عمومی

اسرار تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با انگلیشدان!

گوش دادن شاید مهمترین مهارت یادگیری زبان باشد. فرد وقت زیادی را صرف گوش دادن می کند ، چه هنگام برقراری ارتباط شخصی با یک دوست و چه هنگام دریافت اطلاعات از طریق رسانه عمومی مانند اخبار.

بنابراین، یادگیری این مهارت زبانی اهمیت بیشتری پیدا می کند ،و در اصل هنگام یادگیری زبان انگلیسی، اهمیت آن بسیار زیاد است.

مطالعات متعدد در مورد یادگیری زبان انگلیسی نشان داده است که درک شنیده ها نقش مهمی در روند یادگیری دارد. متاسفانه گوش دادن به رغم اهمیت آن در یادگیری زبان دوم نادیده گرفته شده است. مروری بر فرایند آموزش زبان انگلیسی نشان می‌دهد که مهارت شنیداری دانش‌پذیران با کمک معلمان و استفاده از فعالیتهای یادگیری مناسب، قابل ارتقا است.

انگلیشدان مجری آموزش آنلاین زبان انگلیسی که اغلب کلاس ها را در قالب کلاس های  تدریس خصوصی زبان انگلیسی برگزار می‌کند با تحقیقات بسیاری که بر روی این موضوع انجام داده، اهمیت تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را بسیار بالا توصیف کرده و آنرا همرده با تقویت مهارت گفتاری می‌داند.

در وبسایت های آموزش زبان آنلاین بسیاری به تقویت این مهارت اشاره شده و از زبان آموزان میخواهد تا به صورت مستمر روی آن کار کنند و هر روز خود را درگیر ان نمایند حتی به میزان اندک. از جمله این سایت ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

و… Fluentin3months.com ، Englishdon.ir ، Britishcouncil.org ، Newsinlevels.com

در ادامه به راهکارهایی بسیار عالی و سریع برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم.

بهترین راه برای مهارت گوش دادن انگلیسی، رونویسی کردن آن است

رونویسی یا ترنسکرایب کردن به این معنی است که ما به یک فایل صوتی گوش می دهیم و پس از اینکه گوینده چند کلمه یا یک جمله یا دو جمله می گوید ، فایل صوتی را برش می دهیم و سعی می کنیم آنچه شنونده گفته است بنویسیم.

اسرار تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با انگلیشدان!
اسرار تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با انگلیشدان!

در ابتدا این ممکن است برای شما دشوار باشد و شما فقط می توانید پنج یا شش کلمه تایپ کنید ، اما اگر آن را به طور مداوم انجام دهید ، متوجه خواهید شد که پس از مدت کوتاهی می توانید یک یا حتی دو جمله را کامل کنید. گوش کنید و سپس آن را یادداشت کنید.

این یکی از بهترین راه ها برای بهبود مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی است.

اغلب اتفاق می افتد که زبان آموزان به یک فایل صوتی گوش می دهند و فکر می کنند همه کلمات و اصطلاحات را درک کرده اند ، اما از این طریق ما بیشتر روی لیسنینگ زبان انگلیسی تمرکز می کنیم و سعی می کنیم کوچکترین جزئیات را بدست آوریم. بنابراین اگر کلمه جدیدی در آن وجود دارد که ما تلفظ صحیح کلمات را نمی دانیم، از این طریق می توانیم آنها را نیز بهبود ببخشیم.

تمرینات لیسنینگ را بیشتر به صورت اکتیو یا فعال کار کنید

اگر تا به حال در گروهی از افراد صحبت کرده اید که به یک زبان خارجی صحبت می کنند ، ممکن است احساس راحتی نکنید. احساس می کنید اگر چیزی نگویید، در واقع درگیر مکالمه کردن نمی‌شوید!

نمی توان حقیقت را دور زد. مسئله این است که شما یک فرایند خاموش را با یک روند منفعل اشتباه می گیرید. گوش دادن یک روند بسیار فعال است، حتی اگر چیزی نگویید. به همین دلیل است که وقتی به زبانی دیگر شروع به مکالمه می‌کنید به زودی ممکن است خسته شوید.

 

یک راه حل استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال است یا همان اکتیو لیسنینگ است.

روش فعال یا پویا نوعی تقویت لیسنینگ است که زبان آموز هنگام در گوش دادن به فایل صوتی به آن توجه کامل می کند. یعنی شما تمام تلاش خود را می کنید تا اطلاعات ارائه شده را بیشتر به خاطر بسپارید. سپس شما درباره آن نظر می دهید یا به سوالات مطرح شده از آن فایل صوتی پاسخ می دهد.

این کار را می توان در یک محیط آموزشی مانند کلاس آنلاین زبان انگلیسی انجام داد. البته، زبان آموزان می توانند همین کار را در یک زمان خاص و با یک فایل صوتی خاص برای تقویت لیسنینگ در خانه انجام دهند.

زمان خسته کننده را به زمان گوش دادن به انگلیسی تبدیل کنید!

به فعالیت های زیر نگاهی بیندازید. چه چیزهای مشترکی دارند؟

رانندگی

سوار اتوبوس / قطار شدن

منتظر دکتر بودن یا ماندن در صف بانک

انجام کارهای منزل (شستن ظروف ، پخت و پز و غیره)

منتظر چیزی ماندن و…

این فعالیت ها یک چیز مشترک دارند: آنها به تمرکز و تفکر عمیق نیاز ندارند.

در طول روز، بسیاری از فعالیت ها مانند مثال های بالا وجود دارد. این زمان ها بهترین زمان برای بهبود مهارت گوش دادن زبان انگلیسی است.

حوصله ات سر رفته؟ چیزی به زبان انگلیسی بشنوید!

اطمینان حاصل کنید که در طی این فعالیت ها به چند تا از لهجه های انگلیسی گوش می دهید. این کار به شدت موجب تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی است.

این استراتژی عالی هست نه!؟

به این ترتیب، حتی اگر وقت اختصاص ندهید، می توانید شنوایی خود را بهبود ببخشید. حتی افراد مشغول هم می توانند این کار را انجام دهند!

این را اساتید زبان انگلیسی تخت عنوان استفاده از زبان های مرده می‌شناسند! این را خودم یکبار در یک کلاس آنلاین زبان انگلیسی درمجموعه آموزش زبان انگلیشدان و از یک معلم خصوصی زبان شنیدم و بسیار خوشم آمد…

نتیجه گیری: هیچ روشی سریع و یا جادویی برای تقویت لیسنینگ وجود ندارد.

بهبود مهارت گوش دادن به زمان و توجه زیادی نیاز دارد، اما اگر در این زمینه به روش صحیح کار کنید، می توانید سریعتر از آنچه فکر می کنید پیشرفت چشمگیری داشته باشید.

همچنین شرکت در یک کلاس زبان آنلاین یا حضوری می‌تواند روند این تقویت را سرعت بیشتری دهد. به این منظور کلاس های تدریس خصوصی زبان با توجه کیفیت بالاتر آنها در اولویت هستند.

دکمه بازگشت به بالا