آغاز رسمی فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو از شنبه/ بهره برداری از ۲ رام قطار ۷ واگنه ملی مترو تا پایان سال
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران از آغاز رسمی خط تولید انبوه قطار سراسری از شنبه هفته آینده خبر داد.
علیرضا شیخ طاهری در گفت وگو با یومیر. وی در خصوص تولید انبوه نهایی قطار سراسری مترو با تاکید بر اینکه خط تولید انبوه قطار ملی مترو از مدت ها قبل آغاز شده است اما افتتاح رسمی این خط را شنبه 3 آذرماه خواهیم داشت گفت: در راستای اجرای ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه شهرداری تهران از حدود 5 سال پیش پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد.
وی بیان کرد: ساخت قطار سراسری مترو با هدف رفع انحصار و وابستگی به شرکت های خارجی استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت های دانش بنیان و همچنین سازمان های داخلی توجه به موضوع تعمیر و نگهداری قطارها انجام شد. وی افزود: ساخت متروتوگرام با همکاری 25 شرکت دانش بنیان و 4 مجتمع بزرگ صنعتی از جمله شرکت واگن سازی تهران برای تامین کننده بدنه فلزی سیستم تهویه سیستم اطلاعات سیستم اطلاعات و همچنین مونتاژ. و تست از قطار کامل تلاش دانشگاهی برای تامین پیشرانه سیستم کامل و کنترل قطار شرکت ریل مپنا برای تامین سیستم بوژی و شرکت راه آهن تیوان تامین کننده سیستم ترمز در نظر گرفته شد و در نهایت طراحی و ساخت اولین. قطار ملی مترو با عمق داخلی سازی 85 درصد با موفقیت در کشور محقق شد.
به گفته شیخ طاهری طراحی و تولید متروتوگرام 7 خودرویی در این راستا در دستور کار قرار گرفت به طوری که با تلاش مهندسان ایرانی قطار مترو سراسری با عمق داخلی سازی 85 درصد تولید شد و طی چند ماه گذشته در مسیر خط مترو باقرشهر – پرند 50 هزار کیلومتر را طی کرد و به اصطلاح آزمایش خود را پس داد.
وی در ادامه به روند طراحی و تولید قطار ملی مترو اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته و در سایه کسب دانش در زمینه تولید قطار ملی مترو ثمرات و برکات متعدد و مهمی در این زمینه حاصل شده است. به نحوی که تولید اکثر زیرسیستم های قطار ملی مترو مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و با اخذ تاییدیه های بین المللی محقق شد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با تاکید بر اینکه کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی مانند قطارهای سریع السیر و مترو با اشکال مختلف است ادامه داد: در حال حاضر حداقل 25 هزار قطار پایدار و پایدار هستند. ایجاد اشتغال مستقیم در پروژه قطار سراسری مترو با استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات واگن سازی و زنجیره تامین قطعات تولیدی کشور تولید انبوه قطار سراسری تنها در سال اول ایجاد شد. از سوی دیگر ساخت قطار سراسری حداقل 20 درصد از هزینه تامین ناوگان را کاهش داد و هزینه پروژه ها در مرحله تولید انبوه 85 درصد کاهش یافت.
شیخ طاهری تاکید کرد: در 2 سال گذشته بیش از 3000 سند طراحی و آزمایش توسط کارگروه ملی قطار مترو و پیمانکاران تهیه شده است و حدود 700 سند طراحی و آزمایش نیز در قالب اسناد درخواستی مشاور مهندسی پروژه بوده است. . برای گرفتن مجوز برای مراجعه به مشاور خارجی ارائه می شود افزود: آزمایشات اصلی قطار سراسری مترو زیر نظر یک شرکت معتبر بین المللی انجام شد و نتایج برای بررسی نهایی به این شرکت ارائه شد و در نهایت با بررسی مدارک اصلی از جمله طراحی ادغام ساخت و آزمایش قطار ملی مترو. قطارهای مترو سفر ایمن و حمل و نقل مسافر و تاییدیه های مربوطه اخذ شد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران تاکید کرد: قطار ملی مترو نسل چهارم از سری قطارها است که پس از اتمام پروژه به ناوگان شبکه مترو تهران اضافه می شود. همچنین شرکت بهره بردار تغییراتی را در کاربری 3 نسل قبلی واگن ها ایجاد کرده است به طوری که در این پروژه برای اولین بار در کشور کریدور اتصال واگن ها طراحی و تولید شد و سیستم تهویه واگن ها همچنین با استفاده از روش مهندسی معکوس محلی ساخته شد. ساخته شده است همچنین نصب سنسور برای تمامی ترمزها محقق شده است و در نتیجه این عمل راننده قادر است در هر شرایطی ترمزها را از داخل واگن کنترل کند.
شیخ طاهری با اعلام آغاز رسمی خط تولید انبوه قطار ملی مترو افزود: بر اساس قرارداد تولید انبوه اولین نمونه قطار سراسری مترو بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران تولید 113 مترو خودروها شروع به کار کرده است و امید است تا قبل از پایان این روند ادامه پیدا کند. امسال 2 قطار (7 واگن) مترو ملی به بهره برداری می رسد. البته شرکت واگن سازی تهران در شروع قرارداد تاخیری نداشته و از هم اکنون مقدمات تولید انبوه قطار سراسری مترو را تکمیل کرده و اقدامات لازم را برای تسریع و انجام تعهدات خود انجام داده است.
انتهای پیام