عمومیکسب و کار ایرانی

 انواع جک های عراقی

جک سقفی عراقی که به جک سقفی صادارتی و جک سقفی U شکل یا جک سقفی یودار نیز شناخته می شود، یکی از تجهیزات اصلی قالب بتنی و از مهم ترین نوع جک های سقفی در صنعت ساخت و ساز می باشد. جک سقفی عراقی در کشور عراق، افغانستان و تاجیکستان کاربرد دارد، و به صورت انبوه از ایران به این کشورها صادر می شود، به همین دلیل این ابزار به جک سقفی صادراتی نیز شناخته می شود. کشور عراق از مشتریان و مصرف کنندگان بزرگ و اولیه این ابزار است و دلیل نامگذاری این جک سقفی به جک سقفی عراقی همین موضوع می باشد.

مانند تمام جک های دیگر، جک سقفی عراقی نیز با قرار گیری در زیر تیرک و یا میله های بتن ریزی وظیفه مهار فشار وارده از سقف را برعهده دارد و به عنوان تکیه گاهی برای سقف به منظور بتن ریزی استفاده می شود. به صورت کلی جک های عراقی نیز با کنترل فشار سقف و عملکرد به عنوان تکیه گاه از فروریزی و تخریب سقف جلوگیری کرده و به بتن ریزی ایمن کمک می کنند.

انواع جک عراقی

جک عراقی U شکل

جک سقفی عراقی U شکل از پرکابردترین نوع جک ها در ساخت پروژه های سازمانی است. این مدل جک، به عنوان تکیه گاه برای یک عدد تیرک سقف و برای سقف هایی که تازه بتن ریزی شده اند، استفاده می شود. مانند دیگر جک های سقفی تنظیم ارتفاع برای جک های عراقی U  شکل نیز باید انجام شود، ارتفاع همه این جک ها باید به یک اندازه باشد. جک های عراقی یودار در ابعاد 4 و 6 متری تولید می شوند و با توجه به ارتفاع و بلندی سقف، باید یکی از این ابعاد انتخاب و استفاده شود.

جک عراقی T شکل

جک سقفی عراقی T شکل نسبت به مدل های یودار دهانه متفاوتی داشته و به شکل T می باشد. هر عدد جک سقفی عراقی T شکل برای یک یا چند تیرک سقفی استفاده می شود و تنظیم ارتفاع برای این جک ها نیز باید انجام شود. در نتیجه ارتفاع هر جک سقفی عراقی T شکل باید با توجه به یک یا چند تیرک سقف انجام شود. جک سقفی عراقی T شکل در ابعاد 3، 4، 5 و 6 متری تولید می شود. در نتیجه با توجه به ارتفاع سقف باید یکی از این ابعاد را استفاده کرد.

جک سقفی چیست؟

به جهت کفراژ بندی زیر سقف از جک سقفی استفاده می شود. لوله های سنگین و صلیب در بالای آن اجزای تشکیل دهنده ی جک های سقفی هستند. این نوع جک ها در انواع و ابعاد متعدد ساخته می شوند.

جک سقفی عراقی چیست؟

جک سقفی عراقی که با نام های جک سقفی صادراتی و همچنین جک سقفی U شکل شناخته می شود، نوعی از جک سقفی است. این نوع جک های سقفی بیشتر در کشور عراق استفاده می شوند. علت نام گذاری این جک به این اسم این که بیشتر عراقیان مشتریان این نوع جک ها هستند. البته باید گفت که این نوع جک ها در کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، تاجیکستان و ایران مورد استفاده ی صنعت ساختمان سازی هستند.

جک سقفی عراقی چه تفاوتی با جک سقفی معمولی دارد؟

تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی در شکل ظاهریشان نهفته است. جک های معمولی به شکل صلیب هستند اما جک های سقفی عراقی به شکل U می باشند.

موارد استفاده ی جک سقفی عراقی

از جک سقفی عراقی U شکل وقتی استفاده می شود که تازه عملیات بتن ریزی سقف ها انجام شده باشد. به دلیل ویژگی های جک سقفی عراقی تحمل این نوع جک ها در مقابل وزن و بار سقف زیاد است. ممکن است در هنگام سفارش جک برای استفاده در سازه ی ساختمانی تان، به دو نوع از جک های سقفی بر بخورید: یکی جک T شکل و دیگری جک U دار. در این حالت توصیه می کنیم زمانی از جک های سقفی تی شکل استفاده کنید که سقف به واسطه ی چند تیرک نگه داری می شود. در زمانی که سقف تنها با یک تیرک نگه داشته می شود، از جک سقفی عراقی U دار استفاده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده جک های سقفی عراقی به طور کلی در موارد زیر کارایی دارند:

سقف های دال و تیر، سقف های کامپوزیت، سقف های تیرچه کرمیت و نیز سقف های طاق ضربی.

جک سقفی صلیبی

این مدل از جک ها که پر استفاده ترین جک سقفی در ایران می باشد به جک صلیبی معروف می باشند و تفاوت ان با جک های دیگر در قسنت سر جک هست که بجای یو شکل یک پرو فیل 30*50 به طول 75 سانت قرار دارد و فرمی شبیح به صلیب به ان میدهد.

مزایای استفاده از جک‌های سقفی:

انعطاف‌پذیری:  بزرگ ترین مزیت جک های سقفی امکان تنظیم ارتفاعمی باشد که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مختلف ساختمانی را فراهم می‌کند.

مقاومت بالا:قابلیت استفاده از لوله های مختلف در زمان تولید که باعث مقاومت بالای این جک ها می شود، جک‌های سقفی با پایداری بلندمدت را تضمین می‌کنند. البته نکته مهم که در مقاومت جک ها تاثیر زیادی دارو استفاده از لوله های سنگین در زمان تولید می باشد.

صرفه‌جویی در هزینه: یک راه حل اقتصادی نسبت انواع داربست های مدولار که جایگزین های موجود در بازار می باشند.

ویژگی‌های کلیدی مهم در زمان خریدجک سقفی باید به ان توجه شود:

هنگام در نظر گرفتن جک‌های سقفی برای پروژه خود، به ویژگی‌های اساسی مانند ظرفیت تحمل بار، کیفیت مواد و سهولت در تنظیم تمرکز کنید. این عوامل به بهبود کارایی جک‌ها به طور کلی کمک می‌کنند. ای منی و مقاوت جک ها به مواردی مانند جنس لوله نوع جوشکاری و دقت تولید از موارد مهمی که باید به ان توجه شود.یکی از بهترین تولید کنندگان جک سقفی در ایران البرز قالب می باشد که با کیفیت بالا اقدام به تولبد انواع جک های سقفی می کند.

نحوه استفاده صحیح از جک‌های سقفی:

تأکید بر ایمنی در هنگام استفاده از جک‌های سقفی بسیار مهم است. از راهنمای مرحله به مرحله برای نصب استفاده کرده و اقدامات ایمنی پیشنهادی را رعایت کنید تا از وقوع حوادث در محل ساختمان جلوگیری شود.قبل از شرع کار نسبت به سلامت کامل مهره و زروه جک اطمینان کامل داشته باشید و محل های اتصال را برسی کنید تا شکستگی نداشته باشد.

نگهداری جک‌های سقفی:

بازرسی منظم، روغن‌کاری و تمیزکاری برای حفظ عملکرد بهینه جک‌های سقفی ضروری است. نگهداری فعالانه، عمر مفید و قابل اعتمادی را ارتقاء می‌دهد.

نوآوری در فناوری جک‌های سقفی:

اطلاعات به‌روز درباره پیشرفت‌ها و روندهای آینده در فناوری جک‌های سقفی حائز اهمیت است؛ زیرا نوآوری‌های مداوم به بهبود کارایی و کارآمدی آنها کمک می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا