علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

مزوتراپی چند روز است

در موارد ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنتیک)، ریزش ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای و تغییرات هورمونی، ریزش به دلیل هر گونه بیماری یا کاهش شادابی فولیکول‌های مو در اثر عوامل محیطی انجام می‌شود. مزوتراپی مو یک روش درمانی است که با تزریق دوزهای کمی از ویتامین‌ها، مواد‌معدنی و اسیدهای‌آمینه مورد نیاز فولیکول‌های مو به طور مستقیم به ناحیه مورد نظر انجام می‌شود. در واقع، این روش درمانی، فرآیندهای بازسازی را در فولیکول‌های طبیعی مو تحریک می‌کند. مزوتراپی مو برای احیای فولیکول‌های مو که به دلیل شرایط نامطلوب ضعیف شده و ریخته‌اند انجام می‌شود.

بسیار مهم است که برنامه‌های مزوتراپی مو به طور منظم در یک کلینیک معتبر و توسط یک تریکولوژیست انجام شود. احتمالا برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چندین جلسه احتیاج خواهید داشت. باید انتظار داشته باشید که بین 3 تا 15 بار، بسته به تشخیص پزشک معالجتان، به کلینیک مراجعه کنید. اگر موهای شما شروع به بهبود کرد، درمان‌ها به مدت دو هفته یک بار یا یک بار در ماه ادامه خواهد یافت. نتایج حاصل از این تزریق‌ها در قالب یک پیشرفت آهسته اما پیوسته، خود را نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که مزوتراپی، یک درمان دائمی نیست و بعد از اتمام دوره درمان، باز هم باید مراقب سلامت موهای خود باشید.

*تریکولوژیست: علم ساختار، عملکرد و اختلالات مربوط به پوست سر و موی انسان را تریکولوژی و کسی که دارای این علم و دانش هست را تریکولوژیست می‌نامند. مراحل رشد مو مزوتراپی مو با تزریق مستقیم ویتامین‌ها و مواد معدنی، اسیدهای آمینه لازم برای رشد و نمو مو و …امکان معکوس یا متوقف کردن بسیاری از تغییرات منفی در روند طبیعی چرخه مو را فراهم می‌کند. برای اینکه درک بهتری از اهمیت تاثیر مزوتراپی بر شکل‌گیری موی سالم داشته باشید خوب است با چرخه زندگی مو آشنا شوید. مو در چرخه زندگی خود چندین مرحله را طی می‌کند که عبارتند از:

آناژن (دوره رشد)؛
تلوژن (دوره استراحت)؛
کاتاژن (کراتینه شدن سلول‌ها).

موهای ما در دوره‌های زمانی مشخصی رشد می‌کنند که معمولاً بر اساس مدت زمان و عملکرد طبقه بندی می‌شوند. مرحله آناژن مو مرحله تولد یک موی جدید است. در فولیکول مو، پیچیده‌ترین فرآیندهای بیوشیمیایی برای تشکیل یک فولیکول موی جدید (ریشه موی آینده) انجام می‌شود. به طور متوسط، چرخه زندگی یک مو 5 سال است و فولیکول برای 10-20 دوره طراحی شده است. فاز کاتاژن مو مرحله نهایی رشد نامیده می‌شود، هنوز هم می‌توان تقسیم سلولی را در ریشه مشاهده کرد و در نتیجه رشد جزئی مو را مشاهده نمود. این مرحله فقط چند هفته طول می‌کشد. در این مرحله، پیاز مو شروع به تحلیل رفتن و از بین رفتن می‌نماید و تار مو شروع به جدا شدن تدریجی از فولیکول می‌کند.

چه موادی در مزوتراپی مو استفاده می شود؟

همان طور که می دانید، موها برای این که رشد مطلوب و طبیعی داشته باشند، به مواد مغذی و ویتامین های لازم؛ نیاز دارند. با این وجود ممکن است همه افراد در طول روز این مواد مغذی را از تغذیه روزانه خود دریافت نکنند. بنابراین با تزریق مزوتراپی مو می توان مواد مغذی برای رشد و تقویت موها را تامین کرد. به همین دلیل ابتدا باید توسط راهوارطب در بهترین کلینیک پوست و مو معاینه شوید تا میزان مشخص و دقیق تر هر کدام از این مواد بررسی و تجویز شود. چون میزان لازم مواد معدنی، کوآنزیم و نوکلئیک اسید برای هر فرد متفاوت خواهد بود. از جمله مهم ترین موادی که در اکثر مزوتراپی ها وجود دارد، می توان موارد زیر را نام برد:

  1. آمینواسیدها
  2. ویتامین ‌ها
  3. مواد معدنی
  4. پروتئین
  5. عصاره گیاهان دارویی
  6. کوانزیم
  7. نوکلئیک اسید به طور کلی زمانی که برای شروع مزوتراپی یا سایر روش های درمانی مختلف اقدام می کنید، باید تا پایان دوره درمان به صورت مرتب جلسات مزوتراپی را انجام دهید . به صورتی که برای مراجعه به کلینیک پوست و مو وقفه ای ایجاد نشود. بنابراین در صورتی که به صورت مرتب جلسات مزوتراپی را انجام دهید، اثر بخشی آن بهتر و سریع تر مشخص می شود. در غیر این صورت ممکن است نتیجه دلخواه و مورد نظرتان را دریافت نکنید.

به طور کلی مدت زمان ماندگاری و تاثیر مزوتراپی با توجه به نوع و دلیل ریزش مو برای هر فرد متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که دلیل ریزش مو به دلایل مختلفی مانند بارداری، کرونا، استرس، عوامل ارثی و ژنتیکی، و تغییرات آب و هوایی و … باشد، مدت زمان تاثیر مزوتراپی ۶ ماه خواهد بود. پس از آن باید پزشک مجددا بررسی های لازم را انجام دهد تا نتایج مورد نظر حاصل شود. در برخی شرایط نیز ممکن است نیاز به تکرار و تجدید جلسات مزوتراپی نخواهد بود. یکی از بهترین روش های موثر برای افزایش تاثیر مزوتراپی استفاده از قرص و مکمل های تقویتی مناسب برای مو است. با این کار مدت زمان تاثیر گذاری مزوتراپی افزایش می یابد.

تعداد جلسات لازم مزوتراپی چقدر است؟

تعداد جلسات لازم برای مزوتراپی نیز با توجه به میزان ریزش موها، دلیل ریزش، جنس موها و زن یا مرد بودن فرد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. در واقع تعداد جلسات با توجه به شرایط بیمار و هدف درمان متفاوت خواهد بود. به طور کلی هر چه تعداد جلسات مزوتراپی بیشتر باشد، مدت زمان اثر گذاری نیز سریع تر خواهد بود. بنابراین برای تشخیص و تعیین تعداد جلسات لازم مزوتراپی باید ابتدا به طور کامل توسط پزشک متخصص پوست و مو بررسی شود. تعداد جلسات لازم مزوتراپی معمولا بین ۸ تا ۱۵ جلسه خواهد بود. هر چه میزان رشد یا ریزش موها کم یا زیاد باشد، تعداد این جلسات نیز متفاوت خواهد بود. بین هر جلسه نیز یک هفته یا بیشتر باید فاصله باشد. برای مثال در ماه اول، هفته ای یک بار تزریق انجام می شود،

تاثیر مزوتراپی پس از چند بار مشخص می شود؟

یکی از مهم ترین چالش ها و سوالات مراجعینی که برای انجام مزوتراپی مراجعه می کنند، این است که تاثیر مزوتراپی پس از چندین بار مشخص می شود؟ به طور کلی این مدت نیز برای هر بیمار و با توجه به میزان ریزش موها متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی بیش از ۹۰ درصد افرادی که مزوتراپی انجام می دهند، چند روز پس از این که جلسه چهارم مزوتراپی را انجام دادند، شاهد نتایج آن خواهند بود. به گونه ای که حداقل چندین روز پس از پایان جلسه چهارم، ریزش موها متوقف شده و حتی در صورتی که از مکمل های تقویتی مناسب استفاده کنید، شاهد رویش مجدد موها خواهید بود. یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در اثر گذاری بهتر رشد موها پس از مزوتراپی سن فرد است. هر چه در سنین پایین تر برای انجام مزوتراپی اقدام کنید

تغییرات انجام مزوتراپی چیست؟

  • ترکیبات مزوتراپی باعث گشاد شدن عروق و بهبود خونرسانی می شود.
  • پس از چندین جلسه فولیکول موها تقویت شده و به اصطلاح موها جان می گیرد.
  • پوست سر و فولیکول های مو تقویت می شود.

آیا تاثیر تزریق مزوتراپی دائمی است؟

یکی از سوالات رایج دیگری که در مورد تزریق مزوتراپی مو مطرح می شود، این است که آیا مزوتراپی تاثیر دائمی دارد؟ به طور کلی تاثیر تزریق مزوتراپی دائمی نیست. به همین دلیل لازم است که در طول سال چندین بار به کلینیک پوست و مو مراجعه کنید تا مجددا تاثیر آن را برای رفع ریزش مو و تقویت شدن ریشه و ساقه موها مشاهده کنید. علاوه بر این، در جلسات اول میزان و فواصل تزریق مزوتراپی کم و کوتاه است. اما در جلسات بعدی و معمولا پس از گذشت ۱۰ جلسه باید با فواصل طولانی تری اقدام به تزریق مزوتراپی مو کنید تا همواره تاثیرات مطلوبی که روی تقویت و رشد موها دارد، را مشاهده کنید.

مزوتراپی برای چه افرادی ممنوع است؟

با وجود این که مزوتراپی به عنوان یکی از بهترین روش های درمان و کمک کننده به بهبود رشد افرادی که دارای ریزش و کم پشتی مو هستند، محسوب می شود اما در برخی مواقع ممکن است برای برخی از مراجعین ممنوعیت و حتی ضرر داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود زمان مراجعه به کلینیک پوست و مو ابتدا هر گونه مشکل یا حساسیت دارویی دارید، با پزشک در میان بگذارید. همچنین هر گونه دارویی در آن زمان مصرف می کنید، به پزشک اطلاع دارید. چرا که مزوتراپی برای افراد زیر ممنوع است:

  1. افرادی که آلرژی و حساسیت دارویی به داروهای خاص دارند.
  2. خانم های باردار (چون احتمال بروز عفونت در این افراد افزایش می یابد.)
  3. افراد مبتلا به بیماری و عفونت های پوستی
دکمه بازگشت به بالا