نکاتی که درباره جرم تهدید باید بدانید/تهدید چه مجازاتی دارد؟

نکاتی که درباره جرم تهدید باید بدانید/تهدید چه مجازاتی دارد؟

یک وکیل دادگستری درباره جرم تهدید گفت: وقتی فردی دیگری را تهدید می کند مرتکب جرم می شود و به 74 ضربه شلاق یا دو سال حبس محکوم می شود.

به گزارش یومیر به نقل از آنلاین ارعاب زمانی رخ می دهد که فردی با تهدید و ارعاب دیگری را به انجام یک عمل بد و نامشروع تهدید کند. رایج ترین نوع تهدید کلامی قتل آسیب جسمی آسیب به حیثیت و آبرو آسیب مالی و غیره است. تهدید در قوانین جزایی کشورمان جرم تلقی می شود و قانونگذار برای این عمل مجازات های سنگینی مانند شلاق و حبس در نظر گرفته است.

در همین رابطه سمیع الله کاظمی وکیل دادگستری و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار آنلاین در خصوص جرم تهدید و روند رسیدگی به آن اظهار داشت: جرم تهدید در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مبحث جزایی مورد رسیدگی قرار گرفته است. که به وضوح مربوط به اصلاح آن ماده در سال 2019 است گفته شده است که اگر شخصی شخص دیگری را تهدید به قتل جان یا مالی یا افشای رازی از خود یا بستگانش کند صرف نظر از اینکه بخواهد. پول یا کاری از او انجام دهد یا نکند به شلاق تا 74 ضربه شلاق یا حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می شود.

وی افزود: مجازات این ماده قبل از اصلاحات 1398 2 سال حبس بود که با توجه به قانون کاهش حبس به یک سال کاهش یافته است. طبق اعلام قانونگذار که گفته است هرکس دیگری را تهدید کند اعم از اینکه دنبال مالی باشد فعل (صرف نظر از فعل یا ترک فعلی) مرتکب جرم تهدید است و باید مجازات شود بنابراین جرم تهدید در اصطلاحات حقوقی مانند “جرایم مطلق” این بدان معنی است که فقط تهدید به جرم رخ داده است و تهدید نباید منجر به نتیجه خاصی از طرف شخص مورد تهدید شود (مانند انجام کاری یا دریافت پول به عنوان مثال). در نتیجه تهدید مانند قوانین مربوط به جرایم نیروهای مسلح تهدید مجازات مشخص و شدیدتری دارد.

کاظمی در خاتمه به تهدید افراد به انتشار فیلم یا عکس خصوصی اشاره کرد و گفت: تهدید به انتشار تنها شامل عنوان تهدید خواهد بود که به آن پرداختیم و در صورت انتشار علاوه بر جرم تهدید شامل عنوان خاص ماده 17 قانون اصلاحی جرایم رایانه ای 1403 می شود که می گوید: هرکس از سیستم های رایانه ای برای انتشار تصویر یا فیلم خصوصی یا اسرار دیگر بدون رضایت شخصی استفاده کند یا آنها را در اختیار دیگران قرار دهد به نحوی که منجر به تضییع حیثیت و حیثیت فرد شود به نود و یک روز حبس یا جزای نقدی محکوم می شود.

هرکس بدون رضایت فیلم یا عکس خصوصی شخصی را منتشر کند به حبس از یک روز تا دو سال محکوم خواهد شد. در اینجا معرفی می کنم که تهدید در نظر گرفته نمی شود اما اگر برای تحت فشار قرار دادن شخص برای گرفتن پول یا اقدام باشد آن شخص مرتکب «جرم اخاذی» یا به عبارتی «جرم علیه دادگاه» شده است.

کاظمی تصریح کرد: برای اثبات جرم تهدید به مدرک (پیامک پیام در فضای مجازی صدای ضبط شده فیلم یا شهادت) نیاز است. فردی در شبکه های مجازی خارجی مانند تلگرام یا واتس اپ فردی را تهدید می کند که اثبات آن در اینجا کمی مشکل خواهد بود و نیاز به مستندسازی پیام ها در لحظه با گرفتن فیلم یا اسکرین شات دارد و از این نظر ارزش این شواهد باید توسط مقامات و تحقیقات تصمیم گیری شود یا قاضی تحقیق باید ارزیابی شود.

وی درباره اختیارات رسیدگی به جرم تهدید به تهدید گفت: طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی جرم تهدید به شلاق تا 74 ضربه و از یک ماه تا یک سال حبس تعزیری است که از جمله جرایم است. از جمله موارد دیگر درجه 6 و طبق قانون در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب است و دادگاه کیفری 2 می باشد.

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی جرم «تهدید» عبارت است از شلاق تا 74 ضربه و از یک ماه تا یک سال حبس. در اینجا می خواهم به نکته ای اشاره کنم در حال حاضر قانون شوراهای حل اختلاف که تحت عنوان تشکیل دادگاه صلح است و همچنین در سال 1402 به تصویب رسید (البته هنوز اجرا نشده است) و جرایم مستلزم تعزیر درجه 7 و 8 را مشمول قانون کرد. صلاحیت دادگاه صلح است یعنی حداکثر صلاحیت شوراها و عدالت صلح حبس تا ۶ ماه است و صلاحیت رسیدگی بیش از ۶ ماه را ندارد. حال در صورت اجرایی شدن این قانون رسیدگی به جرم تهدید همچنان در صلاحیت دادسرا و دادگاه کیفری 2 خواهد بود که اشاره شد.

چگونه شکایت کنیم؟

کاظمی در خصوص نحوه شکایت گفت: ابتدا باید تهدید به وقوع جرم از طریق سامانه الکترونیکی دادگستری به دادسرا ارائه شود و سپس با بررسی دادستانی مبنی بر قابل تعقیب بودن پرونده شکایت شود. برای تحقیق توسط بازپرس یا دادیار ارجاع می شود. پس از تکمیل تحقیقات و مدارک در صورت مجرمیت متهم قرار جلب و کیفرخواست جهت رسیدگی در دادگاه کیفری دو صادر می شود.

در صورت تهدید در فضای مجازی با تماس با مراجع قانونی و طرح شکایت از عواقب آن جلوگیری کنید.

وی درباره ارتکاب جرم تهدید گفت: اگرچه جرم تهدید یکی از جرایم مطلق است اما زمانی می توان تهدید را قطعی دانست که فرد اساساً در تهدید امکان ارتکاب جرم را داشته باشد بنابراین اگر شخص به اشتباه چیزی را تهدید کند. یا خشم با توجه به شرایط نباید اجازه دهد که او را به تهدید متهم کرد.

این وکیل دادگستری در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی افراد در فضای مجازی با انتشار تصاویر ناخواسته و یا پیام های نامتعارف تهدید و شرایطی را برای خود ایجاد کرده اند توصیه می کنم در وهله اول اگر چنین اشتباهاتی برایشان پیش آمد و چنین شد از چنین فضاهایی دوری کنند. متعاقباً تهدید می شود لازم است با مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت پیشگیرانه از تهدید از عواقب زورگیری و شرایط پیچیده آن جلوگیری کرده و از این طریق در دام سودجویان نیفتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا