بندر چابهار پذیرای کشتی های ۱۰۰ هزار تنی
یومیر/ سیستان و بلوچستان مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت های بندری در بندر شهید بهشتی و کلانتری چابهار بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور جذابیت خاصی را برای داخلی ایجاد کرده است. و سرمایه گذاری خارجی در بخش خصوصی.
قاسم عسکری نسب در گفت وگو با یومیر افزود: علاوه بر مزیت موقعیتی چابهار سد 300 هکتاری با ورودی 19 متر دیوار حفاظتی ساحلی به طول 6 کیلومتر موج شکن به طول 3 کیلومتر و یک هزار و 700 متر. اسکله با ظرفیت پهلوگیری ایجاد شده و دارای کشتی های اقیانوس پیما می باشد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل ترانزیت و ترانشیپ کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز اول به هشت و نیم میلیون تن رسید می تواند 100 هزار تن کشتی را در خود جای دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی بندر شهیدبهشتی با اعتباری بالغ بر 18 میلیون دلار تکمیل 100 هزار تن سیلو وجود 350 هزار مخزن ساخت و ساز اشاره کرد. انبارها و تهیه تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی فله عمومی و مواد معدنی.
وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار یک مزیت قابل توجه است اما تلاش همه باید بر مزیت های رقابتی بندر چابهار باشد افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
عسگری نسب تاکید کرد: بیشتر این شاخص ها در فعالیت های مدیریتی و چابکی در فعالیت ها با هم افزایی هماهنگی و مشارکت همه بخش های دولتی و خصوصی امکان پذیر است. البته نباید از استفاده از فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل غافل شد.
وی تصریح کرد: زیرساخت های بندری دو اثر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارد و علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت های بندری اشتغال و رشد اقتصادی در این بخش و تاثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و اثر دیگر. از جمله موارد دیگر است زنجیره تامین آن کالا خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: زیرساخت های بندری مناسب تأثیر مهمی در قیمت تمام شده کالا خواهد داشت زیرا بخش زیادی از بهای تمام شده کالا اعم از کالاهای تولیدی و صادراتی و وارداتی هزینه تمام شده خواهد بود. زنجیره حمل و نقل و تحویل آن
وی بیان کرد: بندر چابهار در سواحل زیبای مکقران به عنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز در موقعیت استراتژیک بسیار خوبی در چهارراه جهانی قرار دارد که می تواند منجر به توسعه شود. تجارت و حمل و نقل در جنوب شرق کشور.
عسگری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس اقیانوس هند کشورهای عضو آیورا و حمل و نقل کالا و مسافر به کشورهایی مانند آسیای میانه و افغانستان دارد. به آب های آزاد بین المللی
وی گفت: 30 کیلومتر دسترسی ریلی و بندر به راه آهن در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز پیش بینی شده است و یدک کش و جستجوی امداد دریایی آماده و ارائه خدمات هستند.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با احداث بسترسازی ایجاد راه کریدور دیوارهای حائل شمالی و جنوبی احداث زیرگذر به سمت دریای بزرگ این پروژه به پیشرفت 95 درصدی رسیده است. نصب گاردریل و سیستم روشنایی و بسترسازی ریل راه آهن تا یک ماه آینده لینک بندر شهید بهشتی به جاده اصلی به بهره برداری کامل می رسد.
وی بیان کرد: این پروژه شامل 6 خط تندرو 2 خط رفت و برگشت 2 خط شمال کندرو چهار خط کندرو جنوبی و همچنین زیرگذر بلوار صیاد و چهار کانال آبرو با اعتباری بیش از 18 میلیون دلار است. از محل اعتبارات داخلی بنادر و دریانوردی کشور تامین می شود و یکی از پروژه های مهم و راهبردی است که تاکنون در استان انجام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای آماده سازی و افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است و این بندر بهترین بندر است. و ارزانترین مسیر ترانزیتی به کشورهای آسیایی و افغانستان خاطرنشان کرد: بندر چابهار دارای موقعیت مناسبی برای حمل و نقل ترانزیت و ترانشیپ (حمل دریایی) کالا و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار است. همانطور که پس از افتتاح اولین. فاز به هشت و نیم افزایش خواهد یافت 100000 تن کشتی می تواند به 100000 تن برسد.
انتهای پیام