اقتصادی

برنامه ۳۳ گانه فناورانه برای ایجاد امنیت غذایی در کشور/تولید ۷ ماده افزودنی صنایع غذایی

در دسترس بودن غذا ، دسترسی به غذا و پایداری غذا سه رکن اصلی ایمنی مواد غذایی در هر یک از ارکان ایمنی مواد غذایی در این کشور است ، علاوه بر این 33 برنامه برای ایجاد ایمنی مواد غذایی در کشور ، تولید مواد افزودنی صنایع شیمیایی و صنعتی در صنایع غذایی نیز در دستور کار شرکتهای دانش بنیان قرار دارد.

به گزارش یومیر طبق تعریف سازمان ملل از امنیت غذایی ، همه مردم در هر زمان به اندازه کافی غذا برای داشتن بدن سالم دسترسی دارند. براساس این تعریف ، در دسترس بودن غذا ، دسترسی به غذا و پایداری در مصرف غذا سه رکن اصلی امنیت غذایی است.

بنابراین ، ستاد توسعه بیوتکنولوژی برنامه ملی پیشنهادی جهش های اقتصادی کشور را از طریق بیوتکنولوژی با سه رویکرد “جهش تولید” ، “سلامت مردم و امنیت غذایی و اقتصاد مبتنی بر دانش” و “جلوگیری از جریان ارز” در قالب 33 برنامه

این برنامه ها با استفاده از قدرت بخش خصوصی انجام می شود ، بنابراین به گفته مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، یکی از اهداف اصلی این برنامه افزایش سهم اقتصاد زیست درآمد ناخالص ملی به میزان 10٪ است.

اولین برنامه تولید داروها ، واسطه ها و مواد اولیه داروهای ارزبار با هدف اطمینان از ایمنی دارویی کشور و کاهش وابستگی به واردات طراحی شده است. مواد اولیه دارویی ، 20 پروژه در زمینه واسطه های دارویی و 10 پروژه برای تولید مواد افزودنی دارویی تعریف شده است. پروژه هایی که در نهایت یک تریلیون دلار به کشور اضافه می شود.

به دلیل وجود تاج ، تولید واکسن های تاج نیز در این برنامه گنجانده شد. بر اساس این برنامه ، با همکاری بخش خصوصی ، 8 پروژه تولید واکسن کرونا با ارزیابی بالا و قابل توجه تعریف شده است و انتظار می رود این پروژه ها تا سال جاری تکمیل شوند. همچنین ایجاد و راه اندازی مجتمع تولید واکسن همچنین در برنامه گنجانده شده است که سه سال دیگر به پایان می رسد. تولید 9 واکسن انسانی با اولویت نیز در حال پیگیری است.

تولید محصولات آرایشی و بهداشتی یکی دیگر از برنامه های ستاد است که در قالب 20 پروژه به ارزش 600 میلیون دلار اجرا می شود. تولید محصولات طبیعی ، سنتی و مکمل نیز با اجرای 28 پروژه دنبال می شود که 130 میلیون دلار ارزش افزوده به کشور باز می گرداند. این ستاد به دنبال تکمیل زنجیره ارزش مواد در صنعت داروسازی است.

امنیت غذایی یکی دیگر از برنامه های مهم در ستاد توسعه بیوتکنولوژی است. ارائه این مقوله مهم در کشور با تعریف 16 برنامه اصلی. تحقیق و توسعه طیور ، تولید صدف های زیستی ، تولید مثل و پرورش نژادهای برتر دام های ساکن ، تولید مواد افزودنی و جایگزین های خوراک دام و طیور ، تولید کودهای زیستی و بازدارنده های زیستی ، تولید محصولات بافتی و احیای باغات ، از جمله پروژه های امنیتی. غذا است

این برنامه در صورت تأمین بودجه می تواند بیش از 23 میلیارد دلار به درآمد ناخالص ملی اضافه کند.

در میان غذاهای مورد نیاز کشور ، مواد افزودنی غذایی یکی از مواردی است که باید برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد ، از جمله مواد افزودنی غذایی که مواد شیمیایی و طبیعی هستند و هدف آنها بهبود کیفیت ، رنگ ، طعم است. طعم و افزایش ماندگاری مواد غذایی در طول تولید استفاده می شود ، فرآوری ، بسته بندی و ذخیره سازی در صنایع غذایی و دارویی.

مواد نگهدارنده ، آنتی اکسیدان ، گیرنده های فلزی ، امولسیون کننده ها ، غلیظ کننده ، سفید کننده ها ، بافرها ، بازها و اسیدها ، رنگ ها ، شیرین کننده های غیر مغذی ، مکمل ها و روغنهای اساسی از جمله این محصولات هستند.

بازار این محصولات در کشور وارد می شود و سالانه بیش از 360 میلیون دلار مواد افزودنی مختلف به کشور وارد می شود ، اما با تشکیل شرکت های دانش بنیان ، در حال حاضر 30 شرکت درگیر تولید این محصولات هستند ، که وقتی آنها تجهیزات و پشتیبانی اخلاقی دریافت کنند ، این شرکتها قادر به تأمین بخش قابل توجهی از نیازهای صنایع غذایی داخلی به این محصولات خواهند بود.

از این نظر ، با حمایت ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، 7 ماده مهم و استراتژیک در زمینه مواد افزودنی غذایی تولید می شود.

کانتونی

صمغ زانتان نوعی آدامس است که کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و دارویی دارد. این آدامس از قندهایی مانند گلوکز ، مانوز و ترکیبی به نام اسید دیگلوکورونیک تشکیل شده و به عنوان یک قند خارج سلول شناخته می شود.

به عنوان ماده غذایی ضخیم و تثبیت کننده استفاده می شود ، طعم ، قوام ، ماندگاری و ساختار غذا را افزایش می دهد و به محصولات غذایی کمک می کند تا در دما و سطح مختلف مقاومت کنند و از پایداری بهتری برخوردار است.

پیش بینی می شود این محصول در 5 سال با ارزش افزوده 2 میلیون دلار با حمایت ستاد توسعه بیوتکنولوژی تولید شود.

آدامس گوار

آدامس گوار که به آن آدامس گوار نیز می گویند ، آدامس جویدنی است که از نوعی لوبیا به نام “لوبیای گوار” گرفته می شود و در صنایع غذایی به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود.

این آدامس به عنوان ماده غلیظ کننده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. زیرا محلول بوده و در آب جذب می شود.

این یک ژل را تشکیل می دهد که باعث افزایش چسبندگی و غلظت غذا می شود. این محصول با پشتیبانی ارائه شده تولید و دارای ارزش افزوده یک میلیون دلاری برای کشور است.

پیش بینی می شود که به یک مشارکت 5 ساله منجر شود.

آدامس کارمین

این آدامس که تولید می شود محصولی است که از جلبک قرمز استخراج می شود. انواع مختلفی از آدامس ها برای پخت و پز استفاده می شود. کاپا کاراگینان بیشتر در خمیر و کره برای ایجاد حالت ژل های طبیعی استفاده می شود.

عصاره ژلاتین که از جلبک دریایی موسوم به خزه ایرلندی ساخته می شود ، صدها سال به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار گرفته است.

ارزش تولید این محصول برای کشور یک میلیون دلار است و قرار است طی 5 سال به بازار عرضه شود.

التهاب دارویی و غذایی

انتخاب کننده های دارویی و غذایی یکی دیگر از محصولات تولید شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان است.

ماندگاری طولانی ، طعم شیرین ، مقرون به صرفه بودن و دسترسی آسان و گسترده از جمله ویژگی هایی است که استفاده از این ماده را در صنایع مختلف توجیه می کند.

علاوه بر این ، الکتوز می تواند به راحتی با بسیاری از مواد ترکیب شود ، به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک افزودنی خوراکی و به عنوان کپسول استفاده می شود.

هدف اصلی استفاده از این ماده افزودن طعم شیرین به محصول نهایی یا تثبیت عناصر مخلوط محصول مانند روغن و آب است.

علاوه بر این ، خوراک دام نیز حاوی این ماده است. ارزش افزوده این محصول 10 میلیون دلار است.

آنتی اکسیدان های موجود در رژیم غذایی

غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند به عنوان غذاهای ضد التهاب شناخته می شوند. کاهش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن منجر به پیری زودرس ، تشکیل سلول های آسیب دیده یا جهش یافته ، بافت آسیب دیده ، فعال شدن ژن های معیوب در DNA و افزایش فشار بر سیستم ایمنی بدن می شود.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند روند اکسیداسیون را مهار کنند.

کاهش خطر سرطان ، افزایش سم زدایی در بدن ، افزایش امید به زندگی ، جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی و کاهش مشکلات شناختی مانند زوال عقل از مزایای استفاده از این داروی حیاتی است.

این ماده غذایی 17 میلیون دلار ارزش افزوده دارد و در قالب 5 پروژه در کشور تولید می شود.

استفاده از روشهای مصنوعی برای تولید وانیلین خوراکی

به دلیل استفاده گسترده از وانیلین خوراکی در کشور ، تولید این محصول نیز یکی از اولویت های ستاد توسعه فناوری بیوت است. در این پروژه تولید این محصول مصنوعی فرض می شود.

هدف از استفاده از این روش برای تولید وانیلین بدست آوردن این ماده به طور طبیعی از منابع گیاهی و انتقال بیولوژی میکروبی است.

این پروژه 10 میلیون دلار ارزش دارد و پیش بینی می شود ظرف 5 سال به اتمام برسد

تولید مواد افزودنی غذایی

تولید این ماده که موجب گسترش 10 میلیون دلار ارزش افزوده به کشور می شود ، در قالب 50 پروژه تعریف شده است.

در این پروژه ها مشخص شده است که باید با استفاده از دانش و تخصص کشور ، مواد افزودنی مختلف غذایی در کشور تولید شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا