اجتماعی

اعطای تسهیلات «ازدواج آسان» در هفته فرهنگی تهران/ اعلام نحوه استفاده از مراکز و تخفیف‌ها، بزودی

فرماندار تهران جزئیات اعطای تسهیلات ویژه برای ازدواج آسان را که از هفته فرهنگی تهران آغاز شده است، تشریح کرد.

به گزارش یومیر، احمد قیومی در نشست خبری امروز دوشنبه خود در تشریح اقدامات دستگاه‌های مختلف برای برگزاری هفته فرهنگی تهران، گفت: روز ۱۴ آنلاین ماه که به نام «روز تهران» نامگذاری شده از سال‌های قبل مجموعه اقداماتی در آن برگزار می‌شد. البته نخستین بار مجموعه‌ای مردم نهاد پیشنهادی را به شورای شهر مطرح کرد که نهایتا این روز به نام تهران نامگذاری شد. روزی که در حقیقت پایتختی شهر تهران توسط مجلس مشروطه مورد تصویب قرار گرفته است که متناسب با آن در سال‌های گذشته جشن‌هایی در این روز برگزار می‌شد، اما اتفاقی که در سال جاری رخ داده این بوده که هفته‌ای به عنوان «هفته فرهنگی تهران» برای اولین بار نامگذاری و آغاز بکار کرده است.

وی افزود: گستره اتفاقات این هفته برای سال جاری و سال‌های آینده همه دستگاه‌ها و نهادهای سطح شهر تهران را در بر می‌گیرد و به تناسب هر یک از آنها اقداماتی را برای روز تهران و هفته فرهنگی تهران اجرایی خواهند کرد. بر همین اساس در این هفت روز بیش از ۱۴۰۰ عنوان برنامه توسط دستگاه‌های مختلف اجرا خواهد شد که مجموعه برنامه ریزی‌های این هفته از چندین ماه قبل در معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری تهران انجام شده بود.

قیومی ادامه داد: ایجاد فضاهای فرهنگی در دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان انتقال خون که موضوع اهداء خون را به صورت متمرکز در این هفته دنبال می‌کند و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد که برنامه‌ای تحت عنوان خاطره تهران و کتاب تهران را پیگیری می‌کند از جمله اقداماتی است که در این هفته توسط دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

فرماندار تهران اظهار کرد: در کانون پرورش فکری معرفی تهران برای کودکان در دستور کار قرار گرفته که به صورت ویژه در این هفته این اقدام با هدف هویت بخشی و شناساندن محله هر یک از کودکان به آنها اجرایی شده است. در این برنامه‌ها قدمت شهر تهران، مراکز فرهنگی، موزه‌ها، بحث فرهنگ و خانواده، جشنواره‌های فرهنگی با عنوان تهران و روستا که به مجموعه روستاهای اطراف تهران می‌پردازد مورد توجه قرار گرفته و با هدف معرفی تاریخچه، قدمت و ظرفیت‌های درون روستاهای شهر تهران برنامه‌های ویژه‌ای در این روستاها اجرایی می‌شود. همچنین نمایشگاه دائمی برای محصولات روستاهای شهر تهران به صورت فصلی در هر یک از بخشداری‌های شهر تهران اجرایی خواهد شد تا روستاهای شهر تهران نیز علاوه بر موزه‌ها و مراکز فرهنگی به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار گیرند و از محصولات روستاییان نیز بهره گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عنوان یکی از اقداماتی که در هفته فرهنگی تهران انجام شده است به امضاء تفاهم‌نامه مشترک میان فرمانداری تهران با هتل‌های بین‌المللی پارسیان، اتحادیه هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و پانسیون‌های تهران اشاره کرد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه برای سه گروه سنی زیر ۲۰ سال، ۲۱ تا ۳۰ سال و ۳۱ تا ۴۰ سال برای زوجینی که قصد ازدواج دارند تخفیفات و هدایای خاصی جهت برگزاری مراسم ازدواج آنها از سوی این مراکز در نظر گرفته شده است. این تخفیفات متفاوت از تخفیفات معمولی است که قبلا این مراکز به زوجین می‌دادند. در شهر تهران دستگاه‌های اجرایی مکان‌هایی در اختیار دارند که البته بیشتر در سطح ملی است، اما بر اساس این تفاهم‌نامه جدا از اماکن در اختیار دستگاه‌های اجرایی ۱۲ هتل در آغاز این کار در این طرح شرکت کردند که امیدواریم در آینده تعداد آنها افزایش پیدا کند.

قیومی ادامه داد: حضور بخش خصوصی که باب آن در این موضوع در تهران باز شده با این ۱۲ هتل آغاز می‌شود که امیدواریم تا هفته فرهنگی سال آینده تعداد این مجموعه‌ها افزایش پیدا کند و حتی بتوانیم در حوزه‌های مختلف در قالب این تفاهم‌نامه‌ها بخش خصوصی را برای تسهیل ازدواج آسان به میدان بیاوریم. شروع خوبی از هفته فرهنگی تهران آغاز شده و تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها در این حوزه برای ارائه سرویس مناسب بهره بگیریم.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی نحوه استفاده مراکز و درصد تخفیف‌ها به زودی علاوه بر سایت فرمانداری تهران و رسانه‌ها در مراکز بهداشتی که زوجین به آنها مراجعه می‌کنند اطلاع رسانی خواهد شد تا زوجین بتوانند برای تحقق ازدواج آسان از این تخفیفات بهره بگیرند.

فرماندار تهران تاکید کرد: در هفته فرهنگی تهران موضوع تهران، هنر و اقتصاد پایدار شهری و تهران، بانوان و کارآفرینی و تهران و شهر موزه‌ها از محورهایی است که مورد توجه قرار گرفته و بحث تهران و سبک ایرانی – اسلامی با برگزاری کارگاه‌های ویژه مادران و کودکان در کتابخانه مرکزی پارک شهر دنبال می‌شود. در این هفته دانشگاه‌ها و اداره کل محیط زیست اقدام ویژه محیط زیستی برای تهران را پیگیری می‌کنند که به موضوع رفع آلایندگی های حواشی رودخانه‌های تهران پرداخته خواهد شد. در حقیقت با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد احیای این فرهنگ دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر نیز در هفته فرهنگی تهران، برگزاری اردوهای جهادی با هدف فضاسازی، کارگاه‌های نقاشی، قرائت قرآن و ارائه آموزش‌های امدادرسانی را پیاده سازی می‌کنند. همچنین ایستگاه‌های فرهنگی در بوستان‌های تهران دائر شده و اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای نیز موضوع پوشش عفیفانه را دنبال می‌کند. از سوی دیگر کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در بحث تحکیم بنیان خانواده، توانمندسازی و ارائه تسهیلات جهیزیه را به صورت ویژه در دستور کار دارد.

قیومی با اشاره به اینکه بحث کتاب و کتابخوانی در این هفته به صورت ویژه دنبال می‌شود، اظهار کرد: طرح اهدای کتاب – اهدای دانایی در این هفته اجرا می‌شود و اداره کل آموزش و پرورش نیز بحث ورزش‌های همگانی و مهارت‌های آموزشی را پیگیری می‌کنند. اداره کل محیط زیست نیز موضوع تهران بدون زباله را که شروع آن از حاشیه رودخانه کن است، دنبال خواهد کرد. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی در هفته فرهنگی تهران موضوع نشر خوبی‌ها را در دستور کار دارد و بحث تهران و محراب توسط آموزش و پرورش در مصلی تهران اجرا خواهد شد. از سوی دیگر جشنواره فرهنگی – روستایی در روستای «هاجرآباد» تهران در این هفته با هدف آشنایی آداب و فرهنگ این روستا برگزار خواهد شد.

فرماندار تهران با تأکید بر حضور همه دستگاه‌ها با نگاه فرهنگی و هویت بخشی در هفته فرهنگی تهران اظهار کرد: با همکاری معاونت فرهنگی سیاسی فرمانداری تهران و معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران طرح هدفمند کردن برنامه‌های شهرداری با تمرکز بر فرهنگ و اصولی کردن روز تهران مورد توجه قرار گرفته که در این راستا در تمامی مناطق و نواحی شهر تهران بیش از 1000 برنامه اجرا خواهد شد. همچنین در این هفته تشکیل پرونده‌های جدید برای ثبت میراث‌های ملموس و ناملموس تهران در سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود. این حجم از برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای روز تهران و هفته فرهنگی تهران که در سال جاری اجرا خواهد شد، تاکنون سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: برنامه‌های سال جاری دو تفاوت اساسی با گذشته دارد که نخست برنامه ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است و در مرحله دوم ورود دستگاه‌های اجرایی به برنامه‌های ویژه این هفته است. شهرداری تهران در این راستا برنامه مدونی ارائه کرده که البته پس از پایان هفته فرهنگی تهران در سال جاری با ارزیابی اقدامات انجام شده نهایتا به تدوین برنامه‌ای دقیق دست پیدا خواهیم کرد.

فرماندار تهران در خصوص ثبت روز تهران در تقویم کشور نیز اظهار کرد: نخستین بار این موضوع توسط یک سازمان مردم نهاد پیشنهاد شده است و با توجه به اینکه سایر شهرها نیز ممکن است چنین خواسته‌ای داشته باشند ملاحظاتی برای ثبت تعداد این روزها در تقویم ملی وجود دارد با این حال این موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا با تدوین دستورالعملی بتوان در این حوزه اقدام موثری را انجام داد.

به گفته فرماندار تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز. در خانه موسوم به اتحادیه واقع در خیابان لاله‌زار تهران هر روز در طول هفته فرهنگ تهران یعنی از ۱۴ تا ۱۹ مهرماه برنامه ویژه‌ای را با هدف شناساندن تهران قدیم به شهروندان اجرایی خواهد کرد. البته انتظار می‌رود که شهرداری تهران پرقدرت‌تر از سایر حوزه‌ها در موضوع برنامه‌های هفته فرهنگی تهران ورود پیدا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا