بین الملل

مناقشه نیویورک‌تایمز و اُپن اِی‌آی بالا گرفت/ هک هوش مصنوعی و نقض قانون کپی‌رایت

مناقشه نیویورک‌تایمز و اُپن اِی‌آی بالا گرفت  هک هوش مصنوعی و نقض قانون کپی‌رایت

روزنامه نیویورک‌تایمز و شرکت فناوری اُپن اِی آی در شکایت‌هایی متقابل یکدیگر را به نقض قوانین متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت اُپن ای آی، روزنامه نیویورک‌تایمز را به فریب هوش مصنوعی متهم کرده و این نشریه نیز مدعی است که اُپن ای آی قوانین حق نشر را رعایت نمی‌کند.

اُپن‌ای آی، شرکت مشهور و متخصص در فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، مدعی است که روزنامه نیویورک‌تایمز با استفاده از تکنیک‌های فریبنده، شواهد گمراه‌کننده‌ای علیه چت‌ربات چت جی‌پی‌تی و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت ایجاد کرده است. اُپن‌ای آی نیویورک‌تایمز را متهم کرده که دستور (پرامپت)‌های گمراه‌کننده‌ای برای بازتولید محتوا به چت‌جی‌پی‌تی داده که در تناقض با قوانین استفاده از این فناوری است.

در مقابل، نیویورک تایمز به مواردی اشاره می‌کند که در آن چت‌ربات‌های اُپن‌ای آی و مایکروسافت گزیده‌هایی تقریباً یکسان با مقالات این نشریه را در اختیار کاربران قرار می‌دادند. نشریه تایمز، اُپن‌ای آی و مایکروسافت را متهم می‌کند که دارند «سرمایه‌گذاری هنگفت تایمز در روزنامه‌نگاری را مجانی کنند» و جایگزینی برای روزنامه بسازند.

اُپن‌ای آی در پاسخ ادعا کرده است که تایمز چت‌ربات چت‌جی‌پی‌تی و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی را هک کرده است تا شواهد گمراه‌کننده‌ای برای پرونده شکایت خود تولید کند. اُپن‌ای آی همچنین ادعا کرد که تایمز به کسی پول داده است تا سیستم‌هایش را برای تولید شواهد جعلی دستکاری کند. با این حال، نامی از فردی که مشکوک به انجام این عمل است برده نشد.

تا کنون چندین صاحب حق چاپ به دلیل سوء‌استفاده از کارشان در آموزش هوش مصنوعی، از جمله گروه‌هایی از نویسندگان، هنرمندان تجسمی و ناشران موسیقی از شرکت‌های فناوری شکایت کرده‌اند. با این حال، دادگاه‌ها هنوز به این سؤال نپرداخته‌اند که آیا آموزش هوش مصنوعی مشمول قانون کپی‌رایت است یا خیر. شرکت‌های فناوری ادعا می‌کنند که سیستم‌های هوش مصنوعی آنها قانون کپی‌رایت را رعایت می‌کنند و چنین شکایت‌هایی رشد چند تریلیون دلاری آنها را تهدید می‌کند.

اُپن‌ای آی اعلام کرده است که چنانچه روند بررسی پرونده منصفانه پیش برود، در نهایت در دادگاه برنده خواهد شد. ادعای دیگر اُپن‌ای آی در این پرونده مبنی بر این است که تایمز نمی‌تواند مانع از کسب دانش مدل‌های هوش مصنوعی شود، که در این صورت یک سازمان خبری دیگر نیز می‌تواند نیویورک‌تایمز را از گزارش مجدد اخباری که هیچ نقشی در بررسی آنها نداشته است، باز دارد.

دکمه بازگشت به بالا