عمومیکسب و کار ایرانی

فن کویل سرمایشی و گرمایشی

فن کویل چیست؟

فن کویل نوعی یونیت گرمایشی و سرمایشی است که کاربرد گسترده ای دارد. امروزه بسیاری از مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی به این سیستم تهویه مجهز هستند. هر فن کویل شامل یک مبدل حرارتی گرم یا سرد بوده و باید آن را با توجه به نیاز با ساختار گرمایشی یا سرمایشی خریداری نمایید. برخی از انواع فن کویل به هر دو مبدل سرد و گرم مجهز هستند که در تمام فصول می توانید از آنها استفاده کنید.

ساختار داخلی فن کویل

این سیستم برای هوای فضاهای محدود مناسب است. برای مثال اتاق های یک هتل می بایست به فن کویل مجهز باشند تا هوا آلوده و سنگین نشود، در ضمن در زمستان و تابستان گرمایش یا سرمایش اتاق ها همراه با تهویه صورت می گیرد.

دفاتر کاری و اداری نیز به سیستم های تهویه فن دار نیاز دارند، به خصوص که معاشرت یا فعالیت در این محیط ها زیاد بوده و وجود سیستم تهویه هوا در آنها ضرورت دارد. در فضاهای گسترده مانند کارگاه های بزرگ، سوله ها، ورزشگاه ها و بیمارستان ها این سیستم قدرت کافی برای تهویه، گرمایش و سرمایش را ندارد.

عملکرد فن کویل گرمایشی و سرمایشی

سیستم های گرمایشی عموما به پکیج ها و چیلرها متصل هستند. پکیج ها آب گرم را وارد لوله ها کرده و به سیستم گرمایشی می رسانند تا از دمای بالای آنها استفاده شود. چیلرها نیز به همین شیوه آب سرد را در لوله ها به جریان می اندازند. در این فرایند عملکرد فن کویل ها به این شکل است که پس از دریافت آب، هوای محیط را به داخل کشیده و آن را خنک یا گرم می کنند سپس هوای تهویه شده را به بیرون می دمند. در واقع چرخش هوا روی کویل ها که شامل لوله های آب سرد یا گرم است باعث تغییر دما می شود.

یکی از مزایای انواع فن کویل گرمایشی و سرمایشی متعادل سازی دمای هوا است. چرا که دائما هوای موجود در یک محیط محدود را دریافت و خارج می کند. همچنین وارد شدن هوا به داخل فن کویل علاوه بر تغییر دما، آلودگی های آن را جدا می کند.

مکانیزم سیستم گرمایشی و سرمایشی فن کویل

فن کویل ها در انواع گوناگون تولید می شوند و محل نصب آنها متغیر می باشد.

  • دیواری: فن کویل های دیواری برای محیط های کوچک مناسب بوده و برای خانه های مسکونی ظاهری شکیل دارد. این فن کویل هوا را تنها از یک جهت دریافت و تهویه می کند.
  • سقفی: فن کویل های سقفی به دو صورت توکار و روکار طراحی می شوند. در صورت توکار بودن، سیستم دیده نشده و فضای داخل سالن را اشغال نمی کند.
  • زمینی: جهت خروج هوا از فن کویل زمینی به صورت بالا زن و روبرو زن می باشد. این سیستم صرفا روکار و حتی قدر برخی موارد قابل حمل بوده و فضای زیادی را اشغال می کند. از مزایای آن باید به راندمان بالا و سر و صدای کم اشاره کنیم.
  • ایستاده: این مدل از انواع فن کویل مشابه اسپیلت های قابل حمل می باشد که در ابعاد بزرگ تولید می شود. این سیستم تهویه در کارخانه ها و کارگاه ها نیز پرکاربرد است.
  • کانالی: مدل کانالی از انواع فن کویل سقفی توکار است که در سقف کاذب کار گذاشته می شود. این نوع فن هوا را با فشار بالایی به جریان می اندازد.
  • سقفی کاستی: فن کویل مدل کاستی به دو صورت یک طرفه و چهار طرفه کار گذاشته می شود. به این شکل که کاستی یک طرفه هوا را از یک سمت می دمد. اما مدل چهار طرفه وسط سقف محیط های بزرگ قرار گرفته و از هر چهار طرف هوا را به جریان می اندازد.

انواع فن کویل از نظر لوله کشی

تقسیم بندی این سیستم های تهویه با توجه به محل نصب و شیوه لوله کشی صورت می گیرد. موارد زیر بر اساس نقشه لوله کشی در نظر گرفته شده اند.

دو لوله:

فن کویل هایی که به صورت دو لوله طراحی شده اند تنها یکی از عملکردهای گرمایشی یا سرمایشی را دارند. چرا که به یک مبدل حرارتی مجهز هستند که آب را از یک لوله دریافت و از لوله دیگر خارج می کنند.

چهار لوله:

در این نوع فن کویل، چهار لوله تعبیه شده است که دو لوله آن محل عبور آب گرم و دو لوله دیگر ورودی و خروجی آب سرد می باشند. این سیستم از قابلیت گرمایش و سرمایش همزمان برخوردار است.

فن کویل سقفی

نتیجه گیری

سیستم گرمایشی و سرمایشی فن کویل در انواع مختلف عملکرد گوناگونی دارد. کاربرد فن کویل بسیار گسترده بوده و عموما در هتل ها، ادارات، واحدهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم می تواند به طور همزمان قابلیت گرمایشی و سرمایشی داشته باشد.

سوالات متداول

گرانترین فن کویل کدام مدل است؟
فن کویل دیواری از باقی سیستم ها هزینه بالاتری دارد. در مقابل سیستم سقفی توکار نیز از کمترین هزینه برخوردار مدر این مقاله از ایمن تهویه الوند قصد داریم شما را با فن کویل ( فن کوئل ) به صورت کامل در جهت نحوه عملکرد فنکویل، انواع فن کوئل، اجزا تشکیل دهنده فن کوییل و … آشنا نماییم پس با ما همراه باشید.

فن کویل چیست؟ فن کویل گرمایشی و فن کویل سرمایشی

فن کویل یکی دیگر از دستگاه‌های می‌باشد، این دستگاه از دو قسمت اصلی فن و کویل می‌باشد به این صورت که برای دمیدن هوا به محیط از فن استفاده می‌شود و از کویل برای انتقال آب سرد یا گرم تولید شده توسط و بویلر استفاده می‌شود. در کویل سرمایشی آب سرد مورد نظر توسط چیلر تامین می‌شود چیلر دستگاه الکتریکی می‌باشد که آب را تا دمای 2 الی 3 درجه سانتی گراد سرد می‌کند و در کویل گرمایشی آب گرم توسط بویلر یا موتور خانه تامین می‌شود. کاربر می‌تواند بسته به نیاز در فصول مختلف سال از سرما و گرمای دستگاه فن کویل استفاده کند، هوا در فصل زمستان با عبور از کویل گرمایشی گرم می‌شود و توسط فن به محیط دمیده می‌شود و در فصل تابستان نیز از کویل سرمایشی عبور می‌کند و خنک می‌شود.

فن کویل از چه اجزایی تشکیل می‌شود

  1. فن
  2. کویل‌های گرمایش و سرمایش
  3. فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو
  4. شیر فلکه
  5. شیر هواگیری

درجه حرارت توسط ترموستات، رطوبت توسط هیومیدستات و هوا توسط فن کنترل می‌شود.

فن‌کویل‌ را می‌توان به لحاظ محل نصب، روکار یا توکار بودن، و از لحاظ سرمایش و گرمایش تقسیم بندی کرد. یکی از موارد پرکاربرد فن کویل زمانی است که بخواهیم میزان حرارت و رطوبت هر اتاق را جداگانه کنترل کنیم از این دستگاه در هتل‌ها و ساختمان‌های اداری و آپارتمانی استفاده می‌شود.

محل نصب فن کویل

این دستگاه‌ها بسته به نوع آن‌ها دارای جانمایی متفاوتی می‌باشند. فن کویل‌های سقفی توکار که بیشتر در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، درون سقف کاذب قرار داده می‌شوند. نوع دیواری و زمینی متناسب با نام آن‌ها روی دیوار و روی زمین قرار داده می‌شوند. فن کویل‌های کاستی چهار طرفه و یک طرفه و همچنین نوع کانالی نیز درون سقف قرار داده می‌شوند.

انواع فن کویل

فن کویل در مدل‌های مختلفی وجود دارد که به صورت لیستی در زیر انواع آن را عنوان می‌کنیم:

  • فن کویل‌‌های زمینی
  • فن کویل‌‌های سقفی
  • فن‌ کویل‌‌های کانالی
  • کاستی چهار طرفه و یک طرفه

فن کویل‌‌های زمینی

فن کویل‌های زمینی که امروزه دارای تقاضای کمتری هستند، نوعی از این فن کویل می‌باشند که معمولا  بیشتر در بیمارستان‌ها و فضا‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن‌کویل‌های زمینی معمولا مکش هوا را از پایین و دهش هوا را از بالای دستگاه انجام می‌دهند. در مکان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند و امکان شکافتن سقف و جانمایی فن کویل‌های سقفی وجود ندارد، استفاده از این محصول تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. ظرفیت این فن کویل‌ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را به صورت بالا زن یا رو به رو زن منتشر می‌سازند.

فن کویل‌‌ سقفی چیست

ظرفیت فن کویل سقفی هم معمولاً بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد. این محصول به دوصورت کابینت دار و بدون کابینت وجود دارد.

فن‌ کویل‌‌ کانالی

فن کویل کانالی در ظرفیت‌های ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه ساخته می‌شوند و به سه طرح زیر می‌باشد:

فن کویل کانالی سقفی توکار

فن کویل کانالی سقفی توکار که بیشترین تقاضا را در ساختمان‌های مسکونی دارد، به دلیل سادگی و سطح صدای بسیار پایین، دارای محبوبیت بالایی می‌باشد. فن کویل سقفی توکار درون سقف کاذب طبقات قرار داده می‌شود. دریچه هوادهی و همچنین دریچه دسترسی به این دستگاه مطابق با سلیقه خریدار ساخته و نصب می‌گردد، در کنار این مزایا می‌توان به قیمت پایین این دستگاه نسبت به انواع دیگر نیز اشاره کرد.این محصول معمولا در ساختمان‌های مسکونی، اداری و … نصب و اجرا می‌گردد. این دستگاه‌ها معمولا از ظرفیت 200 تا 1200 CFM تولید می‌شوند.

فن کوئل کانالی سقفی روکار

فن کوئل کانالی دیواری روکار ایستاده

فن کویل‌های دیواری معمولا به دلیل شباهت ظاهری که به کولرهای اسپلیت دارند، مورد اشتباه قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها همانطور که از نام آن‌ها پیداست، بر روی دیوار نصب می‌شوند. امروزه به دلیل قرار گیری این دستگاه بر روی دیوار ( که می‌تواند محل نصب تابلو باشد) از این نوع فن کویل کمتر در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. فن کوئل‌های دیواری در فضاهای تجاری مانند بانک‌ها و مغازه‌ها به دلیل نصب آسان تر و همچنین مکان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند و امکان لوله کشی مجدد و خراب کاری ساختمان وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های 300 تا 800 CFM تولید می‌شوند.

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

فن کویل کاستی نسبت به انواع دیگر اصطلاحا یک دستگاه کامل نامیده می‌شود. فن کویل‌های کاستی نیازی به درچه بازدید و دریچه هوادهی ندارند. روش کنترل میزان دما و حجم هوا در این دستگاه‌ها معمولا از طریق ریموت کنترل انجام می‌گیرد. فن کویل‌های کاستی معمولا در دو نوع چهارطرفه و یک طرفه تولید می‌شوند. فن کویل‌های کاستی بیشتر در مکان‌هایی نظیر مغازه‌ها، مجتمع‌های تجاری، ادارات و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن کویل‌های کاستی یک طرفه نیز می‌تواند گزینه مناسبی جهت جایگیزینی در ساختمان‌های مسکونی به جای فن کویل‌های سقفی توکار باشد. این دستگاه‌ها که سینی درین (جهت جمع آوری آب تقطیر شده و هدایت آن به بیرون) ندارند، از طریق پمپ درین آب تقطیر شده را به بیرون هدایت می‌کنند. شاید یکی از مشکلات این دستگاه‌ها نگرانی از جهت درست عمل نکردن پمپ و نشت آب تقطیر شده روی سقف باشد. این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های 300 تا 1500 CFM تولید می‌شوند.

مزایا و معایب فن کویل (فن کوئل):

  1. انعطاف پذیری بالا جهت استقلال هر فضا در ظرفیت‌های مختلف
  2. دارا بودن انواع مختلف، متناسب با سلیقه و نوع کاربری فضا
  3. عدم نیاز به کانال کشی و معماری زیباتر

تقسیم بندی فن کویلاز لحاظ نوع سرمایش گرمایش

فن کویل‌ ‌ها در دو نوع دو لوله و چهار لوله هستند. فن کویل‌های دو لوله دارای یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند. فن کویل‌های چهار لوله، دارای دو لوله برای آمدن آب به کویل‌ها و دو لوله برای برگشت آب هستند. فن کویل‌های چهار لوله می‌توانند هم‌زمان آب سرد و گرم را وارد کویل‌های خود کنند. با این نوع فن کوئل‌ها می‌توان بخشی از یک محیط را سرد و بخش دیگری را گرم کرد. در حالی که فن کویل‌های دو لوله در یک زمان تنها می‌توانند برای سرمایش یا گرمایش مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این به خاطر آنکه سیستم لوله کشی آب سرد و گرم در یک ساختمان متفاوت است، تنها برای گرمایش یا سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. ی باشد.
  2. کویل چیست؟
    کویل شامل لوله های مسی در سیستم تهویه بوده و مسیر جریان آب می باشد.
  3. تمام انواع فن کویل به ترموستات نیز مجهز هستند؟
    این سیستم ها قابلیت بهره مندی از ترموستات و اتصال به آن را دارند.

جهت مشاهده انواع دایرکت اینداستری به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

بهترین فن کویل سقفی توکار با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت قیمت فن کویل سقفی می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا