دلیل محبوبیت فردوسی پور بیرون از قاب تلویزیون چیست؟

دلیل محبوبیت فردوسی‌پور بیرون از قاب تلویزیون چیست؟

افراد تأثیرگذار بزرگترین سرمایه هر جامعه هستند و مسئولان جامعه باید در همه سطوح از این سرمایه ها آگاه باشند. عادل فردوسی پور در فرهنگ ما فراتر از ورزش بسیار تاثیرگذار بوده است.

به گزارش یومیر ماجد الدین مستعان مشاور خانواده و روانشناس ورزشی در گفت وگو با عصر ایران درباره جایگاه «عادل فردوسی پور» در جامعه امروز ایران گفت: برای صحبت درباره عادل فردوسی پور و بدون اصرار بر ارائه نظر شخصی باید صحبت کرد. به گونه ای که سه علم عمل و مردم را در دل شما جای می دهد دلیل اصلی محبوبیت عادل فردوسی پور نزدیک بودن او به مردمی است که زندایاد شجریان به آن ها می پرداخت. بگو برای محبوب ماندن باید در دل مردم جای داشته باشی و از این نظر عادل فردوسی پور شخصیتی بسیار کاریزماتیک دارد.

مستعان افزود: عادل کاریزمای خود را منهای برنامه «نود» داشت. کاریزمای او که مربوط به لحن صدا زبان بدن و سایر خصوصیات شخصی اش بود از او شخصیتی تأثیرگذار خارج از چارچوب برنامه «نود» ساخت. این ویژگی شخصیتی همه افراد نیست. شاید همه برای رسیدن به چنین جایگاهی تلاش کنند اما همه نمی توانند به عنوان یک هدف به سمت تحقق آن حرکت کنند.

مستعان تاکید کرد: از این منظر معتقدم عادل فردوسی پور با پشتوانه این کاریزما می توانست به جز برنامه نود و فوتبال در هر عرصه دیگری مانند امروز موثر باشد. همین ویژگی وقتی به فوتبال اضافه می شود به دلیل تأثیری که فوتبال بر انسجام اجتماعی می گذارد یک عامل دو چندان به خود می گیرد. این افراد صرف نظر از زمینه ای که در آن تخصص کسب کرده اند دارای ویژگی های شخصی هستند که اثربخشی آنها را افزایش می دهد. عادل فردوسی پور حتی منهای فوتبال و «نود» در زندگی شخصی خود فردی تأثیرگذار و دوست داشتنی است.

این روانشناس ورزشی در ادامه درباره برندسازی «عادل» در جامعه امروزی گفت: صرف نظر از ویژگی های فردی که اشاره کردم بخشی از این روند اکتسابی است که آن را حاصل هوش هیجانی بالای عادل فردوسی پور می دانم. ما هوش هیجانی را در قالب تعاملات و خودآگاهی که داریم به دست می آوریم و دسترسی به آن کاملاً آگاهانه است.

وی افزود: یکی از این رویکردها ایجاد تعادل بین تحصیل و کار است. عادل سعی می کرد بین آنها تعادل برقرار کند حتی زمانی که مطالعات و زمینه کاری او مستقل به نظر می رسید. این مسیر نشان دهنده خودآگاهی بالای چنین فردی است که البته دستیابی به آن آسان نیست. تحصیلات خود را ادامه داد و توانست علایق خود را دنبال کند.

مستعان خاطرنشان کرد: زمانی که عادل فردوسی پور وارد عرصه گزارشگری شد خبرنگاران ورزشی زیادی مشغول به کار بودند و باتجربه تر بودند اما وقتی جوانی وارد این عرصه می شود که با پشتوانه تحصیلات دانشگاهی به زبان ها می تواند تعاریف ورزش را بفهمد. نام ها و اصطلاحات اگر درست عمل کند این کارکرد منجر به ایجاد اعتبار و اعتماد در نزد مخاطب می شود. او در مسیر علاقه اش به فوتبال توانست اطلاعات خود را به روز نگه دارد و همین ویژگی باعث شد تا در مسیر زیر قابل اعتمادتر شود. ما این تابع را “انگیزه توسعه درونی” می نامیم.

این روانشناس ورزشی درباره ادامه محبوبیت فردوسی پور حتی پس از حذف از تلویزیون گفت: افراد تاثیرگذار در یک جامعه افرادی هستند که معمولاً از دو جهت با جامعه در ارتباط هستند. یکی جنبه شخصی و دیگری رشته تخصصی آنهاست. اشاره کردیم که عادل فردوسی پور در ویژگی های فردی خود دارای کاریزما است. جزء مکمل این شهرت و محبوبیت ورود او به حوزه تخصصی خود در حوزه هایی است که دیگران وارد آن نشده اند.

وی افزود: خبرنگار وقتی با صحنه فوتبالی مواجه می شود از کلمه ای استفاده می کند که پیامی را در ذهن جامعه در ارتباط با اتفاقی خارج از زمین فوتبال منتقل می کند. این باعث همذات پنداری در ذهن مخاطب و همذات پنداری با خبرنگار می شود. این رابطه بین عادل و فوتبالدوستان است که با وجود اینکه او در جایگاه گزارشگر تلویزیونی نیست هنوز برقرار است. مخاطبان معمولاً دوست دارند افراد حلقه های تعیین شده را ترک کنند و وقتی شخصی چیزی را می گوید که در دل آنهاست و دیگران از گفتن آن خودداری می کنند قطعاً بین آنهاست. یک ارتباط ذهنی عمیق شکل می گیرد.

مستعان با اشاره به حس خوبی که گزارش عادل فردوسی پور در دوربین های ورزشی در بین اهالی فوتبال ایجاد کرد گفت: وقتی عادل در ابتدای این گزارش از حسرت 2.64 روز دوری از گزارش می گوید حس بسیار خوبی به مخاطب دست می دهد که این حس بسیار خوبی است. نتیجه همین ارتباط است. این ذهنی است که به آن اشاره کردم.

وی تاکید کرد: در راستای همین هوش هیجانی عادل فردوسی پور هم مثل خیلی از ما وقتی سنگی به پایش انداختند و او را از تلویزیون بیرون کردند نا امید نشد و سعی کرد از طریق شبکه های دیگر با مخاطبانش ارتباط برقرار کند. در هر برنامه نود حدود 2 تا 3 میلیون بیننده در نظرسنجی شرکت کردند و دیدیم که گزارش فردوسی پور در صفحه اینستاگرام AFC همین تعداد بیننده داشت. پلفتارمز امروز بستر جدیدی برای ادامه این رابطه ایجاد کرده است.

این روانشناس در پایان تاکید کرد: افراد تاثیرگذار بزرگترین سرمایه هر جامعه هستند و مسئولان جامعه باید در همه سطوح به این سرمایه ها توجه کنند. عادل فردوسی پور در فرهنگ ما فراتر از ورزش بسیار تاثیرگذار بوده است. او فردی است که تعادل در زندگی فردی او می تواند الگوی جامعه باشد و در عین حال در زمینه هایی مانند فرهنگ کتابخوانی نقش آفرینی خوبی داشته و از این پس می تواند تاثیر بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا