اقتصادی

اگر آب، آنگاه برق و برعکس!

یومیر / مرکزی ساختارهای تأمین آب و برق چندین سال است که به هم متصل شده اند ، در واقع این یک معادله ساده است ، اگر شما آب دارید ، برق دارید و برعکس ، اگر برق دارید ، آب وجود دارد ، نکته این است که برعکس کل معادله این نیز حداقل در بسیاری از مناطق ایران صادق است ، به این معنی که اگر شما آب ندارید ، برق ندارید و اگر برق نباشد ، آب نیز وجود ندارد.

یوسف عرفانی ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی ، این مسئله را با یک مثال توضیح می دهد.

وی در گفت وگو با یومیر ، با اشاره به اینکه سال 1400 از نظر آب و برق سال سختی خواهد بود ، افزود: در بهار 1400 با کاهش حدود 48 درصدی میزان بارندگی در استان مواجه بودیم ، که به دلیل آب و فاضلاب است. “بسیار دشوار شده است.

وی با اشاره به مشکلات تأمین برق و اینکه تأمین این انرژی مهم نسبت به سالهای گذشته مشکل شده است ، گفت: امسال خشکسالی شدیدی داریم که صنعت برق را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. ما با مشکل روبرو هستیم و این امر همچنین تامین آب را به چالش می کشد.

عرفانی نسب اظهار داشت: عصر روز اول خرداد مشکل جدی در شهرهای زاویه و پرندک در زرندیه بوجود آمد. آب این مناطق از طریق 5 حلقه چاه تأمین می شود که با 4 ساعت قطعی برق ، عملا کل دو شهر بدون آب باقی مانده و تکرار یا ادامه این شرایط قطعاً مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در تولید آب با مشکل روبرو خواهیم شد و کاهش منابع آب زیرزمینی قابل پیش بینی است ، اظهار داشت: ما چنین چیزی را نمی خواهیم و موضوع قطعی برق کار را دشوار کرده است. در مصرف آب و برق باید صرفه جویی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی اظهار داشت: در بحث آبرسانی به روستاها ، برخی از روستاها به صورت کوچک جیره بندی می شوند یا با تانکر تأمین می شوند. مطمئناً با صرفه جویی و کاهش مصرف برق و وقفه ها ، مشکلات تجارت آب و فاضلاب کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 روستای استان دارای تنش آبی تأمین شده توسط تانکرهای آب هستند ، گفت: بیشتر این روستاها در شهرستان اراک هستند و البته بزرگترین مشکل آنها کیفیت آب است. در برخی از شهرها مانند خمین ، فراهان ، ساوه و … برخی از روستاها دارای آب سیار هستند.

عرفانی نسب در مورد تخلیه آب تصریح کرد: مشکل تخلیه آب از طریق شبکه به کل دنیا مربوط می شود ، در حال حاضر تعداد تخلیه آب در استان مرکزی 26 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر نیست. تخصیص در سالهای اخیر خوب نبوده است. قطعاً حل این مشکل به طور کامل امکان پذیر نبوده است. البته علاوه بر هدر رفتن آب ، با مشکلات دیگری مانند کنتورهای قدیمی و قرائت نادرست مصرف ، شاخه های غیر مجاز و … نیز روبرو هستیم که تأثیر خاصی در مصرف دارد.

به گزارش یومیر ، به نظر می رسد آنچه گفته شد ، علاوه بر تدابیری که مسئولان باید برای گذراندن این سال خشک با خیال راحت و با کمترین آسیب ، همچنین مردم ، صنایع ، کشاورزان و … به طور جدی در نظر بگیرند. بیایید به مسئله صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق نگاهی بیندازیم تا این سال سخت بتواند راحت تر پیش رود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا