اقتصادی

از اول با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم/ زمان بندی مشخصی برای کنترل تورم وجود دارد

استاندار بانک مرکزی با اعلام اینکه از ابتدا مخالف ارز 4200 تومانی بودم ، اما من مشمول سیاست های دولت هستم ، گفت: پایه پولی و نقدینگی در اواخر مردادماه امسال در مقایسه با پایان سال گذشته به ترتیب 4 و 12 افزایش یافته است. درصد ، نشانگر کنترل نقدینگی و ثبات مالی.

به گزارش یومیر ، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت درباره نقدینگی ارزی و سیاست های بازار تورم اظهار داشت: “باید گفت که حفظ ارزش پول ملی بستگی به تولید ملی و رشد اقتصادی دارد.” رشد اقتصادی کشور به رشد اقتصادی بستگی دارد و همچنین ارزش پول ملی را تقویت می کند. افزایش صادرات همچنین می تواند به ارزش پول ملی کمک کند ، اما مهمتر از آن ، اگر نتوانیم تورم و نقدینگی را کنترل کنیم ، ارزش پولی را نمی توان حفظ یا تقویت کرد زیرا تورم می تواند در نوسانات ارزی و فعالیت سوداگرانه نقش داشته باشد. بزند

وی افزود: بنابراین ، ما باید هدفمان کنترل تورم باشیم که بانک مرکزی وظیفه دارد با نظر کارشناسان آن را کنترل و اقتصاد را کنترل کند. فشارهای اقتصادی همچنان به اوج خود ادامه می دهد که ایالات متحده در تلاش بود انتظارات تورم را در دو مرحله یعنی 1997 و امسال به فعالیت های سوداگرانه سوق دهد. بانک مرکزی در این دوره سعی کرده است به ثبات اقتصادی کمک کند.

وی گفت: “اصلاح سیستم بانکی بسیار پیچیده و طولانی است.” بانک مرکزی تمرکز خود را بر روی فعالیتهایی انجام داده است که مؤسسات اعتباری دارای مجوز نیستند ، جایی که 99.8 درصد از افراد درگیر شده اختصاص یافته اند. برخی از بانکها همچنین رهبران جنایی داشته اند که ثبات بازار پول را مختل کرده است و ما آنها را تغییر دادیم و آنها را با رهبران صالح تر جایگزین کردیم.

آخرین وضعیت ادغام بانکهای نظامی

وی در مورد وضعیت اخیر ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح ، اظهار داشت: از بین 4 بانک و یک موسسه اعتباری مورد بحث ، ادغام بین دو بانک به اتمام رسیده و سه نفر دیگر رسماً ادغام شده اند اما جدول آنها هنوز تغییر نکرده است. “

همتی تأکید کرد: با ثبات در بازار پول ، اقتصاد تثبیت خواهد شد و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای اصلاح سیستم بانکی این است که صاحبان بانکها چه کسانی هستند و چه تعداد سهم در آنها وجود دارد و صلاحیت آنها بررسی می شود. من نتایج را در بانک ها می بینم. اقتصاد کشور محور بانکی است و برای توسعه اقتصادی باید بانک ها متحول و اصلاح شوند.

وی ادامه داد: دولت برای سپرده های مسکن منابع پرداخت نکرد ، اما من در جلسه ای که در دفتر مرکزی کرونا انجام شد ، پیشنهاد کردم 75 هزار میلیارد تومان خسارت تاج و تخت تأمین شود ، از این میزان 20 هزار میلیارد دلار برای کمک به سپرده مسکن اختصاص داده ایم. این مکان سیستم بانکی است و هیچ ارتباطی با دولت ندارد ، جایی که منابع بانک مرکزی برابر با یک سوم و سهم بانک ها سوم دیگر است.

67٪ رشد در پرداخت تسهیلات در چهار ماه اول

همتی گفت: در چهار چهارم ابتدایی امسال ، پرداخت بانکها برای تسهیلات در مقایسه با سال گذشته 67 درصد افزایش یافته است. “بنابراین ، ما اکنون در سه ماه اول کرونا از رکود خارج شده ایم و آمار واحدهای تولیدی این موضوع را تثبیت کرده است.” .

استاندار بانک مرکزی با بیان اینکه ما در سه سال گذشته هیچ نرخ سود بانکی را کاهش نداده ایم ، افزود: نرخ بهره بانکی در سال 1996 با 15٪ نرخ سود سالانه تثبیت شد ، اما برخی از بانک ها به دلیل عدم تعادل و سیستم بانکی نرخ بهره بسیار بالایی را ارائه دادند. و با اصلاح سیستم بانکی ، این بانکها عملاً سود خود را کاهش می دادند.

هیچ سپرده ای از بانک ها کسر نمی شود

همتی اظهار داشت: هیچ سپرده بانکی از بانک ها خارج نمی شود اما آنها نیز رشد کرده اند و با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نوع این سپرده ها تغییر کرده و اخیراً حجم و نوع سپرده های بانکی کمی نقدینگی شده است که این برای اخیراً سقوط کرده است. “

استاندار بانک مرکزی با بیان اینکه 2 میلیارد دلار به دلایل مختلف به بانک مرکزی بازگردانده نشده است ، افزود: برخی از 250 نفری که به عنوان صادرکنندگان غیرقانونی شناخته شده بودند ، از نظر مالی ناتوان شدند و مورد سوء استفاده قرار گرفتند. . علاوه بر این ، 70 نفر از این 250 نفر با برخی از آنها در ارتباط هستند ، حتی در بین آنها صندوق خواب با نامی وجود دارد که روی آن کارت ویزیت و تجارت گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سیستم تجارت باید با بانک مرکزی هماهنگ شود ، گفت: افرادی که یک میلیون دلار یا بیشتر ارز خارجی داشته اند ، هنوز 20 میلیارد دلار ارز خارجی نداشته اند. ارزهایی که به چرخه اقتصادی باز می گردند یا خروجی سرمایه هستند یا صادرکنندگان کالاهای خاصی را که قاچاق هستند وارد می کنند. بنابراین ، تا زمانی که کالاهای غیر ضروری و قاچاق در کشور وارد شود ، بانک مرکزی نمی تواند به تنهایی عمل کند. کسانی که می گویند ما نمی توانیم ارز بیاوریم ، بهانه ای است.

از ابتدا مخالف ارز 4200 تومانی بودم

استاندار بانک مرکزی گفت: از ابتدا مخالف ارز 4200 تومانی بودم اما من مشمول سیاست های دولت هستم. دولت می خواهد کالاهای اساسی را با قیمت پایین به مردم عرضه کند. از این نظر ، اگر بتوانیم مشکل توزیع را حل کنیم و ارز 4200 تومانی حذف شود و اختلاف به عنوان یارانه برای اقشار پایین جامعه داده شود ، جایگزین بهتری خواهد بود. امسال عرضه کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی کمتر خواهد بود.

وی همچنین در مورد بازار ارز توضیح داد: ما سیاست های جدید ارزی را از حدود یک ماه پیش شروع کردیم و اکنون شاهد اثرات آن هستیم و در چند روز اخیر عرضه ارز در سیستم نیما بسیار خوب شده است. اگر ارز 4200 تومانی از بین برود ، نرخ ارز در نیمه راه قرار دارد و بازار آزاد به یکدیگر نزدیکتر هستند ، بازار ارز تثبیت می شود که این سیاست بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف است.

وضعیت نقدینگی تا پایان مردادماه امسال

همتی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نقدینگی اظهار داشت: نقدینگی به گونه ای کنترل می شود که پایه پولی و نقدینگی در اواخر مردادماه امسال فقط به ترتیب 4 و 12 درصد رشد داشته و نتیجه کار بانک مرکزی را نشان می دهد. اقدامات.این دارای نقدینگی و ثبات مالی است.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی تسهیلات معادل 335 هزار میلیارد دلار در چهار ماه اول فراهم کرده است ، اظهار کرد: 61 درصد از این رقم برای سرمایه در گردش اختصاص داده شده است و بدهی های بانکی به شدت کاهش یافته است.

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل معاملات بانکی

استاندار بانک مرکزی اضافه کرد: “به منظور کنترل ریالی و معاملات آن ، اقدامات اساسی را برای کنترل و کنترل مبلغ زیادی از معاملات آغاز کرده ایم.” معاملات ریالی به تدریج تحت کنترل بانک مرکزی است و با 200 میلیون معاملات در سال مطابقت دارد. امروز ما میلیون ها میلیارد دلار در هر سال را مدیریت می کنیم و تا پایان سال در حال ایجاد سیستم های بیشتری برای کنترل ریالی و معاملات ریالی هستیم تا از پولشویی و فرار مالیاتی جلوگیری شود. مؤثر خواهد بود بخشی از کنترل بازار ارز که می توانست خیلی بیشتر از اکنون باشد ، نیز به دلیل کنترل معاملات ریالی و ریالی است.

همتی اضافه کرد: یک برنامه مشخص برای کنترل تورم وجود دارد که براساس آن برنامه ریزی کرده ایم که تورم در خردادماه سال آینده با 22 درصد بالا یا پایین 2 درصد و به محض افزایش تورم ، سیاست بانک مرکزی آغاز می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا