اجتماعیکسب و کار ایرانی

در یک برنامه تبلیغاتی چه مواردی را باید در نظر داشت؟

۵ گام موثر در برنامه‌ریزی تبلیغات

امروزه تبلیغات و بازاریابی بخشی مهمی از دنیای تجارت و کسب‌­وکار را تشکیل می­‌دهد. اما پرداختن به امور تبلیغاتی همکانند کارت ویزیت لایه باز برای بسیاری از سازمان­‌ها تبدیل به یک عادت شده است به‌طوری‌که معمولاً بدون در نظر گرفتن نتایج حاصل از تبلیغات سال گذشته، بودجه بیشتری برای تبلیغات سال بعد خود تصویب نموده و هزینه می­‌نمایند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که در خصوص اهمیت تبلیغ محصولات مطرح‌ شده است، تنوع محصولات و دشواری انتخاب‌ها در خدمات و کالاهای جدید است که باعث گستردگی حوزه انتخاب خریداران گردیده و برای رفع این مشکلات و نقش­‌آفرینی تولید­کنندگان در تصمیم‌­گیری برای خرید، راهنمایی مشتریان و تسهیل و تسریع در انتخاب، کسب­‌وکارهای جدیدی مطرح‌شده که یکی از آن‌ها مدیریت تبلیغات است.

برای برنامه‌­ریزی تبلیغات الگوهای متفاوتی وجود دارد که از معروف­‌ترین آن‌ها می‌توان به الگوی ۵M اشاره نمود. مدیران بازاریابی به هنگام تهیه یک برنامه تبلیغاتی، باید همواره کار را با شناسایی و تعریف بازار هدف و انگیزش‌­های خریدار آغاز کنند. آنگاه برای تهیه برنامه تبلیغاتی باید پنج تصمیم عمده اتخاذ کنند. این تصمیم‌­ها که به پنج ام (۵M) معروف هستند، از این قرارند:

    مأموریت: هدف­های تبلیغات کدام­‌اند؟

    پیام: چه پیامی فرستاده شود؟

    رسانه: از چه وسیله ارتباطی استفاده شود؟

    پول: چه مقدار پول می­‌توان به این کار اختصاص داد؟

    ارزیابی: نتایج را چگونه می­‌توان ارزیابی کرد؟

جهت سفارش طراحی انواع کارت ویزیت مانند کارت ویزیت موبایل فروشی، کارت ویزیت آرایشگاه زنانه و … با کارشناسان ما در ترنج گراف تماس بگیرید.

گام اول: مأموریت‌ و هدف

نخستین گام در تهیه یک برنامه تبلیغاتی، تعیین اهدافی است که باید دنبال شود. آنچه که یک طرح تبلیغاتی خوب را از یک طرح تبلیغاتی ضعیف متمایز می‌­سازد، کیفیت هدف تعیین‌شده در آن‌ها است. تعریف درست و دقیق هدف به تبلیغ‌دهنده کمک می‌کند که شاخص‌­های مناسبی برای انتخاب رسانه و پیام در اختیار داشته باشد و درنتیجه انتخاب صحیح­‌تری نیز خواهد داشت­. به‌­منظور تعریف چنین اهدافی می‌­بایست طی یک فرایند تحقیقاتی، اطلاعات موردنیاز جمع­‌آوری گردد. این اطلاعات می‌­تواند به‌­عنوان منبع اصلی تعیین هدف مورداستفاده قرار گیرد. این فرایند تحقیقاتی شامل بخش­‌های زیر است:

در این گام باید بررسی شود که دلیل اصلی تبلیغ­‌دهنده از تصمیم برای تبلیغات چیست؟ آیا احساس می کند فرصتی در اختیارش قرار گرفته است؟ قرار است محصول جدیدی معرفی شود و یا برای جلوگیری از افول یک محصول یا خدمت تصمیم به تبلیغات گرفته است؟ موارد بالا نمونه‌ای از دلایل تصمیم برای شروع یک برنامه تبلیغاتی هستند. ولی به هر ترتیب تبلیغ‌­دهنده می­‌بایست دقیقاً دلیل خود را از انجام تبلیغ مشخص نماید. سپس باید به‌­طور روشن ویژگی‌­های متمایز محصولی را که قرار است برای آن تبلیغات صورت پذیرد، فهرست نماید. این ویژگی­‌ها به دو بخش کلی تقسیم می‌­شوند:

بخش اول به ویژگی‌­های فیزیکی اختصاص دارد. در این بخش تفاوت‌­های محصول با سایر رقبای آن به لحاظ شکل، اجزاء، اندازه، بسته­‌بندی، کانال توزیع، خدمات، قیمت و غیره آورده می‌شود.

در بخش دوم، ویژگی­‌های احساسی مرتبط با نام تجاری آورده می­‌شود. در این قسمت طرز فکر و دیدگاه مصرف‌کنندگان راجع­ به آن نام تجاری فهرست می‌­شود.

در بخش بعدی باید به این سؤال مهم پاسخ داده شود که محصول یا خدمت موردنظر چگونه و با چه تفاوتی نسبت به سایر رقبا به نیازهای مصرف­‌کنندگان پاسخ می‌­دهد. در این پاسخ مزیت اصلی که مشتریان با استفاده از آن محصول به دست می‌­آورند، بیان می­‌شود. پاسخ به این سؤال کمک بسیار زیادی به تبلیغ‌­دهنده در انتخاب پیام در مراحل بعدی خواهد نمود.

در گام بعدی تبلیغ­‌دهنده باید مخاطبان تبلیغ را تعریف نماید. در تعریف از مخاطبان هدف باید به سه ویژگی مهم آن‌ها اشاره شود که عبارتند از:

  • موقعیت جغرافیایی و مکانی مخاطبان
  • ویژگی‌ها و خصوصیات روحی و روانی مخاطبان
  • عادات مخاطبان هدف در خواندن، شنیدن و دیدن

اطلاعات فوق را می‌توان از تحقیقات بازار صورت گرفته در شرکت به‌­دست آورد.

اهداف باید تحت تاثیر و به تبعیت از تصمیم­‌گیری­‌های پیشین درباره بازار هدف، جایگاه‌­یابی در بازار و ترکیب عناصر بازاریابی تعیین شوند. استراتژی جایگاه‌­یابی و استراتژی ترکیب عناصر بازاریابی، کاری را تعریف می‌کنند که در کل برنامه بازاریابی، انجام آن بر عهده تبلیغات گذاشته می‌­شود. برای تبلیغات، اهداف ارتباطی و فروش ویژه­‌ای می­‌توان در نظر گرفت.

اهداف ارتباطی شامل افزایش آگاهی، متقاعدکردن و یادآوری کردن به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه درباره محصول یا شرکت است. هنگامی‌­که محصول جدیدی به بازار معرفی می‌­شود و هدف ایجاد تقاضای اولیه است، تبلیغات آگاه­‌کننده بسیار مورد استفاده قرار می‌­گیرد. زمانی‌­که رقابت افزایش می­‌یابد و هدف ایجاد تقاضای انتخابی است، آگهی متقاعدکننده مورد استفاده قرار می­‌گیرد. زمانی‌­که محصولی در منحنی عمرش  در مرحله بلوغ خود قرار می­‌گیرد و هدف این است که مصرف­‌کننده پیوسته درباره آن محصول فکر کند، آگهی به‌عنوان یک یادآوری‌کننده مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

در صورت عدم انجام تحقیقات بازار، کسب این اطلاعات نیاز به بررسی و صرف وقت و هزینه بیشتری خواهد داشت. با این‌وجود صرف این هزینه­‌ها، شرکت را از هزینه‌­های بیشتری که ممکن است هیچ بازدهی را برای شرکت نداشته باشد، مصون می­‌سازد.

گام دوم: انتخاب پیام تبلیغاتی

تبلیغ­‌کنندگان برای تهیه یک خط­‌مشی نوآورانه و خلاق، باید مراحل چهارگانه‌­ای را طی کنند. این مراحل عبارتند از: تهیه پیام، ارزیابی و انتخاب پیام و اجرای پیام. تهیه پیام: در این مرحله درباره پیام تبلیغاتی یا همان مزیت اصلی که نام تجاری ارائه می‌­کند تصمیم­‌گیری می‌شود. پاسخ به هفت پرسش زیر اطلاعات مقدماتی و لازم  برای آغاز تهیه آگهی را در اختیار تهیه‌­کننده آگهی قرار می­‌دهد:

  • چه لوازم و مواد و عواملی در جنس به­‌کار رفته است؟
  • با چه کیفیتی ساخته شده است؟
  • چهکاربردهایی دارد؟
  • چگونه با کالای رقیب مقایسه می‌شود؟
  • ابزار شناسایی کالا در فروشگاه چیست؟
  • قیمت کالا چقدر است؟

افراد نوآور و خلاق، برای ایجاد جاذبه­‌های تبلیغاتی ممکن و عملی، از روش‌­های مختلفی استفاده می­‌کنند. برخی از این افراد ضمن گفت­گو با مصرف­‌کنندگان، واسطه­‎‌های مجازی، کارشناسان و رقبا به استقرا رو می­آورند. مصرف‌کنندگان از جمله منابع خوب برای ارائه ایده­‌های مناسب به­‌شمار می­‌روند. احساس آن­ها درباره نقاط قوت و کاستی‌­های موجود در مورد نام تجاری، سرنخ‌­های خوبی پیش­روی خط­‌مشی نوآورانه می­‌گذارد. بعضی از افراد خلاق، برای تهیه پیام­‌های تبلیغاتی از یک چارچوب قیاسی استفاده می‌­کنند. مالونی به این نتیجه رسیده است که خریداران از خرید هر کالا، یکی از این محاسن چهارگانه را انتظار دارند: منطقی، حسی، اجتماعی و یا رضایت باطنی.

در جاذبه منطقی به­‌طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا، ویژگی‌­های آن و  غیره عنوان شده و از پرداختن به مسائل و موضوع­‌های حاشیه‌­ای خودداری می­‌شود.

در تبلیغ با جاذبه احساسی بر خلاف جاذبه منطقی، سعی در تحریک احساسات فرد و برانگیختن آن و رسیدن به مقصود از این راه است.

در تبلیغ با جاذبه اجتماعی، سعی بر آن است تا استفاده از کالا با یک موقعیت اجتماعی ویژه ارتباط داده شود.

در تبلیغ با جاذبه رضایت باطنی، سعی بر آن است که با ارائه دلایل متنوع، مصرف­‌کننده از مصرف کالای مورد نظر احساس رضایت و خشنودی داشته باشد.

ارزیابی و انتخاب پیام: تبلیغ­‌کننده باید پیام­‌های مختلف را ارزیابی کند. یک آگهی تبلیغاتی خوب آن است که بر یک پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد تکیه کند. در این زمینه پیشنهاد شده است که پیام‌­ها بر اساس مطلوب بودن، استثنایی بودن و باورپذیری رتبه‌­بندی شوند. پیام‌­ها در وهله اول باید اطلاعات مطلوب و جالبی درباره کالا بدهند. همچنین باید چیزی منحصربه فرد یا شاخص درباره کالا مطرح سازند که همه نام­‌های تجاری هم‌طبقه کالا از آن برخوردار نباشند. سرانجام پیام‌­ها باید باورپذیر و قابل اثبات باشند.

اجرای پیام: اثربخشی یک پیام نه فقط به اینکه چه گفته می­‌شود، بلکه به چگونه گفتن هم بستگی دارد. بعضی از آگهی­‌ها جایگاهی منطقی را اشغال می­‌کنند، در حالی که پاره‌­ای از آگهی­‌ها به دنبال کسب جایگاهی عاطفی هستند. افراد ابداع­‌کننده باید  به­‌دنبال سبک، آهنگ، عبارت­‌بندی و قالب برای اجرای پیام باشند. تمام این هناصر در کنار هم  باید تصویر و پیام منسجمی را ارائه دهند.

سبک: برای ارائه پیام تبلیغاتی، ممکن است از مقطعی از زندگی، خیال­‌پردازی، پیام موزیکال، ارائه شواهد و تاییدیه درباره محصول و مانند این­ها استفاده شود.

لحن و آهنگ: ارتباط­‌‌دهنده باید برای آگهی خود به‌­دنبال یک آهنگ و لحن مناسب نیز باشد.

واژگان: در این زمینه باید به دنبال واژه‌­های به یادماندنی و جالب توجه بود.

قالب: ارکان قالب آگهی تبلیغاتی مانند اندازه، رنگ و شکل آگهی بر اثربخشی و هزینه آن تاثیر می­‌گذارند.

گام سوم: تصمیم‌گیری در مورد رسانه

پس از انتخاب پیام تبلیغاتی وظیفه بعدی تبلیغ‌­کننده، انتخاب رسانه تبلیغاتی است که پیام را منتقل می­‌کند. عواملی که در این زمینه وجود دارند، عبارتند از: دسترسی مطلوب، فراوانی و اثربخشی و انتخاب انواع رسانه‌­های اصلی، تصمیم‌­گیری درباره زمان‌­بندی رسانه و تصمیم­‌گیری درباره محدوده جغرافیایی رسانه.

دسترسی: شمار افراد یا خانوارهایی است که در یک مدت زمان معلوم، در معرض یک برنامه رسانه­‌ای ویژه قرار می­‌گیرند.

فراوانی: تعداد دفعاتی در یک مدت زمان معلوم است که یک شخص یا یک خانواده با پیام روبه‌­رو می‌­شود.

اثربخشی: ارزش کیفی یک مرتبه پخش از راه یک رسانه است. هر چه‌قدر دسترسی، فراوانی و اثربخشی پخش بیشتر باشد، آگاهی مخاطبان بیشتر خواهد بود.

شمار کل پخش: حاصل ضرب دسترسی در فراوانی متوسط است. یعنی E=F*R  این عدد، ناخالص بینندگان یا شنوندگان (GRP) هم نام دارد. در صورتی­‌که با یک برنامه رسانه‌­ای بتوان با فراوانی متوسط پخش ۳ به ۸۰ % منازل دسترسی پیدا کرد، گفته می‌­شود برنامه رسانه دارای GRP برابر با ۲۴۰ است. حال اگر GRP برنامه رسانه‌­ای دیگری برابر با ۳۰۰ باشد، گفته می­‌شود این برنامه وزین‌تر است، اما نم‌ی­توان چگونگی سرشکن شدن این وزانت را به دسترسی و فراوانی بیان کرد.

شمار دفعات پخش موزون: این مورد هم حاصل­ضرب دسترسی، در فراوانی متوسط و در اثربخشی متوسط است، یعنی .I*F*R=WE

به هنگام برنامه‌­ریزی رسانه، موضوع بسیار مهم این است که با یک بودجه معلوم از نظر هزینه، چه ترکیبی از دسترسی، فراوانی و اثربخشی با صرفه‌­ترین است؟

هنگام عرضه کالای جدید، نام‌­های تجاری جانبی، بسط نام‌­های تجاری شناخته شده و معروف، یا نام‌­های تجاری که به‌­ندرت خریده می‌­شوند، یا زمانی­‌که شرکت به‌­دنبال یک بازار تعریف نشده است، دسترسی از بالاترین اهمیت برخوردار است.

فراوانی، زمانی اهمیت پیدا می­‌کند که شرکت با رقبای قهاری روبه‌­رو است.

انتخاب از میان انواع اصلی رسانه: برنامه­‌ر­یز رسانه باید نسبت به قابلیت و توانایی انواع اصلی رسانه­‌ها از نظر دسترسی، فراوانی و اثربخشی آگاهی داشته باشد. برنامه­‌ریزان رسانه با بررسی متغیرهایی، مانند: عادات رسانه‌ای مخاطبان هدف، ویژگی­‌های کالا، پیام و هزینه از میان طبقات رسانه، یکی را انتخاب می‌­کنند.

گام چهارم: تصمیم‌گیری در مورد بودجه و هزینه تبلیغات

شرکت برای نیل به اهداف فروش خود، بودجه لازم را اختصاص خواهد داد. اما سوال این است که شرکت از کجا باید می‌داند آیا مبلغی که خرج می‌­کند، مبلغ درستی است یا نه؟ اگر چه بودجه تبلیغات در زمره هزینه­‌های جاری قرار دارد، اما واقعیت این است که بخشی از آن سرمایه‌­گذاری است که پدیدآورنده یک ارزش نامرئی است که می‌توان آن را سرقفلی (یا ارزش ویژه نام تجاری) خواند. هنگام تعیین بودجه تبلیغات، پنج عامل ویژه باید مدنظر قرار گیرد:

    مرحله عمری که کالا در آن قرار دارد: اغلب کالاهای جدید، بودجه تبلیغاتی زیادی می­‌طلبند، چرا که نیاز به اعلام موجودیت دارند و مصرف­‌کنندگان هم باید امکان آزمودن آن را داشته باشند. نام­‌های تجاری جا افتاده در بازار، معمولاً با بودجه تبلیغاتی کمتری (نسبت تبلیغات به فروش) مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌­گیرند.

    سهم بازار و پایگاه مصرف‌کننده: آن نام­‌های تجاری که سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده­‌اند، درصد کمتری از فروش خود را صرف تبلیغات می‌­کنند. تصاحب سهم بازار از راه افزایش اندازه بازار مستلزم اختصاص بیشتر بودجه به تبلیغات است.

    رقابت و ازدحام: در بازاری با رقبای بسیار که مبالغ زیادی به امر تبلیغات اختصاص می‌دهند، تبلیغ درباره یک نام تجاری به بودجه بیشتری نیاز دارد تا بتواند صدای خود را به گوش مخاطبان رساند.

    فراوانی تبلیغات: تعداد دفعات پخش برای ارسال پیام مربوط به نام تجاری تاثیر به‌سزایی بر بودجه تبلیغاتی می­‌گذارد.

    جایگزین پذیری کالا: نام­‌های تجاری واقع در طبقه ­کالاهایی که جایگزین‌های زیادی دارند، نیاز به بودجه بیشتری برای تبلیغات دارند.

اغلب روش­‌های بودجه‌بندی که در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می­‌گیرند، عبارتند از: روش درصدی از فروش پیش‌­بینی شده، روش در حد توان، روش توازن رقابتی/ سهم بازار و روش هدف و وظیفه.

گام پنجم: اندازه‌گیری و ارزیابی میزان اثربخشی تبلیغات

برنامه­‌ریزی و کنترل خوب تبلیغات بستگی به اندازه­‌گیری اثربخشی آن دارد، تبلیغات ممکن است، تأثیرات متنوعی روی افکار، نگرش‌­ها، احساسات و رفتارهای مصرف­‌کنندگان داشته باشد. اندازه­‌گیری و ارزیابی اثربخشی تبلیغات، همانند یک بازخورد برای تصمیم­‌سازان عمل می­‌کند که به مسئولین گوشزد می­‌کند تبلبغات چه نقاط ضعف­ و قوت­ی دارد و  با استفاده از این روش بازخورد می‌توان به نارسایی‌­های تبلیغات پی برد.

با بررسی آثار تبلیغات و ارتباط آن با اهداف سازمان­‌ها می­‌توان تغییراتی در بودجه تبلیغاتی، شکل و محتوای پیام‌ها و نوع رسانه­‌ها و کانال­‌های ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ به­‌عمل آورد تا تبلیغات مفیدتر و موثرتر از گذشته صورت گیرد. برنامه‌­ریزی و نظارت و کنترل خوب بر تبلیغات، به معیارهای اندازه­‌گیری اثربخشی آن بستگی دارد. اکثر تبلیغ‌­کنندگان به­‌دنبال اندازه­‌گیری اثر ارتباطی یک آگهی تبلیغاتی هستند. یعنی تأثیر بالقوه آگهی بر سطح آگاهی، دانش یا رجحان مخاطبان هدف. آن­ها همچنین مایلند تأثیر آگهی را بر فروش خود نیز به دست آورند.

دکمه بازگشت به بالا