استان ها

عملیاتی شدن ۹۰هزار هکتار فضای سبز در شهرک ها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استان سمنان

به گزارش خبرگزاری یومیر استان سمنان ،محمدرضا باقری درخصوص تامین منابع آبی موردنیاز این درختان نیز گفت : یکی از سیاست های شرکت شهرک های صنعتی استفاده از گونه های جنگلی مقاوم به کم آبی است و باتوجه به محدودیت منابع آبی کشور، اولویت استفاده از آبهای نامتعارف و پساب تصفیه شده است.

جعفرمرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این نشست اضافه کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بازه زمانی چهار ساله در این استان باید ۱۰میلیون نهال در طی چهار سال تولید که در سال ۱۴۰۲بیش از سه میلیون نهال تولید و با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی کاشته می شود.

جعفرمرادی حقیقی افزود: توسعه فضای سبز و جنگل کاری و افزایش پوشش گیاهی از جمله موضوعات مهم و حیاتی برای کشور است. مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال تاکید داشته‌اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه‌ریزی و انجام مطالعات و بکارگیری از ظرفیت‌های موجود بویژه ظرفیت‌های مردمی برای دستیابی به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با توجه به اهمیت مدیریت منابع آب، زراعت چوب دراستان سمنان با پسماندهای فاضلابی در شهرستان سمنان عملیاتی می شود.

مرادی حقیقی با اشاره به علت اجرای زراعت چوب در استان سمنان با توجه به کمبود آب اظهار داشت: با توجه به طرح تنفس جنگل و عدم برداشت چوب از جنگل های هیرکانی و همچنین نیاز کشور به چوب، یکی از راهکارها، اجرای عملیات توسعه زراعت چوب است.

لزوم اطلاع‌رسانی شفاف به افکار عمومی

جعفرمرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه موضوع انتشار ، ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال‌کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هر اطلاعات و آماری که ارائه می‌شود قطعاً باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.

مرادی حقیقی همچنین افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی سامانه‌ای درسازمان منابع طبیعی راه‌اندازی شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.

توجه به مطالبات مردمی برای کاشت نهال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ مشارکت به گونه‌ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاه‌هایی همچون معادن، شهرک‌های صنعتی، بسیج سازندگی و دستگاه‌هایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال‌کاری ورود کنند و مشارکت داشته باشند.

46

دکمه بازگشت به بالا