بین الملل

همه آنچه باید درباره “صلح هرمز” بدانید

در اکتبر 2019 ، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران ، حسن روحانی ، نامه ای به همه کشورهای جامعه هرمز ، یعنی بحرین ، کویت ، عراق ، قطر ، عمان ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نوشت تا رسماً به این کشور بپیوندد. آنها را طبق گزارش گروه بین المللی آنا. ابتکار دعوت کنید. این دعوت هنوز روی میز است.

طرح هرمز صلح و امنیت پایدار در منطقه را تضمین می کند

این پروژه مبتنی بر همکاری بین کشورهای ساحلی خلیج فارس با هدف پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این منطقه مهم و استراتژیک آبی است. “امید” نیز ثبت شده است.

جلسه شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس

مسلماً برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که به آمریکا پشت کرده اند تاکنون همکاری چندانی با این طرح نداشته اند ، شاید به این دلیل که از مزایای این طرح آگاهی ندارند.

وجود برنامه های غیرواقعی که آمریکایی ها همیشه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را فریب می دهند دلیل دیگری است که برخی از این کشورها از طرح صلح هرمز حمایت جدی نمی کنند.

طرح صلح هرمز ، همانطور که به نظر می رسد ، یک طرح منطقه ای است که در نهایت به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود و به جای اینکه خلیج فارس به یک میدان جنگ و یک بشکه پودر تبدیل شود ، به یک حوزه صلح و آرامش با اقتصادی عالی تبدیل خواهد شد. فواید. برای کشورهای ساحلی دنبال می کند.

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه در گزارشی در مجله امور خارجه ایالات متحده نوشت: “ایران مدتهاست که از ایجاد مجمع گفتگوی منطقه ای حمایت می کند – از قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در سال 1987 تا ابتکار عمل صلح هرمز که ایران در سال 2019 تصویب کرد.” ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل

در چنین مجلسی ، کشورها می توانند با اقدامات اعتماد ساز ، نگرانی های خود را برطرف کنند ، شکایات خود را از طریق گفتگو حل کرده و مسائل مشترک را حل کنند و با مشارکت در تلاشهای سودمند مشترک ، از منافع مشترک محافظت کنند.

ابتکار عمل صلح هرمز برنامه ای برای آینده نیست – هر مکانیسم دائمی باید به طور جمعی توسط همه قدرت های منطقه محقق شود. اما این پیشنهاد نشان دهنده تمایل ایران به داشتن جامعه ای قدرتمند ، پایدار ، صلح آمیز و مرفه و عاری از کشور و فارغ از معرفی هژمونی منطقه ای یا جهانی است.

چارچوب ابتکار عمل هرمز بر مبنای اصول پذیرفته شده جهانی است. احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکی از این اصول است. کشورهای شرکت کننده متعهد می شوند که به نمادهای تاریخی ، مذهبی و ملی یکدیگر احترام بگذارند و از مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر خودداری کنند.

در چارچوب آنچه ما جامعه هرمز می نامیم ، ملتها متعهد می شوند كه اختلافات خود را به طور مسالمت آمیز حل و فصل كنند و از شركت در اتحاد یا اتحاد علیه هم خودداری كنند.

پیش شرط موفقیت طرح صلح هرمز یا هر ابتکار دیگر این است که دولتهای منطقه – و قدرتهای خارجی – برخی از حقایق را بپذیرند. اول از همه ، این واقعیت که آینده منطقه فقط توسط مردم این منطقه تعیین می شود و باید باشد. هر رویکرد دیگری محکوم به شکست است. به همین منظور ، غرب باید سیاست حمایتی یا حمایت کورکورانه خود از رفتارهای بد کشورهای بعدی را کنار بگذارد تا با تهدید خیالی ایران روبرو شود. همه کشورهای ساحلی خلیج فارس ، بدون استثنا ، باید در هر گونه ابتکار عمل منطقه ای نقش داشته باشند ، و هم بازیگران منطقه ای و هم خارجی باید حقوق ملی ، منافع و نگرانی های امنیتی مشروع همه را به رسمیت بشناسند و احترام بگذارند.

اکنون ، عراق به عنوان یکی از کشورهای مهم ساحلی ، نقشی اساسی در این پروژه بازی خواهد کرد ، به ویژه اگر خلیج فارس در آینده به یکی از ستون های پروژه اقتصادی بزرگ جاده ابریشم تبدیل شود.

در مصاحبه ای ، دو كارشناس عراقی بر اهمیت طرح صلح هرمز تأكید كردند و از شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس خواستند كه به جای گره زدن سرنوشت خود به برنامه های گمراه كننده آمریكا و صهیونیست ، آینده خود را به آینده منطقه پیوند دهند.

یک تحلیلگر سیاسی عراقی معتقد است که طرح ایران برای حفظ امنیت و صلح در خلیج فارس که صلح هرمز نامیده می شود ، یک طرح واقع بینانه است.

حسین الکنعانی افزود: به دلیل حضور و دخالت نیروهای خارجی در خلیج فارس ، امنیت در کشورهای منطقه از 30 سال گذشته آشفته بوده است.


بیشتر بخوانید:

ایالات متحده باید به اصول و قواعد حقوق بین الملل در منطقه عمل کند

کسانی که منطقه را بی ثبات می کنند باید خاطره عین اسد را بخاطر بسپارند / ایران حق واکنش قاطع به زیردریایی صهیونیستی را دارد


به گفته وی ، در سال های اخیر ، ایالات متحده همیشه پیام های دروغینی را برای دفاع از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارسال کرده و خلیج فارس به یکی از خطرناک ترین آنها تبدیل شده است. مناطق جهان تبدیل شده اند.

این کارشناس عراقی افزود: خلیج فارس از نظر آمریکایی یک حوزه مهم آبخیز است که مانند بسیاری از دریاها و آبراه های بین المللی باید تحت سلطه و نفوذ آمریکا باشد.

وی تأکید کرد که در واقع ایالات متحده با حضور نظامی خود در خلیج فارس ، کشورهای مخالف ، از جمله جمهوری اسلامی ایران و عراق را وادار می کند تا به برنامه های آنها بپیوندند.

الکنانی گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس راهی جز همکاری برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه ندارند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای ساحلی باید از تسلط بیگانگان بر این دریا جلوگیری کنند ، افزود: کشورهایی که به دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند باید منافع مشترک را دنبال کنند و یکی از پایه های این منافع مشترک پیوستن به صلح هرمزان و پایان حضور آن است. “بیگانگان در منطقه.

وابستگی خارجی مانع پیوستن صلح هرمز می شود

یک کارشناس عراقی دیگر معتقد است که وابستگی شدید برخی کشورها به خارجی ها یکی از دلایل پیوستن آنها به صلح هرمز شده است.

در همین حال ، وائل الركابی تأكید كرد كه طرح صلح هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران بسیار خردمندانه ارائه شده است.

وی افزود: در حال حاضر امنیت و صلح در خلیج فارس به دلیل حضور ناوهای هواپیمابر و چندین نیروی آمریکایی ناپایدار است و اگر کشورها مصمم به ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند ، باید با هم همکاری کنند.

ناو هواپیمابر USS Nimitz

ناو هواپیمابر USS Nimitz

وی افزود: ایالات متحده در صدد ویرانی در این حوزه است که بدون شک به نفع کشورهای منطقه نیست و صلح منطقه ای و جهانی را به خطر می اندازد.

الركابي تاكيد كرد كه متأسفانه كشورهايي كه توافق كرده اند تحت تحقير آمريكا زندگي كنند ، تاكنون با طرح ايران مخالفت كرده اند ، هرچند كه به كشتي ها و كشتي ها اجازه مي دهد روان در منطقه حرکت كنند.

وی خاطرنشان کرد: اراده آمریکایی ها حفظ امنیت و صلح در منطقه نیست و بنابراین به چنین برنامه های منطقه ای برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه اعتقادی ندارد.

این کارشناس عراقی افزود: طرح صلح هرمز نشان داد جمهوری اسلامی ایران هنوز در ایجاد صلح و آرامش در منطقه پیشگام است ، اما متأسفانه سایر کشورها به دلیل وابستگی به آمریکایی ها هنوز دیدگاه مثبتی نشان نداده اند.

وی گفت: برای مردم آمریکا ، خلیج فارس یک منطقه استراتژیک و مهم است و به همین دلیل آنها با ایجاد مشکلات و ایجاد بحران ها سعی در حفظ حضور خود در منطقه دارند.

الركابي افزود كه آمريكا در واقع فقط در تلاش براي اجراي برنامه هاي خود است كه به طور خاص به نفع رژيم صهيونيستي است و البته همه اين طرح ها در تقابل با كشورهاي منطقه و نيز محور مقاومت.

در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر 1998 ، رئیس جمهور ایران از طرح صلح هرمز یا ائتلاف امید رونمایی کرد و گفت: من از کشورهای متأثر از توسعه خلیج فارس و تنگه هرمز می خواهم که به ائتلاف امید. یعنی “ابتکار عمل صلح هرمز”.

هدف ائتلاف امید ترویج صلح ، ثبات ، پیشرفت و رفاه برای همه ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه بین آنها است.

این طرح زمینه های مختلف همکاری از جمله تأمین امنیت جهانی انرژی ، آزادی پیمایش و انتقال رایگان نفت و سایر منابع به و از تنگه هرمز و فراتر از آن را شامل می شود.

ائتلاف امید نیز بر اساس اصول کلیدی مانند احترام به اهداف و اصول سازمان ملل متحد ، احترام متقابل ، منافع متقابل ، موقعیت برابر ، گفتگو و تفاهم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ، مصونیت از مرزهای بین المللی ، حل مسالمت آمیز همه اختلافات است. و مهمتر از همه ، دو اصل: اساس عدم تعرض و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر نهفته است.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا