اقتصادی

شیوه عملکرد دستگاه شیرینگ پک

شیرینگ پک

شیرینگ پک یا شیرینک پک؟شیرینک( (shrink یک واژه انگلیسی است که به معنای کشیده شدن می باشد و پک (pack) یا ( packing) به معنای بسته می باشد، بنابراین شیرینک پک (shirink pack)  نوعی بسته بندی است که پوششی از جنس پلاستیک شفاف و نازک با نام نایلون شیرینک بر دور کالا کشیده می شود تا کالا بسته بندی شود و چند محصول بدون هیچ گونه آسیب دیدن در کنار هم قرار بگیرند.

جالب است بدایند که نام اصلی و صنعتی آن دستگاه شیرینک پک است ولی در صنعت امروزه بیشتر با نام شیرینگ تلفظ میشود.شیرینک پک دارای انواعی می باشد که در ادامه شمارا با آن ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

شیوه عملکرد دستگاه شیرینگ پکشیوه عملکرد دستگاه شیرینگ پک

همانطور که می دانید عملیات شیرینک کردن توسط دستگاهی با نام شیرینگ پک صورت می گیرد. کارکرد و عملکرد این دستگاه این گونه است که محصول با کمک نوار نقاله به داخل کوره دستگاه شیرینگ هدایت و وارد می شود و سپس مقداری از فیلم شیرینک بر دور محصول کشیده می شود.

لازم به ذکر هست که خود فیلم شیرینگ ها نیز با مواد اولیه های متفاوت ساخته میشوند که بستگی به نوع بسته بندی و یا مواد بسته بندی دارد. محصول از داخل کوره عبور می کند و در داخل کوره به این پلاستیک حرارت وارد می شود تا نرم و پخته شود.

در قسمت انتهایی کوره فن های خنک کننده ای وجود دارند تا به بسته ها هوا بدمند و آن لایه های شرینک حرارت دیده را خشک کنند تا به خوبی بر دور محصول قرار بگیرند و منقبض شوند. حال، کار تمام شده است و محصول مورد نظر ما در داخل پوششی شفاف و نازک قرار گرفته است.

جالب است بدانید که مقدار و اندازه فیلم شیرینک و میزان و مقدار حرارت توسط دستگاه هدایتگر کنترل و انتخاب می شوند. به ماشین های شیرینکی که دارای کوره های بسیار بزرگ هستند شیرینک یک تونلی نیز می گویند.

انواع دستگاه شیرینگ پک

این دستگاه ها از نظر نقطه حرارت دهی به فیلم شیرینگ به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: شیرینگ پک کابینی  و شیرینک پک تونلی. در دستگاه شیرینک پک تونلی، محصول از داخل کوره ای که به آن حرارت تابیده می شود عبور می کند تا لایه شیرینک جذب محصول شود.

در دستگاه شیرینک پک تونلی  محصول در داخل محفظه ای به شکل کابین قرار می گیرد تا بسته بندی شود. در این محفظه کابینی شکل، حرارت مورد نظر توسط المنت برقی به لایه شیرینک داده می شود.

بعد از طی مراحل درب دستگاه به منظور برداشتن کالای شیرینک شده باز می شود. انواع دیگری از این دستگاه عبارت است از:

1- شیرینگ پک اتوماتیک

این دستگاه نوعی شیرینگ است که به کمک آن می توان یک خط تولید کامل بسته بندی خودکار و مکانیزه راه اندازی کرد. شایان ذکر است که با کمک این دستگاه می توان تعداد بالایی بسته را شیرینگ کرد.

این دستگاه دارای یک محفظه حرارتی میباشد.کوره این دستگاه تا 300 درجه سانتی گراد گرما تولید می کند و منبع نیروی تونل حرارت دهی این دستگاه المنت و یا حرارت شعله گاز است. دستگاه شیرینک پک اتوماتیک از نظر اقتصادی به صرفه تر است و در هزینه مالی ماهیانه صرفه جویی می کند.

تیغه این دستگاه از جنس آلومینیوم آلیاژی است که از روکش گرانیتی برخوردار است تا بتواند بهترین نتیجه و بالا ترین طول عمر را داشته باشد، این تیغه در برابر سایش نیز مقاوم است.

در انتهای دستگاه سیستم خنک کننده ای تعبیه شده است که به وسیله 4 عدد فن مدیریت می شود. از این دستگاه برای بسته بندی محصولات در صنایع و کارخانه های بزرگ استفاده می شود.

2- شیرینگ پک نیمه اتوماتیک

این دستگاه مناسب کارخانه ها و تولیدی های کوچک می باشد و وظیفه شرینک بسته بندی انواع کارتون های کوچک، شیشه های نوشیدنی و آب، کتاب و انواع بطری پت را بر عهده دارد. در این ماشین 2 عدد رول نایلون شیرینک استفاده شده است که در یک ساعت حدود 400 عدد بسته را شیرینک می کند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ماشین این است که سرعت نقاله آن قابل تنظیم می باشد. در این ماشین اپراتور بسته و محصول مورد نظر را به صورت دستی بر روی دستگاه نوار نقاله قرار می دهد و به سمت تیغه دوخت حرکت می دهد و با فشار دادن شاسی عملیات برش فیلم صورت می گیرد و سپس به سمت کوره پخت هدایت می شود. این ماشین حدود 380 ولت برق  مصرف می کند و تیغه دوخت این دستگاه از روکش تفلون تهیه می شود.

3- شیرینگ جک پارویی

برای بسته بندی محصولاتی که باید به صورت چند تایی در کنار یکدیگر قرار بگیرد و بعد شیرینک شوند از دستگاه جک پارویی استفاده می شود. این ماشین محصولات و بسته ها را به در کنار یکدیگر قرار می دهد و به سمت فرایند شیرینک هدایت می کند. قوطی های رب، بوکس های نوشابه، قوطی های رنگ و… که اصولا باید به صورت پک بسته بندی شوند با استفاده از این محصول در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

4- شرینک پالت

برخی وسایل مانند کولر آب، ماشین لباسشویی، بخاری و قطعات خودرو باید بر روی پالت چوبی، فلزی و یا پلاستیکی سوار شوند. اصولا برای این که این محصولات در هنگام حمل و نقل دچار آسیب نشوند، آن ها را به پالت خود شیرینگ می کنند. این دستگاه می تواند در ساعت 15 پالت را شیرینگ کند.ماهیت این دستگاه با شیرینگ پک های معمول متفاوت نیست ولی از نظر ساختاری و ابعاد متفاوت است.

5- لیبل شیرینگ

این دستگاه این قابلیت را به شما می دهد که به جای نایلون های شیرینک و تک رنگ شفاف، لیبل های رنگی  خود را بر روی محصولات بچسبانید.

غلاف هایی که حاوی اطلاعاتی مانند نوشته و توضیحات محصول هستند با گذشت و عبور از این دستگاه بر روی کالای قرار می گیرند و محصول مورد نظر در داخل تیوب نایلونی بسته بندی می شود.

این کار جذابیت  محصول را  چندین برابر می کند. شایان ذکر است که این دستگاه علاوه بر بعد زیبایی محصول بعد سلامت و حفاظت از صدمه دیدن آن را نیز در نظر می گیرد.

کاربرد ماشین شیرینگ پک

1- با کمک این دستگاه ها می توان چندین محصول را که در حالت ناپایدار هستند را به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار داد. شیرینک بطری های آب و نوشابه نمونه بارز این کار می باشد.

2- اصولا پلاستیک عایق خوب و مناسبی برای رطوبت می باشد و با شیرینک کردن می توان از ورود خیسی و آب به محصولات جلوگیری کرد.

3- در برخی مواقع باید جهت نمایش اندازه و شکل کالا محصولات در داخل پوششی نازک قرار بگیرند. بنابراین تنها با شیرینک کردن می توان این کار را انجام داد.

انتخاب شیرینگ پک مناسب؟

قبل از خرید هر نوع دستگاهی برای کسب و کار بررسی نکاتی از ضروریات میباشد.رعایت این نکات در آینده از ضررهای مالی و همچنین افت کیفیت محصولات نهایی جلوگیری میکند.

از نکاتی که قبل از خرید دستگاه شیرینگ پک باید به آن توجه شود عبارتند از:

  • ابعاد و وزن محصول مورد نظر برای بسته بندی.
  • تعداد بسته بندی مورد نیاز در هر ساعت.
  • نوع محصول(مواد غذایی یا غیره است).
  • پیش بینی افزایش های احتمالی در ابعاد و وزن و همچنین تیراژ.
  • نوع سوخت دستگاه برای قسمت حرارت که گازی میباشد یا برقی.

رعایت هرکدام از این نکات بسیار مهم و ضروری است.برای مثال در ابعاد و وزن کم از شیرینگ پک کابینی استفاده میشود ولی برای ابعاد بزرگ از تونلی.

تیراژ بسته بندی در مدلهای کابینی محدودتر میباشد و به همین دلیل برای مشاغل با تعداد کم مناسب است.

نوع محصول از این جهت مهم است چون اگر قرار است نایلون مستقیم با مواد غذایی در تماس باشد جنس نایلون متفاوت است.به همین دلیل سیستم دوخت دستگاه نیز تفاوت دارد.

https://machinesazan.com/

 

دکمه بازگشت به بالا