اقتصادی

آیا نانو فیلترها برای همه نیروگاه‌ها قابل استفاده هستند؟

بر خلاف برخی از مقامات که می گویند استفاده از فیلتراسیون برای تمام نیروگاه های کشور امکان پذیر نیست ، مدیر گروه صنعتی ستاد فناوری نانو تأکید می کند که با استفاده از سوخت پاک می توان از آلودگی های گیاهان برای کاهش آلودگی گیاهان از روش های فن آوری ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان در نانو فیلتر لذت ببرید.

به گزارش یومیر علی رغم اینکه به گفته برخی مسئولان استفاده از سیستم های فیلتراسیون برای کاهش آلودگی هوا برای تمام نیروگاه های کشور امکان پذیر نیست اما محققان در این زمینه با اشاره به سه روش مختلف فیلتراسیون در نیروگاه ها تأکید می کنند که همه نیروگاه ها با سوخت تمیز عرضه می شوند. آنها می توانند به سیستم های فیلتراسیون مجهز شوند.

در مصاحبه با یومیر علی اصغر نجیمی ، مدیر گروه صنعت در ستاد توسعه فناوری نانو فیلترهای نانو شامل دو دسته “هوای ورودی” و “هوای خروجی” از کارخانه ها و واحدهای صنعتی است و گفت: “هر صنعتی که دارای موتور یا توربین باشد دارای هوای ورودی است که در حال حاضر در زمینه فناوری” نانو الیاف “در We اجازه دارند واحدهایی را برای تولید نانوالیاف و فیلترهای نانو که از سال 2011 توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده اند ، در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های صنعتی برای تصفیه هوای خروجی واحدهای صنعتی خود این نوع فیلترها را وارد می کنند ، ادامه داد: اما به دلیل اعمال تحریم ها ، از فروش آن به ایران خودداری شد و شرکت های دانش بنیان نانو در این زمینه توانسته این نوع فیلترها را به صورت صنعتی تولید کند ، به طوری که در حال حاضر در یکی از شرکتهای صنعتی 5 خط تولید از این نوع فیلترها ایجاد شده است که ظرفیت بالایی را برای تولید فیلترهای ویژه برای ورود هوا به کارخانه ها ایجاد کرده است. ، واحدهای صنعتی و نیروگاه ها.

نجیمی با بیان اینکه این فیلترها دارای هوای تمیزتری به محفظه احتراق هستند ، افزود: سایر شرکت های صنعتی نیز لوازم تولید نانو فیلترهای داخلی و راه اندازی فیلترهای نانو برای تأمین هوای واحدهای صنعتی را خریداری کردند. وقتی هوای تازه وارد محفظه می شود احتراق کامل می شود.

نجیمی افزود: این ویژگی هم مصرف سوخت را کاهش می دهد و هم آسیب قسمت های متحرک موتور را کاهش می دهد و نتیجه این دو عامل کاهش هزینه های نگهداری در مجتمع هایی است که از نانو فیلتر استفاده می کنند.

مدیر گروه صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو افزایش راندمان تولید برق در نیروگاه ها را از دیگر دستاوردهای بهینه سازی مصرف سوخت دانست و یادآور شد: بر اساس گزارش های منتشر شده ، استفاده از نانو فیلتر برای پاکسازی هوای ورودی نیروگاه ها افزایش یافت این برای نیروگاه ها رقم بالایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 نیروگاه از این نوع فیلترها استفاده می کنند ، اضافه کرد: علاوه بر نیروگاه ها ، شرکت نفت و گاز از این نوع فیلترها در واحدهای خود نیز استفاده می کند.

نجیمی ادامه داد: با پیشرفت این فناوری علاوه بر فیلترهای هوا ، نانو فیلترهای روغن نیز در دستور کار شرکت ها قرار گرفت و برخی واحدها از شرکت ملی نفت و گاز از این محصول استقبال کردند و در مرحله توسعه ، این شرکت ها حرکت کردند به سمت تولید نانو فیلترهای هواپیما. “آنها حرکت کردند.

وی با اشاره به تولید فیلترهای نانو برای هوای خروجی صنعتی در کشور ، خاطرنشان کرد: هوای خروجی واحدهای صنعتی دارای آلاینده های مختلفی از جمله دوده و آلودگی کربن از جمله استفاده از فناوری “نانو الیاف” بر روی فیلترهای کیسه (فیلترهای کیسه ای) است. ) ، برای کاهش آلودگی صنایع کارآمد هستند. بنابراین ، این نوع فیلترها کاربردهای گسترده ای در جهان پیدا کرده است ، در حالی که این فناوری در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر گروه صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو از کارخانه های سیمان نام برد که دارای ذرات معلق بسیار بالایی در بین مشتریان برای این فناوری هستند و گفت: ذرات آزاد شده از کارخانه های سیمان می توانند برای چندین روز و با باد این ذرات حرکت می کنند اما طبق استانداردهای اجباری صنعت آنها را ملزم به استفاده از روش های تصفیه می کند که در نانو فیلتر کیسه بسیار موثر است.

وی عمر مفید بالای مزایای فیلترهای کیسه ای را نسبت به فیلترهای معمولی ذکر کرد و گفت: آلاینده ها و ذرات منافذ فیلترهای معمولی را بعد از مدتی پر می کنند ، بنابراین فیلتر کارایی خود را از دست می دهد ، اما فیلترهای مبتنی بر نانو آزمایش های انجام شده دو برابر بیشتر است طول عمر فیلترهای معمولی. این ویژگی برای صنایع اقتصادی است.

کاربرد نانو فیلترها در نیروگاه های فعلی

نجیمی با اشاره به استفاده گسترده از نانو فیلترهای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان در نیروگاه ها ، توضیح داد: این امر در مورد نیروگاه ها اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: روش های مختلفی برای فیلتر کردن نیروگاه ها وجود دارد که یکی از آنها “اسکرابر” است که در آن جامد یا مایع پاشیده و آلودگی برطرف می شود و روش دیگر ESP یا رسوب دهنده الکترواستاتیک است که در آن آلاینده ها شارژ می شوند. بین دو ورق فلز با ایجاد اختلاف پتانسیل ، پس از آن فیلتراسیون انجام می شود.

این محقق نانو استفاده از فیلترهای نانو در کیسه ها را یکی دیگر از روش های فیلتر کردن نیروگاه ها عنوان کرد و در این باره توضیح داد: این فیلترها در سیستم خاصی وارد جریان هوای خروجی می شوند و از این طریق هوای آلوده تصفیه می شود.

وی با تأکید بر اینکه بسته به میزان آلودگی و نوع آلودگی نیروگاه ها ، از یکی از این سه روش استفاده می شود ، گفت: بیشتر نیروگاه های دنیا از یکی از این روش های فیلتراسیون استفاده می کنند ، اما باید توجه داشت که در جهان قبل از فیلتراسیون در نیروگاه ها از سوخت با آلودگی کمتری استفاده می شود و سپس گیاهان تصفیه خانه از نیروگاه ها برای کاهش آلودگی بیشتر در نیروگاه تولید می شوند.

شرط اساسی موفقیت با فیلتراسیون نیروگاه

مدیر گروه صنعت ستاد نانو تأکید کرد که باید از دو عامل “سوخت پاک” و “استفاده از سیستم تصفیه هوا” به طور همزمان در نیروگاه ها استفاده شود. اگر سوخت مورد نیاز تمیز نباشد ، سیستم تصفیه هوا Speed ​​باید تعویض شود و هزینه را افزایش می دهد.

نجیمی با بیان اینکه این دو عامل در کشور ما استفاده نشده است ، خاطرنشان کرد: ستاد نانو اعلام کرد در شرکت های دانش بنیان ، نانو فیلترهای مورد نیاز نیروگاه ها آزمایش و آماده تحویل هستند اما در واحدهای صنعتی مانند کارخانه ها تولید سیمان این از نوعی فیلتر نانو تولید شده توسط شرکت های داخلی استفاده می کند و این محصول آزمایشات خود را به صورت صنعتی پشت سر گذاشته است.

دبیر کارگروه صنعت و بازار در ستاد نانو با تأکید بر اینکه نانو فیلترهای تولید شده می توانند برای همه نیروگاه های کشور مورد استفاده قرار گیرند ، افزود: تصفیه هوای خروجی محدودیتی در استفاده از این نانو فیلترها ندارد.

وی گفت: “آلاینده های نیروگاه ها شامل” ذراتی “مانند PM 2.5 ،” اکسید گوگرد “،” NOX “و” SOX “هستند که هر یک از آنها به روش های مختلف فیلتراسیون نیاز دارند. فیلتر کیسه یک روش معمول برای از بین بردن ذرات است و استفاده از این فناوری برای از بین بردن آلودگی شهری مهم است. از آنجا که این یک روش اقتصادی است و فناوری نانو در این فیلترها باعث افزایش طول عمر فیلترها می شود ، اما فیلتر کردن گازهای سمی مانند ساکس و ناکس از نیروگاه ها به روش های دیگری مانند دستگاه های شستشو نیاز دارد که در مقیاس نیمه صنعتی در کشور.

به گفته وی ، در زمینه نانو فیلترها ، 4 تا 5 شرکت و در تجهیزات مربوط به تولید نانوالیاف ، حدود 9 شرکت صنعتی در کشور وجود دارد که محصولات را به مناطق مختلف صنعتی عرضه کرده اند.

نانو فیلترهای صنعتی ساخت ایران

به گزارش یومیر ، فیلتراسیون یک فرآیند مکانیکی یا فیزیکی است که در صنایع مختلف مانند تولید سیمان و گچ ، محصولات پتروشیمی ، انتقال گاز طبیعی و کمپرسورها استفاده می شود. در طی این فرآیند ، مواد معلق معلق مانند مایع هوا ، آب ، گاز یا روغن از مایع جدا می شوند و این ذرات هنگام عبور از فیلتر به الیاف کامپوزیت می چسبند و از آن عبور نمی کنند. بنابراین ، هرچه منافذ در فیلتر کوچکتر باشند ، بازده فیلتر بیشتر بوده و می تواند از عبور ذرات کوچکتر جلوگیری کند. با این حال ، افزایش تراکم فیبر در بستر فیلتر باعث کاهش افت فشار و در نتیجه افزایش مصرف انرژی می شود.

استفاده از فیلترهای دارای پوشش نانوالیاف به دلیل مساحت زیاد ، نسبت طول / عرض و چگالی کم باعث افزایش کارایی فیلتر برای جذب ذرات ریزتر می شود بدون اینکه فشار افت قطره فیلتر به طور قابل توجهی در مقایسه با فیلتر غیر نانو افزایش یابد. این امر باعث افزایش کیفیت مایع عبوری و در نتیجه افزایش عمر قطعات و کاهش زمان تعمیر و توقف می شود.

به دلیل این مزیت ، شرکتهای مختلفی در تولید نانو فیلترهای صنعتی فعال بودند ، بنابراین یکی از شرکتهای دانش بنیان دستور کار خود را برای تولید و استفاده از نانوالیاف و نانوذرات ، به ویژه نانوذرات مغناطیسی برای بهبود کیفیت زندگی تعیین کرده است. گام با تولید صنعتی و محلی سازی برخی از محصولات مانند فیلترهای اتومبیل با فناوری الیاف نانو ، همزمان با تولید الکتروپینینگ برای تولید الیاف نانو ، به موفقیت رسید.

تولید صنعتی فیلتر روغن ، فیلتر هوای موتور و کابین با استفاده از فناوری نانو الیاف برای انواع خودروها از دیگر محصولات این شرکت است.

به دلیل ساختار نانومتری و منافذ نانوالیاف ، گرد و غبار و ذرات معلق کوچکتر از میکرومتر که از فیلترهای معمولی عبور می کنند ، در دام لایه فیبر نانو و تقریباً تقریباً می افتند. 50٪ بازده فیلتراسیون برای تمام ذرات معلق submicron افزایش را نشان می دهد.

تولید فیلتر هوا

برای محافظت از اجزای توربین در برابر صدمات ناشی از ذرات گرد و غبار و آلودگی و سایر ذرات مضر هوا ، از فیلتر هوا برای جذب حداکثر میزان ذرات گرد و غبار در هوا استفاده می شود ، در این راستا یکی از شرکت های فناوری با استفاده از فیلترهای الیاف نانو به هوا

محققان از الیاف الکترواسپون برای بهبود عملکرد و کارایی فیلتر استفاده کردند و این فناوری ضمن افزایش بازده جذب گرد و غبار ، باعث افت فشار زیاد نمی شود. قطر الیاف الکتروسپان کمتر از 100 نانومتر است و سطح کاغذ فیلتر را به طور یکنواخت می پوشاند.

تولید نانو فیلترهای صنعتی

یک شرکت دانش بنیان دیگر موفق به تولید فیلترهای هوا صنعتی شد که شامل سیمان ، گچ ، کاشی و سرامیک ، کارخانه های فلزی ، فلزکاری ، آرد ، کارخانه ماکارونی ، کارخانه روغن نباتی و صنایع پتروشیمی است. این فیلترها باعث افزایش کارایی فیلتر می شوند ، ذرات بیشتری را جذب می کنند و عمر آن را افزایش می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا