بین الملل

علی باقری: غرب برای نقض تعهدات برجامی تاوان دهد/مردم ایران به برجام بی‌اعتمادند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری بین الملل خبرگزاری یومیر ، «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده در مقاله ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اعلام کرد که ایران آماده همکاری است. در هر حرکت خیرخواهانه و با اقدام متقابل آماده پاسخ مناسب به هرگونه فشار جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی است.

باقری که دیروز (شنبه، 5 آذر) برای شرکت در مذاکرات برجامی 28 آذرماه وارد وین پایتخت اتریش شده بود، در مقدمه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای مذاکرات هسته ای تشکیل می شود.

همه طرفین باید مفاد ICCPR را رعایت کنند

وی گفت: کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، خستگی ناپذیر تلاش می کنند تا «مذاکرات» را صرفاً فرآیندی برای مهار برنامه مشروع و صلح آمیز انرژی هسته ای ایران معرفی کنند. در معاهدات بین المللی گنجانده شود و توسط سازمان های نظارتی و نظارتی نظارت شود. اما از نظر ایران، «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کند و از سوی همه طرف ها دنبال شود.

هدف اول مذاکرات باید لغو کامل و قابل تایید تحریم ها علیه ایران باشد

معاون وزیر امور خارجه ایران سپس تاکید کرد: در این راستا دو هدف داریم: هدف اول، رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ملت ایران است و بدون آن، روند به‌طور نامحدود ادامه خواهد داشت. راه حل به نفع کسی نیست.»

هدف دوم این مذاکرات، تسهیل حق مردم ایران برای بهره مندی از دانش هسته ای است

باقری درباره هدف دوم این مذاکرات نوشت: هدف دوم تسهیل حقوق قانونی مردم ایران برای برخورداری از دانش صلح آمیز هسته‌ای، به ویژه فناوری غنی‌سازی حیاتی برای مقاصد صنعتی، مطابق با مفاد برجام است. آژانس (IAEA).

غرب از هر توافقی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران استفاده کرده است

تلاش‌های قبلی برای پر کردن «شکاف اعتماد» بین طرف‌های مذاکرات هسته‌ای تا حد زیادی با شکست مواجه شده‌اند، عمدتاً به این دلیل که غرب هر توافقی را صرفاً به‌عنوان یک پلتفرم تثبیت‌شده برای اعمال فشار بیشتر بر ایران می‌بیند. در انگلیسی به آن “Moving the goalpost” می گویند.

خروج یکجانبه ترامپ از برجام ضربه مهلکی به توافق هسته ای بود

این دیپلمات ایرانی در ادامه درباره نقش دولت ترامپ در شرایط کنونی برجام نوشت: ما این مذاکرات جدید را در شرایطی آغاز می کنیم که در زمان تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه از این توافق، سرنوشت ناگواری داشت. خیانت وحشتناک در برابر اعتماد به ایران و ایرانیان.»

غرب به دنبال اجرای توافق نیست و تنها می خواهد ایران را وادار به صرف نظر از امتیاز کند

باقری ادامه داد: تجربه به ما می گوید که غرب به دنبال اجرای توافق نیست، اما به هیچ وجه با اعلام توافق و در عین حال جلب نظر افکار عمومی به دنبال اجرای آن به صورت پنهانی نیست، تجربه ما این است که آنها سپس اقداماتی را برای “سوء استفاده” از طرح برجام انجام می دهد تا ایران را مجبور به امتیاز دادن در زمینه های غیر مرتبط با موضوع هسته ای کند. در نتیجه مردم ایران به این روند (مذاکرات وین) یا نتیجه آن اعتماد ندارند.

ترامپ به سادگی دستکش های مخملی را از چدن دولت سابق آمریکا بیرون کشید.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با تشریح نقش اقدامات غرب در ایجاد بی‌اعتمادی در میان مردم ایران، گفت: ساده‌لوحانه‌ای است که این مشکلات را فقط به دولت ترامپ و کمپین فشار حداکثری او نسبت دهیم. محروم کردن ایران از همه چیز. منافع اقتصادی برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش باعث شده است که بسیاری از سرسخت‌ترین مدافعان ایرانی برجام در حال حاضر نظر خود را تغییر دهند: آنها دیگر به منافع یا نیات ملموس متکی نیستند. نه. دولت سابق آمریکا.»

اشتباهات گذشته تکرار نشود، مردم ایران به برجام اعتماد ندارند

وی گفت: به نظر ما اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. همه ما طی شش سال گذشته به ترتیب یاد گرفته ایم که به چه چیزی و به چه کسی اعتماد کنیم.

غرب باید هر گونه نقض تعهدات خود را بپردازد

علی باقری در ادامه درباره عواقبی که غرب برای عدم پایبندی به برجام باید متحمل شود، گفت: برای اطمینان از قوی بودن هر توافقی در آینده، غرب باید بهای هرگونه عدم پایبندی به برجام را بپردازد. تعهدات” هر تجارت یک معامله یک معامله است و تخلف از آن عواقبی دارد.”

اصل «تعهد متقابل» مبنای خوبی برای مذاکره نیست

مذاکره کننده ارشد ایران اصل «توافق متقابل» را رد کرد و گفت: ایران به این روند پایبند است و به تعهدات خود پایبند خواهیم بود و از نظر ما اصل «توافق متقابل» نمی‌تواند مبنای خوبی برای مذاکره باشد زیرا دولت آمریکا بود که به طور یکجانبه از این توافق خارج شد، بنابراین آمریکا باید نشان دهد که این بار برای انجام تعهدات خود جدی و صالح است.

مردم ایران از تعامل واقع بینانه با غرب حمایت می کنند

وی با اشاره به نگاه مردم ایران به برجام گفت: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، رای دهندگان تصمیم گرفتند اعتماد خود را بر روی مدلی سرمایه گذاری کنند که از تعامل واقعی تر با غرب حمایت می کند.

غرب باید اطمینان حاصل کند که تحریم ها برداشته می شود

وی در بخشی از مقاله خود درباره لزوم لغو تحریم ها علیه ایران در هر توافق آینده گفت: در حال حاضر اقدام مهمتر از حرف است. باید مکانیزم روشنی برای اطمینان از لغو تحریم ها به ما پیشنهاد شود. “به چه دلیل قابل تصور دیگری باید در مورد پیشرفت فناوری ایران و برنامه هسته ای داخلی با ارزش ملی ایران مصالحه کنیم؟”

ایران هرگز تسلیم تهدیدات نظامی، تحریم یا فشار نخواهد شد

علی باقری درباره تلاش‌های غرب به‌ویژه آمریکا برای استفاده از اهرم فشار نوشت: «ایران در دوره ترامپ تسلیم تهدیدات نظامی، تحریم‌های اقتصادی یا «فشار حداکثری» نشد و در دوران بایدن نیز چنین نخواهد کرد.

برای حفظ منافع مردم ایران، ما آماده گفت و گو بر اساس اصل تضمین و راستی آزمایی هستیم

این دیپلمات ایرانی سپس از آمادگی ایران برای مذاکره با غرب بر اساس اصل تضمین و راستی آزمایی خبر داد و نوشت: آماده گفت و گوی عادلانه و دقیق بر اساس اصول «ضمانت» و «راست‌آزمایی» برای تأمین امنیت خود هستیم. حقوق و منافع ملت: “چنین چیزی باید جبران نقض توافق را در اولویت قرار دهد، که شامل لغو همه تحریم های پس از جنگ است.”

وی گفت: برعکس، ایران آماده است تا داوطلبانه به تعهدات هسته‌ای خود مطابق با توافق پایبند باشد. ما همچنان آماده پاسخ مناسب به هرگونه فشار و مقابله با هرگونه اقدام و ژست خیرخواهانه و خیرخواهانه هستیم.»

باقری در پایان نوشت: «ما انتخاب خود را انجام دادیم.» حالا متوجه می‌شویم که آیا غرب حاضر به مذاکره واقعی است یا خیر.

انتهای پیام/


دکمه بازگشت به بالا