علمی و پزشکی

ارزیابی خطر آب‌های آشامیدنی از سرچشمه / ۲ وزارتخانه مسئول تأمین آب سالم

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات مورد لزوم برای تامین آب آشامیدنی سالم و ارزیابی خطر آب از سرچشمه، گفت: تعامل خوبی میان وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت برقرار است و این دو مجموعه برای تامین آب آشامیدنی سالم و رفع مشکلات احتمالی تلاش می‌کنند.

دکتر جعفر جندقی در گفت‌وگو با یومیر، با بیان اینکه به منظور دسترسی به آب آشامیدنی سالم اقداماتی طی چندین مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: ایمنی منابع آب آشامیدنی از طرح‌های منحصربه‌فرد ایران در سطح منطقه به حساب می‌آید؛ به نحوی که مقام عالی وزارت در نشست اعضای پیمان شانگهای درباره دسترسی به آب آشامیدنی سالم نیز گزارشی ارائه داده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نسبت به منابع آب آشامیدنی ارزیابی خطر می‌کند؛ منظور از «ارزیابی خطر آب از سرچشمه» این است که تمام خطرهای احتمالی از سرچشمه بررسی می‌شود و تمام دستگاه‌های متولی تامین آب آشامیدنی بر این موضوع اهتمام دارند و به دنبال حذف خطرات هستند که اطمینان خاطر بیشتری برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم وجود داشته باشد.  

 رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه البته اقدامات فقط محدود به ارزیابی خطرات در سرچشمه نمی‌شود، گفت: آب آشامیدنی در مسیری که به دست مصرف‌کننده می‌رسد نیز کنترل می‌شود. میزان کلر موجود در آب باید ۰.۲ تا ۰.۵ PPM باشد که از منظر بیولوژیکی مشکل ایجاد نکند.  

جندقی افزود: ارزیابی شیمیایی، فیزیکی و دیگر مواد زیان‌آور آب از دیگر مواردی است که در ارتباط با دسترسی به آب آشامیدنی سالم انجام می‌شود. ارزیابی‌ها به طرق مختلف انجام می‌شود؛ یعنی برخی ارزیابی‌ها به صورت روزانه، هفتگی، سه‌ماهه و سالیانه انجام می‌شود.  

 رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت نیرو متولی تامین آب آشامیدنی است، گفت: وزارت بهداشت در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مسیر تامین آب آشامیدنی، موضوع را به متولی این امر اعلام می‌کند. تعامل خوبی میان وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت برقرار است و این دو مجموعه برای تامین آب آشامیدنی سالم و رفع مشکلات احتمالی تلاش می‌کنند.  

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا