فرهنگ و هنر

خبرهایی از پیاده‌روی اربعین، استقبال از اتاق فرارهای زیرزمینی و مرمت آرامگاه کوروش

مرور سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ، آخرین خبرها از اربعین ۱۴۰۳، فعالیت زیرزمینیِ «اتاق‌ فرار» در ایران!، وقتی «راغب» همه را برای امام حسین (ع) جمع کرد!، سرانجام پخش تصویر ساز از صدا و سیما، نگرانی هنرمندان از «سند ملی تجسمی» و پاسخ وزارت ارشاد، حواشی تصویب سند ملی سینما در شورای هنر، آغاز مرمت آرامگاه کوروش، یک هشدار برای امنیت سرورهای اکران فیلم در سینماها و … از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری یومیر بودند.

به گزارش یومیر، روز یکشنبه – ۲۱ مردادماه – سیدعباس صالحی به عنوان نامزد نهایی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم به قوه مقننه معرفی شد تا درصورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به او رای اعتماد دادند،‌ سکاندار این وزارتخانه شود؛ اما سیدعباس صالحی کیست و در موضوعات ترند روز، چه مواضعی داشته است؟

آخرین خبرها از اربعین ۱۴۰۳

در نخستین روز هفته رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین با تاکید بر اینکه امسال بسیاری از برنامه‌های پیاده‌روی اربعین با محوریت مقاومت و مردم مظلوم غزه برگزار می‌شود، تاکید کرد که بیشتر برنامه‌های درنظر گرفته شده توسط ایران‌ با همکاری طرف عراقی خواهد بود.

همچنین شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به تکرار برخی مشکلات همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین به ویژه در تامین مواد غذایی، اسکان و تغذیه از دست‌اندارکاران اربعین درخواست کرد با توجه به گرمی هوا و وضعیت خاص عراق درباره شرایط امسال و مشکلات اطلاع‌رسانی کنند.

شاخص‌های اصلی دشمن شناسی در مسیر پیاده روی اربعین تبیین شود

در این زمینه کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین اعلام کرده است که موکب‌ها تا ۳۰ مردادماه فرصت ارسال اقلام از مرزهای سه‌گانه را دارند.

دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام ستاد اربعین نیز میانگین سنی جمعیت زائران را که در سامانه سماح برای این سفر ثبت‌نام کرده اند حدود ۳۸ سال اعلام کرد و گفت: فراوانی مردها با حدود ۶۲ درصد به نسبت زن‌ها بیشتر است.

اربعین، غزه و مسیری که باید مساله حق و مبارزه با ظلم را نشان دهد

آخرین وضعیت اطلس گردشگری دفاع مقدس

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اطلس گردشگری دفاع مقدس آماده شده و اگر شهرداری تهران مساعدت کند متناسب با هر رویدادی، نمادی ساخته می‌شود.

همه در برابر قانون برابرند برخی برابرتر!

هر از چندگاهی قانون‌ «ممنوعیت‌ به‌کارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌» به بهانه‌های مختلف بر سر زبان‌ها می‌افتد و همیشه انتقاد و جدل به دلیل اجرا نشدن درست و کامل آن به دلایلی از جمله نبود نظارت کافی متولیان و گاه برخورد سلیقه‌ای با افراد وجود دارد.

کدام درست است: افغان یا افغانی؟

عمدتاً در رسانه‌ها و مردم کاربرد «افغان»، «افغانی» و «افغانستانی» چندان با یکدیگر تفاوت ندارد. اما پرسش این است که میان این سه، کدام‌یک صحیح‌تر است و مردم افغانستان را باید چه بنامیم؟

رئیس ساترا: قبول ندارم از تنظیم‌گری خارج شده‌ایم

سعید مقیسه، رئیس ساترا در نشست خبری سومین نمایشگاه رصتا، گفت: اینکه عنوان می‌شود ساترا از حالت تنظیم‌گری درآمده را نمی‌پذیرم و عملکرد ساترا نشان می‌دهد بیش از نظارت، عملکرد تنظیم‌گری را در خروجی خود دارد.

تجهیز صداوسیما برای پخش آزمایشی فوتبال‌ها با VAR

با استقرار سیستم اچ دی (HD) در صداوسیما، امکان استفاده از سیستم وی ای آر (VAR) همزمان با بازی امروز پرسپولیس ـ ذوب آهن در اراک، به صورت آزمایشی فراهم خواهد شد.

فعالیت زیرزمینیِ «اتاق‌ فرار» در ایران!

عمر آغاز فعالیت «اتاق فرار» در ایران هنوز به ۱۰ سال هم نمی‌رسد. یک سرگرمی نوپا که در همین مدت زمان کوتاه هم با چالش‌های کمی مواجه نبوده است؛ چالش‌هایی که بخش عمده آنها به دلیل متولی نداشتن صنعت بازی و سرگرمی در کشور به وجود آمده و همین امر هم سبب شده تا به اذعان دبیر سابق انجمن بازی‌های فکری فدراسیون ورزش‌های همگانی، اکثر اتاق‌های فرار که این روزها به یکی از تفریحات مهم جوانان تبدیل شده‌اند، بدون مجوز قانونی و به اصطلاح زیرزمینی فعالیت کنند.

ماجرای ۲ سال وقفه در طراحی لباس اربعین و یک انتقاد از وزارت فرهنگ

دبیر سابق کارگروه مد و لباس ضمن تشریح فعالیت این کارگروه در برگزاری رویدادهایی برای طراحی لباس اربعین و عزاداری در عین حال رویکرد وزارت فرهنگ در ادوار مختلف را «رویدادزده» خواند و تاکید کرد که باید به سمت طراحی لباس کاربردی که نیاز بازار باشد حرکت کنیم.

هیات فقط محلی برای گریه کردن نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی با بیان اینکه رسانه از هیات صرفاً مناسک و در مناسک صرفاً عزاداری را جلوه می‌دهد که این اشتباه است، گفت: هیات این نیست که فقط افراد دور هم جمع شوند و گریه کنند!

وقتی «راغب» همه را برای امام حسین (ع) جمع کرد!

صندلی‌های سوگواره حسینی «چهارپایه عشق» را در تالار وحدت افراد مختلفی پر کرده بودند؛ مخاطبانی که عده‌ای از آنها پس از هر قطعه صلوات ختم می‌کردند و عده‌ای دیگر با دست زدن گروه موسیقی را تشویق می‌کردند؛ در نهایت اما بیشتر این افراد به واسطه شنیدن یک روایت موسیقایی دلنشین از آنچه بر امام حسین (ع) و یارانش گذشت، با حالی خوش این مجلس را ترک کردند.

صدا و سیما دیگر حق ندارد جلوی ساز،‌ گُل بگذارد؟

دبیر شورای عالی هنر در یک نشست خبری از قانونی نبودن نمایش ساز در تلویزیون و قانونی نبودن لغو کنسرت‌ها در شهرها در پی تصویب سند ملی موسیقی کشور خبر داده است؛ قوانینی مهم و سرنوشت‌ساز برای موسیقی که اگر ضمانت اجرایی داشته باشد، باید منتظر روزهای روشنی برای موسیقی کشور باشیم.

نگرانی هنرمندان از «سند ملی تجسمی» و پاسخ وزارت ارشاد

در حالی که «سند هنرهای تجسمی» در مراحل تصویب به سر می‌برد، گروهی از هنرمندان و انجمن‌های صنفی هنرهای تجسمی نسبت به شیوه تنظیم این سند ابراز نگرانی کردند. موضوعی که البته خراسانی‌زاده – مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد ضمن تاکید بر اینکه این سند قرار نیست هنرمندان را محدود کند، گفته است: بسیاری نکات مطرح شده درباره سند ملی هنرهای تجسمی نادرست است و این بی‌انصافی است که با این منظر از توسعه هنرهای تجسمی جلوگیری شود. 

زیباترین عکس‌ها از المپیک ۲۰۲۴

المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس در حالی پس از دو هفته رقابت‌های جذاب در ۳۲ رشته ورزشی به پایان رسید که عکس‌های جذابی از روز افتتاحیه تا رقابت ورزشکاران و مراسم اختتامیه به ثبت رسیده است.

وضعیتی از سفر بدون ویزا برای شهروندان ایران به ۴۴ کشور

تفاهم‌نامه لغو ویزا بین ایران و تاجیکستان از شنبه ۲۰ مردادماه به اجرا گذاشته شد و به این ترتیب شمار کشورهایی که ایرانی‌ها بدون ویزا (Visa free) و یا با ویزای هنگام ورود (VoA) می‌توانند به آنها سفر کنند به ۴۴ کشور رسید اما آیا تمام این کشورها برای سفر کردن جذاب، آسان و یا دردسترس هستند؟

باستان‌شناسان به محوطه ۴ هزار ساله در رامسر برگشتند

باستان‌شناسان کاوش در «ایزگام دشت»، محوطه‌ای با قدمت حدودی ۴ هزار سال در غرب استان مازندران را بار دیگر آغاز کردند. آنها پیش‌تر ۱۷ گور باستانی را در این محوطه شناسایی کرده بودند.

آغاز مرمت آرامگاه کوروش

پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با انتشار تصاویری، از آغاز مرمت آرامگاه کوروش اطلاع داد.

یک پرونده پیچیده برای ثبت جهانی روی میز

مدیر پرونده ثبت جهانی «آسبادهای ایران»، روند تهیه این پرونده را که مشابه پرونده‌های زنجیره‌ای است، به دلیل تعداد زیاد آسبادها در ایران، پیچیده توصیف کرد.

هزار وعده مدیران، یکی محقق می‌شود؟

پاکیزه نبودن فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر، ایجاد غرفه‌هایی برای فروش اغذیه و دیگر محصولات، استقرار دستفروشان در کنار مسائلی مانند حضور قاچاقچیان و مواد فروشان، سبب شده که فضای اطراف تئاتر شهر هیچ نسبتی با تعریف این مجموعه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های هنری و ملی کشور نداشته باشد.

افول سینمای کودک را باور کنیم؟

ثبت‌نام سی‌وشمشین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان از ۲۰ مردادماه آغاز شده اما از آنجا که تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره وضعیت تولیدات این حوزه منتشر نشده، برای برخی از دست‌اندرکاران سینمای کودک ابهاماتی در زمینه تولید فیلم و میزان حمایت بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد.

یک هشدار برای امنیت سرورهای اکران فیلم در سینماها

اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران نسبت به استاندارد نبودن سرورهای نمایش فیلم در سینماها و نداشتن امنیت هشدار داده و خواستار اصلاح اشکالات موجود شده است.

واکنش خانه سینما به تصویب سند ملی سینما در شورای هنر

در پی اعلام تصویب سند ملی سینما در آخرین جلسه شورای هنر، خانه سینما اعلام کرد که این سند مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است.

پیرو همین واکنش نیز دبیر شورای هنردر یک نشست خبری درباره انتقادهایی که نسبت به تصویب سند ملی سینما مطرح شده است، گفت: پرونده هنوز باز است و این سند به طور قطعی فیکس‌ نیست.

پیشنهادهایی برای خواندن:

«جوکر۲» یک هیچ به نفع زنان!

این خلبان رکورددار اسارت است

پاسخ صدرعاملی، جیرانی، ده‌نمکی و موسوی به یک سوال خاص

کشف لوله‌ آب ۲۶۰۰ساله

یک شهید، یک روایت/ آخرین گلوله

برای کودکانی که سینما را جان دادند

نوازنده بزرگی که نوازندگی را با گلدان گِلی آغاز کرد!

شاهکارهای رنسانس به کاخ می‌روند

یک اتفاق خاص در عملیات «نصر۷»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا