اقتصادی

سقوط حدود ۴۵ درصدی سود سه ماهه آرامکوی سعودی

آرامکو عربستان سعودی از کاهش 44.6 درصدی سود خالص در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به دلیل ضعف تقاضا و پایین بودن قیمت نفت در میان شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش یومیر ، امسال در اثر واکنش منفی سرمایه گذاران به تأثیر همه گیر ویروس کرونا در نیازهای انرژی و تغییر طولانی مدت از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر ، ارزش سهام شرکت های جهانی نفت کاهش یافته است.

قیمت نفت از ماه مارس تا حدودی بهبود یافته و به دو دهه پایین رسیده است ، اما آرامکو و سایر غول های نفتی مانند Shell و BP هزینه های سرمایه را در سال جاری و سال آینده کاهش داده اند.

حاشیه سود پالایش و شیمیایی ضعیف منجر به کاهش سود خالص آرامکو به 44.21 میلیارد ریال سعودی (11.79 میلیارد دلار) در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر شد. سود آرامکو برای مدت مشابه سال گذشته 79.84 میلیارد کرون بود. ریال

امین ناصر ، مدیر عامل شرکت آرامکو در بیانیه ای گفت: “ما در سه ماهه سوم به دلیل بهبود فعالیت اقتصادی و علی رغم موانعی که در بازارهای جهانی انرژی وجود دارد ، نشانه های اولیه بهبود را شاهد بودیم.”

سهام آرامکو در معاملات روز سه شنبه یک درصد رشد کرد و به 34.4 ریال رسید ، اما از ابتدای سال تاکنون 2.3 درصد افت کرده است. با این وجود عملکرد بهتری نسبت به شرکت هایی مانند اکسون ، بی پی و شل داشت که سهام آنها بیش از 50 درصد سقوط کرد یا شورون که 40 درصد افت سهام خود را تجربه کرد.

تحلیلگران می گویند که کاهش اندک سهام آرامکو تا حدودی به دلیل عملکرد بازار سهام عربستان بود ، جایی که سهام آرامکو عرضه شد و این شرکت سود سهام نقدی را نیز تضمین کرد.

آرامکو گفت که برای سه ماهه سوم 18.75 میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد کرد ، زیرا این شرکت قصد دارد تا سال 2020 75 میلیارد دلار سود نقدی پرداخت کند.

آرامکو ، که سال گذشته آزاد شد ، نقشی اساسی در کمک به دولت عربستان برای مدیریت کسری بودجه خود دارد.

سود خالص آرامکو در سه ماهه دوم تقریباً دو برابر شد و به 24.62 میلیارد ریال رسید که آرامکو دلیل آن افزایش قیمت نفت بود. با این حال ، کاهش فروش تا حدودی تأثیر قیمت های بالاتر را جبران کرده است. عربستان سعودی مطابق توافق اوپک و متحدانش از ماه مه تولید خود را کاهش داده است.

آرامکو 12.4 میلیارد دلار درآمد داشت. درآمد نقدی در سه ماهه سوم در مقایسه با 6.1 میلیارد دلار. طبق گزارش رویترز در سه ماهه دوم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا