اقتصادیکسب و کار ایرانی

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک

نیازمند تهیه و ارسال مدارک گوناگونی می‌باشد. اهمیت مدارک ترخیص کالا از گمرک به قدری بالاست که در صورت نبود یا کمبود یکی از این مدارک، مراحل ترخیص کالا از گمرک با مشکل روبه رو شده و به تعویق می‌افتد. بنابراین آشنایی با لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک و ارائه این مدارک به طور کامل و جامع بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
با توجه به اهمیت این موضوع، پست بین المللی پی اس پی در این مطلب به طور کامل شما را با مدارک ترخیص کالا از گمرک آشنا می‌کند، تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک بر اساس قوانین مشخصی صورت می‌گیرد و نیاز به ارائه اسناد و مدارک مختلفی دارد. هر تاجر و بازرگانی که در زمینه واردات و صادرات فعالیت دارد، جهت اثبات مالکیت خود بر کالاها و قانونی بودن تجارت لازم است اسناد و مدارکی را به گمرک ارائه دهد. ارائه این مدارک باعث تسریع و تسهیل مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌شود.

جمع آوری این اسناد ممکن است زمانبر باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکل در روند ترخیص کالا و مواجه با جریمه‌های گمرکی کار جمع آوری آنها را به روزهای آخر واگذار نکنید و از همان آغاز واردات و صادرات، مدارک و اسناد ترخیص کالا از گمرک را جمع آوری نمایید.

به طور کلی اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک به سه دسته مدارک مربوط به کالا، مدارک مربوط به صاحب کالا و مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا تقسیم می‌شود.

حتما بخوانید:

مهم ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک کدام است؟

در ادامه با برخی از مهم‌ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک آشنا می‌شویم:

1-ترخیصیه (DELIVERY ORDER) از مهم‌ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک

ترخیصیه یکی از مهم‌ترین اسناد ترخیص کالا از گمرک است. این گواهی توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود و از طریق آن صاحب کالا می‌تواند برای ترخیص کالا از گمرک درخواست ثبت نماید.

در این سند اطلاعات گوناگونی از قبیل: مشخصات گیرنده، شماره بارنامه، وزن کالا، شرح کالا، مشخصات وسیله حمل بار، فهرست کل بار و غیره ثبت می‌شود.

سندی است که توسط فروشنده کالا صادر شده و در آن اطلاعات مختلفی از قبیل تعداد کالاها، قیمت واحد و کل آنها، نحوه پرداخت، کشور سازنده، وزن خالص و ناخالص کالا و غیره ثبت می‌شود.

یکی از دیگر مدارک مهم برای ترخیص کالا از گمرک، پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی می‌باشد. این سند مانند پروفرما توسط فروشنده صادر شده و از طریق آن درست بودن اطلاعات ارسال کالا تضمین شود.

در این سند اطلاعات کاملی از مرسوله و محتویات داخل آن از قبیل نوع بسته بندی، نام و آدرس فروشنده و خریدار، نحوه پرداخت، ابعاد بسته، تعداد بسته و غیره ذکر می‌شود.

در مقاله دیگری به طور کامل به پکینگ لیست و اطلاعات ذکر شده در آن پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر پس از خواندن این مطلب مقاله “” را نیز مطالعه نمایید.

سندی است که در آن مبدا کالا و محل ساخت آن مشخص می‌شود و یکی از مهم‌ترین اسناد ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. معمولا این سند توسط اتاق‌های بازرگانی کشورها صادر می‌شود.

در این گواهی نامه اطلاعاتی از قبیل مشخصات فرستنده و صادر‌کننده کالا، مشخصات دریافت‌کننده کالا، مشخصات وسیله حمل بار، امضا صادر‌کننده و مرجع صادر‌کننده گواهی مبدا و غیره می‌باشد.

در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه‌های ترجیحی و محدودیت‌ها نباشد، با تشخیص ایران ارائه گواهی مبدا ضروری نمی‌باشد.

5-گواهی بازرسی کالا از دیگر مدارک مهم ترخیص کالا از گمرک

گواهی بازرسی کالا سندی است که توسط شرکت بازرسی کالا صادر شده و کمیت و کیفیت کالا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این گواهی نامه قرار داشتن کالا در شرایط مناسب را تایید کرده همچنین نشان می‌دهد که حجم کالا هنگام ارسال درست می‌باشد.

در مقاله دیگری به طور کامل به معرفی و انواع آن پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

6- مجوزهای قانونی 

یکی از دیگر اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک مجوزهایی است که توسط سازمان‌ها و نهادهای دیگر از قبیل سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، انرژی اتمی، وزارت فرهنگ و ارشاد و غیره صادر می‌گردد.

تعیین مجوز با توجه به نوع کالا بوده و تا زمانی که مجوز لازم صادر نگردد، ترخیص کالا از گمرک امکان‌پذیر نمی‌باشد. توجه داشته باشید که در صورتی که به دلیل کامل نبودن مجوزها مراحل ترخیص متوقف شود، مسئولیت‌ها و هزینه‌های اضافه تحمیل شده متوجه گمرک و سازمان مجوز دهنده نمی‌شود.

حتما بخوانید:

7-بارنامه از دیگر مدارک ترخیص کالا از گمرک

بارنامه به منزله سند قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است و همچنین سندی است که زمان ادعای خسارت از شرکت بیمه می‌تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:

شرح کالا، علائم و یا شماره‌های تجاری، نام حمل‌کننده کالا، نام گیرنده کالا، مشخصات فردی که ورود اجناس به اطلاع او می‌رسد، هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد، تعداد نسخه‌های بارنامه که به صورت اصل صادر شده است، تاریخ صدور و غیره

در مقاله دیگری به طور کامل بارنامه و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته است، برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “” را مطالعه نمایید.

8- گواهی واردات

مجوز واردات می‌تواند به عنوان یکی از اسناد و مدارک مربوط به روند و فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک واردات در محصولات خاص باشد. این مجوز ممکن است برای وارد کردن کالاهای خاص ارائه شده توسط دولت اجباری باشد. ممکن است واردات چنین محصولات خاصی توسط دولت تنظیم شده باشد. بنابراین دولت مجوز واردات را به عنوان یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص گمرک واردات ارسال می‌کند تا این مواد را از کشورهای خارجی تحویل گیرند.

9-سایر مدارک ترخیص کالا از گمرک

قبض انبار، ثبت سفارش شرکت بازرگانی گزدرازی ، بیمه نامه در صورت وجود، اسناد بانکی(در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد) و غیره برخی از دیگر اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد.

به غیر از اسناد ذکر شده در فوق، وارد‌کننده مجبور است اسناد اضافی را در صورت نیاز به عنوان دستورالعمل‌های اداره دولتی-گمرکی تحت واردات کالاهای خاص ارائه نماید.

حتما بخوانید:

اسناد مربوط به صاحب کالا برای ترخیص از گمرک

علاوه مدارک مربوط به کالا، لازم است صاحب کالا نیز مجموعه‌ای از اسناد را به گمرک ارائه دهد که این مدارک شامل موارد زیر می‌باشد:

  •  ارائه اصل صاحب کالا
    •    ارائه اصل کارت ملی صاحب کالا
    •    کپی از تمامی صفحات مربوط به کارت بازرگانی
    •    کپی کارت ملی صاحب کالا

حتما بخوانید:

اسناد مربوط به نماینده کالا برای ترخیص از گمرک

در صورتی که ترخیص کالا توسط نماینده صاحب کالا انجام گیرد، لازم است مدارک زیر به گمرک ارائه گردد:
•    ارائه اصل و کپی کارت ملی نماینده
•    ارائه نسخه اصلی وکالت نامه محضری به همراه کپی آن
•    ارائه نسخه اصلی معرفی نامه برای گمرک مربوطه به همراه کپی آن

حتما بخوانید:

انواع کالاها در گمرک

1-کالای ضبطی در گمرک

ضبط کالا در گمرک در مواردی است که کالا ممنوع الورود یا غیر مجاز بوده و با نام و مشخصات صحیح اظهار شده باشد و گمرک سه ماه به صاحب کالا فرصت می‌دهد که کالا را از کشور اعاده نماید. چنانچه صاحب کالا اقدامی ننماید، در این صورت بعد از انقضای فرصت سه ماهه، کالا ضبط می‌شود. همچنین بعد از ضبط، به صاحب کالا دو ماه وقت داده می‌شود که اگر شکایتی دارد به دادگاه اعلام نماید. در غیر این صورت و پس از گذشت دو ماه، کالا ضبط قطعی شده و این به معنی به مالکیت درآمدن کالا توسط دولت می‌باشد.

حتما بخوانید:

2-کالای متروکه

کالایی است که مالک کالا، به دلایل گوناگون سراغ محموله برای ترخیص کالا نرفته یا در ارائه اسناد و مدارک تاخیر کرده باشد.

در صورتی که مدتی که زمان چهار ماه از تاریخ اولین قبض انبار گذشته باشد و در این مدت اقدامی برای ترخیص کالا نشود، کالا متروکه اعلام می‌شود. چنانچه صاحب کالا برای عدم مراجعه و ترخیص کالا عذر موجهی داشته باشد می‌تواند با تنظیم درخواست و ارائه آن به گمرک، تقاضا کند که مدت یاد شده حداکثر چهار ماه دیگر تمدید شود.

3-کالای مرجوعی

کالای مرجوعی به کالاهایی گفته می‌شود که :

۱ _به عنوان واردات موقت به کشور وارد می‌شوند و در پایان مهلت ورود موقت برای اعاده از کشور، اظهار و تحت عنوان کالای مرجوعی شناخته می‌شوند.
۲ _به دلیل ممنوعیت یا غیرمجاز بودن، تطبیق کالا با استاندارد‌های اجباری (در مورد آن دسته از کالاها که ورودشان مستلزم رعایت استاندارد اجباری است) یا به طور کلی عدم احراز شرایط، قابل ترخیص نیستند، به همین لحاظ از کشور باید مرجوع شوند.

حتما بخوانید:

ترخیص کالا از گمرک سریع و مطمئن با پی اس پی

در این مطلب به بررسی لیست اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک پرداختیم، همانطور که اشاره برای ترخیص کالا از گمرک ارائه لیستی از اسناد لازم و ضروری می‌باشد و ارائه ناقص مدارک می‌تواند مراحل ترخیص کالا از گمرک را با مشکلاتی روبه رو نماید.

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک امری تخصصی بود و انجام آن نیاز به دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد و بهتر است توسط ترخیص کاران حرفه‌ای و شرکت‌های ترخیص کالا از گمرک صورت گیرد.

پی اس پی اکسپرس یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ترخیص از گمرک در ایران است که زیر نظر ترخیص کاران حرفه‌ای، متناسب با قوانین و مقرارت گمرک جمهوری اسلامی ایران و با داشتن ریل اختصاصی در گمرک فرودگاه امام خمینی به صورت یک روزه بارهای مشتریان را از گمرک این فرودگاه ترخیص می‌نماید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

اولین و مهمترین اقدامی که برای انجام امور بازرگانی و تجاری لازم است انجام دهید، قطعا برنامه ریزی جهت تهیه و جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارائه به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است. از آنجا که فرایند ترخیص کالا بخش مهمی از فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا است، آشنایی با لیست مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک برای هر تاجر یا بازرگانی لازم و ضروری است. با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به بررسی و معرفی تمام مدارکی که باید به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی آن تهیه کنید، بپردازیم.

لیست مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

اگر تاجری تازه کار یا حتی تاجری حرفه‌ای در زمینه واردات و صادرات کالا هستید، با پرس و جو درباره فرایند و مراحل ترخیص کالا قطعا متوجه خواهید شد که برای تسریع و تسهیل امور بدون سردرگمی نیاز به برنامه ریزی برای تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک پیش از شروع فعالیت تجاری دارید. شما به عنوان واردکننده کالا یا نماینده قانونی آن هنگام تحویل و بارگیری کالا از انبارهای گمرک نیاز به ارائه اسناد و مدارکی دارید که مالکیت و قانونی بودن فعالیت شما را اثبات می‌کنند.

علاوه بر این شما برای ثبت اظهارنامه گمرکی و معرفی کالای خود به گمرک در سامانه جامع گمرکی به ادرس نیاز به تهیه مدارکی دارید که تنها در صورت تائید آنها می‌توانید به انجام امور اداری و تشریفات گمرکی بپردازید؛ بنابراین از آنجا که فرایند ترخیص کالا معمولا به دلیل حجم انبوه اجناس، حمل و نقل و تاخیر در ارائه مدارک بسیار وقت گیر و پرهزینه می‌تواند باشد، بهتر است برای جلوگیری از توقف کالای خود در انبارهای گمرک و جریمه‌های سنگین با لیست مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک به اندازه کافی آشنا شوید.

باتوجه به اینکه فرایند ترخیص کالا به طور کلی امری پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم حتما مشاوره بازرگانی از کارشناسان این حیطه دریافت کنید، بهتر است به طور کلی اطلاعات و آگاهی کافی از مراحل ترخیص کالا، اخذ مجوزهای گمرکی و مدارک و اسناد مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک داشته باشید تا به راحتی کالای خود را از بنادر و مرزهای گمرکی تحویل بگیرید.

ترخیص کالا از گمرک

نگاهی کلی به مراحل ترخیص کالا از گمرکات

شرکت‌های ترخیص کالا و کارگزاران گمرکی همواره خدماتی جهت و سایر گمرکات کشور ارائه می‌دهند؛ اما آنچه که در فرایند واردات کالا بسیار حائز اهمیت است، آشنایی واردکننده کالا با مراحل انجام امور است. در واقع شناخت مراحل ترخیص کالا پیش از آشنایی با مدارک مورد نیاز ترخیص کالا برای هر تاجری ضروری است؛ زیرا تنها در این صورت می‌تواند مدارک و اسناد را به موقع به سازمانه مربوطه تحویل دهد.

دریافت پروفرما، دریافت پکینگ لیست، اخذ مجوز ثبت سفارش کالا در گمرک، بیمه کردن کالا جهت بازرسی در مبدا و مقصد، تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز دولتی و حواله بانکی، هماهنگی با شرکت حمل و نقل بین المللی و دریافت اسناد لازم، تکمیل اسناد و مدارک، تنظیم اظهارنامه گمرکی در ، اخذ تائید نهایی از کارشناس گمرکی و دور اظهاری وارداتی از اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

بدین ترتیب بخش مهمی از فرایند ترخیص کالا به شناخت مراحل انجام امور و تشریفات گمرکی مربوط می‌شود و تهیه و آماده سازی  لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک نقش بسزایی در اتمام پروسه به بهترین شکل خواهد داشت.

آشنایی کلی به اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک

همانطور که اشاره کردیم، ترخیص کالا از گمرک به دلیل جلوگیری از قاچاق کالا و سواستفاده‌های قانونی با قوانین و دستور العمل‌های خاصی دنبال می‌شود؛ به همین منظور شما در هر مرحله از انجام فرایند واردات کالا به کشور نیاز به دریافت یا ارائه برخی اسناد و مدارک به سازمان‌های مختلف یا گمرکات دارید تا بتوانید به صورت کاملا قانونی محصولات وارداتی خود را تحویل بگیرید.

بدین ترتیب برای ارائه مدارک مورد نیاز ترخیص کالا به سازمان‌های ذی‌ربط نیاز به کارت بازرگانی دارید تا امکان خرید کالاهای خارجی و انجام امور مربوطه نظیر دریافت مجوزهای لازم و ثبت اطلاعات برای شما فراهم شود. از آنجا که فرایند دریافت کارت بازرگانی هم دشواری‌های خاص خودش را دارد، توصیه می‌کنیم از متخصصان این زمینه کمک بگیرید و تمام امور را با خیال راحت به آنها بسپارید. اما همانطور که بالاتر ذکر کردیم، به عنوان یک تاجر موفق حتما باید با لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک به خوبی آشنا باشید.

اسناد مربوط به بارنامه، گواهی مبدا و مجوزهای مربوطه، برگه ترخیصیه، فاکتور خرید کالا یا سیاهه خرید، نامه برات یا مدارک مربوط به اعلامیه‌های ارز، مجوز ثبت سفارش کالا و مدارک مربوطه، پروفرما یا اسناد پیش فاکتور، فهرست عدل بندی، برگه‌های مربوط به پرداخت حقوق شرکت حمل و نقل، بیمه حمل و نقل کالا، بیمه گمرکی کالا، پروانه بهره برداری کالای شرکت تولیدی، کاتالوگ‌ها و بروشورهای کالا، مجوز ورود کالا به کشور و مجوزهای ضروری نظیر مجوز استاندارد، سلامت، کارت بازرگانی و کارت حق العملکاری از جمله مدارکی هستند که باید تهیه کنید.

اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا؛ مربوطه به کالا

اگر قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید، پس از انجام توافقات با فروشنده کالا و قبل از شروع فرایند واردات کالا باید برخی از مدارک مربوط به کالا را جهت انجام امور بازرگانی آماده کنید. این اسناد و مدارک عبارتند از: برگه ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه (تعداد و علامت کالا، شرح بسته‌ها، وزن ناخالص کالا و تعداد کانتینر)، پروفرما اینویس یا پیش فاکتور (نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، قیمت، حجم کالا، شرایط پرداخت، زمان تحویل و مدت اعتبار پروفرما)، فاکتور، لیست عدل بندی و گواهی مبدا،  بیمه نامه، گواهی‌ها و مجوزهای لازم و گواهی بازرسی.

  • گواهی مبدا در واقع مدرکی است که نام کشور سازنده و مشخصات کالای خریداری شده نظیر وزن، تعداد، نوع بسته بندی و شماره اعتبار اسنادی در آن درج شده است و معمولا توسط اتاق بازرگانی هر کشور صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک؛ مربوط به صاحب کالا

اصل کارت بازرگانی برای احراز در گمرکات، اصل کارت ملی، کپی تمام صفحه‌های کارت بازرگانی و کپی کارت ملی صاحب کالا از جمله اسناد مهم در لیست مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک هستند که صاحب کالا باید با خود به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که حتما در هر مرحله از ترخیص کالا این مدارک را با خود به همراه داشته باشید تا از کند شدن روند فرایند جلوگیری کنید.

اگر تحت عنوان حق العملکار گمرک به نمایندگی از صاحب کالا قرار است اقدام به انجام امور و تشریفات گمرکی کنید، لازم است مدارکی همچون اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی وکالت نامه محضری، اصل و کپی معرفی نامه برای احراز در گمرکات و کپی دفترچه بیمه را با خود به همراه داشته باشید.

لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک

تکمیل اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرکات

تا اینجا به بررسی کامل تمام مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک و اهمیت تهیه و جمع آوری لیست مدارک برای سرعت بخشدن به انجام امور و جلوگیری از خسارت های مالی سنگین پرداختیم. همانطور که گفته شد جمع آوری این اسناد از آن جهت حائز اهمیت است که در هر مرحله از ترخیص کالا برای اثبات قانونی بودن اظهارات و نقل و انتقالات باید به گمرک یا سازمان های مربوطه ارائه شوند.

ارائه اسناد و مدارکی همچون اظهارنامه واردات، قبض انبار، کارت بازرگانی، برگه بارنامه، برگه‌های ترخیصیه، سیاهه خرید، گواهی مبدا، ، لیست عدل بندی، مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا، نامه برات، پروفرما، وکالتنامه رسمی و پروانه صادراتی به نهادهای ذی‌ربط بخش مهمی از فعالیت تجاری و بازرگانی شما است و تنها در صورت تائید این مدارک توسط مراجع قانونی امکان ورود کالای خود به کشور را پیدا خواهید کرد.

البته توجه داشته باشید که ارائه تمامی مدارک ذکر شده فقط  به صورت حضوری صورت نمی‌گیرد و از مهمترین امور در زمینه واردات و صادرات می‌توان به ثبت اظهارنامه کالا که به شکل الکترونیکی انجام میگیرد، اشاره کرد. برخی از این مدارک باید برای ثبت و تنظیم اظهارنامه کالا در سامانه تجارت بارگذاری شوند و با افزودن اطلاعات خود و مشخصات کالا در این سایت اجازه انجام سایر مراحل آزادسازی کالا برای شما صادر خواهد شد.

جمع آوری مدارک ترخیص کالا شامل چه هزینه هایی میشود؟

تاجرانی که اقدام به واردات محموله های تجاری می نمایند باید در فرایند ترخیص کالا از گمرک مدارک گوناگونی را تهیه نمایند و این مدارک را به گمرک ارائه نمایند، اما نکته ی قابل توجهی که باید به آن اشاره شود این است که تاجران در هنگام جمع آوری هر کدام از مدارک مورد نیاز خود در امر ترخیص کالا باید هزینه هایی را به ارگان و نهادی که برای تهیه مدرک مورد نیاز به آن مراجعه کرده اند پرداخت نمایند، از جمله مدارکی که باید برای ترخیص هر محموله تجاری از گمرک توسط صاحب محموله تهیه شود و بابت آن هزینه ای پرداخت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه ثبت سفارش کالا و دریافت کد مربوط به این مرحله
  • هزینه دریافت مجوز های گوناگون که به نوع و محتوای محموله تجاری بستگی دارد.
  • هزینه ای که باید بابت تهیه بار نامه و بیمه نامه مربوط به محموله تجاری پرداخت شود.
  • هزینه تهیه گواهی مبداء
  • هزینه دریافت قبض انبار
  • و …

دلایل نیاز به دریافت کارت بازرگانی هنگام ترخیص کالا

یکی از مدارک بسیار مهمی که تاجران در روند تجارت بین المللی، علی الخصوص در هنگام ترخیص محموله تجاری وارداتی از گمرک به آن نیاز دارند کارت بازرگانی می باشد. وجود کارت بازرگانی برای تاجرانی که اقدام به واردات کالا به کشور می نمایند در واقع به منزله مجوز ورود کالا به کشور است. تاجران زمانی که بخواهند یک محموله تجاری را با حجم و تناژ بالا وارد کشور نمایند به این کارت احتیاج خواهند داشت. از جمله دیگر کاربردهایی که می توان در امر واردات کالا برای کارت بازرگانی در نظر گرفت در هنگام طی کردن مرحله ترخیص محموله تجاری از گمرک می باشد. در این فرایند تاجران باید برای مرحله ثبت سفارش کالا، دریافت مجوزهای مورد نیاز، تهیه اظهار نامه گمرکی، دریافت برگ سبز گمرکی و … کارت بازرگانی خود را به نهاد و سازمان مورد نظر ارائه دهند.

مدارک مربوط به کالا

همان طور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم تاجران برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی خود از گمرک به یک سری مدارک نیاز دارند که بعضی از این مدارک تنها مختص محموله تجاری وارداتی می باشد. از جمله مدارک مربوط به کالاهای وارداتی که باید برای ترخیص آن ها از گمرک تهیه شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گواهی ترخیصیه: گواهی ترخیصیه سندی است که از طرف شرکت حمل و نقل صادر شده و در اختیار صاحب کالا قرار می گیرد.
  • پروفرما اینوس یا پیش فاکتور: این مدرک سندی است که در آن اطلاعاتی در رابطه با محموله تجاری همچون وزن، حجم، تعداد، نوع کالا و … درج می شود و فروشنده کالا باید آن را صادر و مهر و امضا کند.
  • لیست عدل بندی یا پکینگ لیست: این سند شامل اطلاعاتی در رابطه با محتوای محموله تجاری، روش حمل و نقل، نوع بسته بندی کالاها و … می باشد و باید فروشنده کالا آن را صادر نماید.
  • گواهی مبداء: این مدرک از جمله اسناد بسیار مهمی در روند ترخیص کالا می باشد که توسط اتاق بازرگانی هر کشور صادر شده و تعیین کننده محل ساخت و تولید کالای تجاری وارداتی می باشد.
  • مجوز های قانونی: هر کالایی با توجه به نوع، کاربرد، کشور محل تولید و …. در هنگام ترخیص نیاز به دریافت یک سری مجوزهای قانونی از کشور مقصد دارد.
  • گواهی بازرسی کالا: این مدرک از جمله اسنادی که اصالت و کیفیت محموله تجاری وارداتی را تایید می کند.
  • بارنامه: این مدرک توسط شرکت حمل و نقل بین المللی که وظیفه جابه جایی محموله تجاری را بر عهده گرفته اند صادر می شود.
  • بیمه نامه: بیمه نامه مدرکی است که از طرف شرکت بیمه صادر می شود و نشان دهنده این است که محموله تجاری وارداتی در مقابل هر گونه آسیبی بیمه شده است.

مدارک مربوط به صاحب کالا

تاجرانی که اقدام به انجام فعالیت های تجاری بین المللی و واردات کالا می نمایند علاوه بر مدارکی که باید برای محموله تجاری خود تهیه نمایند، به یک سری مدارک برای تایید هویت خود و انجام فعالیت اقتصادی نیاز دارند. از جمله مدارک مورد نیاز برای صاحبان کالا در امر واردات محموله های تجاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کارت بازرگانی: این کارت از جمله مهم ترین مدارک برای یک تاجر محسوب می شود.
  • تهیه کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی
  • اصل کارت ملی صاحب کالا
  • کپی کارت ملی صاحب کالا
  • مجوز واردات کالا به کشور که به نام صاحب کالا صادر شده است.
  • و ….

کلام پایانی

شما به عنوان صاحب کالا یا ترخیص کار گمرک هر زمان که به اداره گمرک برای انجام امور اداری و تشریفاتی گمرک مراجعه کنید، نیاز به ارائه برخی اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالای خود از گمرک دارید. تهیه و ارائه اسناد و مدارکی همچون پکینگ لیست، بیمه نامه، پروفرما و کارت بازرگانی برای دریافت تائید کارشناسان و صدور اجازه ورود کالا به گمرکات بسیار ضروری است. با این حال همواره استخدام یک ترخیص کار یا مشورت با شرکت ترخیص کالا یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه بوده تا فردی مسلط و آشنا به تمامی قوانین و مقررات بتواند همه امور را به بهترین شکل پشت سر بگذارد و با تسریع فرایند ترخیص کالا بسیاری از هزینه‌های اضافه را حذف کند. شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص یکی از بهترین شرکت‌های فعال این حوزه است که با ارائه خدمات در زمینه ت بندرعباس، و سایر گمرکات و انجام تشریفات گمرکی به یکی از بهترین ها در زمینه واردات و صادرات کالا تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از کارشناسان مجرب ما جهت دریافت اطلاعات بیشتر کمک بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا چیست؟

قبض انبار، کارت بازرگانی، برگه بارنامه، برگه‌های ترخیصیه، سیاهه خرید، گواهی مبدا، بیمه نامه، لیست عدل بندی، مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا، نامه برات، پروفرما، وکالتنامه رسمی و پروانه صادراتی از جمله مدارک لازم جهت ارائه به گمرک هستند که بهتر است پیش از شروع فعالیت برای تهیه آنها برنامه ریزی کنید.

چه زمانی اقدام به تهیه مدارک لازم جهت ترخیص کالا کنیم؟

باتوجه به پیچیدگی ها و دشواری های امور اداری و تشریفاتی گمرک پشنهاد میکنیم پیش از آغاز فعالیت تجاری خود نسبت به تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید.

صاحب کالا چه مدارکی را برای ترخیص کالا باید تهیه کند؟

واردکننده یا صاحب کالا لازم است اصل و کپی کارت ملی و کارت بازرگانی را با خود برای ارائه به گمرک مورد نظر به همراه داشته باشد.

ثبت اظهارنامه گمرکی چگونه انجام میشود؟

شما تحت عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی کالا باید با ورود به سایت جامع امور گمرکی و ثبت اطلاعات خواسته شده، اظهارنامه کالای خود را تنظیم کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا