مشهورترین و پرکاربردترین موتور ۸ سیلندر تاریخ

به گزارش یومیر از زمانی که کادیلاک در سال ۱۹۱۴ برای اولین بار پیشرانهٔ V8 را در خودرویی تولیدی ارائه کرد تاکنون موتورهای V8 زیادی در سراسر جهان توسط خودروسازان مختلف ساخته شده اند. دراین بین اما مشهورترین پیشرانهٔ V8 تاریخ که در خودروهای فراوانی استفاده شده و انتخاب محبوب بسیاری از علاقه مندان به خودرو در سراسر جهان بوده پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک LS جنرال موتورز است یعنی موتوری که زیر کاپوت خودروهای اسپرت پیکاپ ها سدان های فول سایز و حتی ون ها قرار گرفته است. این موتور که بخشی از DNA خود را از پیشرانهٔ ۳۵۰ CID شورلت گرفته است هم اکنون بیش از ۲۵ سال است که تولید می شود و خبر خوب اینکه جنرال موتورز برخلاف دیگر خودروسازان در حال کار روی یک V8 بلوک کوچک جدید است.

مشهورترین و پرکاربردترین موتور ۸ سیلندر تاریخ

به نقل از پدال پیشرانهٔ LS به دلایلی مثل استفاده از محبوبیت موتور ۳۵۰ CID طراحی ساده و استفاده در خودروهای متعدد از همان ابتدا بسیار محبوب شد. البته لازم به ذکر است که در این موفقیت موتور ۳۵۰ CID که پیشینهٔ آن به اواسط دههٔ ۵۰ بازمی گردد و اولین بار در کوروت C1 و شورلت بلیر استفاده شد نقش بسیار پررنگی داشت. طی سال های بعد شورلت این پیشرانه را در خودروهای مختلفی نصب کرد و نسخه های مختلفی از آن را با حجم ها و قدرت های مختلف تولید کرد. برخی از این نسخه ها برای کار مناسب تر بودند و در پیکاپ های شورلت C/K استفاده شدند درحالی که برخی نسخه ها مثل نمونه های مورداستفاده در کوروت برای سرعت ساخته شدند. به طور خلاصه موتور بلوک کوچک شورلت به سرعت به موتوری همه کاره تبدیل شد.

در اواسط دههٔ ۹۰ اما این بلوک کوچک قدیمی کاملاً سالخورده شده و زمان تغییر فرارسیده بود؛ بنابراین جنرال موتورز پیشرانهٔ LS را توسعه داد که برای اولین بار در کوروت C5 سال ۱۹۹۷ مورداستفاده قرار گرفت. تنها دو سال بعد این پیشرانه در چندین پلت فرم مختلف مثل شورلت سیلورادو و کامارو ظاهر شد. مردم خیلی زود متوجه دوام بالا و سهولت تعمیر موتور بلوک کوچک LS شدند. این پیشرانه همچنین به سادگی و بدون نیاز به تغییرات بزرگ قابلیت تقویت و اصلاح داشت و به همین دلیل به موتوری محبوب برای جایگزینی با پیشرانهٔ خودروهای غیر جنرال موتورز تبدیل شد. قطعات موتور LS هم ارزان بودند و کسانی که کمی اطلاعات فنی داشتند به راحتی می توانستند آن را با هزینهٔ پایینی تعمیر کنند.

گزینهٔ محبوب تعویض موتور

کسانی که کمی با دنیای تیونینگ خودرو آشنا باشند احتمالاً تاکنون اصطلاح LS سوآپ را شنیده اند. در دنیای تیونینگ جایگزینی پیشرانهٔ خودروهای دیگر با موتور LS بسیار متداول است ولی برخی خودروها بیشتر از بقیه توسط تیونرها به این موتور V8 مجهز می شوند. این پیشرانه به لطف اندازهٔ کوچک در نسخهٔ ۵.۳ لیتری می تواند در سینهٔ خودروهای مختلفی جای گیرد. این کار حتی در خودروهایی صورت می گیرد که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید. یکی از متداول ترین خودروهایی که به موتور LS مجهز می شود مزدا میاتا است. این رودستر ژاپنی با وجود اندازهٔ کوچک به راحتی می تواند به موتور LS مجهز شود هرچند که به تعویض میل گاردان هم نیاز دارد. خودروهای دیگری که توسط تیونرها زیاد به این پیشرانه محسوب می شوند نیز مدل هایی مثل نیسان ۳۰۰ZX و حتی فورد موستانگ نسل سه یا فاکس بادی هستند.

یکی دیگر از دلایلی که سوآپ موتور LS را بسیار متداول کرده هزینهٔ پایین است. به عنوان مثال یک موتور LS3 پایهٔ نو با بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت هم اکنون توسط جنرال موتورز با قیمت ۶,۶۰۰ دلار به فروش می رسد. وقتی این موتور با نسل اول میاتا ترکیب شود با کمتر از ۲۰ هزار دلار صاحب یک خودروی پرفورمنس خالص خواهید شد. علاوه بر این می توان نمونه های کارکردهٔ موتور LS را با قیمتی بسیار کمتر هم پیدا کرد.

علاوه بر سوآپ نسبتاً آسان و کم هزینه موتور LS همچنین از مزیت فراوانی و ارزانی قطعات یدکی هم بهره می برد. به عنوان مثال منیفولد هوای موتور ۵.۳ لیتری LS حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد درحالی که همین قطعه برای موتور هشت سیلندر M156 مرسدس بنز بیش از دو برابر این قیمت دارد. پیشرانهٔ LS جنرال موتورز به لطف هزینهٔ نگهداری و تعمیرات پایین گزینه ای عالی برای سوآپ تیونینگ و رانندگی های روزمره محسوب مشود.

میراثی که ادامه دارد

پیشرانهٔ LS جنرال موتورز با شایستگی کامل به جایگاه افسانه ای کنونی خود رسیده است. میراث این موتور کاملاً گویا است و به نوعی راه را برای ساخت پیشرانه های V8 تولید انبوه توسط خودروسازان دیگر هموار کرد. اگر پیشرانهٔ بلوک کوچک شورلت نبود نه تنها LS هم وجود نداشت بلکه شرایط صنعت خودروسازی هم امروز کاملاً متفاوت می بود. جنرال موتورز اما قصد دارد موتور LS را به زودی بازنشست کند. این شرکت حدود یک سال پیش اعلام کرد که روی توسعهٔ جایگزینی برای این موتور محبوب کار می کند. هنوز هیچ اطلاعاتی از این موتور منتشر نشده ولی میدانیم که قرار است در کوروت C9 مورداستفاده قرار گیرد یعنی خودرویی که انتظار می رود در سال ۲۰۲۸ معرفی شود.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا