علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

بی حسی بعد از لیپوماتیک

امروزه بسیاری از افرادی که در فیلم عمل لیپوماتیک میبینید که برای انجام لیپوماتیک مراجعه می کنند افرادی ریسک پذیر هستند. یعنی خلق و خوی این بیماران به گونه ای می باشد که حاضرند هرنوع عارضه جراحی را قبول کنند اما در عوض نتایج سریع تری را از طریق لیپوماتیک بدست بیاورند. نکته مهم این است که معمولا در یک روز دیده می شود. نکته ای که معمولا بیماران به آن توجه نمی کنند این است که زمانی که این کار انجام شد بعد از جراحی یک دوره نقاهتی وجود دارد که این دوره نقاهت حدود ۳ هفته می باشد که درد و را در پی دارد و یک دوره ۳ ماهه که برای پوشیدن گن نیاز است که در نظر گرفته شود.

یکی از مهم ترین سوالاتی که معمولا بیماران هنگام مراجعه از پزشک سوال می کنند این است که خطرات انجام لیپوماتیک در چه حدی می باشد؟آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟ برای پاسخ به این سوال با مطالعه مطالب ذیل با ما همراه باشید: در آغاز باید این نکته را ذکر کرد که لیپوماتیک یک عمل جراحی می باشد بنابراین مانند هر عمل جراحی دیگری انجام آن ممکن است با خطراتی همراه باشد.

عوارض رایج عمل لیپوماتیک

درد و ناراحتی نسبتا زیاد

بسیاری از بیماران تصور می کنند که انجام عمل لیپوماتیک یک عمل بدون درد می باشد. پس از بیهوشی یا بی حسی بیمار دیگر احساس دردی در حین انجام عمل نخواهد داشت ولی معمولا انجام بی حسی یا بی حسی با درد کمی همراه است و همچنین تا حدود یک ماه  بعد از انجام لیپوماتیک هم بیمار مراحلی از درد و ناراحتی را تحمل می کند که البته در مواردی در از بیماران این درد کمی شدیدتر می شود.

اطلاع از اینکه انجام لیپوماتیک با درد همراه است بسیار به بیمار کمک می کند تا این آمادگی ذهنی را داشته باشد. متاسفانه تبلیغات بسیار گسترده ای با عنوان لیپوماتیک بدون درد صورت می گیرد. در حالی که بیمار باید این واقعیت را بپذیرد که یک عمل جراحی انجام داده است و به هر حال بعد از انجام آن بیمار تا حدود یک ماه با درجاتی از درد همراه می باشد. همچنین بعد از انجام لیپوماتیک تا حدود یک ماه با محدودیت حرکت و انجام کارهای روزمره و یا فعالیت های شغلی و کاری خود همراه است و از طرفی ناچار است گن هایی را که بدن را تحت فشار قرار می دهد برای حدود ۳ ماه استفاده کند.

عوارض داروهای بیهوشی

برای انجام لیپوماتیک پزشک ناچار است  که بیمار را بیهوش یا بی حس کند و این داروهایی که در حین انجام عمل استفاده می شود متاسفانه عوارضی را بعد از عمل خواهد داشت که خود را به صورت سردرد، حالت تهوع و استفراغ در بعضی از بیماران که البته این عوارض گذرا هستند.

احتمال بروز عفونت

لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری با عوارضی مانند عفونت از بین رفتن حس بدن در بعضی از نواحی که لیپوماتیک انجام شده. به هر حال یک عمل تهاجمی صورت گرفته و یک جسم خارجی را وارد بدن می شود و ورود این جسم خارجی به بدن در هرحال ممکن است که با درجاتی از عفونت همراه باشد به همین جهت بعد از انجام لیپوماتیک دوره آنتی بیوتیک درمانی برای بیماران انجام می شود.

بروز نکروز چربی

نکته دیگری که احتمال بروز آن در لیپوماتیک وجود دارد بروز نکروز چربی می باشد اما بروز آن در همه موارد امکان پذیر نیست. در بعضی از موارد خصوصا زمانی که چندین ناحیه مختلف انجام می شود  و تخلیه چربی در آن صورت می گیرد این امکان به صورت عوارض بعدی قابل پیگیری است.

بروز عوارض در اثر تخلیه زیاد چربی

از دیگر عوارضی که ممکن است در بیماران مشاهده شود این است که، حجم وسیعی از چربی از بدن تخلیه می شود اگر بیماری باشد که به نسبت چاق باشد و یا میزان زیادی از چربی از بدنش خارج شود متاسفانه عوارض شدیدی را برای بیمار دارد.

پدید آمدن ناهمواری هایی در پوست

گاهی اوقات علی رغم تلاش های بیمار ، پوست زیبا و همواری را که در نظر داشت نمی تواند بدست بیاورد و علی رغم کاهش سایز ناحیه مورد نظر با یک ناهمواری هایی در پوست مواجه می شود که در بعضی موارد آزار دهنده است و بیمار ناچار می شود که اقدامات ترمیمی را در آن مورد انجام دهد.

آسیب به سیستم ایمنی بدن

برای انجام لیپوماتیک از امواجی اسفاده می شود که در کانولا لرزش ها و ارتعاشاتی به وجود می آوردند. در صورتی که مقدار این امواج بسیار زیاد باشد منجر به بروز آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود.

جمع شدن مایع

این عارضه زمانی رخ می دهد که پزشک شما مهارت وتوانایی کافیرا نداشته باشد در این حالت مایع در قسمت دیگری از بدن نفوذ می کند و در آنجا جمع می شود.

خطر آمبولی

این عارضه بیشتر در زمان های گذشته که رخ می داد که دستگاه های لیپوماتیک پیشرفته نبوده اند و پزشکان نیز حاذق نبوده اند. این عارضه زمانی رخ می داد که چربی ها در بدن آب میشدند و به جای تخلیه، وارد بدن شده و رگ ها را مسدود می کردند. این عارضه بسیار جدی و خطر ناک است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت علم خط آمبولی بسیار کاهش یافته است. البته به یاد داشته باشید این مشکل ممکن است برایتان رخ دهد در صورتی ک پزشک شما نتواند با سرعت عمل بالا چربی هارا از بدنتان خارج کند.

برگشت مجدد چربی ها

واقعیت این است که هیچ روش قطعی وجود ندارد که بتوانیم بگویم دیگر از شر چربی ها راحت شده اید. زمانی که لیپوماتیک انجام می دهید چربی های اضافی از بدنتان خارح می شود و شما در حتی در همان روز اول هم تغییرات را حس میکنید. اما این لاغری نیازمند مراقبت بعد از عمل است. در حالی که مراقبت نکنید و مجدد پرخوری کنید و همچنین ورزش نکنید، مچدد دچار چاقی می شوید و چربی ها در بدنتان انباشته میشوند.

افتادگی پوست بعد از لیپوماتیک

اگر افتادگی پوست به علت زایمان های مکرر و لاغری های شدید نباشد و صرفا به دلیل تراکم زیاد چربی و فشار ناشی از وزن چربی روی پوست باشد، پوست تا حد زیادی خود را بعد از عمل جراحی لیپوماتیک جمع خواهد کرد. در واقع فیبرهایی که بین پوست و عضلات وجود دارد و کلاژن سازی که بعد از لیپوماتیک روی پوست انجام می گیرد بستن گن تا حد بسیار زیادی باعث جمع شدن پوست و لیفت پوست در طی هفته ها و ماه های بعد خواهد شد. در حالی که در صورت لاغری ها و زایمان های مکرر پوست باعث شکستن و نازک شدن شود فرد باید جراحی باز انجام دهد.

مزایای لیپوماتیک

  • تعداد سوراخ های ورودی برای وارد کردن کانولا به زیر سطح پوست محدود می باشد.
  • زمان انجام لیپوماتیک کوتاه است.
  • عوارض نسبت به روش های سنتی کم و ناچیز است.

هزینه لیپوماتیک

یکی از پرسش های شایعی که در مورد لیزر لیپوماتیک مطرح می باشد بحث مقدار هزینه می باشد. بیمار در هر مرکزی که مراجعه می کند باید حتما معاینه شود و حجم میزان چربی اضافه در منطقه مورد نظر محاسبه شود و قد و وزن بیمار حتما باید بررسی شود و در فرمول شاخص توده بدنی قرار گیرد تا قیمت دقیق این کار مشخص شود. بنابراین مهمترین فاکتور مراجعه بیمار به پزشک و معاینه دقیق وی می باشد. همچنین  بر اساس موقعیت مکانی و محلی که بیمار برای درمان مراجعه می کند و نوع تخصص پزشک معالج این مقدار هزینه می تواند متفاوت باشد.

نکاتی در رابطه با لیپوماتیک

  • این عمل حتما باید در بیمارستان های مجهز انجام شود.

کیس این عمل باید به درستی انتخاب شود به طور مثال بیماری با توده بدنی ۳۵ آیا شما درباره لیپوماتیک با بی حسی اطلاعات کافی دارید؟ لیپوماتیک با بی حسی معمولا توسط جراح پلاستیک در کلینیک انجام می شود. لیپوماتیک دارای روش های گوناگونی می باشد که طی آن چربی های اضافی  از داخل بدن خارج می شوند و فرد به تناسب اندام دلخواه خود دست می یابد. لیپوماتیک یکی از محبوب ترین روش های جراحی زیبایی و یک عمل کم تهاجمی محسوب می شود. بعد از برداشتن چربی های اضافی و خوش اندام شدن، بیمار می تواند کلینیک را ترک کند و به کارهای سبک روزانه خود بپردازد، اما بهتر است فرد برای یک هفته استراحت داشته باشد.

لیپوماتیک با بی حسی چگونه انجام می شود؟

با تزریق مواد بی حسی مخصوص و به میزان مورد نیاز برای جراحی در فرد آغاز می شود. این مواد تزریق علاوه بر داروی بی حسی دارای داروهایی خاص برای کاهش میزان خونریزی در فرد کاندید لیپوماتیک است. بنابراین سبب می شود تا فرد در زمان جراحی و بعد از آن دچار خونریزی شدید و کم خونی نشود.

هدف از انجام لیپوماتیک با بی حسی

  1. هدف استفاده از روش لیپوماتیک برای کم کردن وزن نمی باشد بلکه در این روش چربی های اضافی موجود در  بخش هایی از بدن خارج شده تا فرم بهتری در بدن ایجاد شود. سپس این چربی ها در قسمت دیگری از بدن استفاده می شود. این روش موجب بهبود خطوط بدن می گردد. جراحان برای کم کردن خونریزی از روش تکنیک تومس استفاده می کنند.
  2. داروهای بی حسی خاص و به میزان لازم برای بدن فرد، در روش لیپوماتیک تزریق می شود. علاوه بر داروی بی حسی، از داروهایی استفاده می شود تا احتمال خونریزی در فرد کاهش یابد.
  • پزشک یک برش کوچک ایجاد می کند سپس یک لوله کوچک به نام کانول را در زیر لایه چربی قرار می دهد. امواج فراصوت و حرکت ارتعاشی کانول موجب خرد شدن چربی ها شده و چربی ها به وسیله مکش دستگاه از بدن خارج می شوند. در برخی افراد این چربی خارج شده فرآوری می شود و در قسمت های دیگر بدن برای ایجاد زیبایی استفاده می شود.

روش های انجام لیپوماتیک با بی حسی

  1. استفاده از انرژی PAL: در این روش با کمک انرژی و یک ابزار ارتعاشی، چربی ها سریعتر خرد می شوند و راحت تر از بدن خارج می شوند.
  2. استفاده از سونوگرافی UAL : در این روش چربی ها به وسیله انرژی سونوگرافی از راه هندپی ذوب می شوند. در این روش چربی های زیادی از بین می روند.
  3. استفاده از لیزر: با کمک لیزر چربی ها ذوب می شود. مدت زمان انجام این روش طولانی تر از دو روش قبل می باشد.

مزایای لیپوماتیک با بی حسی چیست؟

  • در زمان انجام جراحی به دلیل آن که فرد فقط بی حس شده است، پس می تواند در زمان جراحی به جراح لیپوماتیک کمک نماید و این سبب می شود تا نتیجه جراحی بهتر باشد.
  • در مواد تزریقی بی حسی، دارویی وجود دارد که به مدت 1 الی 3 روز در بدن فرد باقی می ماند بنابراین فرد بعد از جراحی لیپوماتیک درد کمتری را احساس می کند و این بسیار خوشایند برای فرد خواهد. بود.
  • به دلیل این که این محلول تزریقی باعث کاهش خونریزی در زمان جراحی می شود، پس بعد از جراحی فرد به کم خونی دچار نمی شود.
  • از مزایای مهم این روش این است که به دلیل کاهش میزان خونریزی افرادی که دارای کم خونی هستند و نمی توانند این جراحی را با روش های دیگر لیپوماتیک نزد جراحان پلاستیک انجام دهند، به راحتی با این روش جراحی لیپوماتیک و یا هر جراحی زیبایی دیگر (جز جراحی زیبایی سینه) انجام دهند.
  • این روش نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است. در این روش درمانی میزان درد به پایین ترین حد خود می رسد. کسانی که دوست ندارند، بیهوشی کامل را تجربه کنند، می توانند از این روش استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا