اجتماعی

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از ثبت گرم‌ترین ماه ژوئیه‌ی زمین گرفته تا ابتلای بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به «کووید طولانی»، در میان مهم‌ترین رویدادهای دنیا در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش یومیر، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون اعلام وضعیت اضطراری شیوع آبله میمونی در آفریقا یا مهار حریق جنگلی در حومه «آتن» بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی هفت روز اخیر هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کره جنوبی

مقامات کره جنوبی از افزایش تعداد موارد بستری شدن در بیمارستان‌ها ناشی از عوارض ابتلا به کووید۱۹ در این کشور خبر دادند.

کره جنوبی تابستان امسال شاهد افزایش مبتلایان کرونایی است.

بر اساس گزارش آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره جنوبی، تعداد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها در سراسر این کشور ناشی از کووید۱۹ در هفته اول اوت به ۸۶۱ نفر رسیده است که بالاترین سطح از اوایل فوریه امسال است.

داده ها نشان می دهد ۶۵.۲ درصد از بیماران بستری در این ماه ۶۵ سال و بالاتر هستند و ۱۸.۱ درصد دیگر بین ۵۰ تا ۶۴ سال سن دارند.

نشست سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شیوع «ام پاکس»

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید از آنجا که بیماری «ام پاکس» در حال شیوع در آفریقای مرکزی است و ممکن است در داخل و خارج آفریقا گسترش یابد، نشستی از یک کمیته اضطراری در این زمینه برگزار خواهد کرد.

این کمیته کارشناسی برای بحث در مورد اینکه آیا شیوع «ام پاکس» وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی است، تشکیل جلسه خواهد داد.

ام پاکس که قبلا «آبله میمونی» نامیده می‌شد، یک عفونت ویروسی است که علائمی مانند تب و بثورات ایجاد می‌کند.

طوفان شدید در ژاپن، حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای را مختل کرد

سازمان هواشناسی ژاپن می‌گوید طوفان شدید استوایی موسوم به «ماریا» در استان شمال شرقی «ایواته» به خشکی رسیده است.

این طوفان تاکنون حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای را عمدتاً در شمال شرق ژاپن مختل کرده است.

مقامات هواشناسی هشدار می‌دهند نوارهایی از ابرهای به شدت باران‌زا ممکن است در استان‌های ایواته، «میاگی» و «آئوموری» ایجاد شود. آنها می‌گویند که احتمال بارش سنگین عمدتاً در سمت اقیانوس آرام «توهوکو» وجود دارد.

سقوط بالگرد روی سقف هتلی در استرالیا

مقامات پلیس ایالت کوئینزلند در استرالیا اعلام کردند سقوط یک بالگرد روی سقف هتل «هیلتون» در شهر «کنز» منجر به آتش‌سوزی شده است.

در پی وقوع این حادثه صدها نفر که در این هتل حضور داشتند، تخلیه شدند.

این سانحه حوالی ساعت ۱:۵۰ بامداد روز دوشنبه به وقت محلی رخ داد.

پلیس ایالتی در بیانیه ای اعلام کرد: خلبان که تنها سرنشین این بالگرد بوده در محل حادثه شناسایی و فوت شده است و تحقیقات پزشکی قانونی برای تشخیص هویت وی و کسب اطلاعات بیشتر ادامه دارد.

افزایش تلفات بارندگی و سیل در یمن

تعداد قربانیان بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر در یمن تا اواخر روز یکشنبه به ۶۱ نفر افزایش یافت.

آخرین تلفات در استان «مارب» در شمال شرق این کشور گزارش شده است که در آن چهار بی‌خانمان، جان خود را از دست دادند و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات این کشور افزودند که بیش از ۷۰۰۰ خانواده آواره تحت تأثیر باران شدید، باد و رعد و برق در مارب قرار گرفته‌اند.

مقامات خاطرنشان کردند که ۲۹۷۳ خانواده به طور کامل آسیب دیده اند، در حالی که ۴۲۰۶ خانواده در ۴۱ اردوگاه و مکان های آوارگان داخلی در مارب آسیب های جزئی متحمل شده‌اند.

بیش از ۷۰۰ مهاجر ظرف یک روز وارد انگلیس شدند

بر اساس داده‌های وزارت کشور انگلیس، ۷۰۳ مهاجر و پناهجو روز یکشنبه با ۱۱ قایق کوچک از کانال مانش عبور کردند که این آمار، بالاترین رقم از زمان به قدرت رسیدن حزب کارگر در این کشور است.

ارقام فاش شده توسط وزارت کشور انگلیس نشان می دهد در مجموع ۷۰۳ نفر در حال عبور از کانال مانش سوار بر ۱۱ قایق کوچک شناسایی شده اند که سومین و بالاترین عدد برای امسال است.

بر اساس این ارقام، حدود ۱۱۷۲ مهاجر در مجموع در ۲۰ قایق کوچک هفته گذشته وارد انگلیس شدند.

همچنین این بالاترین رقم روزانه از زمان پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی در ۴ ژوئیه است.

بیشترین این تعداد در یک روز در سال ۲۰۲۴ و در ۱۸ ژوئن اتفاق افتاد، زمانی که ۸۸۲ نفر از کانال عبور کردند.

ابتلای بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به «کووید طولانی»

بر اساس یک مطالعه جدید از زمان شیوع پاندمی کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از «لانگ کووید» یا کووید طولانی رنج می‌برند.

لانگ کووید (کووید طولانی) می‌تواند منجر به خستگی شدید، اختلالات ریتم قلب و مشکلات تمرکز شود.

بسیاری از کسانی که به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند تا مدت‌ها پس از بهبود همچنان از عوارض این بیماری رنج می‌برند. مجموعه این عوارض را عوارض پساکرونا، پُست کووید، کووید مستمر و یا لانگ کووید می‌نامند.

دانشمندان آمریکایی در مجله تخصصی Nature Medicine گزارش دادند اولین بیماران پس از ابتلا به ویروس SARS-CoV-۲ در ماه مارس ۲۰۲۰ از مشکلات طولانی‌مدت سلامتی خود خبر داده‌اند.

زمین گرم‌ترین ماه ژوئیه خود را تجربه کرد

بر اساس گزارشی که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) در روز دوشنبه منتشر شد، زمین گرم‌ترین ماه ژوئیه خود را تجربه کرد و چهاردهمین ماه متوالی رکوردشکنی دمای جهانی را رقم زد.

در گزارش این سازمان آمده است میانگین دمای سطح کره زمین در ماه ژوئیه امسال (۲۰۲۴)، ۱.۲۱ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بوده است که این گرم ترین ژوئیه در رکورد جهانی ۱۷۵ ساله NOAA است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده یک آژانس علمی و نظارتی ایالات متحده است که مسئول پیش بینی آب و هوا، نظارت بر شرایط اقیانوسی و جوی، ترسیم نقشه دریاها، انجام اکتشافات در اعماق دریاها و مدیریت ماهیگیری و حفاظت از پستانداران دریایی و گونه های در معرض خطر در منطقه اقتصادی انحصاری ایالات متحده است.

شیوع «آبله میمونی»؛ سازمان بهداشت آفریقا وضعیت اضطراری اعلام کرد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (Africa CDC) روز سه‌شنبه شیوع بیماری «ام پاکس» که قبلا آبله میمونی نامیده می‌شد را «فوریت بهداشت عمومی امنیت قاره‌ای» اعلام کرد.

دکتر «ژان کاسیا»، مدیرکل برترین نهاد بهداشت عمومی این قاره گفت: اعلام شیوع ام پاکس به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی امنیت قاره ای خوشحال کننده نیست. این یک مسئولیت است و ما متعهد به دریافت واکسن هستیم.

کاسیا از دولت‌های آفریقایی خواست تا با آنها در کاهش شیوع ام پاکس همکاری کنند.

مهار حریق جنگلی در حومه «آتن»

سخنگوی آتش‌نشانی یونان می‌گوید دیگر هیچ آتش‌سوزی فعالی در مناطق حومه آتن و نزدیک این شهر وجود ندارد.

با این حال نیروهای آتش‌نشان همچنان در حالت آماده‌باش برای کنترل آتش‌سوزی‌های احتمالی هستند.

سخنگوی آتش‌نشانی یونان به بی بی سی گفت آتش‌نشانان به خاموش کردن و حضور همه‌جانبه در منطقه ادامه خواهند داد.

وزش ملایم‌ باد و تلاش‌های گسترده نیروهای امدادی به مهار آتش‌ها کمک کرده است. اما همچنان به دلیل وزش باد و افزایش دما به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد در روز، خطر آتش‌سوزی وجود دارد.

گرما در اروپا در ۲۰۲۳ جان بیش از ۴۷ هزار نفر را گرفته است

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه توسط «موسسه بهداشت جهانی بارسلون» منتشر شد، بیش از ۴۷ هزار نفر در اروپا به دلیل گرمای سوزان سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست دادند و کشورهای جنوبی بیشترین آسیب را از این بابت متحمل شدند.

سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت‌شده در جهان بود و اروپا سریع‌ترین گرمایش را در بین تمام قاره‌ها تجربه کرد.

هرچند تعداد مرگ و میر ناشی از گرما در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۶۰ هزار نفری بود که از قبل پیش‌بینی‌شده بود، اما مطالعه مذکور خاطر نشان می‌کند که اگر تمهیدات دو دهه گذشته از جمله راه‌اندازی سامانه‌های هشدار اولیه و پیشرفت در مراقبت‌های بهداشتی صورت نمی‌گرفت، این تعداد مرگ‌ومیر ممکن بود ۸۰ درصد بیشتر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا