فرهنگ و هنر

سنددار شدن بیش از ۹۰درصد از موقوفات استان تهران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰درصد رقبات استان سنددار شده‌اند، گفت: حساب اشتغال‌زایی اداره‌کل اوقاف تهران نیز در این ایام فعال بوده و وام اشتغال‌زایی به افراد پرداخت خواهد شد.

به گزارش یومیر، سیدحسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در نشست تشریح برنامه‌های  هفته وقف که امروز چهارشنبه ( ۲۸ شهریورماه)   در محل اداره‌کل اوقاف تهران برگزار شد با اشاره به تاریخچه وقف اظهار کرد: وقف موضوع قدیمی بوده و دایره شمول آن نیز  ویژه اسلام نبوده است اما آنچه در کشور ما ویژه است این است که مسئله وقف با هویت عمل خیر با نگاه دینی انجام می‌شود. لذا مبنای وقف در جامعه اسلامی در فقه وارد شده و با انطباق آن با مسئله شرع اتفاق می‌افتد.

وی‌ با بیان عمل وقف بر فعل حرام موضوعیت ندارد، افزود: لازمه کار کردن در اداره وقف این است که سازمان وقف باید تمامی الزامات شرعی و عرفی را در رابطه با موقوفات رعایت کند. لذا با مبنا قرار دادن این اصول وقف، وظایف سازمان اوقاف امروز نیز با گذشت بیش از صد سال از تشکیلات مدون وقف، با گذشته تفاوتی ندارد.

میرکریمی با اشاره به ضرورت بهره‌وری صحیح و توسعه موقوفات اظهار کرد: باید این امکان ایجاد شود که از محل خود موقوفات، وقف انجام شده، بهینه شده و توسعه پیدا کند. در این جریان نقش اول سازمان وقف در حوزه وقف، نقش نظارتی است تا حقوق موقوفات رعایت شده و ضایع نشود. وظیفه دوم اوقاف است است که موقوفاتی‌ که جریان تولیت در آن‌ها مشکل شده است را ساماندهی کرده و جریان تولیت را در این موقوفات برقرار کندکه در مقطع فعلی امنای موقوفات از سوی سازمان اوقاف این کار را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰۰ نیت برای موقوفات کشور شناسایی شده است، گفت: اجرای نیت واقف بی کم و کاست وظیفه اوقاف و متولیان است که باید به خوبی اجرا شود. برخی واقفان وقف خود را برای مسائل عام‌المنفعه انجام دادند که در این زمینه سازمان اوقاف توانست تا برنامه‌ریزی ویژه، برنامه‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف پیش ببرد.  

میرکریمی با بیان اینکه طی سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان از سوی اداره‌کل اوقاف تهران به هیئت‌ها و حسینه‌ها و مواکب کمک شده است، تصریح کرد: در حوزه بهره‌وری سیاست‌های روز سازمان اوقاف نگاه به برنامه‌های بالادستی کشور است که اوقاف نیز مکلف به اجرای بخشی از آن است. یکی از حوزه‌هایی که اوقاف طبق سیاست‌های جدید بدان پرداخته است، بخش دانش‌بنیان است که توسعه خوبی در این زمینه رخ داده است.  

وی‌ با بیان اینکه حوزه دیگر سرمایه‌گذاری اوقاف تجهیزات پزشکی است، افزود: امسال بیستمین مجوز رسمی‌ تولید تجهیزات پزشکی برای اداره‌کل اوقاف تهران صادر شده است. یکی‌ از تولیدات این بخش، لوله‌های ویژه دیالیز است که دانش آن محصور به چند کشور است.  اگر در اجرای نیت دقت و وسواس کافی به خرج داده شده و مردم آثار وقف را مشاهده کنند، به وقف اعتماد پیدا می‌کنند و در این زمینه حتما اقدام خواهند کرد. امروز حدود ۳۰ درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور وقف است اما شاید مردم کمتر از آن‌ها آگاه باشند. همچنین، چندین مرکز ایتام از سوی اداره‌کل اوقاف تهران در حال احداث است که با سرمایه‌گذاری خیران و واقفان انجام می‌شود.  

وی بیان کرد: امسال هفته وقف از ۳۰ شهریورماه تا پنچم مهرماه سال جاری خواهد بود. اداره‌کل اوقاف تهران برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام خواهد داشت که شامل فعالیت‌هایی همچون سخنرانی مدیران اوقاف شهرستان‌ها در خطبه‌های نماز جمعه، تجلیل از خیران و واقفان و متولیان موقوفات، احیای موقوفات، اشتغال‌زایی برای محرومان به ویژه بانوان و … است.

میرکریمی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد رقبات استان سند دار شده‌اند، اظهار کرد: حساب اشتغال‌زایی اداره‌کل اوقاف تهران نیز در این ایام فعال بوده و وام اشتغال‌زایی به افراد پرداخت خواهد شد. در زمینه سبک زندگی نیز در حوزه بقاع شاخص استان تهران میزهای مشاوره و دوره‌های سبک زندگی برگزار می‌شود. برپایی دو همایش یاوران وقف و نشست‌های تخصصی با واقفان در هتل ارم نیز از دیگر برنامه‌های اداره‌کل اوقاف تهران در ایام هفته وقف است.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا