اجتماعی

اصفهانی‌ها به تاب‌آوری نیازمندند – یومیر

یومیر/اصفهان شهردار اصفهان گفت: تاب‌آوری یعنی در سخت‌ترین شرایط آب، خاک، هوا و مناسبات اجتماعی بهترین عملکرد را نشان دهیم.

نشست هم‌افزایی شهردار اصفهان و مدیران شهری با خیرین در شامگاه روز سه‌شنبه ( ۱۶مردادماه) در سالن کنفرانس کتابخانۀ مرکزی شهرداری اصفهان برپا شد. در این دیدار بیش از ده خیر اصفهانی اساسی‌ترین عرصه‌هایی را که نیاز به همکاری و تعامل بین شهرداری و نیکوکاران است را طرح و نقدهای مثبت و منفی خود را درخصوص شهرداری بیان کردند.

ساخت بیمارستان برای کودکان و نوجوانانی که بیمار روانی‌اند، توجه جدی به ساخت سرویس بهداشتی عمومی با توجه به توریستی‌بودن اصفهان، توجه به زیست معلولین، ساخت مسکن برای نیازمندان، سامان‌دهی به معتادان و بی‌خانمان‌ها، حل معضل ترافیک ازجمله مسائلی بود که خیرین برای ارائۀ کمک فکری یا مادی در حضور علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، اعلام آمادگی کردند. ‌

شهردار اصفهان نیز با تأکید بر اینکه نظرها و طرح‌ها بررسی می‌شود، اظهار کرد: می‌خواهم با کلمۀ تاب‌آوری صحبت‌هایم را آغاز کنم و برای توصیف این واژه از تاریخ و جغرافیای ژاپن می‌گویم. ژاپن کشوری زلزله‌خیز بوده است. در این جغرافیا مردمش سه راه‌حل داشتند. نخست اینکه زلزله‌ را مهار کنند که تاکنون نتوانسته‌اند. دوم اینکه از سرزمین مادری خود مهاجرت کنند. سوم اینکه به سمت توسعه و وضعیتی حرکت کنند که تاب‌آور شوند.

او با ذکر این نکته که ژاپنی‌ها در برابر زلزله مردم تاب‌آوری شدند، توضیح داد: ژاپنی‌ها سازه‌های نویی ساختند که در برابر زلزله‌های بزرگ از جانشان محافظت کند. بنابراین، تاب‌آوری به معنی بهترین عملکرد در سخت‌ترین شرایط است.

قاسم‌زاده بیان کرد: تاب‌آوری به معنی تحمل زجر، قانع‌شدن، جنگیدن و تقابل کورکورانه یا استیصال نیست. تاب‌آوری یعنی در سخت‌ترین شرایط آب، خاک، هوا، مناسبات اجتماعی و… بهترین عملکرد را نشان دهیم. ما اصفهانی‌ها اکنون به تاب‌آوری نیاز داریم.

شهردار اصفهان ضمن تأکید بر اهمیت و ارزشمندی فعالیت خیرین توضیح داد: مسئولان باید از اسب غرور پایین بیایند و بدانند که باید به مردم، از جمله خیرین فرصت داد. امید است که در کنار هم و در هر زمینۀ مادی یا فکری بهترین تصمیمات را بگیریم. شهرداری از هر قانونی که شورای شهر تصویب کند، استقبال خواهد کرد، چون می‌داند که شورای شهر در چه مسیری گام می‌دارد.

اصفهان قطب فعالیت‌های خیرانه است

در نشست امروز، مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل حوزۀ شهردار و امور شورای شهر اصفهان توضیح داد: موضوع فعالیت خیرین در شهر اصفهان به همان پیشینۀ دینی ما برمی‌گردد. در سلامت، بهداشت، مسکن، درمان و… سالیان درازی است که اصفهان قطب فعالیت‌های خیرین بوده است.

او ادامه داد: بسیاری از کلان‌شهرها به‌منظور توسعۀ شهر کودک‌محور و افزایش شادی و نشاط از خیرین کمک می‌گیرند. درواقع، شهرداری در این مسائل فقط زمینه‌سازی می‌کند تا خیرین بتوانند عمل کنند. ظرفیت و خدمت خیرین که امروزه در تمامی نقاط اصفهان مورد توجه است، نباید دست‌کم گرفت.

این مقام شهرداری اصفهان افزود: امسال سال مشارکت مردم در اقتصاد است، اما در ابعاد مختلف می‌توان به این مشارکت مردم معنا بخشید. بدون مردم و بدون حضور خیرین مدیریت حوادثی چون زلزله و سیل و امراضی چون کرونا دشوار بوده است.

مهدویان‌فر در یک دسته‌بندی دربارۀ خیرین توضیح داد: چهره‌های تأثیرگذار، جامعه خیرین خُرد، جامعه خیرین کلان، فعالان حوزۀ ساخت‌وساز و ظرفیت قانونی دستگاه‌ها ابعاد و دسته‌های مختلفی است که می‌توان از منظر آن‌ها به خیرین نگاه کرد. درواقع، این‌ها همه مخاطبین جامعه شهری هستند.

مدیرکل حوزۀ شهردار و امور شورای شهر اصفهان به خدمات و اقدامات این حوزه نگاه و بیان کرد: خدمات مستقیمی مانند توسعه و ساخت پارک‌ها، سرویس بهداشتی، مبلمان شهری و… عرصۀ مهمی است که خیرین می‌توانند به آن وارد شوند. ساماندهی کودکان کار، بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها نیز در حوزۀ خدمات غیرمستقیم قرار می‌گیرد.‌

او اظهار کرد: ایجاد شبکه‌ای اختصاصی برای خیرین مهم است. امروز در شهر اصفهان چنین شبکه‌ای به اسم «کرامت» شکل گرفته است و در باغ غدیر فعال است، با این امید که فعالیت خیرین در سایۀ آن انسجام پیدا کند. استقبال از خیرین همواره در دستور کار ما بوده است. به‌نظر می‌رسد که ما باید بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم تا زمینه همکاری بیشتر فراهم شود.

این مقام شهرداری به مصداق‌های همکاری با خیرین اشاره ‌کرد و توضیح داد: دو دسته خدمات مستقیم و غیرمستقیمی که ذکر شد در گروه مصادیق قرار می‌گیرند. ساخت سقاخانه، نورپردازی، نمای مساجد، نمازخانه نیز از مثال‌های دیگر آن است. پاتوق‌های محلی، کاشت درخت، سرویس بهداشتی و بازیکده نیز عرصه‌های مهمی است که تاکنون خیرین اصفهانی به فعالیت در آن‌ها علاقه نشان داده‌اند.

مهدویان‌فر با تأکید بر اینکه شهرداری وقتی از خیرین کمک می‌خواهد، در حوزه‌هایی است که خودش هم به آن‌ها وارد شده، افزود: احداث فرهنگسرا، مجموعه ورزشی، استخر، فضای ورزشی روباز، فعالیت‌های عام‌المنفعه، احداث پل عابر پیاده و خرید ناوگان حمل و نقل معلولین در این فهرست قرار می‌گیرند.

این مقام شهرداری توضیح داد: متأسفانه ما فقط ۵ ون برای معلولین داریم. حتی احیای بناهای تاریخی و ساخت مسکن نیز مقولاتی است که خیرین اصفهانی می‌توانند وارد شوند، مصادیق و نیازهای همکاری کاملاً مشخص است.

 او تصریح کرد: در اینجا و در بحث خیرین نگاه مشارکتی نداریم. اینجا صفر تا ۱۰۰ به عهده خود خیر است و فقط با کمک آن‌ها اداره می‌شود. در بیشتر این حوزه‌ها نگاه اقتصادی چندان جایگاهی ندارد، فقط کار خیر و نیکو مهم است. ساخت تابلوهای راهنما برای کودکان یک نمونۀ آن است. سرویس‌دهی به کودکان استثنایی و کمک‌هزینۀ سرویس مدارس نیز در همین گروه قرار دارد.

مهدویان‌فر بیان کرد: حتی در عرصۀ آتش‌نشانی و ایمنی افراد خیر می‌توانند وارد شوند. حمایت از سفرهای زیارتی مانند اربعین و توجه به توسعۀ نشاط کودکان و کارمندان و سالمندان نیز در این عرصه قرار می‌گیرد. در عرصۀ کار خیر ظرفیت بسیاری وجود دارد و شهرداری حاضر است در این حوزه فعالیت جدی داشته باشد.

با اهدای یک کاشی خیر شوید

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان، در ادامه توضیح داد: سال ۱۴۰۱ تصمیمی در باغ رضوان گرفته شد که بسیار مهم و نو بود. اشکالاتی در باغ رضوان وجود داشت که رفع شد و حسابی موسوم به خیرات و نذورات شکل گرفت. اقدام دیگر این بود که هم خیرینی که توان کارهای بزرگی داشتند و هم کسانی که از سرمایه‌های کمتری برخوردار بودند را به این عرصه وارد کردیم . در سایۀ طرح «زنده بمانیم» این مهم محقق شد.

او با نظر به طرح «زنده بمانیم» بیان کرد: این برنامه کمک کرد تا افراد با ۵هزار تومان هم بتوانند اقدام به کار خیر کنند. سامانۀ خیران هم دستاورد دیگری بود. خدمات این حوزه متنوع است. سقاخانه‌ها یکی از این موارد به حساب می‌آید. در باغ رضوان بهترین کاری که اکنون می‌تواند کرد، ساخت پنل‌های خورشیدی است. هرچه ساخته شود به اسم خود فرد ساخته می‌شود.

حاجیان توضیح داد: از طریق سامانۀ ما با واریز کمترین پول نیز می‌توان در شمار خیرین قرار گرفت. در سامانه به تفکیک برای افراد میزان فعالیتشان مشخص می‌شود. کفن و ویلچر عرصه‌های دیگری است که خیران به آنها وارد شده‌اند. افراد می‌توانند حتی یک کاشی هم هدیه دهند. امید است که سامانه بیشتر پیشرفت کند.

اصفهان شهر خیرین است

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گرشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حضور خیرین در ادارۀ شهر ظرفیت بالایی است که برنامه‌ریزی دقیق می‌خواهد. ما وظیفه داریم که از خیرین استقبال کنیم و در دامنۀ گسترده‌ای از فعالیت‌های شهرداری به حضورشان امیدوار باشیم.

احمد شریعتی، عضو هیئت‌رئیسۀ شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: من به خیرین افتخار می‌کنم. امروز چهره‌های ماندگاری می‌بینم که افتخارات ملی و فراملی دارند. به عنوان عضو شورا می‌بینم که اصفهان شهر خیرین است؛ شهری که مردم دنیا ایران را به نام آن می‌شناسند.‌ هم‌زیستی ادیان در کنار هم و جهادی عمل‌کردن دو ویژگی مهمی است که بین اصفهانی‌ها وجود دارد. آب و زمین و هوا مسائل مهم امروز اصفهان است که نباید نادیده گرفته شود.

خیرین اصفهانی شهریارند

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: در شورای شهر اصفهان همگان با تجربه و تخصص خود شناخته می‌شوند، من دوست دارم تخصصم را دردسترس‌بودن بدانم. هر زمان صحبت و ایده‌ای داشتید من در خدمتم.

او ضمن تأکید بر این نکته که شهردار اصفهان مشارکت‌جوترین شهردار تاریخ اصفهان است، بیان کرد: الگوی حکمروایی مشارکت مبنا در مدیریت شهری مراتبی دارد که خیرین در زیرمجموعه شهریاریان آن قرار می‌گیرند. این جلسه به خیرین یا شهریاران تعلق دارد. مراتب یادشده عبارت‌اند از شهروندی، شهربانی، شهراندیشی، شهریاری و شهرداری که بر اساس میزان مشارکت افراد تعریف شده است.

این عضو شورای شهر توضیح داد: با افتخار باید بگویم که شهروندانی که رکورد تماس‌گرفتن با ۱۳۷ را زده باشند، تقدیر می‌شوند و ارتباط بی‌واسطه با آن‌ها می‌گیریم. این پیوند و انتقاد از سوی آنان برایمان مهم است. شهریاران شهروندانی مشارکت‌جو هستند که علاوه بر انعکاس مشکلات و نقدهای خود تلاش می‌کنند تا عملی نقش داشته باشند.

او خانۀ کرامت را خانۀ شهریاران دانست و بیان کرد: شهریاران پاتوقی برای خیرین شهر است. امیدوارم از طریق این خانه فعالیت‌های بسامان‌تری صورت بگیرد. مردم باید توجه داشته باشند که شهرداری برای ادارۀ شهر دستش در جیب خود مردم است. بنابراین، اگر بر حضور خیرین تأکید داریم چون واقعاً شهرداری توان و ظرفیت محدود، اما دامنۀ فعالیت گسترده‌ای دارد. همت ما ۳۰ است، اما مشکلاتمان به ۳۰۰ می‌رسد.

نباتی‌نژاد حضور خیرین را در حمل و نقل شهری مهم دانست و یادآور شد: ما تأکید داریم که خیرین اصفهانی به موضوعاتی چون ایستگاه مترو وارد شوند. هرکس ایستگاه مترو بسازد یا واگنی بخرد، من قول می‌دهم که همان را به اسمش بزنیم. ما به یکدیگر نیاز داریم و بینمان هم فاصله‌ای نیست.

این مقام شورای شهر افزود: ما بر اساس بررسی خودمان و مطابق اولویت‌هایی که برآمده از خواسته‌های مردم است، به خرج بودجه اقدام می‌کنیم. در این دورۀ شورای شهر باید بگویم که رکورد قراردادهای عمرانی را زده‌ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا