علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا زایمان طبیعی باعث گشاد شدن واژن میشود؟

آیا زایمان طبیعی باعث گشاد شدن واژن می شود؟

به طور کلی زایمان کار سختی است و عوارضی مانند گشاد شدن واژن در اثر زایمان طبیعی دارد. هورمون ها، عضلات قوی لگن و انعطاف پذیری آناتومی بدن زنان به تولد طبیعی نوزاد کمک می کند. به همین دلیل است که بدن شما در دوران بارداری دستخوش تغییرات زیادی می شود. در دوران بارداری و بعد از زایمان، واژن، شکم، سینه ها، پوست و مو می توانند متفاوت به نظر برسند. تبدیل شدن به یک فرد کامل همیشه آسان نیست و بدن شما در نتیجه تغییر خواهد کرد.

برخی تغییرات آشکارتر هستند، مانند روی شکم یا روی پوست شکم. سایر تغییرات ممکن است قابل توجه نباشند. بسیاری از زنان علاقه مند هستند که بارداری چگونه بر واژن تأثیر می گذارد و چگونه می تواند منجر به زایمان طبیعی شود.

البته خوشبختانه این مشکل برای همه خانم ها پیش نمی آید و با کمک روش هایی مانند تمرینات ورزشی و جراحی قابل حل است. پیشنهاد می کنیم برای حفظ هر چه بهتر رابطه زناشویی با بهترین دکتر زنان در شیراز پی جو در این زمینه مشورت کنید.

علائم بلوغ و زایمان

به گفته پزشکان، فعالیت جنسی به دلیل بارداری یا زایمان تغییر نمی کند. اما گاهی اوقات عضلات کف لگن که واژن را کنترل می کنند تحت تاثیر قرار می گیرند.

این ماهیچه ها مثانه و آلت تناسلی را احاطه کرده و از آن حمایت می کنند. بنابراین ممکن است در هنگام زایمان یا در اثر فشار در دوران بارداری آسیب ببینند یا ضعیف شوند. در برخی موارد، آسیب به ماهیچه های کف لگن می تواند عوارضی مانند نارسایی مثانه یا رحم ایجاد کند.

به عنوان مثال یکی از شایع ترین مشکلات خانم ها بعد از زایمان، دفع ادرار است. برخی از زنان متوجه می شوند که در حین فعالیت شدید مانند پریدن یا عطسه کردن، گاهی اوقات مقداری ادرار ناخواسته خارج می شود.

این یک مشکل رایج است، اما نادر و غیر قابل درمان است. برای محافظت از خود بهتر است زیر نظر پزشک یا ماما ورزش هایی برای تقویت عضلات ستون فقرات انجام دهید.

یک مطالعه نشان داد که 91.3 درصد از زنان پس از زایمان طبیعی برخی از مشکلات جنسی را گزارش کردند. دلایل این امر می تواند از اختلالات خواب به دلیل مراقبت از نوزاد گرفته تا احساسات زن در مورد تغییرات واژن باشد.

اعصاب لگن ممکن است در دوران بارداری و زایمان آسیب ببینند یا تغییر کنند. این اعصاب برای فعالیت جنسی و ارگاسم در زنان بسیار موثر است.

برخی از زنان بر این باورند که از رضایت جنسی کافی برخوردار نیستند و یا احساس می کنند که رگ های آنها قدرت و تحریک لازم را ندارد. اختلال نعوظ ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی نیز می تواند باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود. این خشکی موقت را می توان با استفاده از روان کننده قبل از هر آمیزش درمان کرد.

علل تورم واژن به دلیل زایمان

واژن ساختاری در بدن شماست و منفذی در واژن جایی است که خون قاعدگی در هنگام زایمان از آن عبور می کند یا خارج می شود. بنابراین، زمانی که نوزاد متولد می شود، بافت واژن باید کشیده شود تا بدن نوزاد از کانال زایمان عبور کند.

مطالعات نشان داده اند که عضلات کف لگن در هنگام تولد می توانند بیش از سه برابر میزان طبیعی کشش پیدا کنند. در نتیجه کشش عضلات کف لگن در اطراف واژن، واژن می تواند شل شود. این تغییر ممکن است بر اساس عوامل مختلفی، از جمله اندازه نوزاد، اینکه آیا در حین زایمان دچار عارضه‌ای بوده‌اید و چند نوزاد قبلاً به دنیا آورده‌اید، آشکارتر باشد. عوامل ژنتیکی و اضافه وزن نیز تاثیرگذار است.

بنابراین برای پاسخ به این سوال که آیا تولید مثل طبیعی باعث بزرگ شدن می شود؟ می توانید بگویید بله، اما نه برای همه خانم ها، زیرا این مشکل به نوع فیزیولوژیکی بدن مادر، تعداد زایمان، سن مادر قبل از اولین زایمان، اندازه و وزن جنین بستگی دارد. کیفیت عضلات بدن مادر به میزان زیادی تحت تاثیر میزان فعالیت بدن مادر قبل از تولد، نوع تغذیه مادر در دوران بارداری، میزان مصرف پروتئین و روش مصرف است. تولید مثل طبیعی بستگی دارد

ارزش بازسازی واژن بعد از زایمان طبیعی

هزینه بازسازی واژن زنان بسته به پزشک متفاوت است.

درمان گیاهی گشاد شدن واژن در هنگام زایمان

امروزه روغن های گیاهی زیادی در بازار موجود است که می توانید از آنها برای پوست خود استفاده کنید. آنها اغلب حاوی گیاهانی از گیاهان زیر هستند:

لیمو

آلوئه ورا

سیر

کارخانه ماریان

هتل

قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل دارند.

درمان گشاد شدن روده به دلیل زایمان طبیعی با طب سنتی درمان می شود

متخصصان طب سنتی معتقدند در هنگام فشار واژن، زن باید گهگاهی لگن خود را در محلول آب و سرکه خیس کند. این کار همچنین به از بین بردن عفونت های احتمالی واژن کمک می کند. گیاه “مازو” نوعی ماده قابض است که در صورت استفاده موضعی می تواند بسیار مفید باشد. این گیاه را بجوشانید و چند دقیقه در محلول آن با آب قرار دهید. حتی می توانید مقداری پودر را روی یک پارچه تمیز مالیده و مدتی در واژن خود بگذارید.

ترشحات واژن بعد از زایمان طبیعی

پس از زایمان، به خصوص پس از زایمان طبیعی، واژن به حالت اولیه خود برنمی گردد، بنابراین تحریک دیواره های واژن در هنگام مقاربت کاهش می یابد. جوانسازی واژن یک روش غیر جراحی تقریباً بدون درد است که به زنان کمک می کند تا بسیاری از مشکلات حوزه خصوصی خود را حل کنند و به آنها اجازه می دهد از زندگی جنسی خود لذت ببرند.

بعد از زایمان چه اتفاقی برای واژن می افتد؟

بعد از زایمان، به خصوص اگر زایمان در سنین بالاتر اتفاق بیفتد، واژن به حالت اولیه خود برنمی گردد و تقریباً در همان وضعیت باقی می ماند. تحریک دیواره واژن در طول رابطه جنسی کاهش می یابد. این امر به ویژه در موارد زیر اعمال می شود:

زایمان های زیاد، بریدگی ها و پارگی های پرینه، زایمان های بزرگ، حاملگی های چند قلویی، نوسانات زیاد وزن و ناهنجاری های ژنتیکی بافت همبند، زنان بالای 35 سال.

آیا بعد از جراحی جنسیت تغییر می کند؟

حتی یک زایمان سزارین برنامه ریزی شده به معنای محافظت مطلق نیست. زیرا در دوران بارداری:

هورمون های زنانه توده عضلانی را کاهش می دهند. در دوران بارداری، رحم به واژن فشار وارد می کند، رباط ها و ماهیچه ها باعث پایین آمدن واژن می شوند.

علائم مشکلات رحم بعد از تولد چیست؟

پس از زایمان، ممکن است احساس کنید که رضایت شما و درک همسرتان از رابطه جنسی تغییر کرده است. ممکن است دوش بگیرید یا در استخر شنا کنید و متوجه شوید که آب در واژن شما باقی مانده است. همچنین ممکن است سابقه خانوادگی افتادگی واژن یا لگن داشته باشید.

علائم آرامش واژن

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان به وضعیت فرد بستگی دارد، اما اکثر افراد این علائم را تجربه می کنند که عبارتند از:

بی اختیاری ادرار

اتساع مثانه

من در آرزوی ارضای جنسی هستم

مثله کردن ناحیه تناسلی

مشکلات دستگاه تناسلی در زنان بعد از بارداری

واژن ساختاری در داخل بدن است. هر چیزی که در بیرون می بینید، از جمله لابیا، کلیتوریس، و کوه زهره (قسمتی که موهای ناحیه تناسلی رشد می کند) بخشی از فرج هستند، نه واژن. دهانه واژن جایی است که خون قاعدگی خارج می شود و نوزاد در هنگام زایمان طبیعی بیرون می آید.

اقناع

در طول زایمان طبیعی، واژن کشیده می شود تا نوزاد از کانال زایمان عبور کند. یک مطالعه نشان داد که عضلات کف لگن در هنگام تولد می توانند بیش از سه برابر میزان طبیعی کشش داشته باشند.

واژن پس از زایمان می تواند شل شود زیرا عضلات کف لگن اطراف واژن کشیده شده اند. این تغییر ممکن است بسته به عوامل متعددی از جمله اندازه جنین، هر گونه عارضه در حین زایمان و تعداد زایمان ها بارزتر باشد. عوامل ژنتیکی و چاقی نیز مفید هستند

تمرینات کف لگن مانند کگل می تواند به تقویت کف لگن شما پس از زایمان کمک کند. با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید چه زمانی به اندازه کافی خوب هستید تا این تمرینات را شروع کنید.

تغییر ظاهر

بیشتر تغییرات ظاهری واژن و فرج که ممکن است بعد از بارداری رخ دهد، موقتی هستند. زایمان همچنین می تواند باعث تورم یا تغییر رنگ در دوران بارداری یا زایمان شود

این تورم و تغییر رنگ صرف نظر از اینکه به دلیل هورمون های بارداری زایمان سزارین داشته اید یا زایمان طبیعی اتفاق می افتد. بسته به طول و شدت زایمان شما، ممکن است فرآیند زایمان متورم شود.

تغییر عملکرد

به طور کلی، عملکرد واژن شما در نتیجه بارداری یا زایمان تغییر نمی کند. با این حال، عضلات کف لگن که عملکرد واژن را کنترل می کنند، گاهی تحت تاثیر قرار می گیرند

این ماهیچه‌ها مثانه و واژن را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند، بنابراین ممکن است در هنگام زایمان یا در اثر فشار بارداری آسیب ببینند یا ضعیف شوند. در برخی موارد، آسیب عضلات کف لگن می تواند منجر به عوارضی مانند اختلال عملکرد مثانه یا افتادگی رحم شود.

بیماری های عفونی

بی اختیاری ادرار یکی از شایع ترین مشکلاتی است که خانم ها بعد از زایمان طبیعی یا سزارین دچار آن می شوند. برخی از زنان متوجه نشت ادرار می شوند، به خصوص در حین فعالیت های شدید مانند پریدن یا عطسه کردن. این عارضه شایع است اما طبیعی و غیر قابل درمان نیست. از متخصص زنان خود در مورد راه حل هایی برای تقویت عضلات کف لگن برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار بپرسید.

عملکرد جنسی

یک مطالعه نشان داد که 91.3 درصد از زنان پس از زایمان برخی از انواع مشکلات جنسی را گزارش کردند. دلایل می تواند از اختلالات خواب کودکان تا بدخیمی دستگاه تناسلی زنانه باشد. اعصاب رحم در دوران بارداری و زایمان ممکن است آسیب ببینند یا تغییر کنند

ماهیچه های کف لگن که در بدو تولد به سختی کار می کردند نیز در عملکرد جنسی و ارگاسم نقش دارند. برخی از زنان به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگن، نارضایتی جنسی را تجربه می کنند یا احساس می کنند واژن آنها آنطور که باید کار نمی کند.

واژینوپلاستی روشی است که برای سفت کردن و سفت کردن واژن طراحی شده است که در برخی موارد همزمان با جراحی هایی مانند لابیاپلاستی یا افزایش نقطه جی انجام می شود. RF یک روش غیر تهاجمی با استفاده از امواج رادیویی یا لیزر است.

واژینوپلاستی چیست؟

بعد از زایمان، به خصوص بعد از زایمان طبیعی، خانم ها ممکن است از شلی و شل شدن واژن شکایت داشته باشند که در اثر کشیدگی بافت ها و جدا شدن ماهیچه ها ایجاد می شود و گاهی اوقات فقدان این عضلات منجر به اختلال در عملکرد جنسی می شود.

واژینوپلاستی چه می کند؟

واژینوپلاستی ماهیچه های جدا شده را به هم متصل می کند و پوست مخاطی اضافی را از پشت واژن خارج می کند. پوست بیرونی را نیز می توان برای ظاهری زیباتر برداشت.

بیهوشی واژینوپلاستی

در حالی که واژینوپلاستی را می توان با بی حسی موضعی انجام داد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند آن را تحت بیهوشی عمومی انجام دهند.

دکمه بازگشت به بالا