اقتصادی

رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان به زودی/ اتصال مدارس به فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات

بزودی رونمایی از اینترنت کودکان و نوجوانان/اتصال مدارس به فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات
تصویر تزئینی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این خبر مبنی بر اینکه به زودی اینترنت کودکان و نوجوانان رونمایی و در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: ابزاری برای دادن خانواده ها فراهم کرده ایم. ما برای گروه های سنی مختلف اینترنت امن، مفید و سالم تعریف می کنیم.

به گزارش یومیر، عیسی زارع پور در سومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش و سران کشور که در سالن اجلاس سران برگزار می شود، با بیان اینکه آموزش و پرورش در راس وزارتخانه های مهم کشور قرار دارد، گفت: مسئولیت شما بر عهده مدیران است. آموزش به خصوص در شرایط کنونی کشور بسیار سنگین است و امیدوارم بتوانید نسلی شاداب، با انگیزه، با اعتماد به نفس، خلاق و پرتلاش تربیت کنید.
وی افزود: در شرایطی هستیم که دشمنان این مرز و بوم «امید» را نشانه رفته و سعی دارند نسل آینده را از نظام، نتایج و انقلاب ناامید کنند.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد که میل به هجرت به سنین پایین رسیده و به لیسانس رسیده است و گاهی در دبیرستان ها زمزمه هایی در این باره شنیده می شود، گفت: یعنی دشمن فعال است و در چنین شرایطی. وضعیت، آموزش نسل آینده امیدوار بودن، متعهد بودن و با انگیزه بودن بسیار دشوار است. من مطمئن هستم که شما برای مرحله دوم انقلاب چنین سربازانی را تربیت می کنید.
زارع پور افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی انسان را زیر و رو کرده است. امروزه در ارتباطات اجتماعی می توان با یک ابزار، یکی از تغییرات جدید، با صدها و هزاران نفر ارتباط برقرار کرد. اکنون پیام رسان ها ارتباط بین افراد را بسیار آسان کرده اند.
او گفت جای خوشحالی است که نسلی که شما پرورش داده اید توانسته است ما را در بسیاری از زمینه های رشد و نوآوری خودکفا کند. یکی دو سکوی مسافربری دنیا را گرفته اما ما در کشورمان به آنها نیاز نداریم. یا در خرید و فروش سه چهار پلتفرم دنیا را اشغال کرده است اما خودمان چنین پلتفرم هایی را طراحی کرده ایم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این اتفاق بزرگ که با تعامل دو وزارتخانه صورت نگرفت و شبکه «شاد» برای آموزش و پرورش فراهم نمی شد، نظام آموزشی ما دچار مشکلات جدی می شد. وزارت ارتباطات در کنار آموزش و پرورش قرار گرفت و دین خود را ادا کرد. با اینکه انتقادات جدی به شاد دارم اما بهترین کار زمان خودش بود و توانستیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 87 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل هستند، گفت: در هفته دولت سال آینده از همه روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت تجلیل می کنیم. در بحث بسترها و بسترهای آموزشی آمادگی داریم تا با کمک دوستان آموزش و پرورش ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای توسعه آموزش در راستای عدالت آموزشی به حداکثر برسانیم.
زارع پور ادامه داد: پروژه بزرگ فیبر نوری برای منازل و مشاغل در دست داریم و معتقدیم راه حل مشکل اینترنت در کشور فیبر نوری است که سرعت نامحدودی دارد. با کمک دوستان خود در وزارت آموزش و پرورش قصد داریم مدارس را از طریق فیبر نوری وصل کنیم.
وی ادامه داد: البته در قالب برنامه ششم توسعه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را دنبال کرده بودیم و نزدیک به 80 هزار مدرسه به این شبکه متصل هستند که در حال ادامه و همچنین اتصال فیبر نوری هستیم.
وزیر ارتباطات گفت: این فناوری در کنار همه مزایایی که دارد می تواند برای بشریت به ویژه نسل جوان چالش هایی ایجاد کند. ما برای مدتی از تدوین و اجرای سیاست غفلت کردیم. در دنیا قوانینی برای استفاده کودکان از این فضا وضع شده و به آن پایبند هستند اما اینجا یک نقطه آسیب در این نسل است. تقاضای توجه جدی به این نکته را دارم.
وی ادامه داد: جهت گیری فناوری به سمتی است که کودکان در معرض محتوای نامناسب قرار می گیرند و کودکان باید خودکنترلی و مهارت های لازم را بیاموزند. باید ابزار تهیه کنیم، هیچ کجا خانواده و فرزندان در فضای مجازی بی دفاع نمانده اند.
زارع پور در خاتمه گفت: یکی از اقدامات خوب در این زمینه ابزار اینترنتی کودکان و نوجوانان است. ما ابزاری برای دادن خانواده ها فراهم کردیم. ما برای گروه های سنی مختلف اینترنت امن، مفید و سالم تعریف می کنیم. ابزاری که ما آماده کرده ایم به خانواده این امکان را می دهد که یک لیست سفید برای استفاده فرزندشان تهیه کنند. ما این گزینه را به صورت سیستماتیک در اختیار خانواده ها قرار می دهیم تا در صورت تمایل از آن استفاده کنند که به زودی آشکار و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا