعیف و پیر و مزاحم حذف میشوند. در هرس نباید زیاده روی نمایید. یعنی قطع شاخه‌ها نباید بیش از 25 درصد باشد. چراکه به این ترتیب تعداد برگ‌های درخت که وظیفه تولید انرژی درخت را از طریق فتوسنتز برعهده دارند؛ کاهش میابد.

در درختان بین 16 تا 35 سال، انتهای شاخه‌های 3 ساله هرس شود.

در درختانی که بیش از 40 سال سن دارند؛ انتهای شاخه‌های 4 الی 5 ساله هرس شود.

نحوه هرس درخت گردو به بهترین شکل ممکن

ازآنجایکه درخت گردو در گروه درختان بلند قامت قرار دارد، استفاده از روش صحیح و زمان مساعد هرس کردن، به شکل ‌دهی مناسب درخت در زمانی که درخت هنوز ارتفاع چندانی ندارد کمک می‌کند. علاوه بر آن اگر نحوه صحیح هرس درخت گردو، را بشناسید می‌ توانید محصولی مرغوب تر را از درخت برداشت کنید.

هرس کردن اصولی درخت گردو به پیشگیری از ابتلا درخت به بیماری ‌های متداول این‌ گونه گیاهی نیز کمک قابل‌ توجهی می‌کند. پس یکی از مواردی که به‌ واسطه آن می‌ توانید سلامت درختان خود را تضمین کنید، هرس به‌موقع و اصولی است.

شناخت نحوه هرس درختان گردو به‌صورت اصولی

طبق نظر کارشناسان کشاورزی و باغبانی، درخت گردو نیازی به هرس بیش‌ ازاندازه و در خارج از فصل مجاز ندارد. عموما 2 زمان مشخص برای هرس درخت گردو گزارش شده است. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ در پاییز و انتهای زمستان است. دلیل این موضوع شیره ریزی (خون‌ریزی) بیش ‌از اندازه درخت نهال گردو است که اگر در فصل بیداری درخت آن را هرس کنید باعث جذب حشره‌هایی مثل مورچه‌ها خواهد شد. در صورتی‌ که حشره‌ ها جذب شیره درخت شما شوند، می ‌توانند به ‌صورت قابل‌توجهی به درخت شما آسیب برسانند.

علاوه بر آن بهتر است برای گسترش اصولی درخت و رسیدن نور آفتاب به‌ تمامی برگ‌ ها و شاخه ‌های درخت، هر سال حدود یک‌پنجم تاج را هرس کنید. در صورتی ‌که شاخه‌ هایی مرده یا مریض وجود دارند نیز با شناخت نحوه هرس درخت گردو، به‌صورت اصولی آن‌ها را حذف کنید.

هرس درختان کم ثمر گردو

به خاطر داشته باشید اگر درخت شما از گونه‌های کم ثمر است و می‌خواهید به‌عنوان تأمین سایه از آن استفاده کنید، باید شاخه ‌های فرعی را با ارتفاع 2 تا 2.5 متر سطح زمین نگه ‌دارید. شاید نهال گردو شما به حدی کوچک و کم ارتفاع باشد که قد آن به‌سختی به یک متر برسد. در این مورد برای شکل‌ دهی اصولی و پیروی از نحوه هرس درخت گردو، باید شاخه ‌های کناری را تا ارتفاع کمتر از 15 سانتی‌متر سطح زمین هرس شود.

زمانی که درخت شما به ‌اندازه کافی رشد کرد (عموماً این اتفاق سال آینده رخ می‌دهد) و شاخه ‌های جانبی جدید را پرورش داد، می‌ توانید شاخه ‌های جانبی پایینی را هرس نمایید. به یاد داشته باشید برای درخت راحت‌تر است که محل زخمی شاخه‌های جانبی با قطر کمتر را ترمیم کند تا شاخه‌ های ضخیم و تناور را؛ پس اگر قرار است به درخت شکل مناسبی دهید، سعی کنید در فرصت مناسب شاخه ‌های کناری را قبل از قطور شدن هرس نمایید.

حفظ و شکل‌دهی درخت گردو با هرس اصولی

یکی از دلایل اصلی هرس درخت در فصل زمستان، دیدن شکل اصلی درخت بدون برگ و جوانه‌ها است. انتخاب نحوه هرس درخت گردو؛ به گونه اصولی نیاز به رویت با دقت شاخه‌ها دارد. در زمان انتخاب شاخه‌ های جانبی برای هرس شاخه ‌های بالقوه با توان رشد کافی را باقی بگذارید. برای این کار می‌توانید از فاصله دورتر به درخت نگاه کنید و شاخه ‌های فرعی مناسب را که به گونه متعادل و مساوی در اطراف درخت قرار دارند را انتخاب نمایید. با این کار درخت شما تعادل خود را حفظ کرده و در زمان باروری، آسیب نمی‌بیند.

بهتر است در این زمان، شاخه ‌های آسیب ‌دیده، بیمار، شاخه ‌های شکسته و هر شاخه ‌ای که به‌ جای رسیدن به نور و محیط خارجی درخت به سمت تنه برگشته هرس شود. نکته مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که در زمان هرس، تمامی شاخه ‌های کناری در امتداد یا پایین ‌تر از ارتفاع شاخه مرکزی و تنه قرار داشته باشند. با استفاده از این روش هرس درخت گردو، می ‌توانید به آسانی شاخه ‌های رقابتی که توان و قدرت درخت شما را برای ثمر دهی کاهش می‌دهند بررسی کرده و آن‌ها را هرس کنید.

شناخت انواع نحوه هرس درخت گردو:

در حالت کلی هرس در درخت گردو به دو دلیل انجام می‌گیرد. باغدار یا به هدف شکل‌دهی و نوردهی کافی به‌تمامی قسمت‌های درخت این کار را انجام می‌دهد یا به هدف ثمر دهی بهتر درخت اقدام به هرس آن خواهد کرد. در ادامه به معرفی بهترین زمان هرس درخت گردو، برای دستیابی به این اهداف اشاره‌کرده‌ایم و روش اصولی هرکدام را نیز توضیح داده‌ایم.

هرس درخت به هدف شکل دهی:

نحوه هرس این درخت به هدف شکل ‌دهی به این صورت است که در سال‌های اولیه که شاخه‌های هنوز قطور و بلند نشده‌اند انجام می گیرد. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ برای فرم دهی در انتهای فصل پاییز است. اگر نگران زخمی شدن یا رشد مجدد جوانه‌ ها از محل هرس هستید، به راحتی می توانید از چسب باغبانی برای کاور کردن جای زخم هرس مصرف کنید. شاید به دلیل شرایط و کوچکی نهال هنوز شاخه تنه مشخص نباشد. باید توجه کنید که اگر در آن زمان قصد شکل‌دهی نهال را دارید باید حتماً تنه اصلی را حفظ نمایید.

هرس درخت گردو به هدف افزایش ثمر دهی:

نحوه هرس این درخت به ‌منظور افزایش میوه به صورتی است که باغدار سالی یکبار شاخه ‌های کناری و رقابتی که قوت درخت را می‌گیرند حذف می‌کند. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ برای زیاد شدن محصولات انتهای فصل زمستان است. در برخی موارد باغداران از ابتدای تیرماه تا انتهای  شهریور اقدام به هرس می‌کنند؛ بهتر است برای این کار با متخصصان باغداری منطقه خود مشورت کنید.

بهترین زمان هرس درختان گردو:

همان گونه که مطرح شد بهترین زمان هرس این درخت در انتهای فصل خواب درخت یعنی زمستان می باشد. دلیل این موضوع مشاهده کامل شاخه ‌ها بدون برگ و کاهش میزان شیره ریزی درخت است. یکی از نکاتی که باید در زمان هرس حتماً به آن توجه نمایید این است که اره یا انبری که قصد هرس کردن درخت با آن را دارید، حتماً تمیز کنید. دلیل این کار حذف آلودگی ‌هایی است که ممکن است روی تیغه این ابزار باقی‌مانده باشد و باعث انتقال بیماری به درخت شما شود.

نکته دیگری که نحوه هرس درخت گردو، شما را اصولی‌تر می‌کند، تیز کردن اره و ابزار باغبانی شما است. با تیز کردن ابزار هم انرژی کمتری برای هرس کردن صرف می‌کنید و هم درخت آسیب کمتری خواهد دید. علاوه بر آن با ایجاد برش ‌های تمیز، درخت سریع‌تر محل زخم را التیام می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نهالستان پالیز مهندس سعید قاسمی مراجعه کنید.

نکته مهم هرس شاخه‌ های سنگین:

در صورتی‌ که بخواهید شاخه ‌های بزرگ‌تر را هرس کنید، ممکن است به دلیل وزن بالای شاخه در زمان جدا شدن، به کندن پوست درخت منجر شود. اگر پوست بیرونی تنه درخت کنده شود، درخت به مرور زمان خشک می شود. اگر تصمیم دارید شاخه ‌های سنگین و بزرگ را به هر دلیل قطع کنید، بهتر است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا شاخه ‌های کوچک و ریز متصل به شاخه مورد نظر را هرس کنید؛ با این کار اندکی از وزن شاخه موردنظر کم می‌شود.
  2. علاوه بر آن اگر این شاخه سنگین در ارتفاع بالاتری قرار دارد با حذف شاخه ‌های متصل، ریسک آسیب رسیدن به شاخ و برگ پایینی در صورت سقوط شاخه، کمتر خواهد شد.
  3. بعد از حذف شاخه ‌های کوچک، شاخه اصلی را از محل جوانه به‌ صورت مرحله ‌به‌ مرحله و هر بار با طول 0.5 تا 1 متر ببرید.
  4. این کار نیز باعث سبک شدن وزن شاخه و کاهش ریسک کنده شدن پوست درخت خواهد شد.
  5. درنهایت شاخه را از محل اتصال به تنه اصلی ببرید و برای کاهش میزان خسارت و بهبود سریع قسمت هرس، از چسب باغبانی مناسب درخت استفاده کنید.

جمع بندی هرس درخت گردو:

پرورش درختان، توجه و مراقبت دائمی را می ‌طلبد. یکی از درختان مورد عنایت باغداران ایرانی، درخت گردو می باشد.. این درخت نیز برای بقا، به مراقبت و توجه نیاز دارد که از عوامل آسیب‌رسان و بیماری‌ها در امان بماند. یکی از مسائلی که باغداران باید به آن توجه کنند، پیروی از نحوه هرس این درخت به‌صورت اصولی است. در این نوشتار به روش صحیح هرس درختان گردو و بهترین زمان هرس درخت گردو، اشاره‌ کرده‌ایم. اگر که روش کاربردی و مناسبی برای هرس و پرورش درخت گردو می‌دانید، حتماً با ما به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا