اقتصادیکسب و کار ایرانی

انواع قرارداد استخدام |منشی ، مشاور املاک ، نگهبان

اهمیت قرارداد نگهبانی ساختمان: الزام به نگهبانی و مراقبت از ساختمان‌های در حال ساخت و به‌ویژه ساختمان‌های مسکونی، تجاری، تفریحی و.. یکی از ضروری‌ترین نیازهای دنیای امروز است. تأمین امنیت ساختمان‌های بزرگ همچون برج‌ها و حتی بناهای کوچک‌تر مانند  یک ‌خانه چندطبقه باعث شده تا سرایداران دیروز و نگهبانان امروز، طرف‌داران فراوانی پیدا کنند.

ازاین‌رو است که بسیاری از مراکز اقدام به آموزش نگهبانی به افراد واجد شرایط می‌کنند تا این اشخاص ضمن یادگیری اصول اولیه این شغل، وارد فضای کاری شوند. از سوی دیگر مدیران ساختمان نیز به این نوع نیروی کار نیاز مبرمی دارند. آنچه باعث ایجاد رابطه کاری میان این دو شخص می‌شود، نوشتن قرارداد استخدام نگهبان ساختمان است. قراردادی که برای تنظیم آن بایدها و نبایدهای فراوانی وجود دارد و ما در این مطلب به آن می‌پردازیم. همچنین می توانید جهت دانلود نمونه قرارداد استخدام منشی و قرارداد استخدام مشاور املاک به سایت پلن دانلود مراجعه نمایید.

قرارداد استخدام نگهبان ساختمان، چه نوع قراردادی است؟

شما می‌توانید را در هر یک از 2 فرمت گفته شده، درخواست دهید. این در حالی است که امکان استفاده از پشتیبانی 24 ساعته، جلسات مشاوره حقوقی رایگان، دسترسی به فایل‌های PDF و WORD و حتی ضمانت بازگشت وجه در صورت عدم رضایت برای شما و کلیه مخاطبان تیم را در نظر گرفته‌ایم.

به چه کسی نگهبان ساختمان گفته می‌شود؟ آیا سرایدار با نگهبان تفاوت دارد؟

نگهبان ساختمان، شخصی است که به‌عنوان نماینده صاحب ساختمان و با هدف حفظ امنیت و نظم در ساختمان، استخدام می‌شود. او ممکن است به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت، در ساختمان حضور داشته و حتی در ایام تعطیلات نیز به‌صورت شیفت‌بندی، برای نظارت بر ساختمان مشغول به کار باشد. وظایف نگهبان ساختمان شامل حفظ امنیت و ایمنی ساختمان، پیشگیری از وقوع جرائم، نظافت و نگهداری ساختمان، ارائه خدمات رفاهی به ساکنین و اجرای دستورالعمل‌های مدیر ساختمان است.

این در حالی است که در عرف به نگهبان، سرایدار گفته می‌شود و تفاوتی میان این دو واژه وجود ندارد. در واقع، نحوه انجام وظایف توسط سرایدار تفاوتی با نوع کار نگهبان ندارد. موضوع مهم این است که شما به‌عنوان کارفرما از کدام اصطلاح استفاده می‌کنید.

در قرارداد استخدام نگهبان، چه تعهداتی را برای نگهبان در نظر بگیریم؟

تعهدات نگهبان ساختمان ممکن است باتوجه‌به نوع ساختمان (اداری، مسکونی، تجاری، پارکینگ یا نظایر آن) و همچنین شرایط مورد توافق با مدیر ساختمان متفاوت باشد؛ اما به‌طور کلی مسئولیت‌های او شامل موارد زیر است:

  1.               نظارت بر ورود و خروج افراد و خودروها به ساختمان و اعمال دستورالعمل‌های امنیت
  2.               پیشگیری از وقوع سرقت، آتش‌سوزی، تخریب و سایر حوادث ناخواسته در ساختمان
  3.               نظافت و نگهداری منظم از بخش‌های مشترک ساختمان مانند راهروها، پارکینگ، آسانسور و فضاهای سبز
  4.               رفع خسارت‌های کوچک مانند تعمیر درب‌ها و پنجره‌ها و اطلاع خسارت‌های بزرگ‌تر به مدیر ساختمان
  5.               ارتباط با سایر پرسنل حفاظتی و پلیس در صورت لزوم
  6.               ارائه خدمات رفاهی به ساکنین ساختمان مانند پذیرایی از مهمانان و کمک به جابه‌جایی بارهای سنگین
  7.               اجرای دستورالعمل‌های مدیر ساختمان و ارائه گزارش به وی در مورد وضعیت ساختمان

بهتر است برای شناخت بیشتر قراردادهای کار و پیش از نوشتن هر نوع توافق‌نامه با مدیر ساختمان یا شخص نگهبان، مقاله را بخوانید. در آنجا به موارد مهمی نظیر ضمانت اجرای تخلف از تعهدات هر یک از طرفین اشاره کرده‌ایم.

 ارکان و نحوه تنظیم قرارداد استخدام نگهبان ساختمان

همان‌طور که پیش از این نیز بیان کردیم، قرارداد کار نگهبان باتوجه‌به ویژگی‌ها و مشخصات مجتمع مسکونی، نوشته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، اگر ساختمان در حال احداث و خالی از سکنه باشد، نگهبان نسبت به نگهداری از تجهیزات ساخت‌وساز وظیفه دارد. این در حالی است که اگر ساختمان موردنظر، یک مرکز درمانی دولتی باشد، حیطه تعهدات کاری نگهبان بیمارستان با نگهبان یک برج مسکونی تمایز فراوانی خواهد داشت.

درهرصورت، پس از اینکه از وکلا یا سایر متخصصان حقوقی برای نوشتن متن توافق با نگهبان ساختمان صحبت کردید، باید به نحوه نوشتن مواد زیر نیز دقت کنید. به‌طورکلی مواد اصلی یا ارکان قرارداد کار با نگهبان به شرح زیر است:

ماده 1. مشخصات طرفین

ماده 2. نوع قرارداد

ماده 3. موضوع قرارداد

ماده 4. مدت قرارداد

ماده 5. حق‌السعی و مزایا

ماده 6. تعهدات طرفین

ماده 7. ضمانت اجرا و تضمین

ماده 8. جبران خسارت

ماده 9. خاتمه قرارداد

ماده 10. فورس ماژور

ماده 11. حل اختلاف

هرچند در پاراگراف بعدی مسئولیت‌های نگهبانان ساختمانی را توضیح می‌دهیم؛ اما ضروری است که پیش از هرگونه اقدام برای تنظیم این قرارداد کاری، از یک وکیل متبحر بگیرید. چرا که جلسه مشاوره با وکیل، تا حد زیادی به آشنایی شما با مسائل حقوقی کمک کرده و ریسک‌های ناشی از قرارداد را کاهش خواهد داد.

نکات حقوقی مهم پیرامون قرارداد کار نگهبانی ساختمان

اینکه بتوانید متن قرارداد سرایداری و نگهبانی را به‌صورت صحیح و اصولی بنویسید، به میزان دانش حقوقی‌تان بستگی دارد. ازاین‌رو، در ادامه چند نکته مهم مربوط به این توافق‌نامه را بیان می‌کنیم که معنا و کاربرد هر یک از مواد ذکر شده در این قرارداد را بیشتر بشناسید.

نوع قرارداد کار را مشخص کنید

ببینید، ما در قانون کار چند نمونه توافق کاری داریم از جمله: قرارداد کار دائمی، قرارداد کار موقت، قرارداد کار معین، قرارداد کارآموزی و قرارداد کار آزمایشی. در این میان، توافقات کاری با مدت محدود یا همان موقت، می‌توانند در قالب کار ساعتی، روزمزد، کار تمام‌وقت یا حتی کار پاره‌وقت نیز تنظیم شوند.

به طور خلاصه، اگر شما مدیر ساختمان هستید، بهتر است بر اساس نیازی که به نگهبان دارید نوع قراردادتان را مشخص کنید؛ به‌عنوان‌مثال نگهبان شیفتی کار کند، روزمزد باشد، روزی 8 ساعت، کمتر یا بیشتر کار کند یا یک ماه آزمایشی مشغول به کار شود یا هر نوع قرارداد کاری که در قانون کار مجاز اعلام شده است.

علاوه بر پرداخت دستمزد یا حقوق ماهیانه، به مزایایی مثل بیمه دقت کنید

متأسفانه، این روزها اغلب کارفرمایان، تمایلی به بیمه کارگران/ کارمندان خود ندارند. بالا بودن نرخ تورم و شکست‌های مالی متعدد در کسب‌وکارها یکی از دلایل اصلی این موضوع نامطلوب است. درهرحال، چه نگهبان باشید، چه مدیر ساختمان، باید بدانید که قانون‌گذار در قانون کار مزایای مختلف شغلی را برای کارگران در نظر گرفته است. مزایایی مثل بیمه، عیدی، حق عائله‌مندی و… که در صورت عدم پرداخت، حق شکایت از کارفرما برای کارگر محفوظ خواهد بود.

نحوه فسخ قرارداد استخدام نگهبان

اصولاً برای هر یک از طرفین توافقات کاری حق فسخ وجود دارد. در اینجا نیز نگهبان و کارفرما می‌توانند شرایطی را در متن توافق‌نامه درج کنند تا در صورت تخلف طرف مقابل، بتوانند قرارداد را به‌صورت یک‌جانبه خاتمه دهند. بر اساس ‌ماده 25  قانون کار”هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به‌تنهایی حق فسخ آن را ندارند”

منظور قانون‌گذار این است که اگر قراردادتان را به‌صورت محدود یا موقت مثلاً ۶ماهه بنویسید، نمی‌توانید یک‌جانبه آن را فسخ کنید. برای این کار باید رضایت هر دو طرف مبنی بر پایان‌دادن به توافق وجود داشته باشد که به آن “اقاله” می‌گوییم.

ویژگی‌های نمونه قرارداد استخدام نگهبان

تنظیم قرارداد کار نگهبان، در ابتدا یک کار کاملاً ساده به نظر می‌رسد؛ اما درواقع دشواری‌های فراوانی دارد. احتمالاً در حین مطالعه مطالب بالا به این موضوع پی برده‌اید و حالا برای نوشتن آن، به دنبال راه‌حل هستید.

وکلای ما ضمن ارائه خدمات حقوقی مختلف همچون مشاوره حقوقی، تدوین انواع فرم قضایی و… قراردادهای موردنیاز مخاطبان خود را در 2 قالب آماده سفارشی نیز تنظیم می‌کنند. منظور از قرارداد آماده، نوعی از توافق کتبی است که به‌صورت پیش‌فرض بر اساس نیاز عموم مخاطبان طراحی شده است. قرارداد اختصاصی نیز صرفاً برای شخص متقاضی تدوین می‌شود.

راضیه حبیبی_ کارشناس حبسمه تعالی

این قرارداد منطبق با قانون کار جمهوری اسلامی ایران میان کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان و کارگر منعقد می گردد.

1- مشخصات طرفین :

1-1 کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما

آقا/خانم/شرکت ……… فرزند ……. شماره شناسنامه(ش.ش) ………… شماره ثبت ……….. به نشانی ………………………… کد پستی ……… .

2-1 کارگر/کارمند

آقا / خانم ………. فرزند ……… متولد ………. شماره شناسنامه(ش.ش) ……….. شماره ملّی ……….. میزان تحصیلات …………. نوع و میزان مهارت ………….. به نشانی ……………… کد پستی …………. .

2- نوع قرارداد :

  • قرارداد غیرموقت یا دائمی
  • قرارداد موقت یا مدت معین
  • قرارداد معین
  • قرارداد آزمایشی
  • قرارداد آموزشی

3- نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه ای که کارگر/کارمند به آن اشتغال می یابد :

وظایف مشاور املاک به شرح ذیل می باشد:

1-3 حسن آداب و معاشرت نسبت به سایر پرسنل و مراجعه کنندگان

2-3 داشتن روحیه تیمی و همکاری با سایر مشاورین در جهت پیشبرد اهداف دفتر

3-3 تنظیم فهرست نویسی برای ارائه به متقاضیان

4-3 بررسی املاک قابل مقایسه با یکدیگر به منظور مشاوره بهتر به متقاضی ملک

5-3 بازدید و بازرسی جزئیات ملک، ابعاد زمین، تأسیسات خانه و غیره

6-3 هر گونه مسئولیت از قِبل کوتاهی یا قصور در بازدید املاک بر عهده مشاور می باشد

7-3 انجام مشاوره با صاحبان ملک برای رفع معایب احتمالی خانه

8-3 محدود ننمودن خویش به مشاوره حضوری بلکه بازاریابی از طریق تبلیغات اینترنتی و نزم افزارهای موجود از جمله دیوار، شیپور و … .

9-3 برنامه ریزی زمانی به منظور بازدید مشتریان از خانه

10-3 همیت کاری به منظور انعقاد معاملات در جهت سود دهی دفتر

4- محل انجام کار :

دفتر مشاور املاک بنام ………… به نشانی …………………… می باشد. و بعضاً حضور یافتن در محل املاک مراجعه کنندگان به منظور بازدید.

5- تاریخ انعقاد قرارداد :

………………………………………….

6- مدت قرارداد : …………………….

7- ساعات کار : ……………………….

 ( میزان ساعات کار و زمان شروع و خاتمه آن صرفاً با رضایت طرفین تعیین می گردد. ساعات کار نمی تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود اما کم تر از آن مجاز است).

8- حق السعی :

1-8 مزد ثابت/مبنا روزانه/ ساعتی …………………………….. ریال (حقوق ماهیانه ………………. ریال).

2-8 پاداش افزایش تولید و بهره وری در حرفه تخصصی با عنایت به تخصص کارگر/کارمند …………………………ریال که طبق توافق طرفین قابل پرداخت است.

3-8 شرح سایر مزایا و امتیازات …………………………………………… .

9- حقوق و مزایا به صورت هفتگی/ماهیانه کارگر/کارمند به حساب شماره …………… شعبه ……………………… توسط کارفرما یا نماینده قانونی ایشان پرداخت می گردد.

10- بیمه :

به موجب شماره بیمه ……. کارگر در تاریخ ……. تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت.

(به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه های بیمه گذار بیمه نماید).

11- عیدی و پاداش سالانه :

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار – مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی- به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می شود. کار کم تر از یک سال تمام میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.

12- حق سنوات یا مزایای پایان کار :

به هنگام فسخ یا خاتمه کار حق سنوات براساس نسبت کارکرد کارگر پرداخت می شود.

13- شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد :

به موجب این قرارداد به موجب موارد ذیل هر یک از طرفین قادر به فسخ قرارداد می باشند و در غیر این صورت طرف فسخ کننده می بایست وجه التزام به مبلغ …… پرداخت نماید.

……………….

14- سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.

15- این قرارداد در ….. نسخه و ….. صفحه تنظیم می شود که یک نسخه نزد کارفرما، یک نسخه نزد کارگر، و نسخه های دیگر در اختیار ….. قرار خواهد گرفت.

محل امضاء و اثر انگشت کارفرما/یا نماینده قانونی ایشان                                            محل امضاء و اثر انگشت کارمند

دکمه بازگشت به بالا