اقتصادیکسب و کار ایرانی

انواع اینورترهای کولر گازی و کم مصرف‌ترین مدل‌های کولر گازی

با شروع فصل گرما و تابستان سیستم‌های سرمایشی را می‌توان مهم‌ترین وسیله در خانه، شرکت، سالن و هر محیطی دانست به طوری که نبود آن‌ها زندگی را غیرممکن خواهد کرد. کولرهای گازی با میزان خنک سازی خوب یکی از انواع سیستم‌های سرمایشی دسته‌بندی می‌شوند.

در این چند سال گذشته شدت گرما به قدری بالا رفته که سرمایش خوب کولرهای گازی یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها شده‌ است و در بسیاری از اماکن استفاده می‌شوند.

استفاده از کولرهای گازی معایبی نیز دارد به عنوان مثال موجب افزایش مصرف انرژی و بالاتر رفتن قبض‌های برق افراد خواهد شد چرا که مصرف انرژی آن‌ها به نسبت کولرهای آبی بیشتر است و این موضوع می‌تواند بر روی محبوبیت این نوع دستگاه تاثیر منفی بگذارد.

شرکت‌های تولیدکننده کولرهای گازی با فهمیدن این مشکل سعی در برطرف کردن آن داشته و این رقابت سبب شده تا امروزه دستگاه‌هایی را تولید کنند که کم مصرف‌ترین کولر گازی با بیشترین بازده باشند.

کولر گازی اینورتر یک دستگاه تهویه مطبوع تجهیز شده به دستگاه اینورتر با هدف کاهش مصرف انرژی است. در این نوع از محصولات به جای کمپرسورهای دور ثابت از کمپرسورهای متغیر استفاده شده است. این طراحی با هدف کاهش مصرف انرژی و بالا بردن زمان استفاده از کولر گازی در نمونه‌های جدید این وسیله سرمایشی گنجانده شده است. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله بُرد اینورتر را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد کولر گازی کم مصرف اینورتر با نوع دستگاه اینورتر داخلی آن ارتباط مستقیم دارد. این دستگاه که وظیفه تبدیل جریان DC به AC را برعهده دارد دور موتور کولر را نیز تنظیم کرده و نیازی به روشن و خاموش شدن مداوم و متناوب آن نخواهد داشت که همین موضوع موجب کاهش مصرف برق و کم مصرف شدن آن خواهد شد. کمپرسورها در کل به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

کمپرسور کولرهای گازی و اسپلیت اینورتر در دو مدل V و DC تولید می‌شوند. کمپرسورهای DC گران‌تر است اما با سیستم اینورتر بسیار سازگارتر بوده زیرا اینورترها برای تغییر فرکانس و ولتاژ برق شهری یک بار آن را به جریان مستقیم تبدیل کرده سپس با اعمال تغییرات مجددا آن را به جریان متناوب تبدیل می‌نمایند.

کولر گازی اینورتر DC

در این نوع کولر گازی از تکنولوژی DC بهره گرفته شده که درون کمپرسور نوعی برد الکترونیکی وجود دارد و زمانی که دمای محیط به اندازه نرمال خود می‌رسد دستگاه کولر گازی DC خاموش نشده و تنها دور موتور آن کم می‌گردد. این مساله باعث می‌شود که در اوج مصرف برق این تغییر دور استارت را حذف کند و مصرف برق را بسیار کاهش دهد.

کولر گازی اینورتر V

به این نوع کولر گازی به دلیل وجود خازن مدل خازنی هم گفته می‌شود و دور متغیر ندارد. سیستم آن به نوعی طراحی شده است که مصرف برق را به حداقل  برساند که این به نوبه خود یک گزینه بسیار عالی است.

تفاوت عمده این دو نوع کولر گازی کم مصرف نوع گاز مورد استفاده در سیستم مبرد آن‌ها است. کولرهای اینورتر DC که تکنولوژی مدرن‌تری دارند دارای گاز مبرد R410A هستند. این گاز با مصرف انرژی بسیار کمی می‌تواند گرما را انتقال دهد و در نتیجه این نوع کولر گازی‌ها مصرف انرژی بهینه‌تری خواهند داشت.

در کولرهای اینورتر V از گاز مبرد R22 استفاده شده که با مصرف انرژی بیشتری گرما را انتقال می‌دهند. این گازها بیشتر در کولرهای قدیمی با موتور سنگین به کار می‌روند و در کولرهایی با موتور سبک روتاری نیز از این گاز استفاده می‌شود. کولر گازی‌های اینورتر DC بهترین انتخاب برای مناطق معتدل هستند و کولرهای اینورتر V برای مناطق گرمسیر عملکرد بهتری دارند. در ادامه به معرفی چند برند کولر گازی اینورتر با کمترین میزان مصرف انرژی خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی که در حین خرید کولر گازی باید به آن توجه کنید کم مصرف بودن یا میزان مصرف انرژی هر نوع کولر است. کولر گازی‌هایی که مصرف انرژی بالایی دارند در بین مردم از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. برای برطرف کردن این مشکل در کولرهای گازی مصرف انرژی در آن‌ها کنترل شده و بسیاری از شرکت‌ها کم مصرف‌ترین کولر گازی را به تولید رسانده‌اند.

یکی از بهترین و پرفروش‌ترین برندهای کولر گازی همچون سال‌های گذشته کولر گازی اینورتر اجنرال است. این نوع برند کولر گازی به علت داشتن رده مصرف انرژی A++ به عنوان کم مصرف‌ترین کولر گازی جهان شناخته شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع کولر داشتن استحکام قطعات و موتور کم صدا است.

کولر گازی اجنرال در شرایط گرمسیری دارای مقاومت بسیار زیادی است و به علت تنوع زیادی که دارد متناسب با همه سلیقه‌ها در مدل و طرح‌ها و ظرفیت‌های گوناگون به بازار عرضه شده است پس امکان انتخاب بیشتری را به کاربر می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید خرید کولر گازی اینورتر خود را انجام دهید و بهترین محصول موجود در بازار را بسته به محیط و کلاس آب و هوایی خود خریداری نمایید.

در جایگاه بعدی لیست بهترین کولر گازی‌ها برند Gree وجود دارد. بزرگترین و تخصصی‌ترین شرکت تولید سیستم تهویه مطبوع در جهان شرکت گری است که در سال 1991 تاسیس شد. گری یکی از شرکت‌هایی است که به طور عمده کولر گازی مورد نیاز بازار ایران و بیست کشور جهان را تامین می‌کند.

بدنه کولر گازی اینورتر گری استحکام بالایی دارد و همچنین از مصرف برق کمی برخوردار هستند. این محصولات تولید سرمایش و گرمایش فوق العاده‌ای دارند و با محیط بسیار سازگاری پیدا می‌کند همچنین پنل‌های داخلی بسیار کم حجم بوده و فضای کمتری را اشغال خواهند کرد.

دیگر برند کولر گازی کم مصرف دیگر محصولات برند ال جی است. کولر گازی کم مصرف ال جی عرضه نسل جدید کولرهای گازی اینورتر است که با کاهش چشمگیر 73 درصدی انرژی جایگاه سوم را در این دسته بندی به خود اختصاص داده است. کولر گازی اسپلیت ال جی قابل اطمینان و راه حلی دائمی برای تامین سرمایش و گرمایش خانه یا محل کار شما هستند. سیستم‌های اسپلیت ال جی با موتور قدرتمند خود کارایی بالایی را در کنار مصرف بهینه انرژی دارند.

در کل استفاده از کمپرسورهای جدید و چند دور در کولر گازی‌های کم مصرف اینورتردار موجب صرفه جویی در مصرف برق تا 60 درصد می‌شود به این دلیل که کولر گازی اینورتر پس از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش نمی‌شود بلکه دور موتور آن پایین می‌آید. از آن جایی که کمپرسور توانایی کارکرد با سه دور مختلف را دارد، در هنگامی که نیاز به تمامی ظرفیت‌های کمپرسور نیست می‌تواند برحسب نیاز به صورت هوشمندانه از یک سوم تا دو سوم توان خود استفاده کند.

این امر در حالی است که کولرهای معمولی‌تر از همچین قابلیتی برخوردار نیستند و از زمان شروع کار خود با 100 درصد توان شروع به کار می‌کنند و برق زیادی را مصرف خواهند کرد. با این وجود ممکن است این محصولات ایراداتی هم داشته باشند که از جمله مهمترین آن‌ها قیمت بالای این محصولات است. کمپرسور اینورتر یک نوع کمپرسور پیشرفته با طراحی پیچیده است که منجر به هزینه بالای تولید  و در نتیجه افزایش قیمت خرید کولر گازی کم مصرف می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با استفاده از عوامل مختلفی میزان مصرف برق کولرهای‌ گازی کنترل شده و دستگاه‌هایی مانند کولر گازی اینورتر روانه بازار می‌شوند که مصرف برق آن‌ها منطقی و به صرفه است. پس در هنگام خرید به مشخصات و مدل آن دقت کنید و سعی در انتخاب مدل‌هایی داشته ‌باشید که گرید انرژی بالا، کمپرسور متناسب ‌با محیط، گاز‌مبرد مناسب و از کیت‌های اینورتر در ساخت آن‌ها استفاده شده‌ باشد.

دکمه بازگشت به بالا