مردم؛ راضی یا ناراضی؟ – یومیر

مردم؛ راضی یا ناراضی؟ - ایسنا

ایرانی بخریم یا خارجی این سوالی است که اکثر مردم روسیه هنگام خرید جهیزیه به دنبال پاسخ آن هستند اما این روزها بیشتر مغازه ها پر از اجناس ایرانی هستند و کمتر مغازه ای است که اجناس خارجی را بالا می فروشد.

به گزارش یومیر این شهروند نوشت: واردات لوازم خانگی از سال 1396 ممنوع شد همین موضوع باعث برجسته شدن تولیدات داخلی شد و چرخ های صنعت در این بخش به حرکت در آمد. بسیاری از کارشناسان معتقدند کیفیت تولیدات داخلی هنوز به تولیدات خارجی نرسیده است. این در حالی است که هم تولیدکنندگان و هم فروشندگان این گفته را زیر پا می گذارند و معتقدند تولید لوازم خانگی در ایران به حد استانداردهای جهانی رسیده است و نه تنها از نظر قیمتی توان رقابت با نمونه های خارجی را داشته است.

ایرانی بخریم یا خارجی این سوالی است که اکثر مردم روسیه هنگام خرید جهیزیه به دنبال پاسخ آن هستند اما این روزها بیشتر مغازه ها پر از اجناس ایرانی هستند و کمتر مغازه ای است که اجناس خارجی می فروشد قیمت آن بسیار بالاست.
یکی از شهروندانی که همه لوازم خود را از ایران خریداری کرده و سال هاست از آنها استفاده می کند می گوید: سال ها است که لوازم ایرانی می خرم و با وجود اینکه 7 یا 8 سال از آن می گذرد باز هم به محض پیدا شدن نیاز به تعمیر دارند.
او تاکید می کند که حتی یک بار که با ماشین لباسشویی خود که یکی از برندهای ایرانی است مشکل جزئی پیدا کرده بلافاصله پس از تماس او خدمات پس از فروش آمده و ماشین لباسشویی او را تعمیر کرده است.
محمد طحان پور فروشنده لوازم خانگی در خیابان امین حضور به شهروند می گوید: خریدار لوازم ایرانی دو دسته است. یا پول ندارند لوازم خارجی بخرند یا خیلی مواد ایرانی می خواهند. او می گوید بی انصافی است که بگوییم کالای ایرانی کیفیت خارجی ندارد. در بین برندهای ایرانی چند برند وجود دارند که هم کیفیت خوبی دارند و هم خدمات پس از فروش خوبی دارند. به همین دلیل وقتی مشتری به ما مراجعه می کند این برندها را نیز به آنها معرفی می کنیم. به طور کلی باید گفت که شکاف بین کیفیت جنسیت ایرانی و جنسی خارجی کاهش یافته است اما همچنان فاصله وجود دارد.

70 درصد تولید لوازم خانگی بزرگ در داخل کشور
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروش لوازم خانگی به شهروند توضیح می دهد: تولید لوازم خانگی به چهار دسته لوازم خانگی بزرگ لوازم خانگی کوچک وسایل سرمایشی مانند کولر و بخاری و در نهایت صوتی و تصویری تقسیم می شود.
به گفته پازوکی 70 درصد تولید لوازم خانگی بزرگ در داخل کشور صورت می گیرد و به جرات می توان گفت که از نظر کیفیت با نمونه های خارجی قابل رقابت هستند اما از نظر قیمت بسیار پایین تر هستند. رئیس اتحادیه فروش لوازم خانگی به موضوع خدمات پس از فروش نیز اشاره و تاکید می کند: از اواخر سال 1401 بیش از 90 درصد خدمات پس از فروش و استانداردها به روز شده و 10 درصد آن همچنان باقی است. وی استانداردهای جهانی را می شناسد و می گوید: با کولر آبی مشکلی نداریم و بخاری ها و پکیج های تولید داخل با کیفیت مناسب به مردم تحویل داده می شود. حتی در مورد آبگرمکن های دیواری هم باید گفت که تا سال 1396 واردات نداشتیم و تولید داخل جوابگوی تقاضای بازار بود. در حال حاضر در بحث کولرها با چالشی روبرو هستیم که مقوله انرژی آنها برای کاهش میزان برق مورد بحث قرار می گیرد و سازندگان این محصولات نیز در تلاش هستند تا مقوله مصرف انرژی این کولرها را به A. پازوکی نیز اشاره کند. تجهیزات صوتی و تصویری و می گوید: تولید تجهیزات صوتی و تصویری در کشور نیز رشد خوبی داشته و تقریبا بومی سازی شده است. خدمات پس از فروش این واحدها هم اکنون بیش از 90 درصد به روز است. این را می توان با مقایسه شکایاتی که در سال های 97 تا 1400 داشتیم با دو سه سال اخیر دریافت. میزان شکایات در سال گذشته و 6 ماهه نخست سال جاری تقریباً به زیر سه درصد رسیده است که شاید این رقم کم به دلیل عدم صلاحیت تعمیرات مربوط به سرویس لوازم خانگی بوده است.
به گفته وی اکثر شرکت ها به سطحی رسیده اند که بتوانند کالاهای خوب را در اختیار مردم قرار دهند و خدمات حمایتی به آنها ارائه کنند زیرا خودشان باید پاسخگو باشند و اگر استانداردهای لازم را رعایت نکنند بازار را از دست خواهند داد.
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است که تا چند سال گذشته سرمایه گذاری خوبی در زمینه لوازم خانگی کوچک صورت نمی گرفت و بیشتر این لوازم وارداتی بود اما اکنون شرکت هایی مانند ناسیونال و پارس سرمایه گذاری های خوبی انجام داده اند. در سخت افزار باید گفت ما به روز هستیم اما هنوز با به روز رسانی نرم افزار فاصله داریم و اگر تحریم ها اجازه دهد مطمئناً در این بخش پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت. اگرچه بسیاری از شرکت های دانش بنیان در این بخش برای بومی سازی این فناوری ها فعالیت می کنند.
کالای ایرانی به شرط تشویق مردم به خرید کالای ایرانی می تواند جایگزین کالای خارجی شود و در صورت بروز مشکل از شرکت سازنده درخواست ارائه خدمات پس از فروش کنند. این را پازوکی می گوید و خاطرنشان می کند: مطمئناً همین طور است زیرا وقتی تولیدکننده کیفیت کالای خود را برای حضور در بازار رقابتی بالا می برد. بحث در مورد انحصار لوازم خانگی ایرانی در بازار بیهوده است. الان هم با همه مشکلاتی که در این بخش وجود دارد و شهدای نیروی انتظامی و امنیت اقتصادی در این مسیر هستند اما بسیاری از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شود. وی معتقد است واردات باید هدفمند شود و دولت افزایش حقوق گمرکی را اعمال کند تا همه کالاها با هر برندی وارد بازار شوند و از تولید داخل حمایت شود. پازوکی معتقد است دولت باید در صادرات لوازم خانگی نیز سرمایه گذاری کند زیرا تولید بیش از نیاز بازار است. از سوی دیگر این محصولات می توانند پس از نفت ارزشمندترین کالا برای کشور باشند. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بازارهای کشورهای اطراف مقصد مناسبی برای محصولات تولید شده در کشورمان محسوب می شود و برای به دست آوردن این بازارها نیاز به رایزنی با مسئولان است. کاری که ترکیه در حال حاضر انجام می دهد.

تولید داخلی چرخ اقتصاد را می چرخاند و اشتغال ایجاد می کند
حبیب الله انصاری مشاور ارشد صنعت لوازم خانگی و عضو کمیسیون صنایع اتاق تهران به شهروند توضیح می دهد: صنعت کالاهای سفید یکی از 11 حوزه توسعه یافته در هر کشوری است زیرا تنها صنعت است. که همه مردم نیاز آشکاری به تجهیزات تولید آن دارند. ملزم به استفاده از آن هستند.
دبیرکل اسبق صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت لوازم خانگی در کشور به سرعت بوده است ادامه می دهد: کیفیت لوازم خانگی در بخش های پرمصرف انرژی مانند بخاری و کولر و در تولید سایر لوازم خانگی مانند اجاق گاز ماشین لباسشویی و ماشین ما به حد و اندازه ماشین ظرفشویی نیز رسیده ایم.
انصاری معتقد است: مهم ترین نکته در تولید داخلی جدا از کیفیت بحث راه اندازی و خدمات پس از فروش است. یعنی سازنده ایرانی موظف است دستگاه را راه اندازی و در صورت نیاز دستگاه های فروخته شده را تعمیر کند. این امر کیفیت را تضمین می کند و تولید کننده را مجبور می کند تا کالاهای بهتر و باکیفیت را به خریدار تحویل دهد. زیرا اگر به درستی انجام نشود خریدار از بازار آن برند خاص دور می شود. وی به موضوع واردات نیز اشاره کرد و گفت: آنچه در واردات کالای خارجی مهم است این است که استفاده از کالای خارجی برای درصدی از مردم فرهنگ شده است. این فرهنگ نه تنها در استفاده از وسایل خانه بلکه حتی در خوراک و پوشاک نیز رسوخ کرده است. این در حالی است که تولید داخل بازار را اشباع کرده و نیازی به واردات نیست. انصاری همچنین به موضوع تولید داخلی و اشتغال و توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در تولید لوازم خانگی ایجاد اشتغال است. در این بخش مشخص است که اگر واردات باعث کاهش تولید داخلی شود اشتغال نیز کاهش می یابد و چرخ کارخانه ها از کار می افتد. به همین دلیل باید از منظر اقتصادی و اشتغال نیز به موضوع تولید داخلی نگاه کنیم.

رشد 9 درصدی تولید لوازم خانگی

محمدمهدی برادران معاون سابق وزیر صمت نیز درباره رشد 9 درصدی تولید لوازم خانگی در سال 1403 می گوید: از انحصار و محدود کردن بازار به شدت خودداری می کنیم تا این روند رو به رشد محدود به حمایت از افراد خاص نباشد. رشد در صنعت لوازم خانگی به شدت ادامه دارد وی می گوید: در سال 2019 حدود 14 میلیون دستگاه در سال 1400 حدود 16 میلیون دستگاه در سال 1401 حدود 16500000 دستگاه و در سال 1402 بیش از 17500000 لوازم خانگی در کشور تولید شد. وی ادامه می دهد: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد در تولید لوازم خانگی و 11 درصد در حوزه صادرات افزایش داشتیم. برای سال 1403 تولید بیش از 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی هدف گذاری شده است در حالی که رضایت مردم از صنعت کالاهای سفید با توجه به رقابت پذیری و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه بهبود یافته است و توانستیم رضایت مشتریان را در این زمینه تضمین کنیم. برادران در زمینه افزایش کالا از 18 ماه به 24 ماه می گوید: همچنین توانسته ایم عمق داخلی سازی را در گروه های مختلف کالایی به حدود 70 درصد برسانیم. علاوه بر رشد کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته امسال شاهد رشد تصاعدی بیش از 25 درصدی در خطوط تولید محصولات جدید و محصولاتی بوده ایم که مورد پسند مردم بوده اما در کشور تولید نشده اند. و در تولید برخی از گروه های کالایی این روند ادامه دارد
برادران درباره رقابت پذیری لوازم خانگی با نمونه های خارجی نیز می گوید: زمانی متوجه رقابتی بودن آن می شویم که مردم از آن استقبال کنند این حجم از لوازم خانگی که تولید و مورد پسند تولیدکنندگان داخلی است و منجر به افزایش صادرات به منطقه شده است. نشانه رقابت پذیری آن است و می افزاید: تولیدکنندگان دغدغه هایی در زمینه تسهیلات بانکی تامین به موقع ارز و تامین ماشین آلات به روز دارند که باید توسط سایر نهادها رفع شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا